جمعه, 10 فروردين 1403

 



موضوع: شنا در استخرهای کلردارخطر سرطان ر افزایش می دهد

شنا در استخرهای کلردارخطر سرطان ر افزایش می دهد 9 سال 10 ماه ago #81959

شنا در استخرهای کلردارخطر سرطان ر افزایش می دهد
محققان اسپانیایی اعلام کردند شنا کردن در استخرهای کلردار می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.
محققان مرکز تحقیقاتی محیطی در بارسلونا میزان تغییرات دائمی که در ژنتیک افرادی که در استخرهای کلردار شنا می‌کردند بررسی کردند. در این مطالعات مشخص شد تاثیراتی منفی ناشی از کلر موجود در استخرها در 49 نفر از این افراد که به مدت 40 دقیقه در این استخرها شنا کرده بودند دیده شده است. این تغییرات ژنتیکی می‌تواند در مجموع خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. هم‌چنین کلر موجود در آب استخرها می‌تواند به نوبه خود روی سیستم تنفسی شناگران تاثیر منفی داشته باشد. نتایج این مطالعات در نشریه سلامت محیطی آمریکا به چاپ رسیده است.
مونالیس کوجویناس در این باره گفت: البته این تحقیقات نباید باعث شود که مردم شنا کردن را کنار بگذراند. شنا کردن فواید زیادی برای بدن دارد که می‌تواند در مجموع نسبت به مضرات آن بیش‌تر باشد. فعالیت بدنی که در اثر شنا انجام می‌شود کمک زیادی به برطرف شدن بسیاری از دردها و ناراحتی‌ها خصوصا دردهای مفصلی می‌کند. اما برای آن‌که عوارض ناشی از کلر استخرها کاهش پیدا کند، بهتر است میزان مواد شیمیایی که در آب استخرها به کار می‌رود کم‌تر شود.
البته شنا کردن در بروز آلرژی و آسم نیز موثر است. تحقیقات جدید نشان میدهد شنا کردن در استخرهایی که آب آنها با کلر ضد عفونی میشود میتواند باعث بروز آسم و آلرژی در کودکان شود. دکتر آلفرد برنارد ،سم شناس از دانشگاه Louvain در بروسل در این باره گفت : این تحقیقات نشان میدهد کلر موجود در آب و همچنین در فضای استخرها میتواند باعث تحریک مجاری تنفسی کودکان و نوجوانان شده و این کودکان را به بیماری آسم یا حساسیتهای تنفسی دچار کند.
تاثیر این مواد شیمیایی روی سلامت کودکان و نوجوانان بسیار از آنچه که تصور میشد بیشتر است و حتی تاثیر مخرب آن از دود سیگار هم بیشتر است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: راضیه سلیمی