پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

 


daneshjo jadid
 راهنمای دانشجویان و اخبار دانشجویان ورودی جدید  
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
pajoh2 copy
کارکاه ها و نشست های تخصصی  مجازی    
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
paziresh1111111
پذیرش دانشجو بدون کنکور ، ثبت نام از طریق سایت    
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
anjoman1
سامانه آموزش مجازی   
برای ورود به سامانه کلیک نمایید
anjoman1
ارسال سوال و درخواست
از طریق تیکتینگ
  
(پاسخگویی آنلاین)

10 copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy
ثبت نام ، انتخاب واحد ، پرداخت شهریه 

12 copy copy copy copy copy copy copy 1 copy
زمان ثبت نام،انتخاب واحد ،
حذف و اضافه و برنامه هفتگی 

anjoman1
 انجمن های علمی دانشجویی
و سامانه آموزش مجازی 

karvarzi copy
اخبار کارورزی 
فرهنگ و هنر مرکز 13 


روش تحقيق

 

مراحل تحقیق

 

 

23

 

 

1-انتخاب موضوع :

موضوع باید مشخص باشد و به صورت روشن بیان شود

موضوع باید محدود باشد وابعاد آن مشخص باشد . در سطح کلان هرگز تحقیق انجام نمی شود .

موضوع باید قابل اجرا باشد .

موضوع باید مفید بوده واجرای آن چیزی به دانش موجود بیفزاید .

بررسی آن در حد توانایی محقق باشد .

انتخاب موضوع باید بدون شتابزدگی و با تعمق انجام شود .

در انتخاب موضوع تحقیق محقق می توانداز تجارب خود ، نظریه های مطرح شده و یا از تحقیقات قبلی بهره برده و به انتخاب موضوع بپردازد .

 

2- بیان مسئله

مشکلات و مسائلی که در جامعه پیرامون این موضوع بوقوع پیوسته و محقق را به سمت تحقیق راجع به موضوع مورد بحث کشانده ، می نویسیم . در بیان مساله ابعاد و حدود مساله و ویژگی های آن را ذکر می کنیم .

 

3- اهمیت و ضرورت اجرای تحقیق

محقق باید لزوم و ضرورت انتخاب موضوع تحقیق خود را با استناد به دلایل و شرایط عقلانی بیان کند . انجام تحقیق بر روی موضوعی که فاقد اهمیت لازم و یا کم اهمیت است و یا منجر به حل مساله مهمی نمی شود کاری بیهوده و زاید است . هر اندازه که ارزش و اهمیت موضوع تحقیق بیشتر باشد به همان نسبت انگیزه انجام تحقیق در نزد محقق بیشتر می شود . بنابراینمحقق باید نشان دهد که موضوع مورد نظر در جامعه مهم است و پرداختن به آن ضروری است و اهمیت اجرای آن تحقیق را ذکر کند .

 

4 - سئوالات تحقیق

باید به شکل سئوالی مطرح شوند .

سئوالات باید صریح ، شفاف و روشن باشند .

سئوالات باید در راستای موضوع تحقیق باشد .

محقق باید توان پاسخ گویی به سئوالات را داشته باشد و در این راستا اقدام کند .

 

‌5- اهداف تحقیق

اهداف تحقیق باید شرایط زیر را داشته باشد .

1-صراحت داشته و روشن و واضح بیان شوند .

2- ایجاز هر هدف تحقیق باید در حدود یک سطر بیان شود .

3- عدم تناقض هدف های تحقیق باید با یکدیگر سازگار باشند و در کل نیز مجموعه ای منتظم و به هم پیوسته فراهم آورند .

4- تعدد مطلوب : نباید تصور کرد که با یک تحقیق تمامی مسائل جامعه مطرح تحلیل و حل خواهند شد تعداد اهداف هر تحقیق باید در حد اعتبار زمان نیروی انسانی و سایر امکانات باشند .

