جمعه, 10 فروردين 1403

 



موضوع: جلسه دوم تحلیل مقابله ای- سوم اردیبهشت ساعت 16

جلسه دوم تحلیل مقابله ای- سوم اردیبهشت ساعت 16 3 سال 11 ماه ago #120259

مراحل بررسی مقابله ای
وندال ویتمن (Randal Whitman) مراحل بررسی مقابله ای را به ترتیب، ”تشریح“، ”گزینش“، ”مقایسه“ و ”پیش بینی“ می داند. اکنون به تعریف هر یک از این مراحل توجه کنید: :1)تشریح : وصف و باز نمودن دو زبان مورد مقایسه بوسیله زبانشناس . :2)گزینش : انتخاب عناصر زبانی، قوانین و ساختارهایی که در دو زبان مقایسه خواهند شد. :3)مقایسه : نمایش شباهت ها و تفاوت های موجود در عناصر زبانی، قوانین و ساختارهای برگزیده ی دو زبان. :4)پیش بینی : پیش بینی خطاهای یادگیری، برپایه دستاوردهای سه مرحله پیشین.

پایگانِ (سلسله مراتبِ) اشکال
آنجایی که مرحله پیش بینی در فرضیه بررسی مقابله ای (CA)، بصورت نظری و subjective است، عده ای از دانشمندان برآن شدند تا پایگان اشکال (Hierarchy of difficulty) را پایه گذاری کنند.

از نخستین کسانی که این روش را بنیان نهادند، Stockwell، Bowen و Martin بودند که بطور مشترک، پژوهشی را در سال 1965منتشر نمودند.
پایه گذاران پایگان اشکال، بر این باورند که دسته بندی ایشان جهانی است و شامل همه زبان ها می شود.
حاصل پژوهش یادشده، بوسیله Clifford Prator در سال 1967 بصورت زیر دسته بندی شد:

تراز (رده) صفر ،انتقال Transfer)
در این رده، تفاوتی میان زبان مادری و زبان مقصد وجود ندارد و زبان آموز به سادگی می تواند موردِ آوایی یا ساختاریِ در حال آموزش را با مورد مشابه در زبان مادری خود تطبیق دهد. برای نمونه، آموختن آواهای /b/، /t/، /s/، و... برای یک فارسی زبان، دشوار نخواهد بود؛ چراکه وی آواهای زبان مادری خویش را به زبان مبداء انتقال خواهد داد.
تراز یک : ادغام Coalescence
دو مورد در زبان مادری، به یک مورد در زبان مقصد تبدیل می شود.
برای نمونه، ”تو“ و ”شما“ در زبان فارسی ،هردو به you در زبان انگلیسی تبدیل می شود.
نمونه دیگر اینکه، چون زبان ژاپنی آوای /ل/ ندارد، یک انگلیسی زبان باید بیاموزدکه /ل/ و /ر/، هردو در زبان ژاپنی، تبدیل به /ر/ می شود و مثلا به baseball باید بگوید : bi’se’bu’ru !!!

تراز دو : Underdifferentiation
در این رده، موردی در زبان مادری، از زبان مقصد حذف می شود. برای نمونه، ”من حسن را دیدم“ هنگام برگردان به زبان انگلیسی، تبدیل می شود به : ”I saw Hasan“. چنانکه متوجه شده اید، ”را“ در زبان انگلیسی وجود ندارد.
نمونه دیگر اینکه برخی آواهای زبان انگلیسی، در زبان اسپانیایی وجود ندارد، مانند: آوای th در واژه that و آوای th در واژه thing و یا نونِ غنه در انتهای همین واژه.

تراز سه : تفسیر دوباره Reinterpretation
در این رده، هنگام آموختن زبان خارجی ، شکل یا موقعیت یک مورد در زبان مادری، تغییر می کند.
برای نمونه، در زبان انگلیسی آوردن حرف تعریف پیش از اسم الزامی است: ”He is a philosopher“.
اما در زبان های اسپانیایی و فارسی آوردن حرف تعریف اختیاری است : “El es (un) filosofo” یا ”او (یک) فیلسوف است“.

تراز چهار : Overdifferentiation
موردی کاملا نو در زبان مقصد وجود دارد که در زبان مادری وجود نداشته است. این رده، دقیقا بر عکس تراز دو است. نمونه هایی برای Overdifferentiation بیابید.

تراز پنج :تقسیم (Split)
موردی در زبان مادری، به دو یا چند مورد در زبان مقصد تبدیل می شود. این رده، دقیقا بر عکس رده یک است. نمونه هایی برای تراز پنج بیابید.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

جلسه دوم تحلیل مقابله ای- سوم اردیبهشت ساعت 16 3 سال 11 ماه ago #120262

تشکر استاد
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

جلسه دوم تحلیل مقابله ای- سوم اردیبهشت ساعت 16 3 سال 11 ماه ago #120263

  • سحر باقري
  • سحر باقري's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 203
  • Thank you received: 55
باتشكر،
سحر باقرى
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

جلسه دوم تحلیل مقابله ای- سوم اردیبهشت ساعت 16 3 سال 11 ماه ago #120266

سلام متشکرم استاد
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

جلسه دوم تحلیل مقابله ای- سوم اردیبهشت ساعت 16 3 سال 11 ماه ago #120267

تشکر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

جلسه دوم تحلیل مقابله ای- سوم اردیبهشت ساعت 16 3 سال 11 ماه ago #120268

با تشکر
لیلا سادات موسوی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.