پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

 



موضوع: شرکت بی ام دبلیو (BMW)

شرکت بی ام دبلیو (BMW) 10 سال 8 ماه ago #25655

:P
شرکت بی ام دبلیو (BMW)

ب ام و یا کارخانه ی موتورسازی باواریا یک شرکت اتوموبیل‌سازی مستقل آلمانی است. شرکت ب ام و سازنده ی ماشین‌های لوکس و با کیفیت است و کمپانی مادر کارخانه‌هایی مانند رولز رویس و مینی می‌باشد. کار خودش را نخست با ساخت موتورهای هواپیما آغاز کرد. در سال ۱۹۲۳ آغاز به تولید موتور سیکلت و در سال ۱۹۲۹ آغاز به تولید اتومبیل کرد. آرم دایره‌ای این شرکت نشان دهنده ی ملخ هواپیماهای تولیدی در سال‌های آغازین پایه گذاری این کمپانی می باشد.این کمپانی، هواپیماهایی برای آلمان در جنگ جهانی دوم ساخت اما در هنگام جنگ به صورت ناگواری تخریب شد و بیش تر دستگاه‌های آن به تاراج متفقین رفت.

این شرکت کارخانه ی روور بریتانیا را در سال ۱۹۹۴ خرید اما به دلیل زیان هایی که کرد در سال ۲۰۰۰ این کمپانی را به فروش رساند و به جای آن شرکت مینی را خرید.

تاریخچه :

پس از جنگ جهانی نخست به دلیل قطع نامه ی ورسای کارخانه ی ب ام و وادار شد که بخش تولیدهای موتور هواپیمای خود را متوقف کند. این کارخانه تا سال ۱۹۲۳ تنها موتور سیکلت می ساخت و با برداشته شدن تحریم‌ها در سال ۱۹۲۸ آغاز به تولید خودرو کرد.

آرم آبی رنگ نشان این کارخانه برخی از زمان ها به پره‌ها ی چرخنده یک هواپیمای ملخی تشبیه می‌شود. و این در سال ۱۹۲۹ مورد تایید این کارخانه قرار گرفت که نزدیک به ۱۲ سال پس از طراحی این لوگو بود.


در ایجاد چنین نشانی عوامل زیادی تاثیر داشنتد که در این میان می‌توان به پرچم ایالت باواریا که به رنگ آبی و سفید است و هم چنین کارخانه ی موتورسازی راپ (Rapp Motorenwerke) که آن هم در باواریا بود و رنگ‌های آبی و سفید را به کار برده بود؛ اشاره کرد. نخستین موفقیت این شرکت تولید هواپیماهای IIa inline-six بود که در زمان پیکار‌های جنگی ایجاد شد. در هنگامه ی جنگ جهانی دوم نیز بی ام وی دوباره دست به تولید هواپیما و موتورهای آن برای نیروی هوایی، دوباره مسلح شده آلمان شد.

در سال ۱۹۵۹ با توجه به اوضاع اقتصادی بد این کارخانه، پایه گذاران آن تصمیم گرفتند که دو برنامه را ادامه دهند یعنی یا کارخانه را معلق کنند یا این که به همین وضع به کار خود ادامه دهند. آن ها پس از بررسی ها، تصمیم گرفتند به کار خود ادامه دهند و با چند کارخانه ی کوچک هواپیما سازی باقی مانده پس از جنگ همکاری خود را آغاز کردند. این همکاری باعث سود دهی و موفقیت دوباره ی ب ام و شد.در همان سال بود که ۴۵٪ سهام این شرکت توسط خانوادهٔ کوانت (Quandt) خریداری شد و بقیه نیز به صورت عمومی به مردم واگذار شد.

ب ام و در سال ۱۹۹۴ کارخانه ی انگلیسی روور (Rover) را خریداری کرد و این کارخانه تا سال ۲۰۰۰ پیش از زیان دهی بسیار شدیدش به دست ب ام و اداره می‌شد. پس از واگذاری روور به کمپانی فینیکس (Phoenix) در سال ۲۰۰۰ ب ام و شرکت مینی (MINI) را خریداری کرد.
گاهشمار

آغاز کار BMW در سال ۱۹۱۳ توسط کارل فردریش رپ (Karl Friedrich Rapp) در کشور آلمان است.
این کمپانی در ابتدا موتور هواپیما تولید می‌کرده و علامت این کمپانی نیز نشان از چرخش ملخ آن می‌باشد.
در سال ۱۹۱۶ کمپانی BMW دست به ساخت موتورهای V۱۲ برای امپراتوری اتریش-مجارستان زد.[نیازمند منبع]
در سال ۱۹۱۷ کارل رپ از مدریت کنارگیری کرد و فرانتس جوزف پاپ (Franz Josef Popp) از کارخانه داران اتریشی جایگزین وی شد.
در سال ۱۹۱۸ کمپانی به نام BMW AG درآمد.
در سال ۱۹۱۹ BMW نخستین موتور موتورسیکلت خود را طراحی نمود که در موتورسیکلتی به نام ویکتوریا ساخت یک کمپانی در نورمبرگ به کار رفت.
در سال ۱۹۲۳ BMW نخستین موتور سیکلت خود را به نام R۳۲ تولید نمود، R۳۲ موتوری ۵۰۰cc و هواخنک داشت.
در سال ۱۹۲۷ شرکت BMW نخستین خودروی سواری خود را تولید نمود و خودروساز گردید.
کشورساختماشین‌ها (۲۰۰۶)مدل‌ها
موتور سیکلت‌ها

