جمعه, 10 فروردين 1403

 



موضوع: بحث تکمیلی جلسه دوم

بحث تکمیلی جلسه دوم 9 سال 7 ماه ago #99313

جلسه دوم و سوم
یکی از بهترین روش های تربیت اخلاقی در قرآن و روایات روش الگویی است (( و لقد کان فی رسول الله اسوه حسنه)) پیامبر الگوی تربیتی شماست. اهل بیت علیه السلام همگی الگوی تربیتی هستند.بر اساس آنچه گفتیم اگر انسانی مهذب نباشد و اخلاق نداشته باشد بی سواد باشد بهتر است.در روایات آمده است عالمی که مردم از علمش بهره ببرند از 70000 عابد بهتر است. حتی می توان گفت این عدد تقریبی است و در مورد بعضی از علما خیلی بیشتر از اینها ارزش دارد این قیاس به علت نورشان است. امام باقر(ع): دانشمند مفید به حال اجتماع ارزشش بیشتر از عبادت هفتاد هزار عابد است. هر انسان به دو بال برای پرواز در مسیر قرب اللهی نیاز دارد که یکی بدون دیگری انسان را به مقصد نمی رساند.
الف) بال علم و آگاهی
ب) بال تقوا و تهذیب نفس
امام باقر(ع) فرمودند(( الکمال و کل الکمال التفقه فی الدین والصبر علی النائبه و تقدیر المعیشه همه کمال در سه چیز است فهم عمیق در دین، صبر به هنگام رسیدن بلا، اندازه نگاه داشتن در معیشت‏ ))این خود یک نقشه راه است برای اینکه در دنیا و آخرت خوشبخت شویم .
کمال
اگر به آیات قران رجوع کنیم خواهیم دید که قرآن هدف خلقت آسمان و زمین را چنین بیان می کند اینها را برای انسان آفریدیم تا او به زندگی ادامه دهد علت خلقت و حکمت آفرینش رسیدن به کمال است. :)

کمال انسان چیست؟
رسیدن به مقام خلافت اللهی
مقام هایی که انسان می تواند به آنها برسد:1- قرب الله 2- عند اللهی3- عبودیت4- ربوبیت5- سیر الله6- لقاء اللهی(( نکته آنچه شهدا را از دیگران متمایز می کند روزی خوردن یا زنده بودنشان نیست زیرا این دو مورد در دیگران نیز هست بلکه (( عند ربهم)) بودنشان است. مقام ربوبیت یعنی کسی که تمام امور در دستش است باطن عبودیت ربوبیت است.وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ ؛ و جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند» كه طبق اين آيه هدف يا يكی از اهداف اصلی خلقت عبادت بيان شده است. در آیه 56 سوره ذاریاتوَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ
بخاطر بياور هنگامي كه پروردگارت به فرشتگان گفت «من در روي زمين ، جانشيني (=نماينده اي) قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند : «پروردگارا ! ، آيا كسي را در آن قرار ميدهي كه فساد و خونريزي كند؟! ما تسبيح و حمد تو را بجا مي آوريم ، و تو را تقديس ميكنيم.» پروردگار فرمود : «من حقايقي راميدانم كه شما نميدانيد.» (( آیه 30سوره بقره)) در این آیه هدف آفرینش خلافت انسان بیان شده است
امام صادق(ع) می فرمایند: بندگی حقیقی جوهری است که اساس و ذات آن ربوبیت است پس آنچه از مقام عبودیت کم و ناپیدا شد در مقام ربوبیت پیدا و هویدا می گرددو هر مقداری که از مراتب و صفات مخفی و پوشیده گشت در مراحل عبودیت جلوه گر و آشکار می گردد.



