جمعه, 10 فروردين 1403

 



موضوع: 20 راز موفقیت در زندگی

20 راز موفقیت در زندگی 9 سال 7 ماه ago #96160

  • سحر براتي
  • سحر براتي's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 148
  • Thank you received: 52
20 راز براي موفقيت در زندگي
۱ـ در خانه محيط عاطفي مناسب ايجاد كنيد.
براي ايجاد آرامش در خانه به هر بحراني و پيشامدي عكس العمل نشان ندهيد و از منابع استرس و اختلاف بپرهيزيد .

۲ـ فقط يك همسر خوشحال ، ياري بخش است.
همسر شما شريك زندگي شما است . مطلوب تر است كه هميشه از همسرتان قدرشناسي كنيد ابتدا فقط با بيان يك كلمه متشكرم آغاز كنيد، متشكرم ! بعد صادقانه آن را ادامه دهيد بعد از مدتي متوجه مي شويد كه شما نيز مانند همه زوج هاي موفق احساس خرسندي و خوشحالي مي كنيد و در همه كارها ياري دهندة هم هستيد .
3ـ به دليل عصباني شدن ، خود را سرزنش نكنيد.
اهميتي ندارد كه شما چه كسي هستيد و چقدر محكم و استوار مي باشيد ولي گاهي پيش مي آيد كه براحتي استحكام و استواري خود را از دست بدهيد . شما ممكن است عصباني شده و يا صداي خود را بلند كنيد . و يا به چيزي مشت زده و يا شي را پرتاب كنيد !!

اما جز در موارديكه نتيجه خشم شما آسيب رساندن به خود و يا شخص ديگر است از خشم و غضب خود درگذريد و بپذيريد كه صرفاً يك انسان هستيد و به روال عادي به زندگي خود ادامه داده و با خود عهد كنيد كه كمتر عصباني شويد . همچنين وقتي افراد خانواده نيز عصباني شدند سريع آنها را ببخشيد .
۴ـ به عهد خود وفا كنيد.
مطمئناً هيچ فردي كامل نيست . گاهي به دلايل مختلف در انجام وعده هاي كوتاهي نموده ايد يا وعده خود را فراموش كرده ايد يا كاري فوري پيش آمده كه مانع از انجام آن شده است و ما با آوردن دلايل ظاهراً منطقي مانند اينكه : سعي كردم ولي خيلي مشغول بودم و جملاتي شبيه به آن و سعي در منطقي جلوه دادن كارمان مي كنيم . ولي براي شخص مقابل اين جملات تسلي بخش نيست و به نظر اكثر مردم يك قول يا يك وعده تحقق نيافته دليل بر بي اساس بودن ساير تعهدات مي باشد . بياد داشته باشيم اگر مي خواهيم كاري را انجام دهيد به كسي قول ندهيد مگر آنكه كاملا مطمئن باشيد كه مي توانيد آن را حتماً عملي سازيد . ما با تحقق و عده هاي خود باعث مي شويم كه مردم براي شما و صحبت هاي شما ارزش قائل شوند در نتيجه زندگي شما در محيط خانوادگي بسيار زيباتر مي شود .


