خوش آمديد,
مهمان
|
|
با سلام خدمت استاد گرامی
رسانه های نوین انسان از بدو پیدایش به شکل های گوناگون به گسترش ارتباط خود با همنوع اندیشیده است و حاصل چالش وی با محیط و انسان های پیرامونش،از تحول ارتباط رو در رو به ارتباط از راه دور و از ارتباط محدود به ارتباط جمعی منجر گشته است. آثار به جای مانده از دوران پارینه سنگی، در غارها و بر صخرهها، زبان ها و خطوط نخستین، بازگو کنندة تمایل انسان به یافتن حلقههای اتصال میان خویش و جهان پیرامون بودهاست. پیدایش چاپ و مطبوعات تلاش دیرینة بشر برای ارتباط با دیگر انسانها در وسعت دلخواهتر را نشان داد و تولد سینما، رادیو و تلویزیون ارتباطات دیداری و شنیداری انسان را وسعت بخشید. پیدایش رسانه های جمعی(mass media) به پیدایش تئوری ها و مناسبات جدیدی در ارتباط انسان با انسان منجر شد. وسعت و سرعت نشر پیامهای انسانی توامان ممکن گشت و جهان به زعم عدهای به سوی یک دهکده جهانی رهسپار شد. دهههای گذشته ازپیوند کامپیوتر،رسانههای جمعی و ارتباط از راه دور نحوه جدیدی از ارتباط پدیدار شد که هم ویژگی های رسانه های جمعی را دارا بود و هم برخی از آن ویژگی ها را فاقد بود و البته برخی صفات خاص خود را به پدیدة ارتباط افزود. پیدایش رسانههایی مانند: شبکة جهانی وب منجرشد. در دوران معاصر رسانههای نوین (New media) شامل شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر و گوگل پلاس و شبکههای اجتماعی تخصصی نظیر Linkdin می باشد . رسانههای جدید ویژگیهایی دارند که بر خلاف رسانههای الکترونیک، مثل رادیو یا تلویزیون، رسانههایی هستند که بر بستر اینترنت و در مواردی، ماهوارهها بار میشوند و در آن بستر، به کاربران خود خدماتدهی میکنند. برای استفاده از این رسانههای نوین، عملاً باید امکانات زیرساختی باشد؛ چه سختافزاری و چه نرمافزاری که بتوان از ظرفیتهای این رسانهها به شکل مناسب استفاده کرد. اینترنت و نسلهای بعدی آن، که امروزه از آنها به عنوان وب 1، وب 2، وب 3 و حتی وب مفهومی یاد میشود، همگی بر بستر اینترنت هستند. سختافزارهایی که جدیداً ما شاهد آن هستیم، مثل تلفنهای همراه هوشمند یا تبلتها و سایر ابزارهای همراه، تقریباً بدون اینترنت بیمعنا هستند. اگرچه یک سری امکانات را بدون اتصال به اینترنت در اختیار صاحبان خود قرار میدهند، اما اساساً با اینترنت معنا پیدا میکنند. به هر حال، همهی رسانههای نوین (New media) بر بستر اینترنت معنادار میشوند. اینترنت نسلهای مختلفی را پشت سر گذاشته است؛ از سایتهای اینترنتی و سرویسهایی مثل ایمیل و سایر خدمات الکترونیک تا نسلهای بعدی آنها که به وبلاگها رسیدیم و سپس نوبت به شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر و گوگل پلاس و شبکههای اجتماعی تخصصی نظیر Linkdin رسید. شبکه اجتماعی فیس بوک با یک میلیارد کاربر اعلام کرد که برگزاری جام جهانی 2014 در برزیل به بزرگترین رویداد در شبکههای اجتماعی تبدیل شده است. به گفته فیس بوک، بیش از 350 میلیون کاربر این شبکه اجتماعی در سراسر جهان در فعالیتهای مرتبط با جام جهانی از جمله ارسال نظر، لایک، پست و غیره مشارکت داشتهاند که تاکنون بیسابقه بوده است. تاثیر تبلیغات انجام شده بر روی یوزپلنگ آسیایی در جام جهانی برزیل در راستای حساسیت سازی و آگاهی رسانی به صورت گسترده به ویژه در داخل کشور بوده است. یکی از آثار این اقدامات نیز در پیام رئیس جمهور به بازیکنان تیم ملی مشخص شد که ایشان بازیکنان تیم ملی را یوزپلنگان ایرانی خواندند. محافظت از حیوانات از جمله موضوعاتی است که در دنیای مجازی بسیار بدان پرداخته شده است. وب سایت های خاصی طراحی و ایجاد شده و این امکان فراهم آمده که کسانی که مایل به داشتن حیوان خانگی یا اهدای کمک مالی برای نجات حیوانات هستند، از طریق اینترنت اقدام نمایند. در تصویر بالا لوگوی یکی از شبکه های اجتماعی نیز مشاهده می شود. امروز مشارکت در اقدامات خیرخواهانه بسیار آسانتر شده است. چرا که افراد می توانند به کمک فناوری و تنها با یک کلیک در راهی که بدان علاقه و باور دارند، با دیگران سهیم باشند. این امر با توجه به اقبال گسترده نسل جدید از اینترنت، بسیار کارگشا بوده و به ویژه در موفقیت شکل نوین تبلیغات خدمات عمومی نقش مهمی ایفا می کند. نکته مهم: 1-تبلیغات خدمات عمومی در فضای وب، دامنه خود را بسته و محدود نکرده و به موضوعاتی پرداخته است که در همه جوامع از اهمیت بسیاری برخوردارند. 2- فراگیر و ارزان بودن اینترنت این امکان را ایجاد می کند که این نوع تبلیغات نسبت به تلویزیون با سهولت بیشتری منتشر شده و در اختیار مخاطبان قرار گیرد. اتفاقی که امروز شاهد وقوع آن می باشیم، نفوذ و گسترش فناوری و دستاوردهای آن در همه ابعاد زندگی است. حتی مقوله ای مانند تبلیغات خدمات عمومی نیز که موضوعی عام المنفعه است، نیز از این جریان شتابنده تاثیر پذیرفته و دچار تحول گشته است. در سایه وسعت دامنه و جذابیت فضای مجازی، مردم در سرتاسر جهان می توانند در مورد موضوعاتی که ارتباط مستقیم با جامعه و زندگی آنان پیدا می کند، با هم اطلاعات رد و بدل کنند، گفتوگو و چاره جویی کنند و یا مبلغی برای یک کار خیر اختصاص دهند. پیشرفت فناوری برای تبلیغات خدمات عمومی پدیده خجسته ایی است. تاثیر رسانه های دیجیتالی در بخش اقتصادی و کارآفرینی نیز مانند هربخش دیگری بسیار عمیق و متحول کننده بوده است. شرایط و فضای کسب وکارهای زیادی را تغیر داده است, کسب و کارهای زیادی را ناکارامد کرده و آنها را از صحنه بیرون ساخته است و برعکس زمینه های کسب و کار و فعالیت های تازه ای زیادی را نیز ایجاد کرده است, که نه تنها پیامدهای این تغیر و تحولات را جبران میکند بلکه فرصت های دست ناخورده ای بسیار زیاد دیگری را نیز برای کارآفرینان, نوآوران و انسانهای خلاق ارایه میکند. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
|