5- تحقق پذیری هدف های هر تحقیق باید قابل پژوهش و عملی باشند و محقق باید قبل از قبول هر تعهد از طریق مشاهده و مطالعه مقدماتی تحقق پذیری اهداف تحقیق را مورد بررسی قرار دهد .

 

بخشی از هدف تحقیق بهتوصیف متغیرها و گزارش وقوع آنها و بخش دیگر به تبیین رابطه میان آنها اختصاص می یابد .

 

6- پیشینه تحقیق

هیچ تحقیقی در خلا صورت نمی گیرد بنابراین به طور طبیعی هر پژوهش در تداوم پژوهش های پیشین به انجام می رسد تا از دوباره کاری اجتناب شده و از نتایج تحقیقات پیشین نیز استفاده شود . بنابراین محقق باید به جستجوی منابع پیرامون موضوع تحقیق بپردازد . به عنوان مثال اگر موضوع بررسی عوامل موثر بر گرایش جوانان به مواد مخدر است باید در حوزه انحرافات اجتماعی نظریه های که صاحب نظران راجع به انجرافات اجتماعی و عوامل آن ذکر کرده اند آورده شود .در این بخش دیدگاههای نظری و تجربی بیان خواهد شد .

بیان دیدگاههای نظری : در این بخش نظریه ها و تئوری هایی که در ارتباط با موضوع می باشند توسط محقق ذکر می شود .

بیان دیدگاههای تجربی : به این معنی که سابقه پژوهشی که در زمینه موضوع انجام شده را مطالعه کرده و بیان نماید .

 

7- چهارچوب تئوریک تحقیق : محقق در این بخش جهت تحقیق خود را با انتخاب یکی از تئوری ها و نظرات معرفی می کند و فرضیات خود را با توجه به آنها تنظیم می کند .

 

8- فرضیات تحقیق

فرضیه عبارتست از حدس یا گمان اندیشمندانه در باره چگونگی روابط بین پدیده ها

 

ویژگی های فرضیه : تدوین فرضیه با توجه به ویژگیهایی صورت می گیرد :

1-باید رابطه بین دو یا چند متغیر را پیش بینی کند .

2- باید روشن و بدون ابهام باشد .

3- باید آزمون پذیر باشد .

4- باید به صورت یک جمله خبری بیان شود .

5- باید بین فرضیه ها و سئوالات تحقیق تناسب برقرار باشد .

 

انواع فرضیه ( تحقیقی و آماری )

فرضیه های تحقیقی : از احتمال وجود تفاوت یا رابطه یا اثر خبر می دهد . این فرضیه ها جهت دار یا بدون جهت می باشند .

در فرضیه جهت دار ، جهت رابطه نشان داده می شود . مانند میزان افت تحصیلی نزد دانش آموزانی که محرومیت اجتماعی دارند بیش از دانش آموزانی است که محرومیت اجتماعی ندارند .

در فرضیه بدون جهت ، جهت رابطه ذکر نمی شود مانند فرضیه به نظر می رسد بین افت تحصیلی و محرومیت اجتماعی دانش آموزان رابطه وجود دارد .

فرضیه آماری ( پوچ یا فرضیه صفر ) که منکر وجود رابطه یا اثر بین متغیرهاست . مانندبین افت تحصیلی و محرومیت اجتماعی دانش آموزان رابطه وجود ندارد .

 

9- تعریف متغیرها

10- جامعه آماری ، حجم نمونه و روش های نمونه گیری

11- جمع آوری داده ها

12- تجزیه تحلیل آماری

13- نتیجه گیری

14- منابع

 

 

نويسنده :

این کاربر مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.

