چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خطبه غدیر

خطبه غدیر 10 سال 8 ماه ago #31547

بخش اول: حمد و ثنای الهی
ستایش خدای را سزاست که در یگانگی اش بلند مرتبه و در تنهایی اش به آفریدگان نزدیک است؛ سلطنتش پرجلال و در ارکان آفرینش اش بزرگ است. بی آنکه مکان گیرد و جابه جا شود، بر همه چیز احاطه دارد و بر تمامی آفریدگان به قدرت و برهان خود چیره است.
همواره ستوده بوده و خواهد بود و مجد و بزرگی او را پایانی نیست. آغاز و انجام از او و برگشت تمامی امور به سوی اوست.
کریم و بردبار و شکیباست. رحمت اش جهان شمول و عطایش منّت گذار. در انتقام بی شتاب و در کیفر سزاواران عذاب، صبور و شکیباست. بر پنهانی ها آگاه و بر کارها داناست.
او را ستایش فراوان و سپاس جاودانه می گویم بر شادی و رنج و بر آسایش و سختی و به او و فرشتگان و نبشته ها و فرستاده هایش ایمان داشته، فرمان او را گردن می گذارم و اطاعت می کنم؛ و به سوی خشنودی او می شتابم و به حکم او تسلیمم؛ چرا که به فرمانبری او شائق و از کیفر او ترسانم. زیرا او خدایی است که کسی از مکرش در امان نبوده و از بی عدالتیش ترسان نباشد (زیرا او را ستمی نیست).
بخش دوم: فرمان الهی برای مطلبی مهم
پس آنگاه خداوند چنین وحی ام فرستاد: «به نام خداوند همه مهرِ مهرورز. ای فرستادی ما! آن چه از سوی پروردگارت درباری علی و خلافت او بر تو فرود آمده بر مردم ابلاغ کن، وگرنه رسالت خداوندی را به انجام نرسانده ای؛ و او تو را از آسیب مردمان نگاه می دارد.»
هان مردمان! آنچه بر من فرود آمده، در تبلیغ آن کوتاهی نکرده ام و حال برایتان سبب نزول آیه را بیان می کنم: همانا جبرئیل سه مرتبه بر من فرود آمد از سوی سلام، پروردگارم - که تنها او سلام است - فرمانی آورد که در این مکان به پا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابی طالب برادر، وصی و جانشین من در میان امّت و امام پس از من بوده. جایگاه او نسبت به من به سان هارون نسبت به موسی است، لیکن پیامبری پس از من نخواهد بود او (علی)، صاحب اختیارتان پس از خدا و رسول است؛
و من از جبرئیل درخواستم که از خداوند سلام اجازه کند و مرا از این مأموریت معاف فرماید. زیرا کمی پرهیزگاران و فزونی منافقان و دسیسی ملامت گران و مکر مسخره کنندگان اسلام را می دانم؛ همانان که خداوند در کتاب خود در وصفشان فرموده: «به زبان آن را می گویند که در دل هایشان نیست و آن را اندک و آسان می شمارند حال آن که نزد خداوند بس بزرگ است.»
بخش سوم: اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام علیهم السلام
هان مردمان! آخرین بار است که در این اجتماع به پا ایستاده ام. پس بشنوید و فرمان حق را گردن گذارید؛ چرا که خداوند عزّوجلّ صاحب اختیار و ولی و معبود شماست؛ و پس از خداوند ولی شما، فرستاده و پیامبر اوست که اکنون در برابر شماست و با شما سخن می گوید. و پس از من به فرمان پروردگار، علی ولی و صاحب اختیار و امام شماست. آن گاه امامت در فرزندان من از نسل علی خواهد بود. این قانون تا برپایی رستاخیز که خدا و رسول او را دیدار کنید دوام دارد.
