جمعه, 31 فروردين 1403

 



موضوع: تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی 8 سال 10 ماه ago #117772

اینترنت، ابزاری کارآمد در خدمت تبلیغات
تبلیغات چیست؟
تبلیغات جمع «تبلیغ» به معنای «رسانندگی» است و در مفهوم جامع رساندن پیام به دیگران از طریق برقراری ارتباط به منظور ایجاد تغییر و دگرگونی در دانش، نگرش و رفتار مخاطب می‌باشد..
اهداف و اهمیت تبلیغ
اهداف تبلیغات را می‌توان براساس نیت و غرض از انجام تبلیغات تقسیم‌بندی کرد به
• آگهی اطلاع‌دهنده: نظیر اطلاع‌رسانی دربارة محصولی جدید.
• آگهی متقاعد‌کننده: نظیر ایجاد ترجیحات برای مارک مشخص.
• آگهی یادآوری کننده: نظیر یادآوری این موضوع به مشتریان که محصول ممکن است در آینده نزدیک مورد نیاز باشد مانند شرکتهای بیمه.
تبلیغات در تحولات عمومی جهان، در همه فعالیت‌های بشری اعم از علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، شخصی و جمعی تأثیر عمده‌ای دارد. سالیانه میلیاردها دلار در سراسر جهان به طور رسمی و علنی صرف تبلیغات می‌شود. امروزه یکی از شاخص‌های تضمین سوددهی واحد‌های تولیدی و بنگاههای تجاری ارائه طرح‌های موفق تبلیغات است. در میان همهمه و غوغای مبادلات و معاملات تجاری تصور فروش کالایی بدون در نظر گرفتن امکانات و تسهیلات تبلیغاتی بیشتر به افسانه می‌ماند تا به حقیقت. گرچه از پیدایش انسان اجتماعی، تبلیغات نیز به صورت ساده و ابتدایی به وجود آمده و رشد کرده است اما نفوذ بسیار با اهمیت و دگرگون ساز و حساس تبلیغات در دنیای معاصر، حکایت از همان اهمیت سرشار آن دارد
• .رشد تبلیغ در اینترنت نسبت به تبلیغ در رسانه¬ های سنتی، از سرعت بیش تری برخوردار بوده است. تعداد مخاطبان رادیو پس ازگذشت 38 سال از پیدایش آن به 50 میلیون نفر رسید، تلویزیون 13 سال پس از پیدایش، این حد نصاب را کسب¬ کرد، در حالی¬که اینترنت با گذشت 4 سال توانسته است به این حد نصاب دست پیدا کند. این مقاله سعی دارد به معرفی تبلیغات اینترنتی و ویژگی¬ های آن بپردازد.
تعریف تبلیغات اینترنتی
تعریف تبلیغات اینترنتی: نمایش دادن نام¬ها و علائم تجاری، شعارهـا و تصـاویر تبلیغاتی در سـایت¬های (پایگاه¬های) پربیننده اینترنت، به نحوی¬که به تحقیق اهداف تبلیغات کمک نماید.
تاریخچه
با شروع فعالیت¬های تجاری در اینترنت، تبلیغات اینترنتی نیز پا به عرصه گذاشت. به نظر می رسد اولین شیوه برای تبلیغ، استفاده از پست الکترونیک بوده باشد. اما با اضافه شدن فن آوری وب به اینترنت، تبلیغات اینترنتی به شکل امروزی آن آغازگردید. در سال 1994 اولین بنر تبلیغاتی که امروزه معمول¬ترین و مشهورترین مدل تبلیغ در اینترنت است در پایگاه اینترنتی هات وایر (HOT-WIRE) به کارگرفته شد. از این سال به بعد بود که تبلیغات اینترنتی به عنوان تکنیکی مؤثر و کارا برای تبلیغات مورد توجه بازاریابان قرارگرفت. به مرور زمان انواع جدیدی از مدل¬های تبلیغات در اینترنت شکل¬ گرفتند و میزان هزینه های تبلیغاتی به طور مداوم افزایش پیدا کرد. به طوری¬که از میزان 55 میلیون دلار در سال 1995 به 270 میلیون دلار در سال 1996 ، 940 میلیون دلار در سال 1997 ، 2 میلیارد دلار در سال 1998 و 5 میلیارد دلار در سال 1999 رسید. هم چنین بر اساس آمار منتشره در مؤسسه تبلیغات تعاملی¬ کـه یکی از معروف¬ترین و معتبرتـرین مؤسسات در زمینه ارائه آمار و اطلاعات اینترنتی است، میزان هزینه ¬های تبلیغات اینترنتی در سال¬های 2000 ، 2001 ، 2002 و 2003 به ترتیب برابر با 087/8 ، 134/7 ، 010/6 و 267/7 میلیارد دلار بوده است.