5ـ سختي ها را آسان بگيريد.
يكي از روش هاي مؤثر در مقابله با مشكلات و سختي ها ، عقب نشيني از موقعيت موجود و نگريستن به موضوع به طريقي فكاهي و طنز آميز مي باشد . البته منظور اين نيست كه براي حل مشكلات هيچ تلاشي و كوششي نكنيد بلكه بايد در ضمن تلاش بياد داشته باشيم كه كنترل همه امور به دست ما نيست و از توان ما خارج است . پس مزاح مشكلات شما را حل نمي كند بلكه صرفاً ديد و احساس بهتري به شما مي دهد و به شما يادآوري مي كند كه بدون كاستن از اهميت كارها و مسئوليت هاي خود ، آنها را خيلي جدي نگيريد !!
6ـ هيچ فرصتي را براي بيان دوستت دارم از دست ندهيد.
نمي توان تصور كرد كه بيان چيزي به اندازه گفتن دوستت دارم آسان باشد . ولي اكثر والدين يا همسران بندرت پيش آمده كه به يكديگر بگويند دوستت دارم .
بيان عبارت دوستت دارم به اطرافيان حس خوبي مي دهد و در واقع ما به آنها يادآوري مي كنيم كه تنها نبود و به آنها اهميت مي دهيد و اعتماد به نفس را در آنان افزايش مي دهيد و به خود شما نيز حس خوبي مي دهد . بيان خالصانه دوستت دارم به فرزند و همسر باعث مي شود بسياري از اشتباهات را در نظر افراد مورد علاقه شما بزدايد .
اوقات مناسب بسياري براي چنين بيان عشقي وجود دارد :
ـ هنگام ورود به منزل
ـ درست قبل از ترك منزل
ـ پيش از خواب
ـ بعنوان اولين كلمه هنگام صبح
پس اين عادت را در خانواده خود پرورش دهيد !! و نتيجه آن را ببينند . اگر شك داريد امتحان كنيد .
۷ـ هم صحبت خوبي انتخاب كنيد.
اكثر ما تحت تاثيرات مثبت يا منفي كساني هستيم كه وقت بيشتري را با آنان مي گذاريم . كودكان تحت تاثير والدين خود هستند و همسران و خواهران و برادران تحت تاثير يكديگر هستند و ما تحت تاثير همكاران ، دوستان و همسايگان خود قرار داريم . بنابراين بي اندازه اهميت داردكه با تعقل و تفكر درست ، كساني را كه مي خواهيد وقت خود را با‌ آنها بگذرانيد انتخاب نماييد .
۸ـ خود را دست كم نگيريد.
درصد بالايي از ما اين عادت منفي داريم كه خود را دست كم گرفته و وضع خود را بيش از اندازه وخيم مي دانيم . به عنوان مثال تصور مي كنيم كه يا خيلي چاق هستيم يا خيلي بلند قد هستيم و يا كوتاه قد هستيم و يا هيچ كاري را به خوبي نمي توان انجام دهم و ...
اشكال كار اين است كه ما اهميتي به جنبه هاي خارق العاده و صافت مثبت خود نمي دهيم . دست كم گرفتن سهم بسزايي در كاهش اعتماد به نفس و افزايش احساسات منفي ايفا مي كند . دست كم گرفتن خود بجاي آنكه كاستي شما را رفع كند بر عكس باعث تقويت آنها مي شود . كساني كه معمولاً خود را دست كم مي گيرند افرادي شاكي به نظر مي رسند كه ارزشي براي زندگي خود قائل نيستند و به علاوه الگوي بدي براي فرزندان ، خانواده و دوستان خود به حساب مي آيند . مسلما هر كسي جنبه هايي دارد كه مي تواند آن را اصلاح كند . آگاه باشيد كه براي اصلاح هر موردي ، بدترين كار انتقاد و سرزنش خود است .

بهترين كار آن است كه بدانيم قابليت بالائي براي پيشرفت در من است و تصميم بگيريم و با خود عهد بنديم كه صبر و شكيبايي خود را افزايش دهيم و همچنين خود را در مقابل ديگران و حتي در خلوت خود دست كم نگيريم . ما بايد بدانيم كه هيچ كس كامل نيست اما دست كم گرفتن درمان اين واقعيت نيست پس خود را دست كم نگيريم !!
۹ـ خانه خود را انباشته از شواهد عشق و محبت كنيد.
در زندگي اتفاقات پريشان كننده فراواني روي مي دهد و در كنار آن مسائلي وجود دارد كه انسان را بياد مشكلاتي مي اندازند كه با آن دست به گريبان است . شواهد عشق ممكن است شامل هر چيزي زيبا و هنري باشد كه شما را به ياد عشق ، مهرباني ، آرامش و شفقت بيندازد . كار هنري كودكان ، شاخه هاي گل ، شعري زيبا و فلسفي قرار گرفته بر ديوار ، كتاب هاي روح بخش و پر محبت روي ميز يا عكس هايي از افراد دوست داشتني هر كدام مي تواند احساس خوبي به فرد بدهد .

شخصي مي گفت كه من موارد تاييد كننده و مثبت حاوي عشق را خوشنويسي مي كنم و به ديوار اطاقم مي چسبانم پس شما نيز مي توانيد از امروز خانه خود را از شواهد عشق و محبت لبريزتر نماييد و هر وقت وارد اتاق مي شويد خوشحال شويد .
۱۰- اجازه ندهيد كمبودهاي مالي شما را شكست دهند.
با كمبودهاي مالي كه يك واقعيت زندگي است چه بايد كرد ؟

در جواب بايد گفت طريق نگرش به اين مطلب تا حد زيادي كيفيت زندگي ما را در منزل تحت تأثير قرار مي دهد . گاهي فرد بجاي آنكه بيرون برود و با مبلغي ناچيز زمان خوشي را سپري كند وقت خود را صرف گله و شكايت از كمبودهاي مالي مي نمايد ما ، در روياهاي خود به آرزوهاي بزرگتر كه حتي ممكن است احتمال دسترسي به آن خيلي كم باشد مي انديشيم ولي كارهاي كوچكتري كه به همان اندازه لذت بخش است و در توان ما مي باشد فكر نمي كنيم .

