سه شنبه, 28 فروردين 1403

 



موضوع: راههای جلوگیری از فساد اجتماعی و اخلاقی

راههای جلوگیری از فساد اجتماعی و اخلاقی 10 سال 11 ماه ago #8171

  • وحيد تجدد
  • وحيد تجدد's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 15
  • Thank you received: 1
قسمت اول ـ عوامل گسترش فساد اجتماعی و اخلاقی
تضعيف حجاب اسلامي و رواج پوششهاي نامناسب در بين بانوان
بدون شك در سالهاي اخير مشاهده مي‌كنيم كه حجاب زنان و دختران در جامعه اسلامي بسيار ضعيف و كم رنگ شده و با حجاب صحيح كه در دين مبين اسلام براي بانوان مشخص شده، به شدت فاصله گرفته است.
رواج مدل‌هاي غربي و ضد اسلامي در پوشش بانوان يكي از عوامل تحريك و تهييج قواي جنسي در بين افراد و به ويژه جوانان است . که به تدريج فساد و بي بندباري را در جامعه گسترش خواهد داد. در اين ميان عدم نظارت برخي از خانواده‌ها و نيز مسئولين مربوط اين روند فزاينده را دو چندان کرده است.

حضور غير متعارف زنان در سازمانها و نهادها
با توجه به افزايش نرخ بيكاري در جامعه كه خود عامل بسياري از فسادهاست و مسئولين و دولت مردان بايد با تمام توان با آن مبارزه نمايد، امروزه مي‌بينيم كه بسياري از مشاغل حساس و گاهي از اوقات سنگين كه بايد در اختيار مردان قرار گيرد، در اختيار زنان قرار گرفته است و در بسياري از سازمان و نهادهاي دولتي و غير دولتي درصد قابل توجهي از مشاغل به بانوان وگذار شده است. اين مطالب نه تنها درصد بيكاري مردان را افزايش مي‌دهد و سبب كاهش آمار ازدواج خواهد شد، بلكه محيط جامعه در اثر حضور غير متعارف و بيش از اندازه بانوان به ندرت به سمت اختلاط و روابط نامشروع و به تبع آن فساد و بي بندباري كشيده خواهد شد.

عدم نظارت بر برنامه‌هاي صدا و سيما و فيلم‌هاي سينما
نمايش فيلم و سريالهايي در تلويزيون و سينما كه عمدتاً افراد از زندگي مرفّه‌اي برخوردارند خواه ناخواه موجب تضعيف ارزشهاي اسلامي و تمايل به رفاه طلبي و ثروت اندوزي را در بين افراد جامعه خواهد شد.
علاوه بر آن، نمايش صحنه‌هايي كه در آن دختران و پسران به راحتي با هم ارتباط برقرار کرده و بعضاً شوخي مي‌کنند، تأثير بسيار منفي بر فكر و روان افراد و به ويژه جوانان دارد كه به خودي خود زمينه ساز فساد و بي بندباري است.

افزايش فقر و ايجاد فاصله طبقاتي در جامعه
همان گونه كه در روايات اسلامي تأكيد شده است فقر و تنگ‌دستي ايمان افراد را به مخاطره مي‌اندازد و آنها را تا مرز كفر پيش مي برد.
مطالعه وبررسي برخي از آمارها نشان مي‌دهد كه درصد قابل توجهي از دختران فراري از خانواده‌هاي فقير و مستمند بوده كه به آرزوي برخورداري از زندگي مرفه، اقدام به فرار از خانه مي‌كنند و در نتيجه با گرفتار شدن در باندهاي فاسد دچار بزهكاري و فساد اخلاقي مي‌گردند كه نه تنها سلامت زندگي خويش بلكه سلامت جامعه را به مخاطره مي‌اندازد.
آري! افزايش فقر و تورم و فشارهاي اقتصادي كه امروزه متوجه قشر كم در آمد جامعه است اگر توسط مسئولين و دولت مردان كنترل نشود يكي از عوامل مهم گسترش فساد و ضعف اخلاقي و معنوي در جامعه اسلامي خواهد بود.

