چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403

 



اقدام پژوهی

اقدام پژوهی
images


تعریف درس:

هدف درس:

دانشجو یاد بگیرد هنگامی که درگیر مسئله یا مشکلی شود برای کاهش مشکل یا حل حل مسئله تحقیق انجام دهد.در این درس تاکیید بر پژوهشهای توصیفی،علی-مقایسه ای و همبستگی است.

1.کلیات تحقیق
   الف)انتخاب موضوع
   ب)تشخیص مسئله
   پ)اهمیت و ضرورت اجرای تحقیق
   ت)اهداف تحقیق
   ث)سوال ها و فرضیه ها
    ج)تعریف عملیاتی
2.ادبیات تحقیق
   الف)تعاریف مفهومی و نظری تحقیق
   ب)چارچوب نظری
   پ)پیشینه پژوهش
3.روش پژوهشی
   الف)طرح پژوهش با با تاکیید بر پژوهش توصیفی،علی-مقایسه ای،همبستگی
   ب)طرز تهییه پرسش نامه:محتوای پرسش ها-انواع پرسش ها-شکل پرسش ها-ترتیب پرسش ها-ساختن پرسشنامه
   پ)مقایسه های درجه بندی نگرش(ترستون،لیکرت،گاتن،فاصله اجتماعی بوگاردوس،تقارن معنایی)
   ت)مصاحبه(هدف مصاحبه،انواع مصاحبه،اصول مصاحبه)
   ث)مزایا و معایب(مصاحبه وپرسشنامه)
   ج)مشاهده(تهیه چک لیست)
   چ)جامعه مورد مطالعه،تعیین حجم نمونه و روش مناسب نمونه گیری
   ح)اعتبار و پایانی طرح پژوهش
4.استخراج اطلاعات
   الف)استخراج جداول یک بعدی و دو بعدی
   ب)استفاده از آمار استنباطی:تشخیص آزمونهای آماری مناسب و تفسیر مفهوم آن
5.یافته های پژهشی
   الف)یافته های پژوهش،بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات
   ب)محدودیت های تحقیق

منابع:

1.مارلن ای،هنر سون..{و دیگران}(1374)،نحوه نگرش سنجی،مترجم،هوشنگ نایبی،تهران:انتشارات
2.دلاور،علی(1383)،روش تحقیق در روانشناسی،تهران:نشر ویرایش
3.نبوی،بهروز(1374)،روش تحقیق در علوم اجماعی،تهران،انتشارات فروردین
4.دواس دی-ای(1376)،پیمایش در تحقیقات اجتماعی،مترجم،هوشنگ نائبی،تهران:نشر نی
5.فرانکفورد،چاوا/نچمپاس،دیوید(1381)،روشهای پژوهش در علوم اجتماعی،مترجمان،فاضل لاریجانی،رضا فاضلی،تهران:انتشارات سروش

نويسنده :

این کاربر مطلب منتشر شده دارد.