افرادي هستند كه از امكانات محدود توانسته اند حداكثر استفاده را ببرند و حتي از سفرهاي يكروزه لذت بسياري ببرند بدون اينكه از تنگدستي گله كنند . پس ما اگر بجاي آنكه راجع به آنچه داريم و قادريم انجام دهيم ، به آنچه نداريم يا قادر نيستيم انجام دهيم فكر كنيم در واقع بين آنچه داريم و آنچه مي خواهيم شكافي ايجاد مي كنيم و اين شكاف علت اساسي استرس است كه مي توانيم آنرا بطريقي محو كنيم . البته منظور اين نيست كه براي آن بيشتر تلاش نكنيم بلكه بايد از آنچه اكنون داريم تا آنجا كه مي توانيم لذت ببريم و اگر اين كار را انجام دهيم در زندگي به خوشي دست پيدا مي كنيم كه ما را متعجب مي كند .
۱۱- با اوقات تلخي نخوابيد.
با اعمال اين سياست كلي كه هيچ كسي عصباني و دلخور به رختخواب نرود ، در مي يابيم كه عشق و بخشش هيچ گاه از ما دور نيست و به ياد خواهيم داشت كه افراد يك خانواده هستيم و عليرغم تمام مشكلات و عدم توافق ها باز هم به يكديگر عشق مي ورزيم و به يكديگر احتياج داريم و براي هم ارزشي بسيار قائل هستيم . اين طرز تفكر كه با عصبانيت و دلخوري به رختخواب رفتن هيچ خوب نيست يك روش تنظيم مجدد دروني است كه خانواده را از دسترس دشمني و تنفر به يكديگر حفظ مي كند . پس بياييد امتحان كنيم و هر شب بدون عصبانيت بخوابيد و هر روز با عشقي در قلب خود و با اين نگرش كه امروز روز جديدي است از خواب بيدار شويد . مطمئناً انجام آن كار آساني نيست ولي نتيجه بسيار عالي دارد .
۱۲- غيبت نكنيد.
انجام اين عادت زشت يعني غيبت كردن مانند زدن فردي است كه به زمين افتاده است زيرا شخصي كه غيبت او را مي كنيد نمي تواند از خود دفاع كند .

البته محو كردن اين عادت آسان است كافي است كه به زشتي اين عادت پي ببرند ممكن است خيلي دير متوجه زشتي اين عمل شويد ولي به هر حال سخت نگيريد !!

شكر خدا را كنيد كه به هر حال متوجه اين عادت زشت شده ايد و حالا مي خواهيد آن را محو كنيد . كافي است كه خود را درست در زمان غيبت كردن غافلگير نماييد و به خود بگوييد :

دوباره دارم پشت سر ديگري غيبت مي كنم ! بعد به آرامي حرف خود را عوض كنيد .

همچنين وقتي اطرافيان شما درباره ديگران صحبت مي كنند شما مي توانيد از درگير شدن در آن پرهيز كنيد و سعي كنيد موضوع صحبت را با سكوت ، بيان مطلبي بهتر ، دفاع از شخص مورد انتقاد ، تغيير موضوع بحث را تغيير دهيد . فوايد كاستن از ميزان غيبت مهيج است ! واحساس خوبي به شما دست مي دهد ! پس بهتر است شما نيز امتحان كنيد .
۱۳- ابتدا بايد تصميم بگيريد كه چه مي خواهيد.
ما مي توانيم در زندگي مان هر چيز را كه آرزو مي كنيم داشته باشيم به شرط اينكه خيال شما شفاف و آشكار باشد . زيرا مشكل اينجاست كه ما يك تصور روشن و اهداف به تعداد كافي نداريم و زماني را براي مشخص كردن تصميم ها و آرزوها نمي گذاريم .
۱۴-يك جدول زماني براي دستيابي به اهدافتان تنظيم نمائيد.
شما مجبوريد براي به انجام رسانيدن اهدافتان در يك چارچوب زماني مطمئن ، دست به يك تلاش فكري بزنيد . بدون داشتن يك چارچوب زماني ، شما هدفي نداريد بلكه فقط آرزو خواهيد داشت و آرزوها فقط سبب نا اميدي مي شوند پس شما مي توانيد با يك جدول زمان بندي به آرزو و اهدافشان خواهيد رسيد .
۱۵- اجازه ندهيد انجام فعاليت ها به تعويق بيفتد.
شما هميشه مي توانيد براي تاخير ما بهانه اي بياوريد . اجازه ندهيد اين اتفاق بيفتد . كليد شروع كار ، در حركت امروز است . تعللي نكنيد . خودتان را به حركت بيندازيد .
۱۶-هر روز در حركت باشيد.
از انجام روزانه بعضي از اموري كه شما را به اهدافشان نزديك مي كند غفلت نورزيد . دائماً از خودتان بپرسيد : اين فعاليتي را كه دارم انجام مي دهم مرا به اهدافم نزديكتر مي كند يا مرا از آنها دور مي سازد . وقتي شما به جلو حركت مي كنيد ، اهدافشان نيز ، در حركت خواهند بود . پس درنگ جايز نيست شروع كنيد و سختي هايي را كه در اين راه به شي وارد مي شود تحمل كنيد .
۱۷-قدرشناسي خود را بروز دهيد !!!
يكي از دلايل رنجش ازدواج ها و بيشتر روابط خانوادگي احساس فقدان قدرشناسي است ! متاسفانه بسياري از ما به اين دليل كه هر روز با اعضاي خانواده خود در ارتباط مستقيم هستيم فراموش كرده ايم قدر شناسي خود را به يكديگر نشان دهيم .

