سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403

 



موضوع: کاربینی-بازدید از نمایشگاه

کاربینی-بازدید از نمایشگاه 4 سال 3 ماه ago #118853

بازدید درس کاربینی مقطع کارشناسی مدیریت فرهنگی حسب دستور و هماهنگی استاد سالاریان در روز پنجشنبه مورخ 28 آدرماه 1398 در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار گردید. در ابتدا کلیه دانشجویان ضمن حضور در نخستین جشنواره ملی نشر دانشگاهی که با هدف آینده نگری نشر دانشگاهی در سالن vip خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار گردید شرکت نمودند. نشست فوق با حضور شخصیت ها، اندیشمندان و همچنین بسیاری دانشجویان و صاحبنظران در حوزه فرهنگ و چاپ ونشر برگزار شد.
سخنران ضمن اشاره و یادآوری قوانین کپی رایت در کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس، اشاراتی به قانون و نظام حق مؤلف در ایران داشته که عدم اجرای همین قانون نصفه و نیمه را هم یک ایراد دانست. وی در ادامه بر لزوم ایجاد نظام حقوقی و حق مولف تاکید نموده تا در بستر آن ناشران بتوانند براحتی کار کنند. در حال حاضر بیشتر قوانین بر ناشران است ولی مولف کار دیگری صورت می دهد.
دکتر سلگی از پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات نیز بیاناتی در مورد عدم نظارت و مداخله بر امور فرهنگی و ضوابط آن داشته و گفتند : هنوز نگرانی هایی در بخش ممیزه و واگذاری بخشی از آن نیز به خود ناشرین وجود دارد. کماکان نقدهایی در خصوص اصناف و وظایف آن در حوزه نظارت مشخص نیست.
هنوز دغدغه ها و بی ثباتی هایی در مبحث نشر الکترونیک موجود است. در سنوات اخیر پارک های علم وفناوری اقدامات خوبی در حوزه نشر الکترونیک داشته اند. همکاری خوبی درخصوص نشر الکترونیک با وزارت عتف ایجاد شده که خبرهای خوش آن در آینده منتشر خواهد شد.
پیشنهاد ضوابط نشر در مجلس در حال بررسی اولیه و تصویب است که باید تسریع گردد.
قانون مولفین کنونی مربوط به سال 1348 بوده و نیاز به تغییرات اساسی دارد. طبق قانون قبلی که فقط مر بوط به آن دوران بود، به تخلف مولفان تاملی و تدبری نشده است. بحث کپی پایان نامه ها و تألیفات جعلی و دزدی براحتی انجام می شود که در قانون قبلی تصمیم درستی در مورد آن گرفته نشده است.
سپس دکتر نعمت آله فاضلی رئیس محترم پژوهشگاه علوم انسانی به سخنرانی پرداختند. ایشان در همین رابطه فرمودند :
مشکلات کنونی در ایران عمدتا در حوزه وزارت علوم کنونی است. مشکل اصلی از جایی شروع شد که بحث فرهنگ از وزارت آموزش عالی حذف شده و به حاشیه رفت. وزارت علوم کنونی مدرک محور شده است. در حال حاضر دانشگاه‌های ما موفقیت محور شده اند در حالیکه می بایست کمال محور باشند. چیزی که در سنوات اخیر نمی بینیم.
دکتر فاضلی اشاراتی هم به ترجمه کتاب دکتر نیوپست من داشته و بخش هایی از آن را مورد بررسی و بحث قرار داد. دکتر نیوپست من در کتاب معروفش می نویسد : هژمونی قدرت آمریکا از طریق افزایش قدرت نظامی نبوده، از طریق فرهنگ سازی و پس از انقلاب نشر وکتاب به اوج رسید.
نویسنده در کتابش استناد خود را به تعدد و ارائه آماری مفصل از کتب چاپ شده، تعداد مراکز فرهنگی، روایت خانه ها، و رتبه و بالا بودن سطه فرهنگی جامعه آن وقت آمریکا داشته است....
در ادامه دانشجویان به صورت جمعی اقدام به بازدید از برخی غرفه ای نمایشگه وآخرین دستاوردهای پژوهشی دانشگاههای برتر کشور پرداختند و بازدیدی هم از غرفه دانشگاه جامع داشتیم.
دکتر موسی زاده معاون پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی ضمن خیر مقدم به دانشجویان واحد 13 و آرزوی موفقیت برا ایشان، از اعلام آمادگی خود و مجموعه معاونت خود جهت پشتیبانی واستقبال از طرح های پژوهشی دانشجویی سخن به میان آورده و اعلام نمودند که سایت معاونت نیز پذیرای نظرات و پیشنهادات و طرح های دانشجویان در حوزه های مختلف مي باشد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.