گزارش تفصیلی از همایش اسلام ،رسانه های ارتباطی و روابط عمومی

  • پرینت
واحد13تهراننخستین همایش اسلام، رسانه های ارتباطی و روابط عمومی در سالن خوارزمی واحد شماره 13 دانشگاه علمی کاربردی با حضور اساتید رسانه و کارشناسان روابط عمومی برگزار شد.

به گزارش ستادخبری برگزاری همایش، در این همایش که به همت دانشجویان کارشناسی رشته روابط عمومی این دانشگاه برگزار شد، دکترجاوید مهر، ریاست مرکز طی سخنانی گفت: بار سنگین «اطلاع رسانی پاک» را می توان از همین امروز بر دوش یکایک شما عزیزان دید و چه احساس زیبایی است آنگاه که در مقابل دوراهی مردم و منفعت شخصی و نامشروع ،راه مردم را طی می کنید.وی با بیان اینکه کار برای مردم و در محضر خدا منفعت اخروی و دنیوی را به دنبال دارد، گفت: درجمع شما هرچه بگویم تکرار مکرراتی است که بدون شک تمام دانش آموختگان از آن با خبرند اما بی جهت نیست حالا که درماه پربرکت شعبان هستیم و ایام، ایام ولادت منجی عالم بشریت است، یادی کنیم از حضرت صاحب الزمان که هر چه داریم از اوست، کوتاه و مختصر می گویم و آن نقشی است که نواب اربعه حضرت بر عهده داشتند. این یاران پاک منجی عالم بشریت آنچنان پاک دست و امین بودند که حضرت در طول غیبت صغری به واسطه آنان با مردم در ارتباط بوده و مردم نیز چنان اعتمادی به آنان داشتند که مشکلات و مسائل خود را به این چهار بزرگوار در میان می گذاشتند.
دئر ادامه اشان اضافه نمودند: این نواب از بهترین الگوهایی هستند که ما باید برای خود انتخاب کنیم. انتقال صحیح مطالب به مردم و بازخورد گیری بی بغض و تعصب از وقایع وظیفه ای است که اگر هرکدام از ما عامدانه از انجامش طفره برویم خیانتی بزرگ و گناه نابخشودنی مرتکب شده ایم.
وی در پایان خطاب به دانشجویان برگزار کننده این همایش گفت: فرزندان ایران، آینده این کشور در دستان شماست و فراموش نکنید که این شما هستید که می توانید با فعالیت خود آبروی سازمان و مملکت خود را حفظ کنید و صد البته از یاد نبرید که صداقت و راستگویی از بزرگترین سرمایه های بشر است
دکتر کاظمی دینان نیز در ادامه این همایش به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: مدیران و شاغلان در روابط‌عمومی در هر جامعه‌ای علاوه بر رعایت ضوابط و معیارهای اداری به مجموعه‌ای از رهنمودها و معیارهای اخلاقی و اعتقادی و فرهنگی نیاز دارند تا قادر باشند آنان را در فعالیت‌ها و تصمیم گیری هایشان یاری دهد . به این معیارها اخلاقی و اعتقادی و فرهنگی اصول اخلاقی حرفه‌ای روابط عمومی می گویند
به گفته این استاد دانشگاه نکات اخلاقی بر اساس اصول حرفه ای در روابط عمومی مسائل مهمی همچون صداقت ، اعتماد ، ، آزادی بیان وفاداری و ... را در بر می گیرند.
وی با اشاره به معیارهای اخلاقی روابط عمومی -نگاهي به آئين نامه انجمن بين المللي روابط عمومي، تصریح کرد: انجمن بين‌المللي روابط عمومي در سال 1965 در آتن (پايتخت يونان) آيين‌نامه‌اي را تصويب كرد كه به خاطر تأكيد بر حقوق بشر ، رفتار كاركنان روابط عمومي و همچنين نگرش مثبت به اين حرفه و موفقيت در تصويب معيارهاي اخلاقي مورد قبول جهاني واقع شد
در ادامه حمید شکری خانقاه ، مدرس دانشگاه و مولف کتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: یك تعریف علمی و نسبتاً جدید از روابط عمومی می‌گوید «روابط عمومی عبارت است از فعالیتهای ارتباطی و تدابیری هوشمندانه كه سازمان ها برای ایجاد نگرش مطلوب نسبت به خود و كارشان به كار می‌گیرند » در این تعریف مدیریت روابط عمومی مدیریت خلاق است . و در واقع تركیبی از دو دانش ارتباطات و مدیریت است .
در واقع روابط‌ عمومي درحوزه علم نقطه اشتراك همه روابط‌عمومي هاست زيرا محورحوزه علمي روابط‌ عمومي " ارتباطات " است و اصول علمي ارتباطات جهاني است . اين اصول علمي تاييد مي‌كند كه علم توليد همه بشر و متعلق به همه بشريت است. اين موضوع از بعد ارتباطات رسانه‌اي اصول ثابتي دارد اما از بعد ارتباطات انساني انعطاف بيشتري رادر برمي گيرد.
وی با بیان اینکه روابط‌ عمومي در حوزه اخلاق بايد ويژگيهاي منحصر به فرد فرهنگي خود را دارا باشد، گفت: فعاليت هاي بشري بخصوص در بخش فرهنگي نمي تواند مستقل از بستر تاريخي و فرهنگي اجتماع به عمل درآيد و اگر عملي شود قطعا پيامد آن ، مشكلات بسياري براي مجريان و همچنين دربرگيران آن عمل خواهد بود.
شکری خانقاه ادامه داد: روابط‌عمومي اسلامي مبتني بر اخلاق در کنار ارتباط است زيرا در پيشينه و فرهنگ اين مكتب نتيجه نهايي ارتباط بدون اخلاق جایی ندارد و كارگزاران روابط‌عمومي بايستي در تمامي مراحل فراگرد ارتباطي مفهوم اخلاق را فراموش نكنند و آن را به عنوان وجه ممتاز ارتباطات اسلامي مورد تاييد و تاكيد قرار دهند.
وی اضافه کرد: مسئول روابط‌ عمومي با بهره گیری از آموزه های دینی راه هاي ارتباطي بين مردم و مسئولان را به نحو شايسته اي تسهيل می كند و تلاش دارد اهميت پاسخگوي به مردم را براي مسئولان تبين سازد و برای این کار جلسات پرسش و پاسخ مردم و کارکنان با مدیران را برگزار می کند و در مناسبتهای مختلف از مدیران ارشد می خواهد در برنامه های رادیو و تلویزیون بطور مستقیم با مردم صحبت کنند. در ایران روابط‌عمومي تلاش می کند با توجه به مدل اسلامی ارتباطات با دقت تمام به سخنان مردم گوش دهد و حتي الامكان در اولين فرصت پاسخگوي ارباب رجوع باشد . او سعی میکند با تواضع با مردم گفت و گو كند و هيچگونه تبعيض رفتار يا گفتاري در بين آنان قائل نشود.
گفتنی است در این همایش حجت الاسلام ربانی تهرانی، دکتر محمود متوسل آرانی، سوسن اصغری، و ... حضور داشتند و در حاشیه این همایش با ادای لوحی از دانشجویان ترم آخر رشته روابط عمومی این دانشگاه که اقدام به برگزاری این همایش کرده بودند، تقدیر شد.

نويسنده :

این کاربر مطلب منتشر شده دارد.