جمعه, 10 فروردين 1403

 



موضوع: تربیت فرزندان برای ورود به دنیای مجازی

تربیت فرزندان برای ورود به دنیای مجازی 9 سال 2 ماه ago #110798

یک کارشناس حوزه رسانه ای معتقداست :امروز مهمترین وظیفه والدین تربیت فرزندان برای سواد رسانه ای و تقوای فضای مجازی است اما آنها کمتر سهمی را به این موضوع اختصاص می دهند .

پدران و مادران بایستی اطلاعات لازم را دراین مورد که از چه رسانه های دیجیتالی استفاده کنند و کدام شبکه های اجتماعی را محدود کنند، کسب کنند.

اولویت اولیه اتحادیه اروپا سواد رسانه ای است و هزینه های بسیاری را در این زمینه صرف می کند تا به مخاطبان خود آموزش دهد از فرصت های اینترنتی و دیجیتالی بیشترین استفاده را کرده و از آسیب های آن در امان باشند.

سازمان ها و نهادهای فرادستی و فرهنگی همچون حوزه های علمیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در زمینه آموزش سواد رسانه ای باید ورود پیداکنند.

نقش خانواده و دولت به عنوان نهاد آموزشی در این زمینه بسیار موردت اکید است و نظام تربیتی در موضوع خویشتنداری مجازی سکوت کرده است و هنگامی که یک کاربر با یک سایت غیراخلاقی روبرو می شود، این خویشتنداری کاربر است که می تواند از آن سایت بازدید کند و یا آن را ببندد.

والدین باید بپذیریند که امروز رسانه های دیجیتال عضوی جدید از خانواده شناخته شده و نظارت بر عضو جدید بایستی با شیوه های هوشمندانه صورت گیرد.

والدین بایستی با زبان کودکان و نوجوانان در این زمینه به ایفای نقش بپردازند ، نظارت آنان در این زمینه به صورت غیرمستقیم باشد و فرزندان باید آنان را به عنوان مشاور و همکار خود بدانند.

والدین علاوه بر نقش مشاوره می توانند با نصب نرم افزارهای کنترل بر روی رایانه های فرزندان خود، فعالیت آنان را رصد کرده و ضمن آسیب شناسی فعالیت های اینترنتی ، تدابیر لازم را بیاندیشند.


** 40 میلیون کاربر ایرانی در فضای مجازی

بیش از 50 درصد از جمعیت ایران یعنی در حدود 40 میلیون نفر در فضای مجازی فعالیت دارند که 60 درصد از این افراد برای سرگرمی و تفریح و وبگردی و درحقیقت بی هدف وارد فضای مجازی می شوند.

ایران جزو 10 کشور اول دنیا در افزایش نرخ طلاق است که درصد بسیاری از این آمار مربوط به عوامل منفی تاثیرگذاری فضای مجازی بر کاربران است که به محیط خانواده منتقل می شود.

اگر دشمن بتواند در مولفه های بینشی و اعتقادی رخنه کند در رفتارهای مردم تاثیرگذار خواهد بود و یکی از این موارد تاثیرگذار در فناوری های ارتباطی مانند وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی است.



40 درصد استفاده از اینترنت با سیم کارت

بیش از 105 میلیون کارت همراه فعال در کشور وجود دارد که 40درصد از کاربران با سیم کارت های اعتباری از اینترنت استفاده می کنند.

وی آسیب های فناوری های ارتباطی را در قالب های آسیب های ذاتی و کاربردی دانست و افزود: اعتیاد اینترنتی به عنوان یک آسیب ذاتی مطرح است و از سرقت اطلاعات و جنگ های تبلیغاتی می توان به عنوان آسیب های کاربردی نام برد ولی نکته مهم این است که مسیر تحقق آسیب های کاربردی از مسیر آسیب های ذاتی است.

روزانه 250 میلیون صفحه به اینترنت اضافه می شود و متاسفانه بالغ بر صد میلیون صفحه غیراخلاقی در فضای مجازی موجود است.

این فرهنگ برآمده از مدرنیته است که اصالت را به انسان (اومانیسم) می دهد و با تاکید بر اصالت لذت یک فضای بی قید و بندی را نسبت به حریم های اخلاقی، فرهنگی و عرفی ایجاد می کند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تربیت فرزندان برای ورود به دنیای مجازی 8 سال 10 ماه ago #114940

lمتشکرم خوب بود
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حجت مداحی شاهخالی