اشکال مختلف تبلیغات اینترنتی
بنرها به دو شکل ثابت و متحرک طراحی می شوند. بنرها بدلیل هزینه کم در طراحی و پست از متداول ترین اشکال تبلیغات اینترنتی به شمار می¬آیند. بنر ثابت به بنری اطلاق می¬شود که تبلیغ را بصورت یک تصویر و در اندازه¬ای ثابت ارائه می¬کند. از آن جا کـه بنرها در بسیاری از سایت¬ها نمایش داده می¬شوند، نرخ رؤیت بالایی دارند ولی نرخ کلیک در آن¬ها پایین است.
بنرهای انیمیشن دار (بنرهای پویا)، در حقیقت بنرهای ثابتی هستندکه از فن آوری انیمیشن در طراحی و ساخت آن ها استفاده شده است. این نوع بنرها بدلیل برخورداری از انیمیشن نسبت به بنرهای ثابت غالباً نرخ کلیک بالاتری دارند. بنرهای ثابت و انیمیشن دار هر دو ابزارهای مناسبی برای معرفی نام تجاری می¬باشند. شکل دیگری از بنرها، بنرهای تعاملی هستند. در این نوع بنرها که به تازگی بسیار مشهور شده¬ اند، برای کاربران این امکان فراهم است که ارتباط دو طرفه ¬ای را با طراحان تبلیغ برقرار نمایند. به عنوان مثال گزینه¬ هایی به منظور ورود اطلاعـات برای کـاربران در نظـر می¬گیرنـد و به تناسـب اطلاعاتی¬ کــه¬ کاربران وارد می¬کننـد، پاسخ¬هایی به آن ها داده می شود.
از بنرهای تعاملی غالباً در خریدها و ثبت نام¬های اینترنتی و مواردی از این قبیل استفاده می¬شود. در اغلب بنرهای تعاملی با استفاده از HTML Java Script Java Applet ساخته می¬شوند. امروزه بنرها اشکال، اندازه¬ ها و روش¬های ارائه استانداردی دارند.
بنرهای دارای غنای رسانه ای
این نوع از بنرها از تکنولوژی چند رسانه¬ای ( مانند صوت، تصویر و انیمیشن) برای ارائه پیام تبلیغاتی استفاده می¬کنند. هدف اصلی بنرهای دارای غنای رسانه ¬ای جلب توجه مخاطبان می¬باشد. بنرهای دارای غنای رسانه¬ ای نه تنها با ارائه انیمیشن، صدا و تصویر تجربه جدیدی به¬ کاربران ارائه می¬کنند، بلکه با دعوت از کاربران برای تعامل با طراحان تبلیغ، اطلاعات بیش تری را در مورد کالا و یا خدمت مورد نظر ارائه می دهند.
در مقایسه با بنرهای ثابت، بنرهای دارای غنای رسانه¬ ای از تکنولوژی پیچیده¬ تری استفاده می¬نمایند.
Inter VU, RealAudio, RealVideo, Flash و SVG نمونه¬ هایی از این دست می¬باشند. استفاده از این نوع تکنولوژی به معنای هزینه بیش¬تر در طراحی و نمایش تبلیغ می¬باشد. اگرچه امروزه بسیاری از مردم بدلیل هزینه طراحی بالا و سرعت پایین در بارگیری، در استفاده از بنرهای دارای غنای رسانه ای مردد می باشند، با این وجود اثربخشی آن¬ها در ایجاد نام تجاری حائز اهمیت اسـت. در مطالعه¬ ای¬ که به منظور سنجش اثربخشی بنرهای دارای غنای رسانه¬ ای انجام گرفت، مشخص شدکه 61% ازافرادی¬که این نوع بنرها را مشاهده ¬کرده بودند، آن¬ها را به خاطر می¬آورند. در حالی¬که در بنرهای ثابت این رقم 30% بوده است. هرچند هزینه¬ های ایجاد بنرهای دارای غنای رسانه¬ ای در مقایسـه با سـایر بنرها بیش¬تر اسـت، ولی بنظـر می¬رسد عملکـرد بهتر این نوع بنرها هزینه¬ های ناشی از آن را پوشش می¬دهد.
