جمعه, 31 فروردين 1403

 



موضوع: كاربينى استاد سالاريان_نمايشگاه

كاربينى استاد سالاريان_نمايشگاه 4 سال 3 ماه ago #118884

به نام خدا
نگاهى متفاوت به دنیای دانشگاه
نخستین جشنواره ملی نشر دانشگاهی و با هدف آینده نگری نشر دانشگاهی و بیستمین نمایشگاه دستاوردهای دانشگاهی و فن با حضور شخصیت ها، اندیشمندان و همچنین بسیاری دانشجویان وصاحبنظران در حوزه فرهنگ و چاپ ونشر در ظهر پنجشنبه در نمایشگاه بین المللی پژوهش تهران و در کنار سایر دوستان مقطع کارشناسی و کاردانی برگزار گردید.
این بازدید که بعنوان درس کاربینی استاد سالاریان انجام می شد فرصتی خوبی شد که در کنار دوستان و اساتید روز خوب و پر خاطره ای را داشته باشیم .
وعده ما که از قبل مشخص شده بود در سالن 25 واقع در نمایشگاه بین المللی ولی بعد از چند دقیقه استاد سالاریان با خبر شد که همایشی در این نمایشگاه در حال بربگزاری است . فرصت را غنیمت شمرد و با وجود اینکه خود ایشنان از کار کشته های رسانه و کتاب و نمایشگاه بودند به ما گفتند که این همایش را شرکت کنیم .
حضور ما در این سالن چشم گیر شد به دلیل اینکه استقبال زیادی از این همایش نشده ولی با حضور دانشجویان کم کم به تعداد جمعیت اضافه شد و سالن پر شد تا جایی که دیگر جایی برای نشستن وجود نداشت. این کنفرانس به عنوان آیندگری نشر دانشگاهی بود .
نگاه سخنرانان بیشتر انتقادی و دغدغه های شخصی بود . به هر حال اولین سخنران با اشاره به قوانین کپی رایت در کشورهایی مانند مترقی ، اشاراتی به قانون و حق مؤلف در کشور داشت.
تاکید بر ایجاد نظام حقوقی مولفین دیگر قسمت های وی بود.در ادامه هم گفتند در حال حاضر بیشتر قوانین بر ناشران است ولی نظارتی برمولف نیست.
دکتر سلگی از اساتید پژوهشگاه ارتباطات هم سخنانی در مورد عدم کنترل بر امور کلان فرهنگی و ضوابط آن داشتند و گفتند : هنوز نگرانی هایی در بخش ممیزه دیده می شود. هنوز ایراداتی در بخش اصناف و وظایف نظارتی آن دیده می شود.
بی ثباتی در نشر الکترونیک داریم.
در چند سال اخیر بخش های علم وفناوری کارهای خوبی در حوزه نشر الکترونیکی داشته اند.
همکاری خوبی درخصوص نشر الکترونیک با وزارت علوم ایجاد شده است.
قانون مولفان مربوط به سال 1348 بوده و نیاز به اصلاح دارد.
در قانون قبلی، به تخلف مولف فکری نشده است. کپی پایان نامه ها و تألیفات جعلی و دزدی براحتی انجام می شود. در قانون قدیمی تصمیمی در مورد آن گرفته نشده است.
دکتر فاضلی از اساتید پژوهشگاه علوم انسانی به بیان دغدغه هایشان در این مقوله پرداخته و فرمودند :
مشکل در ایران عمدتا در سطح وزارت علوم است. مشکل از جایی شروع شد که فرهنگ از وزارت آموزش عالی حذف شد.
این وزارت علوم مدرک محور شده است. فقط دنبال موفقیت است. کمال محور نیست.
وی به کتاب دکتر نیوپست من اشاره و بخش هایی از آن را مورد بررسی قرار داد. دکتر نیوپست من در کتابش می نویسد : قدرت آمریکا از قدرت نظامی نبوده، بلکه از فرهنگ سازی به اوج رسید.
در اواخر بازدید از نمایشگاه هم بازدیدی از دستاوردهای پژوهشی داشتیم و دکتر موسی زاده معاون دانشگاه علمی کاربردی با خرسندی از حضور استاد سالاریان و تیم همراه از آمادگی خود برای کمک به همه طرح های پژوهشی خبر دادند.
بازدید حوالی ساعت 16 به انتها رسید.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: میلاد عبداللهی سیاه پیرانی, جمال سرمدی

كاربينى استاد سالاريان_نمايشگاه 3 سال 11 ماه ago #121195

میلاد عبدللهی با تشکر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.