بخش چهارم: بلند کردن امیرالمومنین علیه السلام بدست رسول خداصلی الله علیه و آله
معبودا! تو خود در هنگام برپاداشتن او و بیان ولایتش نازل فرمودی که: «امروز آیین شما را به کمال، و نعمت خود را بر شما به اتمام رساندم، و اسلام را به عنوان دین شما پسندیدم.» «و آن که به جز اسلام دینی را بجوید، از او پذیرفته نبوده، در جهان دیگر در شمار زیانکاران خواهد بود.» خداوندا، تو را گواه می گیرم که پیام تو را به مردمان رساندم.
بخش پنجم: تاکید بر توجه امت به مسئله امامت
هان مردمان! او یاور دین خدا و دفاع کننده ی از رسول اوست. او پرهیزکار پاکیزه و رهنمی ارشاد شده [به دست خود خدا] است. پیامبرتان برترین پیامبر، وصی او برترین وصی و فرزندان او برترین اوصیایند.
هان مردمان! فرزندان هرپیامبر از نسل اویند و فرزندان من از صلب و نسل امیرالمؤمنین علی است.
و سوگند به خدا که سوره ی والعصر درباره ی اوست: «به نام خداوند همه مهر مهر ورز. قسم به زمان که انسان در زیان است.» مگر علی که ایمان آورده و به درستی و شکیبایی آراسته است.
هان مردمان! تقوا پیشه کنید همان گونه که بایسته است. و نمیرید جز با شرفِ اسلام.
بخش ششم: اشاره به کارشکنی های منافقین
مردمان! نور از سوی خداوند عزّوجل در جان من، سپس در جان علی بن ابی طالب، آن گاه در نسل او تا قائم مهدی - که حق خدا و ما را می ستاند - جی گرفته. چرا که خداوند عزّوجل ما را بر کوتاهی کنندگان، ستیزه گران، ناسازگاران، خائنان و گنهکاران و ستمکاران و غاصبان از تمامی جهانیان دلیل و راهنما و حجت آورده است.
بخش هفتم: پیروان اهل بیت علیهم السلام و دشمنان ایشان
هشدار! که دشمنان امامان همانانند که خداوند درباره ی آنان فرموده: «هر گروهی از آنان داخل جهنم شود نگاهبانان می پرسند: مگر برایتان ترساننده ی نیامد؟! می گویند: چرا ترساننده آمد لیکن تکذیب کردیم و گفتیم: خداوند وحی نفرستاده و شما نیستید مگر در گمراهی بزرگ!» تا آن جا که فرماید: «هان! نابود باد دوزخیان!»
بخش هشتم: حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف
آگاه باشید! که تمامی گذشتگان ظهور او را پیشگویی کرده اند.
آگاه باشید! که اوست حجّت پایدار و پس از او حجّتی نخواهد بود.(2) درستی و راستی و نور و روشنایی تنها نزد اوست.
هان! کسی بر او پیروز نخواهد شد و ستیزنده ی او یاری نخواهد گشت. این تعبیر به عنوان حجّت و امامت است و نظری به رجعت دیگر امامان ندارد زیرا آنان حجّت های پیشین اند که دوباره رجعت خواهند نمود.
بخش نهم: مطرح کردن بیعت
هان مردمان! من پیام خدا را برایتان آشکار کرده تفهیم نمودم. و این علی است که پس از من شما را آگاه می کند. اینک شما را می خوانم که پس از پایان خطبه با من و سپس با علی دست دهید تا با او بیعت کرده به امامت او اقرار نمایید. آگاه باشید من با خداوند و علی با من پیمان بسته و من اکنون از سوی خدی عزّوجل بری امامت او پیمان می گیرم. «[ی پیامبر ]آنان که با تو بیعت کنند هر آینه با خدا بیعت کرده اند. دست خدا بالی دستان آنان است. و هر کس بیعت شکند، بر زیان خود شکسته، و آن کس که بر پیمان خداوند استوار و باوفا باشد، خداوند به او پاداش بزرگی خواهد داد.
بخش دهم: حلال و حرام، واجبات و محرمات
هان مردمان! نماز را به پا دارید و زکات بپردازید
. و امر به معروف کنید و از منکر بازدارید.