تبلیغات مبتنی بر بازی
ازگذشته دور، سرگرمی یکی از شیوه ¬های مورد استفاده در تبلیغات بوده است. بر این اساس بازی¬های اینترنتی می¬توانند فرصت مناسبی را برای تبلیغات فراهم آورند. ارائه دهندگان تبلیغات مبتنی بر بـازی، فروشندگـان بازی¬های اینترنتی هستند. این نـوع از تبلیغات برای افرادی کـه در حـال بـازی هستند بـه دو صـورت ارسـال می¬شوند. در روش اول¬ که بسیار متداول است، تصاویر تبلیغاتی جایگزین تصاویر بازی اینترنتی می¬شود. در نتیجه افرادی¬که در حال بازی هستند، به شکل مجازی تحت تأثیر مورد نظر قرار می¬گیرند. در روش دیگر کل بازی به قسمت¬های مختلفی تقسیم می¬شود و افرادی که در حال بازی هستند می بایست قبل از رفتن به مراحل بعدی بازی، تبلیغ خـاصی را ببینند و یا تعاملاتی را انجام دهند. در این روش تبلیـغ دهندگـان پاسخ¬هـای تعـاملی بیش¬تری را دریافت می-نمایند، چرا که افرادی که در حال بازی هستند، مایل به ادامه بازی خود خواهند بود.
از آنجایی¬که تبلیغات مبتنی بر بازی معمولاً از تکنولوژی چند رسانه ¬ای استفاده می¬کنند ، هزینه بیش-تری برای ایجاد و اجرای آن ها صرف می¬شود. علی رغم این¬که این نوع تبلیغات در جلب توجه بینندگان بسیار موفق هستند، ولی مخاطبان آن تنها به افرادی¬که بازی را انجام می دهند محدود می¬شوند. محدودیت دیگر این نوع از تبلیغات، ناخرسندی برخی از افراد حین بازی است.
تبلیغات مبتنی بر پست الکترونیک
نامه همواره یکی از ابزارهای بازاریابی و تبلیغات بوده است. با افزایش روزافزون استفاده از پست الکترونیک این ابزار به شیوه اثربخشی برای تبلیغات اینترنتی تبدیل شده است. تبلیغات از طریق پست الکترونیک ابزاری مقرون به صرفه است که از نرخ پاسخگویی بالایی نیز برخوردار است. هم چنین این ابزار موجب وفاداری مشتریان و نیز موجب تقویت نام تجاری می شود، ضمن این که در جذب و نگهداری مشتریان نیز ابزار بسیار کارآمدی است.
انواع مختلفی از تبلیغات مبتنی بر پست الکترونیک وجود دارد. یک نوع از تبلیغات مبتنی بر پست الکترونیک خبرنامه های اینترنتی هستند که توسط شرکت و یا نماینده فروش شرکت تهیه شده و برای گروه خاصی¬ که علایق مشترکی در مـورد کالا و خـدمات دارند ارسال می¬شوند و خدماتی را به مشتریان ارائه می¬کنند. ارسال خبرنامه¬ ها در بسیاری از موارد با کسب اجازه از مشتریان و بصورت ادواری صورت می¬گیرد. نوع دوم، گروه های گفت و گو هستند،که در میان جمعی با علایق مشترک ایجاد می¬شوند. در این نوع از تبلیغات پیام الکترونیکی که برای اعضاء فرستاده می¬شود، گفت وگویی را در مورد موضوعی خاص میان آن¬ها ایجاد می¬کند. بسیاری از گروه¬ های¬ گفت وگوی موفق، یک هماهنگ کننده دارند، که تصمیم می¬گیرد چه پیام¬هایی برای اعضاء ارسال شود. نوع سوم شامل یک کانال بازاریابی است¬که افراد در آن عضو شـده و بر اساس علایق اعضاء پیام¬های تبلیغاتی برای آن¬ها فرستاده می¬شـود. هرکانال بر روی اخبارگـروه مشـخصی از کالاهـا و خدمـات متمرکـز می¬شود. ضمناً اطلاعات هرکانال هر چند مدت یکبار به روز می¬شود.
