پنج شنبه, 09 فروردين 1403

 



تحلیل محتوای پیام های ارتباطی

تحلیل محتوای پیام های ارتباطی

 

تعریف درس :

 

هدف درس :

 

رئوس و ریزمحتوا :

1.تعریف تحلیل محتوا ، تاریخچه تحلیل محتوا ، اهمیت تحلیل محتوا .

2. زمینه های کاربرد تحلیل محتوا ، شکل محتوا ( چایی ، کلامی و بصری ) و تفاوتهای آن از بعد تحلیل محتوا .

3. زمینه های کاربرد تحلیل محتوا در روابط عمومی ( مطبوعات ، رادیو تلویزیون ، نامه های رسیده تلفن ها و سخنرانی ها ) .

4. طرح های پژوهشی در تحلیل محتوا ( چه ، چطور ، با چه تاثیری ، کی ،... ) .

5. مراحل تحلیل محتوا 1. مسئله ، 2. فرضیه .

6. سطوح سنجش و اهمیت سطوح سنجش .

7. نمونه گیری در تحلیل محتوا ( با توجه به نوع رسانه و هدف تحقیق ) ، تعیین واحدهای تحقیق ( ثبت ، متن ، تحلیل ) .

8. نظام صبقه بندی ، گزینش و تعریف مقوله ها .

9. پایایی در تحلیل محتوا ( 1. تعاریف مفهومی و علمی ، دستورالعمل کدگذاری برگه های کد گذاری ) ، آزمون درصد توافق .

10. روایی در تحلیل محتوا .

11. تحلیل داده ها ( جداول ، توصیف ، پیدا کردن رابطه و شدت رابطه ) .

12. کاربرد کامپیوتر در تحلیل محتوا .

13. حداقل 2 نمونه تحلیل محتوای رسانه ای ( یک نمونه نوشتاری ، یک نمونه دیداری یا شنیداری ) ، انجام شده در کلاس ارایه شود تا دانشجویان با تحلیل محتوا ، اهداف و روش آن آشنا شوند .

 

منابع :

منبع اصلی :

1. تحلیل پیام های رسانه ای و کاربرد تحلیل محتوای کمی در تحقیق ، فریدریک جی نیکو و دانیل رایف ، ترجمه مهدخت بروجردی علوی ، تهران سروش انتشارات صدا و سیما 1381

2. تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی ، هولستی ار او اج ، ترجمه نادر سالارزاده امیری ، دانشگاه علامه طباطباییی 1373

3. روش تحقیق در محتوی مطبوعات ، کاظم معتمد نژاد ، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی 

4. روش های تحقیق در ارتباطات تهران ، احمد بیشه رو ، سیمای شرق 1382

نويسنده :

این کاربر مطلب منتشر شده دارد.