هان مردمان! تقوا را، تقوا را رعایت کرده از سختی رستخیز بهراسید همان گونه که خداوند عزّوجل فرمود: «البته زمین لرزه ی روز رستاخیز حادثه ی بزرگ است...»
بخش یازدهم: بیعت گرفتن رسمی
هان مردمان! شما بیش از آنید که در یک زمان با یک دست من بیعت نمایید. از این روی خداوند عزّوجل به من دستور داده که از زبان شما اقرار بگیرم و پیمان ولایت علی امیرالمؤمنین را محکم کنم و نیز بر امامان پس از او که از نسل من و اویند؛ همان گونه که اعلام کردم که ذرّیّه من از نسل اوست.
آنجه كه درك كرديم
نخست آنکه هر انجام و هرعملی باید با نام خدا انجام دهیم و با یاد او آغاز کنیم همانطور که پیامبر ( ص ) قبل از خطبه غدیر شروع را با حمد و ستایش پرودگار آغاز کرده است و تمامی نعمتهای خداوند را در بی همتایش و بی یکتایش ستایش کرده است . و از فــرمایشات رسول خدا ( ص ) آن است که فرموده که اجابت کننده دعا خداوند است و انجام هیچ عملی بر او مشکل نیست و .......... پس بار پروردگارا به به حرمت غدیر مولی متقیان علی (ع ) دعای همه مستمندان درگاهت را اجابت فرما. همانطور که پناه مشکلات تمامی امامان و معصومین و مقربین درگاهت بوده و هستی . آمین یا رب العالمین .
راهنمایی رسول خدا (ص ) در خصوص رسالت غدیرخم اگر انجام نمی گرفت رسالتش کامل نبود ه است . به روایاتی جبرئیل امین سه مرتبه به حضرت نازل میشود که وحی الهی را ابلاغ نماید . که پیامبر خدا از ترس کارشکنان منافق و انجام ندادن دستور قاطع پرودگار خطبه را در روز غدیر خم خطابه می نمایند که رسالتم بعد از 23 سال به اتمام رسیده و به زودی به دیدار حق بروم اسلام را به کسانی سپرده می شود که بتوانند از آن حمایت و محافظت کنند . و حکم الهی است از طرف خداوند که علی ولی ا... و صاحب اختیار امام شماست و امامت در فرزندان من و از نسل علی خواهد بود ؛ و این قانون تا روز قیامت دوام دارد .و خبر سازی ( حدیث) از 12 امــام است . وقتــــی به مردم می فرمائید که این پیغام مهم است و حتی امر آن می کند که کسانی که رفته اند برگردند و همه مردم از فقیر و غنی .
در خطبه چهارم غدیر می فرمایند . که امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت را بر شما تمام کردم و اسلام را بعنـوان دین شما معرفی نمودم و کسانی که اسلام را قبول نکنند از زیان کاران هستند . و دین خدا با امامت کامل شد و یعنـــی که رسالــت اسلام به دست مشرکین و نااهلان نمی افتاد. و برای جانشینی و خلافت بعد از پیامبر طعم نکنند . و در ادامه خطبه می فرمایند که آنچه مامورش بودم ابلاغ کردم بر حاضر و غائبان این پیام را تا روز قیامت یکدیگر برساند . و در قسمتی از سخنان خود می گویند که امامت را به زور غصب می کنند.
و در ادامه خطبه از ثابت بودن احکام الهی و جاودانه بودن آن بیاناتی می فرمایند که احکام حلال و حرام تغییر ناپذیر است و به چیزی دیگر تبدیل نمی شود ؛ حفظش کنید و پیام غدیر را به دیگران برسانید و تبلیغ کنید و خداوند را شاهد این بیعت عظیم می گیرند و همه از پیر و جوان و مرد و زن در این سهیم می شوند. ( دلالت بر بزرگی و اعتبار زنان نزد خدا و رسول خدا دارد).
دليل واقعه غدير (اسم غدير ) جون در مكاني به نام غدير اتفاق افتاده است

اميدوارم با اين مطالب ناچيز به برزگي واقعه غدير و انجام آن پي ببريم .
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.