جمعه, 31 فروردين 1403

 



موضوع: بازاریابی شرکت اپل(تحقیق مهدی سلیمی و جوادحمیدزاده

بازاریابی شرکت اپل(تحقیق مهدی سلیمی و جوادحمیدزاده 4 سال 11 ماه ago #118549

۱۰ نکته که باید از بازاریابی شرکت اپل یاد بگیریم

استیو جابز مدرک دانشگاهی نداشت، در واقع مهندس هم نبود اما میراثی جاودانه را در اپل به یادگار گذاشت.
میراث او آمیخته ای از طراحی، توسعه محصول، شناخت بازار و مهم تر از همه نحوه بازاریابی او بود. نحوه بازاریابی اپل امروزه به یک روش معیار و استاندارد تبدیل شده است و اکثر پیشگامان بازاریابی به موفق بودن آن اذعان دارند. فرقی ندارد شرکت شما در چه زمینه ای فعالیت می کند.
به هر حال می توانید از نظام بازاریابی اپل نکاتی را بیاموزید؛ در زیر ده نکته مهم از سیستم بازاریابی اپل را مطالعه می کنیم :

1-ساده کار کنید :
مشتریان و خریداران از کمپین هایی که با اطلاعات زیاد و خسته کننده آنها را دلزده می کنند دل خوشی ندارند. اپل این مفهوم را به درستی فهمیده است و بازاریابی محصول خود را تا حد امکان ساده کرده است. در بسیاری از تبلیغات امکانات محصول، قیمت و ویژگی های خاص محصول دیده نمی شود. حتی گفته نمی شود محصول را کجا و چگونه بخرید. با این حال تبلیغات بسیار ساده و سلیس هستند، محصول را نشان می دهند و با یک پیام اجازه می دهند محصول خودش پیام را برساند. اپل تبلیغات خود را با اصطلاحات تخصصی پیچیده شلوغ نمی کند.

2- از سفیران برند استفاده کنید :
اپل همواره از سفیران برند و افراد با نفوذ بالای اجتماعی برای تبلیغ محصول خود استفاده می کند. ستاره های سینما و تلویزیون محصولات اپل را در صفحات اجتماعی خود مانند اینستاگرام معرفی می کنند و در تبلیغات اپل حضور دارند. وقتی یک فرد با نفوذ بالا محصول شما را معرفی کند و به هواداران خود خوب بودن محصول شما را معرفی کند یک فرآیند طولانی و پرثمر شروع شده است.

به طور مثال برایان کرنستون ، بازیگر نقش والتر وایت در سریال تحسین شده و پر بیننده Breaking Bad
به عنوان راوی Ipad Air در تبلیغ ویدئویی حضور دارد.

3- از نظرات مشتریان استفاده کنید :
اپل به خوبی توانسته است از نظرات مشتریان در فضای مجازی به نفع خود استفاده کند. شما نیز می توانید از این ترفند استفاده کنید. یک نسخه اولیه یا نسخه آزمایشی رایگان را می توانید در ازای یک نظر و بررسی در شبکه های اجتماعی و سایت های مربوطه در اختیار افراد صاحب نظر قرار دهید. خیلی از اوقات اگر از مشتران بخواهید حاضرند نظرات خود را در سایت شما به اشتراک بگذارند.

4- به جای قیمت به ارائه ارزش فکر کنید :
اپل هیچ وقت خود را درگیر نبرد بر سر قیمت نمی کند. عموما قیمت خود را، که اکثرا بالا نیز هست، ثابت نگه می دارد و به جای فکر کردن به قیمت به ارزش های ارائه شده خود توجه می کنند. ارزشهایی که کسی قادر به تقلید از آنها نیست، دستگاه هایی زیبا و خوش ساخت که خیلی خوب هم کار می کنند.
اپل همواره بر غنی تر کردن تجربه کاریری با استفاده از وسائل و برنامه های جانبی محصول خود تاکید دارد. هر وقت اپل محصولی عرضه می کند اطمینان حاصل می کند که ارزش پرداخت این قیمت بالا را دارد. این متد را می توان برای هر محصول و خدمتی به کار برد. کافی است روی وجه تمایز خود از کلیت بازار تمرکز کنید.

5- پای یک ارزش بایستید :
مشتریان دوست دارند بدانند که شما یک چیز خاص و منحصر به فرد ارائه می دهید. ارزش های اساسی که به آنها در خرید و استفاده از محصول احساس راحتی بدهد. این ارزش ها چیزی فراتر از خود محصول است، باید در همه جوانب مرتبط با محصول نمایان باشد، بسته بندی، فروش، خدمات پس از فروش تبلیغات و… این ارزش ها باید خود را مدام در هر مرحله تکرار کنند. به طور مثال یکی از ارزش های اصلی اپل نوآوری و شجاعت در ارائه محصولات انقلابی و ساختار شکن است.
پایداری در ارائه ارزش ها به مشتریان شما اعتماد می دهد که همواره می توانند روی شما حساب کنند. شما همیشه این ارزش ها را با ثبات قابل قبولی ارائه می دهید.

