چهارشنبه, 29 فروردين 1403

 



موضوع: تعریف اماکن شنا و نجات غریق

تعریف اماکن شنا و نجات غریق 9 سال 11 ماه ago #76414

اماکن شــنا و ورزشــهای آبــی از قبیل استــــخر ها ( سرپوشیده ، روباز ) ایستگاهای ســـــاحلی ، ســـده ، در یاچه ها ( طبیعی ، مصنوعی ) پلا ژ ها که ضوابط فدراسیون نجات غریق را از نظر امنیت و سلامت استفاده کنندگان رعایت کنند و مجوز فعالیت و پروانه کار از ادارات تربیت بدنی را در یافت کرده باشند بعنوان اماکن مجاز شنا و ورزشهای آبـــی شنا خته میشوند.
صدور پروانه کار و بازگشائی و ابطال آن برای اماکن شنا بر اساس گزارش بازرسان هئیت نجات غریق صورت میگیرد.
مدیر و بهره بردار موظف است قبل از در اختیار گرفتن و اداره آن نسبت به استاندارد نمودن و رفع نقایص اقدام نماید در غیر این صورت به هر دلیلی حادثه ای رخ دهد مدیر و به ره بردار مسئول است .

تعاریف استخر
محل نگهداری حجم معینی از آب کاملاً پاکیزه و بهداشتی بمنظور شنا و سایر ورزشعای آبی را استخر مینامند و تفاوت اساسی استخر های شنا با سایر شناگاهای و امان آبی در حدود و اندازه آ‹ از سویی و کیفیت آب مصرفی آن از سوی دیگر است . علاوه بر آن موقعیت مکانی و اسثقرار آن نیز دارای محدودیتهایی است و لذا همجواری با کارخانه ها و موسسات صنعتی یا درمانی یا کشاورزی توصیه نشده است .

انواع استخر
بطور کلی استخر ها را نیتوتن در دو نوع روباز و سرپوشیده طبه بندی نموود و همچنین نوع کاربردی آنها نیز دسته بندی دیگری دیگری را موجب میشود مانند استخرهای شنای قهرمانی ، استخر های تفریحی ، بهداشتی و درمانی که معمولاً همراه با قسمتهای دیگری همچون سونا و یا واحد های بدنسازی است .اما صرف نظر از هر نوع بایستی دارای ابعاد واندازه هایی باشد که در زمره استخر های استاندارد قرار گیرد.

ابعاد استخر
استخر های استاندارد ابعاد زیر است .
الف : 25*13.5 متر ( در بعضی اماکن ورزشی ابعاد 30* 10 متر وجود دارد )
ب : 33* 16 متر
پ : 50* 25 متر یا 50 *21

عمق استخر ها بسته به نوع کاربردی متفاوت است و معولاً بصورت زیر است .
الف : استخ های تعلیماتی ، مخصوص مبتدیان که معمولاً از عمق 70 سانتیمتر تا ماکزیمم 120 سانتیمتر است .
ب : استخرهای شنای عمومی ، قابل استفاده افراد مسلط به فن شنا از عمق 125 سانتیمتر تا عمق 350 سانتیمتر
پ : استخرهای شنای قهرمانی ، برای شنا و مسابقات از عمق 180 سانتمتر تا 450 سانتیمتر ، برای شیرجه با ارتفاع مختلف تا عمق 10 متر نیز ساخته میشود.
ج : استخر های واترپلو ، برای مردان 30*20 متر با عمق 1.80 و برای بانوان 25*20 متر
ساختمانهای استخر : طراحی استخر های شنا امروزه تا بع استاندارد مهندسی ساختمان و مهندسی محیط زیست میباشد .بر این اساس استقرار استخرها در زمین های لغزنده یا رونده یا در حاشیه دامداریها یا تصفیه خانه های فاضلاب مغایر هممین اصول است . در طراحی ساختمان مخزن استخرها نوع بتن ، نحوه آرماتور بندی ، نحوه اجرای آب بندها و در زهای انبساط ، نحوه کار گذاری لوله ها و مجاری تا سیساتی و نوع لوله ها و اتصالات درون بتن ، از اهمیت بسزایی برخوردار است . زیرا در صورت وجود احنمال نشتی به دلیل عدم رعایت اصول علاوه بر کاهش مداوم آب استخر احنمال نشت مخزن نشت مخزن استخر و یا آسیب دیدگی فونداسیون ساختمانهای جنبی استخر وجود دارد .

تعریف نجات غریق
نجات غریق مجموعه ای است از اصول و فنون و مقرارتی که بر اساس آن برای تامین سلامتی و ایمنی مراجعان و استفاده کنندگان از اماکن شنا و ورزشهای آبی ، نسبت به پیش بینی ، پیشگیری ، تجهیز ، امداد ، حیات بخشی و خدمات کمک رسانی به مصدومات و مجرو حان حوادث احتمالی اقدام میگردد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: الهه اورعی