کارخانهٔ ب ام و ابتدا شروع به ساخت موتور موتور سیکلت کرد و سپس در سال‌های آغازین جنگ جهانی اول شروع به ساخت موتور سیکلت کرد. اولین موتور سیکلت موفقیت امیز این شرکت بعد مدل به درد نحور (Helios and Flink) آر ۳۲ (R32) نام داشت.این موتور سیکلت دارای موتور بوکسر (Boxer)دوقلو بود که در آن سیلندر ICCE از هر طرف وسیله بیرون می‌زد.به غیر از مدل‌های تکی نمامی مدل‌های موتور سیکلت‌های ساخته شده توسط ب ام و ظاهری منحصر به فرد دارند و این ظاهر را تا سال ۱۹۸۰ حفظ کردند.هنوز موتورهای ب ام و ای هستند که به همین شکل ساخته می‌شوند و نام خود را با سری آر بر زبان‌ها انداخته‌اند.در بحبوحه جنگ جهانی دوم ب ام و شروع به ساخت موتور سیکلت آر ۷۵ کرد که جایی برای نصب کنار خودرو داشت.

این همراه بود با طراحی یکتای آن که از روی زوندپ (Zündapp) کپی برداری شده بود و چرخ‌های آن همان چرخ‌های موتور بود و دیفرانسیل آن روی موتور قفل می‌شد.همین باعث استحکام بسیار زیاد آن شد به طوری که آن را به خودرو جیپ بسیار شبیه کرد.
ب ام و مدل ار 32 اولین موتور ساخته شده توسط ب ام و

در سال ۱۹۸۳ بود که مدل‌های سری ک (K Series) پا به عرصهٔ وجود گذاشتند آنها را آجرهای پرنده (The Flying Brick) می‌نامیدند.(این نامگذاری به خاطر آن بود که اولین موتور این سری یعنی ک۱ (K۱) به همین نام معروف بود.مدت اندکی پس از آن ب ام و شروع به تولیذ موتورهای سری گ (G)و سری اف (F) با موتور دقولوی روتاکس (Rotax) کرد.

در اوایل سال ۱۹۹۰ بود که ب ام و شروع به ارتقای مدل ایرهد (Airhead) بوکسر خود کرد.که بعدها به اویل هد (Oilhead) معروف شد.در سال ۲۰۰۲ موتورهای ایل هد دارای دو جرقه زن برای هر سیلندر بودند.در سال ۲۰۰۴ این شرکت میله (Shaft) ی بالانس داخلی را به موتور اضافه کرد هممین باعث افزایش ظرافیت آن به ۱۱۷۰ سی سی و افزایش توان آن به ۱۰۰ اسب بخار در مدلR۱۲۰۰GS شد که نسبت به مدل R۱۱۵۰GSبا مشخصه‌های ۸۵ اسب بخار و ۱۰۰۰ سی سی برتری زیادی داشت.
بی ام دبلیو مدل جی تی 600

در سال ۲۰۰۴ ب ام و مدل K1200S را معرفی کرد.این موتور بسیار قوی و با تکنولوژی بالا و نشانهٔ تغییر نگرش ب ام و برای رقابت با موتور سازی‌هایی نظیر سوزوکی، کاوازاکی، هوندا و یاماها بود و مشخصات عمدهٔ آن موتور ۱۶۷ اسب بخاری و وزن سبک ان بود که باعث قابل رقابت شدن آن موتور با بقیه هم دسته‌ها بود.در ضمن موتور توسط تیم فرمول ۱ ویلیامز طراحی شده بود.سیستم تعلیق عقب اتوماتیک از مزایای قابل توجه این مدل بود.

ب ام و یکی از بنیان گذاران ترمزهای ضدقفل در صنعت بود و از اوایل دههٔ ۸۰ شروع به استفاده از این سیستم در موتورهای خودش کرد. مدل‌های ۲۰۰۶ به این شرکت مجهز به سیستم‌های پیچیدهٔ جلوگیری از سر خوردن و کنترل تعادل الکترونیکی هستند. ب ام و مبدع سیستم‌های تعلیق برای موتور سیکلت است و زود تر از همه این سیستم‌ها را در موتور سیکلت‌های خود به کار برده‌است.بیستر مدل‌های مدن ب ام و دارای سیستم تعلیق عقب هستند.همچنین ب ام و از سیستم تعلیق دیگری نیز در موتورهای ۱۹۹۰ استفاده می‌کند که به Telelever معروف است و باعث می‌شود که تکان موتور به صورت قابل توجهی کاهش یابد،

باشگاه‌های موتور سواری

باشگاه‌های زیادی در سرار جهان از ب ام و استفاده می‌کنند.برگترین‌های آنها سندکای موتور سواران ب ام و و صاحبان موتور سیکلت‌های ب ام و در آمریکا هستند که هر دو در کشور ایالات متحده قرار گرفته‌اند .

اتومبیل‌های تولیدی

ب ام و کلاس جدیداین خط تولید به تولید اتومبیل‌های فشرده سدان و کوپه می‌پرداخت که تولیدش را از سال ۱۹۶۲ با ۱۵۰۰ دستگاه آغاز کرد و در سال ۱۹۶۷ با ۲۰۰۲ دسنگاه به پایان برد . قدرت گرفته با موتور ۴ سیلندر ب ام و، همراه با سیستم تعلیق مستقل

شعارهای تبلیغاتی

شعار اصلی این کمپانی (با لذت برانید.) یا در آلمانی (Freude am Fahren) و در انگلیس (The Ultimate Driving Machine) به معنای (نهایت یک خودرو) شعار این کمپانی است ! و شعار انگلیسی (sheer driving pleasure) یا (لذت واقعی رانندگی) نیز در مناطقی توسط کمپانی BMW استفاده می‌شود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: الهه ورمزیار

شرکت بی ام دبلیو (BMW) 10 سال 8 ماه ago #25686

لطفا به منبع تحقیق اشاره نمایید.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.