6- تجربه عرضه کنید نه محصول :
خیلی ها می توانند محصول خوب بسازند اما ساختن یک تجربه عالی که مشتری را به بازگشت مجدد سوق دهد کار راحتی نیست
. از ارائه محصول که به یک کنسرت موسیقی می ماند، تا تبلیغات با کیفیت عالی، مغازه های
فیزیکی و آنلاینی که تجربه خرید را دگرگون کردند همه و همه نشان دهنده این هستند که اپل تجربه مشتری را دگرگون کرده است.
یکی از جنبه های مهم تبلیغات اپل استفاده از هنر داستان گویی است. این مسئله تجربه ای را در مشتری ایجاد می کند که احساسات او را درگیر می کند و خرید از اپل را از حالت یک خرید معمولی خارج کرده و آن را به یک اتفاق هیجان انگیز تبدیل می کند.

7- بامشتریان به زبان خودشان حرف بزنید :
اپل پس از سالها مرور و بررسی مشتریان به خوبی یادگرفته است که آنها چگونه صحبت می کنند. با این کار توانسته است یک ارتباط عمیق تر و بنیادی تر ایجاد کتند و فروش بهتری را رقم بزند.
اپل با دوری کردن از اصطلاحات عجیب و پیچیده فنی توانسته است راهی برای ارتباط با مخاطب پیدا کند که رقبا از دستیابی به آن ناتوانند. شما نیز می توانید با تمرکز و مطالعه روی مشتریان خود آنها را بشناسید و با زبانی با آنها صحبت کنید که آنها استفاده می کنند و از جنبه هایی از محصول حرف بزنید که آنها به آن علاقه دارند.

8- در هاله ای از رمز و راز کار کنید
یکی دیگر از نکات تمایز اپل ایجاد یک هاله از رمز و راز پیرامون برنامه های خود است به گونه ای که تا روز معرفی کسی از محصول بزرگ اپل اطلاع دقیقی ندارد. این کار مشتریان را به هوادارانی دیوانه تبدیل می کند که به این فکر نمی کنند که آیا به این محصول جدید اپل نیاز دارند یا نه. اپل باز هم پا را فراتر گذاشته است و با افشای یک سری اطلاعات خاص در مورد محصول بعدی خود به ایجاد شایعات دامن می زند تا مخاطبان خود را تشنه نگه دارد.

9- به احسایات بها دهید :
اپل توانسته است مشتریان خود را به مبلغان و بازاریایان محصول خود تبدیل کند؛ چگونه؟ با کار کردن روی احساسات آنها،
همواره در تبلیغات اپل خانواده های شادی را می بینیم که از آیپاد و آیپد خود استفاده می کنند اما هیچ صحبتی از سایز حافظه محصولات نمی شود.
هرچه عناصر بصری بیشتر به سمت احساساتی مانند شادی، لذت و هیجان تمایل پیدا کنند بیشتر احتمال می رود که این محتوا به اشتراک گذاشته شود و همان بازاریابی دهانی که اپل می خواهد رخ دهد. هر کسب و کاری می تواند با استفاده از عناصر بصری، زبان احساساتی و لحن مثبت و پر امید برای محتوای خود مخاطب را از نظر احساسی کاملا درگیر در کند.

10-از عناصر بصری استفاده کنید :
امروزه به خاطر بمباران مردم توسط کلمات و محتوای کلامی ویدئوها و تصاویر خیلی محبوب تر شده اند. تصاویر و ویدئوهای بیشتر و کلمات کمتر روی تجربه مخاطب تاثیر عالی دارند.
اپل تبلیغاتی دارد که حتی در انها ۱۰ کلمه هم استفاده نشده است. اپل به خوبی می داند که کلمات و به ویژه استفاده زیاد از کلمات تاثیر خوبی روی مخاطب ندارد. در کمپین های تبلیغاتی کلمات کمتر ارزش بیشتری برای مخاطب دارد بالاخص وقتی که عکس های با تاثیر احساسی استفاده شده باشند.
روش های بازاریابی اپل در فروش عالی جهانی این شرکت تاثیر به سزایی داشته است. روش های یادشده در بالا تنها بخشی از این روند بازاریابی بود.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

بازاریابی شرکت اپل(تحقیق مهدی سلیمی و جوادحمیدزاده 4 سال 11 ماه ago #118551

مطلب ارسالی خوبه و برای کار کلاسی دونفره کافی کافی نیست ضمنا منبع مطلب ارسالی را درج نمایید.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

بازاریابی شرکت اپل(تحقیق مهدی سلیمی و جوادحمیدزاده 4 سال 11 ماه ago #118552

مطلب ارسالی خوبه و برای کار کلاسی دونفره کافی کافی نیست ضمنا منبع مطلب ارسالی را درج نمایید.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: داود امینیان