چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403

 



موضوع: روش صحیح برای درمان اشکان از دام اعتیاد چیست ؟

روش صحیح برای درمان اشکان از دام اعتیاد چیست ؟ 9 سال 2 ماه ago #113104

روش صحیح برای درمان اشکان از دام اعتیاد چیست ؟

مقدمه

بیماری اعتیاد بزرگترین معضل اجتماعی و فردی می باشد که اگر به آن توجه نشود و مورد پیگیری قرار نگیرد کل خانواده معتاد را درگیر میکند و در جامعه گسترش می یابد .
سن و سال ، غنی و فقیر ، تحصیل کرده بیسواد نمیشناسد و باید آموزش و پرورش پیگیری را ازدوران کودکی در خانواده و مدرسه شروع کرد و همه را از آسی های جدی آن آگاه ساخت .


تشخیص موقعیت مسئله دار

چندی پیش متوجه رفتارهای غیر عادی پسر خاله ام ( اشکان ) شدم و وقتی بررسی کردم و راجب او با خاله ام صحبت کردم متوجه آلوده بودن او به مواد مخدر شدم و خاله ام دائم با او دعوا و اورا سرزنش می کند که شبیه پدرت هستی و گیر دادن های زیاد خاله ام باعث شده که او از خانه فراری شده و تصمیم گرفتم به او کمک کنم و با روش صحیح برا ی ترک اشکان از مواد مخدر او را یاری کنم .


توصیف وضع موجود

خاله ام وقتی اشکان سه ساله بود به علت اعتیاد شوهرش از او جدا شد و هضانت اشکان را به عهده گرفت و بخاطر امرار معاش اشکان را به مهد سپرد و در دوران مدرسه تا کلاس سوم صبحها او را به مدرسه می برد و ظهرها خانم همسایه او را از مدرسه به خانه میاورد .در واقع اشکان بیشتر وقتها تنها بود و بیشتر وقت خود را در کوچه به بازی میگذراند تا مادرش از کار برمیگشت هیچگاه پدرش به دیدنش نیامد و سراغ او را نگرفت .


مورد مطالعه

اشکان از نظر من پسری مهربان ، ساده و کمی منزوی بود و بیشتر اوقات فراغتش را با دوستانش خارج از منزل می گذراند خاله به او اطمینان داشت و میگفت او مرد بار امده و تغییرات از زمانی که پا به دبیرستان گذاشت شروع شد .


شناسایی علت

سعی کردم بیشتر به خانه شان بروم و به اشکان توجه کنم و اعتماد اورا جلب کنم او از من 10 سال کوچکتر بود و چون پسر مهربانی بود زود به نتیجه رسیدم و به او گفتم که می دانم که از مواد مخدر استفاده می کنی علتش را از او جویا شدم و اینکه چه نوع موادی مصرف می کند و گفت علت آن لذتی است که باعث میشود فراموش کنم که پدر و محبت او را ندارم و تنها هستم . تفریح ندارم و از او در مورد شیوه تهیه موادش صحبت کردم و متوجه شدم که از همسایه داخل کوچه ای که زندگی می کنن تهیه می کند .


گرد آوری اطلاعات

با بررسی از همسایه ها فهمیدم ته کوچه خانه مرد مسنی است که معتاد است و خانه اش پاتوق معتادین است . با ناظم دبیرستانش صحبت کردم یکبار از او سیگار گرفته بودند و یک بار هم از دبیستان فرار کرده بود ولی تعهد داده بود که دیگر تکرار نمیشود . چون در مورد بیماری اعتیاد اطلاعات جامعی نداشتم با مشاور یک کمپ ترک اعتیاد صحبت کردم و از او راهنمایی خواستم .


راهکاری های پیشنهادی

1- پاک سازی بدن از مواد مخدر که دو دوره 21 روزه دارد
2- حضور در جلسات کمپ و شناخت 12 قدم
3- مشاوره با دکتر روانپزشک و طرز برخورد با شخص معتاد زیرا تمام روح و روان و جسمش تحت تاثیر قرار گرفته است
4- دور ساختن شخص از محل و افراد محرک


به اجرا گذاشتن راه حل ها

اولین کار منزل خاله را چون مستاجر بود به راحتی به محل دیگری تغییر دادیم ..
بعد به قرار ملاقات با روانپزشک گذاشتم و اشکان را راضی کردم که با دکتر صحبت کند چندین جلسه به مطب رفتیم و با صحبت های دکتر و کمک من و خاله او را راضی کردیم که به یک کمپ او را ببریم و بدن او را به این وسیله از مواد پاک کنیم . در این مدت 21 روز ما دائم به دیدنش می رفتیم و از ما میخواست که برای بچه های کمپ اگر می توانیم سیگار و شیرینی و میوه بیاوریم .
در جلسات خانوادگی کمپ هم همیشه حضور داشتیم که بسیار موثر بود .


نتیجه

مدت 5 ماه است که اشکان مواد را کنار گذاشته و فقط گاهی وقتها سیگار می کشد و گفته که سیگار رو هم کنار میگذاره ولی احتیاج به زمان داره .درسهایش بهتر شده رفتار خاله باهاش خیلی خوب شده در مهمانی های خانوادگی شرکت میکند. از منزوی بودن بیرون امده و به قول خودش مرد شده و میگه منم اشکان کالان 5 ماهه که پاکی دارم خدارو شکر


مسائلی که باعث میشود هر کسی راه اشتباه درپیش گیرد.

1- کمبود خلاءهایی که در دوران زندگی هست مخصوصاً در دوران کودکی
2- طلاق – بی توجه بودن والدین نسبت به فرزندان
3- محیط و افرادی که در کمین هستند

یاد گرفتیم که اشخاصی که به مواد مخدر مبتلا هستند بیمار هستند نه انگلی برای جامعه پس آنها را تحقیر نکنیم اگر آنان کار ناشایستی انجام میدهند خودشان نیستند و این مواد است که برای آنها تصمیم گیری میکند و بی اهمیت از کنارشان رد نشویم .
یاد گرفتیم که در درجه اول رهایی از اعتیاد به اراده خود شخص بستگی دارد و باید خدشان رهایی را تجربه کنند ولی با یاری ما چون به تنهایی امکان پذیر نیست
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: محمد احمدی