از آنجایی¬که به راحتی می توان نامه¬ های الکترونیک تجاری را ایجاد و از طریق اینترنت ارسال نمود، ابزار ارزان و نیز اثربخشی برای تبلیغات به شمار می آید. تحلیل عملکرد این نوع تبلیغات نیز به راحتی قابل انجام است. با این وجود تبلیغات مبتنی بر پست الکترونیک با محدودیت¬هایی نیز مواجه است. اولین مشکل این است که کاربران اینترنت غالباً تعداد زیادی نامه الکترونیکی حاوی تبلیغات دریافت می¬کنند که این امر می¬تواند باعث ایجاد تأثیرات منفی در آن¬ها شود، در نتیجه عموماً نامه¬ ها بدون آن که مطالعه شوند، حذف می¬شوند. مشکل دیگر این است¬که تمامی سرورهای پست الکترونیک فرمت HTML را ندارند، لذا ردیابی نامه¬ ها از طریق نرخ کلیک در آن¬ها دشوار است.
تبلیغات ناخواسته
تبلیغات ناخواسته که شامل می شود یکی از اشکال بحث انگیز تبلیغات اینترنتی به حساب می¬آید. این نوع از تبلیغات به صورت ناخواسته دریافت می¬شود و مخاطبان را در معرض یک نمایش اجباری قرار می¬دهـد. آگهی¬ های تلویزیونی را می¬توان نمونه¬ای از تبلیغات اجباری به حساب آورد چرا که این آگهی¬ ها معمولاً برنامه¬ هایی را که مخاطبان در حال تماشا هستند، قطع می¬کنند و آن¬ها را وادار به تماشای آگهی می¬کنند. در مقابل، تبلیغات روزنامه¬ ای نمونه ¬ای از تبلیغات اختیاری محسوب می¬شوند زیرا خوانندگان می¬توانند هر قسمت از روزنامه را که مایلند بخوانند و یا از آن بگذرند. اینترنت توانایی نمایش به هر دو صورت اختیاری و اجباری را داراست. بنرهـای تبلیغاتی مانند تبلیغـات روزنامه ¬ای به طـور معمول بصورت اختیاری دیده می¬شوند، هرچندکه گـاهی به دلیل این که تقریباً در تمـام صفحـات وب ارائه شـده¬ اند مـورد اعتـراض قـرار می¬گیرند. استفاده برخی ازکاربران اینترنت از نرم افزارهای مسدودکننده نمایش بنرها گواه این امر می¬باشد. از آن جا که تبلیغات ناخواسته غالباً به صورت اجباری نمایش داده می¬شوند، پاسخ¬های منفی مانند احساس رنجش و احتراز از تبلیغ را در برخواهند داشت.
در سال¬های اخیر به دلیل افزایش مقاومت ¬کاربران اینترنت، کاهش مقبولیت این نوع از تبلیغات وگسترش استفاده از مسدودکننده¬ های تبلیغاتی، بکارگیری تبلیغات ناخواسته کـاهش یافتـه است..
تبلیغات مبتنی بر حامی¬ گری
حامی¬گری به فعالیتی¬ گفته می¬شود کـه در آن یک شرکت از یک رویداد، واقعه یا فعـالیت خـاص حمـایت می¬کند و در مقابل، لوگو یا نام تجاری خود را در آن رویداد یا فعالیت معرفی می¬کند. هدف از این کار استفاده از ارتباط ایجاد شده مابین لوگو یا نام تجاری شرکت و رویداد مربوطه است.
همان طور که در حامی گری سنتی، شرکت حامی از ارتباط ایجاد شده با رویدادی خاص منتفع می¬شود، در حامی¬ گری اینترنتی نیز شـرکت حامی از توجـه کـاربران به یک سـایت یـا موضوع مطرح شده در اینترنت سود می¬برد؛ به عنوان مثال در سال 1999 حدود نیمی از تبلیغات اینترنتی شرکت¬های دارویی به حمایت از وب سایت¬های بهداشتی اختصاص یافته بود. تحقیقات انجام شده دلالت بر اثربخشی این نوع از تبلیغات دارد. نکته قابل توجه در این نوع از تبلیغات، انتخاب رویداد، واقعه یا فعالیتی مناسب جهت کسب بهترین نتیجه است.