مراتب حکمت:
1- یقین2- تقوا3- ایمان( که خودش ده مرتبه دارد) 4- اسلام یعنی تسلیم حق بودن
«وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ کانُوا بآیاتِنا یُوقِنُونَ» سجده آیه 24و چون شکیبایی کردند و به آیات ما یقین داشتند، برخی از آنان را پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما (مردم را) هدایت می‌کردند((و کذالک نری ابراهیم ملکوت السموات و الارض و لیکون من الموقنین)) و بدین سان به ابراهیم ملکوت آسمانها و زمین را نشان دادیم تا از اهل یقین گردد.
اهمیت یقین در روایات
پیامبر(ص): بهترین صفتی که در قلب نهاده اند یقین است
علی(ع): ای بندگان خدا از خداوند یقین بخواهید زیرا یقین اصل دین است و ازاو عافیت بجوئید که بزرگترین نعمت است و آن را برای دنیا و آخرت غنیمت شماریدتا مغبون نشوید. توضیح ((اینکه مغبون حقیقی کسی است که در دین ضرر کرده است و کسی که دیگران باید به حالش غبطه بخورند کسی است که به یقین رسیده است.))
علی(ع) : یقن تو را به هر چه بخواهی می رساند باز حضرت می فرمایند: اندازه دین هر کس به اندازه یقین اوست.و می فرمایند:رکن ایمان یقین است.
امام باقر می فرمایند: در بین مردم چیزی کمتر از یقین تقسیم نشده است( پس گرانقدر ترین چیز یقین است)
امام رضا(ع): ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان و به فرزند آدم چیزی بالاتر از یقین داده نشده است.
یقین چیست؟
رسول خدا فرمود: جبرئيل نزد من آمد و گفت :يا رسول الله ، خداوند مرا با هديه اى به سوى تو فرستاد كه پيش از تو به هيچكس چنين هديه گرانبهائى اعطا نفرموده است .پيامبر پرسيد: هديه چيست ؟گفت : صبر، بهتر از آن قناعت ، بهتر از آن رضا، بهتر از آن زهد، بهتر از آن اخلاص ، بهتر از آن يقين است و اصل همه اينها توكل .
پيامبر مى فرمايد: پرسيدم توكل بر خدا به چه معنى است ؟جبرئيل پاسخ داد: يقين داشتن به اينكه مخلوق قدرت ندارد به تو ضررى يا سودى برساند. و نمى تواند نعمتى به تو بدهد و يا ترا از نعمتى محروم سازد.توكل نوميدى از خلق است . پس هرگاه انسان به اين مرحله از يقين رسيد، ديگر او براى احدى جز خدا كار نمى كند، جز به خدا اميد ندارد، جز او از كسى بيم ندارد و به احدى جز او دل نمى بندد. اين معنى توكل است
پيامبراكرم : تفسير صبرچيست ؟
جبرئيل : آنست كه در سختيها، تنگدستيها و گرفتاريها استقامت نمائى ، چنان كه در حال رفاه و ثروت و عافيت زندگى مى كنى .پيامبر اكرم : تفسير قناعت چيست ؟جبرئيل : قناعت آنست كه به آنچه از دنيا مى رسد، هر چند كم باشد، قناعت كنى و سپاس گوئى .پيامبر اكرم :تفسير رضا چيست ؟جبرئيل : راضى كسى است كه بر مولايش غضب نكند، خواه چيزى از دنيا به او برسد، خواه نرسد، و در مقابل عمل كم و آسان از خود راضى نشود.پيامبر اكرم : تفسير زهد چيست ؟جبرئيل : زهد آنست كه انسان كسى را كه خدا را دوست دارد، دوست داشته باشد و كسى را كه خدا را دشمن دارد، دشمن بداند. از حلال دنيا به اندازه رفع حاجت استفاده نمايد و به حرام دنيا هيچ توجهى نكند. زيرا در حلال آن حساب ، و در حرام آن عقاب است . با همه مسلمانان رئوف و مهربان باشد و آنان را مورد ترحم قرار دهد، چنانكه به خودش رحم مى كند. از سخن باطل بپرهيزد، چنانكه از مردار متعفن و گنديده مى پرهيزد. از دنيا دورى گزيند، چنانكه از آتش اجتناب مى ورزد. آرزويش را كوتاه كند و مرگش را جلو چشمش ببيند.
پيامبر اكرم : تفسير اخلاص چيست ؟
جبرئيل :مخلص كسى است كه از مردم چيزى نمى خواهد مگر اينكه آن را به دست آورد. آنگاه از دستاورد خود راضى است و اگر پس از رفع نياز خود چيزى نزدش باقى ماند، آن را در راه خدا انفاق كند. اگر انسان چيزى از مردم نخواهد، پس به عبوديت براى خدا اقرار كرده ، و هر گاه نعمتى از خدا به او رسيد، او از خدا راضى است و خدا از او راضى است . خلاصه مخلص كسى است كه نسبت به همه چيزش به پروردگارش اطمينان دارد.
پيامبر اكرم : تفسير يقين چيست ؟
جبرئيل : مؤ من كارش را براى خدا انجام مى دهد، چنانكه خدا را مى بيند، و اگر او خدا را نمى بيند، همانا خداوند او را مى بيند، و ناظر و حاضر بر همه افعال و اعمال اوست .در پايان جبرئيل امين گفت : اينها (صبر ، قناعت ، رضا ، زهد ، اخلاص ، يقين ) همه شاخه هاى توكل است .علی(ع): اگر انسان به عمل رسید به عالیترین مرتبه یقین رسیده است . توضیح اینکه کی انسان به یقین می رسد جایی که عمل کند فرض کنید مطمئن هستید و یقین دارید که یک لیوان زهر باشد فکر خوردن آن را هم نمی کنید چون به یقین رسیده اید. اینکه چرا غیبت می کنیم چون به یقین نرسیده ایم یقین نداریم که در حال خوردن گوشت برادر مرده اش می باشد.مراتب یقین:1- علم الیقین( که حئاقل مرتبه است) 2- عین الیقین 3- علم الیقین( بالاترین مرتبه است). اگر انسان به علم الیقین برسد حتما به آن عمل می کند.
راههای رسیدن به یقین:
1لف) حافظه
ب) حواس
ج) قلب
د)عقل
ه) وحی
راههای از بین بردن یقین:
علی(ع):دو چیز یقین را از بین می برد شک و هوای نفس علی(ع): بحث و جدل (مراء) در دین یقین انسان را از بین می برد. علی(ع): نشست و برخاست با اهل دنیا دو ضرردارد اولا باعث ننگ و عار در دین می شود ثانیا یقین را ضعیف می کند.
امام صادق(ع) : حریص از دو خصلت محروم می شود و دو خصلت با او همراه می شود 1- از قناعت محروم شده لذا استراحت ندارد 2- رضا و خشنودی از وی گرفته شده و در نتیجه یقینش از بین می رود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: رضا قلیچی
مدیران انجمن: دکتر حسین شیخی ساری