  1. آموزش
  2. فرهنگی و پژوهشی
  3. اخبار کلاسها
  4. کانون های مشاوره
  5. سرفصل دروس
  6. مدیران گروه
  7. ثبت نام و ورود
  8. انجمن ها
  9. دسترسی سریع
  10. آموزش های کوتاه مدت (تک درس - تک پودمان)
  11. ارسال درخواست پشتیبانی (تیکت)
در 1403/01/17
اطلاعیه-کنسلی-کلاس-ها
به اطلاع می رساند شنبه 18 فروردین کلیه کلاس ها کنسل می باشد.
در 1402/11/11
اطلاعیه-شرایط-ثبت-نام-کارشناسی-برای-دانشجویان-ترم-آخر-کاردانی-فاقد-گواهی-فراغت-از-تحصیل
دانشجویان ترم آخر کاردانی که هنوز گواهی فارغ التحصیلی آنها صادر نشده است در صورت تمایل برای ثبت نام در مقطع کارشناسی می توانند، با مراجعه حضوری به مرکز پس از چک کردن دروس پاس شده  از روی سرفصل دروس و...
در 1402/11/11
اطلاعیه-اخذ-دروس-معرفی-به-استاد
قابل توجه دانشجویان ترم آخر کاردانی و کارشناسیبا توجه به بخشنامه جامع علمی کاربردی ، دانشجویانی که برای فراغت از تحصیل دارای حداکثر دو درس باقی مانده با شرایط زیر می باشند میتوانند این دروس را به...
در 1402/11/10
اطلاعیه-درخواست-تجدید-نظر-نمره-تو-سط-دانشجو-مورخ-10-و-11-بهمن
دانشجویان گرامی ، برای درخواست تجدیدنظر فقط روزهای 10 و 11 بهمن فرصت دارید که در سامانه هم آوا درخواست  خود را در مقابل درس مورد نظر را ثبت نمایید. ضمنا پاسخ تجدید نظر روزهای 12 و 13...
در 1402/10/12
کنسلی-کلاس-درس-استاد-خاوندی-مورخ-1402-10-12
قابل توجه دانشجویان گرامی: کلاس درس استاد خاوندی ،مورخ 1402/10/12 برگزار نمی گردد. TRANSLATE with x ...
در 1401/09/02
برگزاری-نمایشگاه-کتاب-به-مناسبت-هفته-کتاب
برگزاری نمایشگاه کتاب به مناسبت هفته کتاب؛کتاب رخساره های گردشگری ایران مورد توجه و استقبال دانشجویان مخصوصا رشته...
در 1401/05/25
گزارش-تصویری-مراسم-سوم-امام-حسین-ع-مرکز-فرهنگ-و-هنر-واحد-13
در روز سوم امام حسین(ع) مراسم عزاداری به همت مدیر مرکز خانم صفاپو و بخش فرهنگی دانشگاه و با حضور گرم میهمانان عزادار امام حسین(ع) برگزار گردید. در ابتدای مراسم حاج...
در 18/12/1401
کلیه کلاس های دانش خانواده استاد رمضانی در سال 1401 کنسل و تایم کلاس متعاقبا اعلام میگردد.
در 13/12/1401
کلیه کلاس های استاد عظیمی روز شنبه مورخ 1401/12/13 لغو میباشد.
در 11/12/1401
کلیه کلاس های استاد کشاورزیان از تاریخ 13 اسفند الی 19 اسفند تشکیل نمیشود.
در 10/12/1401
کلاس های استاد هشترودی روز چهارشنبه مورخ 1401/12/10 لغو میباشد.
در 09/12/1401
کلیه کلاس های استاد سلطان محمدی روز پنجشنبه مورخ 12/11 لغو میباشد.
moshaver karafari

ravan shenakhti

moshaver mazhabi
در 1401/06/13
سر-فصل-دروس
بخش : سر فصل دروس
در 1401/06/12
سر-فصل-دروس-کاردانی
  This page is in Chichewa   Translate to...
بخش : سر فصل دروس
به زودی ...
  • ارسالي جهت نمايش وجود ندارد
 فیلم-آموزشی-انتخاب-واحد       
  


در 1399/02/20
برگزاری-کارگاه-آموزشی-بورس-و-سرمایگذاری
قابل توجه دانشجویان ، اساتید و علاقمندان به شرکت گارگاه آموزشی بورس و سرمایه گذاریبه اطلاع کلیه علاقمندان میرساند واحد فرهنگ و هنر مرکز 13 تهران در راستای آموزش های کوتاه مدت خود اقدام...