تبلیغات با استفاده از موتورهای جستجو
بـا افزایش تسـاعدی اطلاعـات در اینترنت، یافتن اطلاعات مفیـد در اینترنت¬ کار چندان سـاده¬ای نیسـت. موتورهای جستجو به دنبال ایجاد نیازهای جدید مصرف کنندگان پدیدار شدند. تبلیغات با استفاده از موتورهای جستجو در سـال 2003 به عنـوان عمومی¬ ترین شکل تبلیغـات اینترنتـی مطـرح شد. جستجوی مطلب بـرای سایت¬هایی مانند Lycos, MSN, Yahoo و Google منبع اصلی کسب درآمد تبلیغاتی محسوب می¬شود.
امروزه سایت¬های جستجو نقطه شروع استفاده از اینترنت برای میلیون¬ها کاربر شده اند. تخمین زده می-شود که تنها 30 تا 40 درصد جستجوهای انجام گرفته در اینترنت، فاقد انگیزه تجاری هستند. در نتیجه جستجوی مطالب در اینترنت فرصتی بالقوه است¬ که جستجوگر را به وب سایتی¬ که برای فروش طراحی شده است، راهنمایی نماید.
مزیت های تبلیغات اینترنتی
تبلیغ در اینترنت مزیت¬های زیادی نسبت به تبلیغات سنتی دارد، از آن جمله می¬توان موارد زیر را نام برد:
ایجاد ارتباط دوطرفه: تبلیغـات اینترنتی یک ارتبـاط دوطـرفه بین تبلیغ کننـده و مخاطب ایجـاد می¬کند. مخاطبان نه تنها تبلیغات را دریافت می¬کنند بلکه قادرند بازخورد بدهند و سؤالات خود را در مورد محصولات با تبلیغ کنندگان مطرح کنند.
ایجاد یک پیوند مستقیم به لیست محصولات : تبلیغات اینترنتی با یک پیوند مستقیم، دسترسی به اطلاعات محصولات مرتبط را برای مخاطبان فراهم می¬سازد. این قابلیت غالباً منجر به مبادله محصولات و افزایش تعاملات تجاری می¬شود.
توانایی هدفگیری ایستا و پویای مشتریان: در تبلیغات اینترنتی از روشهای متنوعی برای هدفگیری مشتریان به منظور انتخاب، ارائه و نمایش تبلیغات بصورت ایستا یا پویا استفاده می¬شود. این روش¬ها ممکن است بر اساس محتوای صفحه، اطلاعات شخصی و مبادله پویای اطلاعات باشند.
دسترسی جهانی و شبانه روزی : تبلیغات اینترنتی دارای دسترسی جهانی است و در تمام روزهای سال و تمام ساعات روز در دسترس می¬باشد که این امر موجب افزایش قابلیت مشاهده وگسترش بازار آن می¬شود.
ارسال، نگهداری و به روز رسانی آسان : به دلیل ماهیت دیجیتالی، تبلیغات اینترنتی دارای ویژگی¬های نمایش، نگهداری و به روز رسانی آسان است. کاهش فرایند تهیـه و اجرای تبلیغات از جمله نتایج این ویژگی¬ها تلقـی می شود.
قابلیت بالای اندازه¬ گیری و ردگیری: تبلیغات به دلیل ماهیت دیجیتالی، از قابلیت ردگیری و اندازه¬ گیری بالایی برخوردار است. از روش¬های گوناگونی برای ردگیـری، ارزیابی عملکرد و سنجش اثربخشی تبلیغات اینترنتی استفاده می¬شود.
طراحی پیام آگهی: به دلیل قابلیت هدف قرار دادن دقیق و مشخص مخاطبان، می توان پیام¬ها را در راستای پاسخگویی به نیازها و خواسته¬ های مخاطبان، طراحی¬ کرد. هنگامی¬که ما دقیقاً مخاطبان را شناسایی می¬کنیم اطلاعات بهتری در خصـوص نیازها و خواسته¬ هـای آن ها به دست می¬آید از این رو پیام آگهی ما بسیار جذاب تر خواهد بود.
قابلیت فروش : در این نوع از تبلیغات پس از نمایش آگهی می¬توان بلافاصله فروش را نیز انجام داد.
تبلیغات نوین
تبلیغات طی گذر زمان تغییرات زیادی داشته و متناسب با پیشرفت‌های هر دوره ویژگی‌های خاص خود را دارا بوده است. امروزه با پیشرفت‌های شگرف در عرصه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی شاهد به وجود آمدن شکلهای جدیدی از تبلیغات هستیم که طیف متنوعی از اشکال گوناگون تبلیغات را از تبلیغات برروی تابلوهای کامپیوتری گرفته تا تبلیغات از طریق گوشی‌های موبایل، تبلیغات اینتراکتیو و تبلیغات در شبکه جهانی اینترنت شامل می‌شود.
