خوش آمديد,
مهمان
|
|
مراحل تحلیل محتوا
مراحل روش تحلیل محتوا به این ترتیب است: 1- مشخص کردن هدف: هدف یک پژوهش علمی دستیابی به پاسخ چند سئوال فرضیه است. 2- طرح سئوالات و فرضیهها 3- انتخاب واحد تحقیق: در واقع این سئوالها و فرضیههای تحقیق است که نوع متغیر و واحد تحقیق را مشخص میکند. 4- ساختن زیرمقولهها: در این مرحله پژوهشگر با توجه به فرضیهها ، سئوالها و صورت مسئله تحقیق، متغیرهایی را میسازد که با مبنا قرار گرفتن برای کد گذاری مطالب مورد نظر، محقق را در جهت پاسخگویی به سئوالها و فرضیهها کمک کند. این کار در واقع همان تهیه دستورالعمل کد گذاری به شمار میرود. 5- ارائه تعاریف نظری- علمی: در این مرحله باید محقق بتواند تعریف نظری جامع و مانعی برای متغیرها ارائه دهد که درعمل امکان کد گذاری مطالب به راحتی امکان پذیر باشد. 6- مشخص کردن جامعه آماری: این کار برمبنای سئوالها و فرضیههای تحقیق مشخص میشوند. 7- نمونه گیری: نمونه گیری در تحلیل محتوا با نمونه گیری در روش پیمایشی تفاوت چندانی ندارد و درواقع دغدغه اصلی پژوهشگر این است که نمونهها به طریقی انتخاب شوند که بتوانند آن کل مورد نظر را نمایندگی کنند.برای نمونه گیری با توجه به فرضیهها و سئوالهای تحقیق و در دسترس بودن نمونهها میتوان یک هفته یا یک ماه و یا یک سال آماری ساخت. 8- کد گذاری و جمعآوری دادهها: در این مرحله، محقق با توجه به واحد تحقیق،نمونههای انتخاب شده را براساس دستورالعمل تهیه شده، تحلیل و کد گذاری کرده و سپس کدهای مربوطه را در برگه مخصوص کد گذاری ثبت میکند. 9- روایی و پایایی: در مرحله بعد از کد گذاری، برای آنکه اصل عینیت روش تحلیل بکار گرفته محک زده شود، ضریب قابلیت اعتماد (پایایی) محاسبه میشود. (با استفاده از فرمول اسکات و کد گذاری مجدد حداقل 10 درصد پیامها) 10- آزمونهای آماری: در این مرحله پژوهشگر، دادههای بدست آمده موجود در برگه کد گذاری را وارد کامپیوتری با نرمافزار spss میکند تا از طریق آزمونهای آماری- که بیشتر آزمون کای اسکوئر مورد نظر است- به جدول های توزیع فراوانی دست یافته و بعد به مرحله آخر یعنی تجزیه و تحلیل دادهها برسد. در این مرحله است که پژوهشگر برای سئوالها و فرضیههای تحقیق پاسخ مناسب دریافت میکند. و برهمین مبنا نیز تحقیق میتواند پیشنهادهایی برای انجام پژوهشهای جدید ارائه دهد. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: سیاوش دانیالی
|