تضعيف مباني اعتقادي افراد جامعه
روحيه ايمان و تقوا كه نشأت گرفته از اعتقادات سالم و سازنده است در جلوگيري و حفظ افراد از گناه و غوطه ور شدن در فساد و بي بندباري تأثير بسزايي دارد.
تضعيف پايه‌هاي اعتقادي و كم رنگ شدن توجه افراد به مبدأ و معاد فساد را در جامعه افزايش مي دهد.
مصاحبه‌ها و بررسي‌هاي مسئولين قضايي با افراد فاسد و خلافکار اعم از مرد و زن نشان مي‌دهد كه غالب افرادي كه دست به جنايت زده و اقدام به روابط نامشروع و غير اخلاقي كرده‌اند، كساني هستند كه نماز نمي‌خوانند و از مسائل ديني فاصله بسياري گرفته‌اند.

افزايش كسب‌هاي حرام به ويژه ربا
كسب‌هاي حرام و به ويژه ربا كه در جامعه امروز ما اندك نيست، موجب تضعيف روحيه ايمان و به دنبال آن تقويت فساد و بي بندباري اخلاقي در بين افراد است. لقمه حرام، چراغ ايمان و معنويت را در دل انسان خاموش مي‌كند و او را به بي قيدي و لاابالي گري مي کشاند، افراد لاابالي به آساني به هر جرم و جنايتي نزديک مي‌شوند و از انجام اعمال زشت و ناپسند در جامعه هيچ احساس شرم و خجالتي ندارند.

گسترش روابط دختران و پسران
يكي از عوامل گسترش فساد و بي بندباري در جامعه افزايش روابط دختران و پسران، به ويژه دانشجويان است که بر خلاف عقيده‌ برخي از افراد به اصطلاح روشن فكر بايد بگوييم كه بر داشتن قيد و بندهاي اخلاقي و امكان ارتباط آزاد دختران و پسران نه تنها فساد و بي بندباري را از بين نمي‌برد بلكه سبب افزايش روابط نامشروع و غير اخلاقي در جامعه و تضعيف بنيان خانواده مي‌شود و در سطح وسيع‌تر بايد گفت تبديل به يك تجارت پر سود و برده برداري نوين از زنان و دختران مي‌گردد.








قسمت دوم ـ راههاي جلوگيري از فساد اجتماعی واخلاقی
تقويت مباني اعتقادي و اخلاقي مردم جامعه
بدون شك، تقويت مباني اعتقادي و اخلاقي در بين افراد آثار سازنده فردي و اجتماعي به دنبال دارد. انساني كه ايمان در دلش رسوخ كرده و همواره خداوند متعال را ناظر بر اعمال و رفتارش مي داند ديگر به آساني دست به گناه نمي زند و هرگز اقدام به فساد و بي بندباري نمي‌كند.

تشكيل و تقويت جلسات و هيأتهاي مذهبي به ويژه براي بانوان مي‌تواند در تقويت روحيه اعتقادي در آنها و آشنايي‌شان با مسائل مذهبي مؤثر باشد. كه اين نه تنها منجر به سلامت اخلاقي بانوان خواهد شد، بلكه به تقويت و سلامت اخلاق خانواده‌ها نيز كمك خواهد كرد. لازم به تذكر است که تربيت مربيان آگاه و آشنا با مسائل مذهبي براي اين جلسات يكي از ضروريات است كه بايد مسؤولين و دست اندركاران امور ديني و فرهنگي مورد توجه قرار دهند.

تقويت و گسترش فرهنگ حجاب در بين بانوان
حجاب بانوان كه بهترين شكل آن چادر است در جلوگيري از فساد و بي بندباري نقش موثري دارد. حجاب نه تنها باعث مصونيت زن از نگاه هاي سودجويانه افراد مريض و فاسد جامعه مي‌شود بلكه موجب جلوگيري از تهييج و تحريك ميل جنسي افراد و به ويژه جوانان خواهد شد. به طور كلي حجاب بزرگترين مانع در برابر نفوذ دشمنان و استعمارگران است و تاريخ نشان مي‌دهد كه آنها هميشه براي نفوذ در کشورهاي جهان سوم به خصوص کشورهاي اسلامي، ابتدا به ترويج فرهنگ برهنگي و برداشتن حجاب در بين بانوان تلاش ‌كرده اند. به عنوان مثال مي‌توان به مسأله كشف حجاب در زمان رضاخان در تاريخ معاصر ايران اشاره نمود.