ویژگی‌های تبلیغ موفق
تماماً بر درستی و راستی استوار باشد علاوه بر تأمین اعتماد مخاطب، حسن نیت فرستندة پیام را روشن سازد.شفاف باشد-برآگاهی مخاطب هرچند اندک بیفزاید..
چگونه از تبلیغات دیجیتال بیشترین بهره را ببریم؟
با رونق روزافزون تبلیغات دیجیتال، شرکت‌ها باید به دنبال انطباق بیشتر مدل‌های بازاریابی سنتی و قابلیت‌های سرمایه‌گذاری موثر باشند.
سرمایه‌گذاری در بخش تبلیغات دیجیتال، شرکت‌ها را آماده ورود به بازارهای بزرگ‌تر می‌کند؛ درحالی‌که رسانه‌های قدیمی نظیر تلویزیون، بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری تبلیغاتی را به خود اختصاص می‌دهند، پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که تبلیغات دیجیتال از ۳۲ میلیارد دلار در سال 2011 میلادی به ۶۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۷ خواهد رسید. این در حالی است که هزینه تبلیغات به واسطه تلفن همراه، ۴۵ درصد این میزان را به خود اختصاص خواهد داد.
با وجود افزایش هزینه‌های تبلیغات دیجیتال، زیرساخت‌های مورد نیاز تبلیغات موثر و کاربردی (نظیر معماری IT، فرآیندهای اتوماتیک، ظرفیت‌های کسب‌وکار دیجیتال) توسعه قابل‌توجهی نداشته است. تجارب نشان می‌دهند بسیاری از شرکت‌ها ۲۰ الی ۳۰ درصد بازده سرمایه‌گذاری خود را صرف تبلیغات دیجیتال می‌كنند؛ اما دلایل این عدم کارآیی‌ها متفاوت هستند:.
نتیجه گیری :
در مقایسه با تبلیغات سنتی، تبلیغ در اینترنت از مزیت¬های قـابل ملاحظه¬ای برخوردار اسـت. از آن جملـه می¬توان به ایجاد ارتباط دو طرفه با مخاطب، ایجاد یک پیوند مستقیم به لیست محصولات، توانایی هدف¬گیری ایستا و پویای مشتریان، دسترسـی جهـانی و شـبانه روزی، ارسال و نگهـداری و بـه روز رسـانی آسـان، قـابلیت اندازه¬ گیری و ردگیری بالا، طراحی پیام آگهی و قابلیت فروش اشاره کرد. بعلاوه هزینه تبلیغ در اینترنت نیز به مراتب کمتر از رسانه -های دیگر می¬باشد. شرکت¬های تجاری اگر بخواهند در عرصه فعالیت باقی بمانند و موقعیت خود را در بازار بر رقابت امروز حفظ کنند چاره¬ ای جز به ¬کارگیری این نوع از تبلیغات نخواهند داشت. این امر در مورد شرکت¬هایی که بخواهند در سطح جهانی فعالیت کنند مصداق بارزتری خواهد داشت. تبلیغات اینترنتی دارای اشکال مختلفی است که هر شکل آن دارای ویژگی¬های خاص خود است. با توجه به هدف تبلیغات، نوع محصول، ویژگی¬های مخاطبان، باید شکل متناسب انتخاب شود.
در نهایت باید گفت که تبلیغات بر روی زندگی و نگرش افراد تأثیر بسیار زیادی دارد پس نباید باورها، اعتقادها، ارزش‌ها، فرهنگ‌ها و … را به انحطاط کشید بلکه باید به آنها ارتقاء بخشید و این بخشی از وظایف متخصصین تبلیغات است. با آگاهی صحیح از کارکرد تبلیغات می‌توان حتی به دور از توسل به هرگونه حیله و نیرنگ مخاطب را به سوی کالا و سازمان خود جلب کرد. تبلیغات همه جا هستند، هر جا که باشی به سراغت می‌آیند با شکلها و شیوه‌های مختلف و هیچ نهاد و بنیادی از آن بی نیاز نیست.
تهیه کنندگان :معصومه زمانیان پور -زهرا عبدی -حوریه اصغری
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: محمد احمدی