نوجواناني كه احساس مي كنند ارزشمند هستند و بيشتر مورد قدرداني قرار گرفته و در نتيجه بيشتر در دسترس بوده اند و آنها مي آموزند كه قدر خود را بدانند . همسراني كه از آنها تشكر شده است ، شوهران خود را دوست دارند و آنها را تحسين مي كند و بر عكس . همين امر در مورد خواهر و برادر هم زماني كه در يك خانه هستند و هم زماني كه بزرگ شده و مستقل مي شوند صادق است .
18ـ پر محبت صحبت كنيد
عاداتي مانند غيبت كردن ، با لحن تند و كنايه دار صحبت كردن ، دشنام و سخنان زشت به زبان آوردن ، سخنان منفي در مورد زندگي ، حرف زشت و غير محترمانه زير لب زمزمه كردن و ساير انواع سخن هاي منفي از عاداتي به شمار مي روند كه در ظاهر بي ضرر بوده ولي در واقع پيامدي دراز مدتي را به دنبال دارند .

آيا تا بحال احساس خود را هنگام صحبت تند و منفي ارزيابي كرده ايد ؟ حتماً موافق هستيد كه احساس خوبي را در برندارد . بيان كلمات تند معمولاً احساس استرس و خشونت رادر پي دارد و باعث مي شود يك نوع بيماري ناخوشايند در قلب شما خانه كند . همچنين تند صحبت كردن باعث مي شود كه آسايش روزمان را بر هم بزند و در نتيجه ناخواسته احساسات منفي و دركنار آن احساس بدگماني را تجربه مي كنيم . اما بر عكس آن هم صادق است وقتي بيشتر كلمات ما از مهرباني و عشق سرچشمه بگيرند احساس آرامش و كمال را تجربه كرده و باعث خلق دنيايي پر از مهر و محبت مي شويم .
۱۹- اشتباهات را تكرار نكنيد.
با قدري تفكر ، متوجه مي شويم اشتباهات ما واقعاً آنچنان بزرگ نيستند . در حقيقت اشتباهات براي يادگيري و رشد ما لازم است ولي مشكل وقتي پيش مي آيد كه ما نخواهيم اشتباهات خود را پذيرا باشيم و دوباره اشتباهات تكرار شوند . اقرار به اشتباهات و تصميم براي تغيير آنها احساس رهايي خواهيد كرد و به اين ترتيب هيچ وقت مجدداً آنرا تكرار نخواهيد كرد .
۲۰- جلسات خانوادگي داشته باشيد.
هدف از جلسات خانوادگي فراهم آوردن محيطي دوستانه و غير تدافعي براي دو نفر يا تعداد بيشتري از افراد خانواده است كه يكديگر را دوست دارند كه بتوانند آزادانه مسائل خود را مطرح كنند . جلسات خانوادگي در يادآوري وجود عشقي مشترك بين شما مؤثري مي باشد . جلسات خانوادگي زندگي شما را كامل مي كند و شما را بعنوان يك خانواده به هم نزديك مي سازد شما نيز اين جلسات را تشكيل دهيد و

نتايج آن را ببيند .


موفق باشيد
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: محمد مؤذّنی چیمه
مدیران انجمن: محمد مؤذّنی چیمه