جمعه, 10 فروردين 1403

 



موضوع: نقش سازمانهای مردم نهاد در مبارزه با مواد مخدر

نقش سازمانهای مردم نهاد در مبارزه با مواد مخدر 9 سال 7 ماه ago #96812

توسعه و پیشرفت کشور مستلزم فراهم کردن زمینه مشارکت خلاق ، واقعی و سازمان یافته مردم است.
مردم به عنوان سرمایه اصلی توسعه برای مشارکت در دستیابی کشور به این مهم باید از نظر روحی و جسمی سلامت باشند. از این رو ، اعتیاد به مواد مخدر با توجه به اینکه سلامت بخشی از سرمایه انسانی کشور را از بین می برد ، به عنوان مانع توسعه به شمار می رود و ضروری است برای رفع آن برنامه مشخصی در چارچوب مفاد برنامه های توسعه کشور تدوین تا در تحقق اهداف توسعه تسریع شود. در این مقاله به نقش سازمان های مردم نهاد در مبارزه با مواد مخدر و بررسی مبانی قانونی این سازمان ها خواهیم پرداخت.
● بررسی مبانی قانونی سازمان های مردم نهاد
▪ ماده ۱۴۰ قانون برنامه چهارم توسعه:
ماده ۱۴۰ قانون برنامه چهارم توسعه به جلب مشارکت تشکل های غیر دولتی به صورت عام اختصاص یافته ، مفاد این ماده به شرح زیر است:
به دولت اجازه داده می شود ، به منظور توسعه بخش خصوصی و تعاونی و جلب مشارکت تشکل های غیر دولتی و سایر بخش های جامعه مدنی در اداره امور کشور و افزایش کارآمدی مدیریت دولتی در مواجهه با چالش ها و استفاده از فرصت ها و منابع ملی اقدام های زیر را انجام دهد:
الف) کمک به ایجاد و توسعه قانون مندی نهادهای غیر دولتی لازم برای توسعه کارآفرینی ، ترویج فرهنگ خدمت ، توسعه سلامت و شفافیت اداری و حفاظت از محیط زیست و ارتقای استانداردهای زیست محیطی و سلامت مردم برمبنای هدف محوری و مسوولیت پذیری.
ب) تشکیل واحد سازمانی مناسب ، برای تقویت و حمایت از بخش غیر دولتی ، در زمینه های نهاد سازی ، آموزش ، ایجاد تسهیلات ، توجیه و رفع موانع اداری در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و تمام وزارتخانه ها و سازمان های مستقل دولتی از محل پست های سازمانی موجود.
▪ آئین نامه اجرایی تاسیس و فعالیت سازمان های غیر دولتی
این آئین نامه به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۸/۵/۸۴ به تصویب هیات وزیران رسیده و شامل ۵ فصل ، ۳۳ ماده و ۳۲ تبصره است :
فصل اول با عنوان کلیات به تعریف مفاهیم به کار رفته در آئین نامه ، مشتمل بر تعریف سازمان های غیر دولتی ، اهداف ، نوع مشارکت ، پروانه فعالیت ، مراجع نظارتی ، ابعاد حقوقی و موضوع فعالیت سازمان غیر دولتی است.
فصل دوم با عنوان حقوق و تکالیف ، مشتمل بر فعالیتها ، چگونگی نحوه ارائه گزارش عملکرد اجرایی و مالی ، نحوه تامین منابع هزینه ها ، چگونگی تقسیم دارایی ، دریافت کمک از مجامع رسمی بین المللی و منطقه ای و آژانس های وابسته به سازمان ملل ، تسهیلات لازم برای بازرسان مراجع نظارتی مربوط ، رعایت قوانین و مقررات و الگوهای رفتاری نهادهای مدنی ، نحوه دسترسی به اطلاعات موجود در موسسه های عمومی ، نحوه واگذاری وظایف امور و فعالیت های قابل واگذاری دستگاههای اجرایی به سازمان های غیر دولتی و حقوق قضائی می شود.
فصل سوم به صدور پروانه فعالیت ، شرایط هیات موسس ، شرایط عضویت در شبکه های سازمان های بین المللی ، مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه فعالیت ، مفاد اساسنامه ، مجمع عمومی و هیات امنا و چگونگی تغییرات مفاد اساسنامه اختصاص یافته است.
فصل چهارم مرتبط با امر نظارت است . در این فصل وظایف مراجع نظارتی استان ، شهرستان ، فرا استانی و ملی ، نحوه برخورد مراجع نظارتی با متخلفان از مقررات ، نحوه صدور مجوز فعالیت سازمان های غیر دولتی خارجی و بین المللی در ایران و نظارت بر آنها بیان شده است. فصل پنجم نیز مشتمل بر سایر مقررات نظیر تطبیق سازمان های غیر دولتی با این آئین نامه ، انحلال و مرجع صدور پروانه می شود.
در بند ۹ ، سیاست های کلی مبارزه بامواد مخدر مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام که با تایید مقام معظم رهبری به سران سه قوه برای اجرا ابلاغ شده به موضوع مشارکت مردم اختصاص یافته است . در این بند آمده است : « اتخاذ تدابیر لازم برای حضور و مشارکت جدی مردم و خانواده ها در زمینه های پیشگیری ، کاهش آسیب و درمان معتادان »
▪ جزء ۶ بند «ز» ماده ۹۷ قانون برنامه چهارم توسعه
در جز ۶ بند «ز» ماده ۹۷ قانون برنامه چهارم توسعه به طور خاص به تقویت نقش مردم و سازمان های غیر دولتی در امر پیشگیری و مبارزه با اعتیاد اشاره شده است.