بدون شك توجه مسئولين امور ديني و فرهنگي در ترويج چادر به عنوان بهترين پوشش بانوان و همچنين نظارت خانواده در حجاب و پوشش دختران تأثير فراواني روي اين مسأله خواهد داشت.

رواج ازدواج موقت به صورت قانونمند
امروزه در کشور ما نه تنها سن ازدواج بالا رفته بلكه آمار ازدواج هم نسبت به جمعيت جوان كشور كاهش چشم گيري داشته است. يكي از عوامل مهم اين پديده را بايد مشكلات اقتصادي و افزايش بيكاري دانست. از اين رو به نظر مي‌رسد در شرايط كنوني يكي از راه هاي ازدواج آسان جوانان ـ اعم از دختر و پسر ـ رواج ازدواج موقت البته در قالب قانونمند و سازمان يافته مي‌باشد.

ازدواج موقت يكي از مستحبات مؤكد اسلام است كه متأسفانه به علت تبليغات سوء و عدم فرهنگ سازي در جامعه اسلامي جايگاه اصلي خود را پيدا نكرده است، از اين رو براي ترويج اين ازدواج نياز به حمايت مسؤولين دولتي و دست اندركاران مسائل اجتماعي و فرهنگي است.

ايجاد اشتغال و تهيه مسكن براي جوانان
افزايش ازدواج يكي از راههاي مهم مبارزه با فساد و بي بندباري در جامعه است كه اين امر در شرايط كنوني مرهون دو امر اساسي اشتغال و مسكن مي‌باشد. بدون شك بي كاري و شرايط سخت اقتصادي، ازدواج را براي جوانان بسيار مشكل نموده است.

از اين رو اگر مسئولين و دولت مردان برنامه‌هاي اساسي و عملي براي ايجاد اشتغال و تهيه مسكن جوانان اجرا نمايند، تا حدود زيادي در جهت مبارزه با فساد در جامعه حركت كرده‌اند.

كنترل ماهواره و سايت‌هاي اينترنتي مبتذل
دست رسي آسان افراد و به ويژه جوانان به شبكه‌هاي ماهواره‌اي و سايت‌هاي اينترنتي مبتذل خواه ناخواه تأثيرات بسيار منفي و مخرب بر افكار و رفتار آنها خواهد داشت. بدون شك بسياري از مدلهاي لباس پوشيدن، آرايش كردن و حتي گفتار و رفتارهاي رايج بين جوانان، الگو گرفته شده از برنامه‌هاي همين شبكه‌ها و سايتها مي باشد.
بنابراين يكي از راههاي مبارزه با روند فزاينده فساد در جامعه آن است كه مسئولين با برنامه‌هاي اساسي به جلوگيري از دسترسي آسان به شبكه‌ها و سايت هاي مبتذل در ماهواره و اينترنت بپردازند.

نظارت بيشتر بر محيط‌هاي دانشگاهي
ارتباط زياد و بعضاً اختلاط دختران و پسران در محيط هاي دانشگاهي، تأثير زيادي در تحريك و تهييج تمايلات جنسي آنها دارد. به نظر مي‌رسد جداسازي محيط‌هاي آموزشي دختران و پسران در دانشگاهها و مراكز آموزشي نقش قابل توجهي در محدود كردن ارتباطهاي زياد و بي مورد آنها خواهد داشت و از آن گذشته محيط‌هاي دانشگاهي را از لحاظ علمي و اخلاقي سالم تر خواهد نمود و در نتيجه از فساد و بي بند و باري جلوگيري خواهد شد.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.