گزارش عملکرد و فعالیت های در دست اجرای ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۳۸۵
دفتر مشارکت های مردمی و تشکل های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان دفتر تخصصی گسترش و توسعه سازمان های مردم نهاد در امر مبارزه با مواد مخدر به ویژه برنامه های پیشگیری ، درمان ، بازتوانی و کاهش آسیب معتادان است.
از اقدام های عمده این دفتر علاوه بر امور جاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
▪ تهیه طرح گروه مشاوران سازمان های مردم نهاد
طرح با هدف استفاده از تجارب و اندوخته های علمی و عملی آنان برای کمک به جامعه و دولت است که در حال حاضر با شرکت نمایندگان ۹ سازمان مردم نهاد ، فعالیت های خود را در حوزه تخصصی آغاز کرده است.
▪ تهیه بانک اطلاعات سازمان های مردم نهاد:
این طرح با هدف دستیابی به اطلاعات لازم شامل مشخصات کامل سازمان های مردم نهاد در سراسر کشور نظیر مشخصات کلی ، اساسنامه ، مجوز و ... است . در این طرح تاکنون مشخصات بیش از ۶۰۰ سازمان مردم نهاد گردآوری شده است.
● طرح برگزاری جشنواره سراسری قدردانی از سازمان های مردم نهاد در حوزه های پیشگیری ، درمان و کاهش آسیب:
هدف این طرح ترسیم وضعیت ارتباطی دوسویه میان سازمان های مردم نهاد و ستاد و همچنین انتقال خواسته ها ، برنامه ها و سیاستهای ستاد به سازمان های یاد شده است. در این طرح ضمن انجام فراخوان از طریق جراید کثیر الانتشار و تلویزیون و همچنین مکاتبه با تمام سازمان های مردم نهاد ، سازمان های دولتی مرتبط ، شورای هماهنگی و رابطان مراکز استانی ، گزارش عملکرد بیش از ۲۰۰ سازمان مردم نهاد گردآوری شده و مراحل داوری آن در حال انجام است.
تهیه و تدوین آئین نامه نحوه اعطای کمک های مالی و نظارت و ارزیابی بر سازمان های مردم نهاد:
سازمان های مردم نهاد و فعال در امر اجرای برنامه های مبارزه با مواد مخدر به طور قابل توجهی گسترش یافته اند و نقش آفرینی مهمی در این ارتباط دارند. رویکرد ستاد ، استفاده بهینه از ظرفیت ها و توانایی های بالقوه و بالفعل این سازمان ها و گروه های فعال مردمی است. این سازمان ها به عنوان عوامل اجرایی و عملیاتی دولت می توانند کمک بزرگی به اجرای راهبردها و سیاست های برنامه های اجرایی مبارزه با مواد مخدر باشند. این سازمان ها با مشکلات عدیده ای از جمله کمبود نیروی انسانی متخصص ، نداشتن ساختار منسجم ، کمبود توانایی های تکنیکی و مالی و ... روبه رو هستند . بنابر این با توجه به آئین نامه نحوه اعطای کمک های مالی به این سازمان ها که مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر است ، نسبت به تهیه آئین نامه جدید نحوه اعطای کمک های مالی و نظارت و ارزیابی سازمان های مردم نهاد اقدام شده است که پس از انجام مراحل کارشناسی برای طرح و تصویب در ستاد ارائه خواهد شد.
● پیشنهادها:
در عرصه مبارزه با مواد مخدر به طور حتم دولت که وظایف سیاست گذاری ، برنامه ریزی ، هدایت ، هماهنگی و نظارت را به عهده دارد در اجرا به تنهایی قادر به انجام وظایف خود نخواهد بود و ضروری است از مشارکت فکری ، عملی و مالی مردم در قالب تشکل های سازمان یافته استفاده کند. در این راستا به منظور جلب مشارکت گسترده مردم پیشنهادهای زیر ارائه می شود:
ـ زمان بندی صدور پروانه سازمان های مردم نهاد از سوی وزارت کشور و سایر دستگاههای اجرایی حداکثر در سه ماه
ـ تصویب آئین نامه جدیدنحوه اعطای کمک های مالی و نظارت و ارزیابی بر عملکرد سازمان های مردم نهاد از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر
ـ انتشار مجدد ماهنامه همراه به عنوان نشریه توانمند سازی سازمان های مردم نهاد فعال در پیشگیری از مواد اعتیاد آور
ـ تشکیل شبکه سازمان های مردم نهاد و فعال در امر مبارزه با مواد مخدر
ـ انجام پژوهش های لازم در زمینه استفاده از تجارب بین المللی و داخلی برای توسعه سازمان های مردم نهاد.
امید است با گسترش و توسعه مشارکت سازمان های مردم نهاد ، برنامه ها و فعالیت های پیش بینی شده در اسناد قانونی مبارزه با مواد مخدر با انسجام و کیفیت مناسب تری تحقق یابد
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

نقش سازمانهای مردم نهاد در مبارزه با مواد مخدر 9 سال 7 ماه ago #99661

باسلام آرزوی توفیق دارم
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سیدابوالفضل پرپنچی