جمعه, 10 فروردين 1403

 



موضوع: راهکارهای زندگی سالم در دوران بارداری

راهکارهای زندگی سالم در دوران بارداری 9 سال 6 ماه ago #101691

استحمام
در دوران بارداری هیچگونه محدودیتی برای حمام كردن وجود ندارد. در هفته های آخر، بزرگی شكم، تعادل بدن را بر هم می زند و احتمال اینكه در وان لیز بخورید یا بیفتید را بیشتر می كند ؛ بنابراین توصیه می كنیم در اواخر بارداری به جای وان از دوش استفاده كنید. در ضمن گرما و رطوبت زیا د محیط حمام می تواند باعث افزایش درجه حرارت جنین شود، بنابراین با آب ولرم دوش بگیرید و مدت حمام كردن را كوتاه كنید.

لباس پوشیدن
بهتر است لباس های راحت و گشاد بپوشید. به علت افزایش حجم و دردناك شدن پستان ها از سوتین های مخصوص دوران بارداری استفاده نمایید. به خاطر داشته باشید استفاده نكردن از سوتین، سبب از شكل افتادن و آویزان شدن پستان ها كه سنگین تر از قبل نیز هستند، می شود. از كفش های پاشنه بلند (بیشتر از 5 سانتیمتر) یا كاملا تخت استفاده نكنید زیرا این كفش ها قوس كمر را افزایش می دهد و علاوه بر ایجاد كمر درد، سبب بر هم خوردن تعادل نیز می شود. به هیچ عنوان شلوار و جوراب تنگ نپوشید.

اشتغال
اگر شاغلید و بارداری بدون مشكلی دارید تا شروع دردهای زایمان، به سر كار بروید ولی از انجام كار سنگین كه سبب افزایش ضربان قلب و عرق كردن زیاد می شود، خودداری كنید. شغل ها 3 دسته اند :
1- مشاغل ایستا مانند آرایشگری، معلمی، فروشندگی، دندان پزشكی و ... كه روزانه بیش از 3 ساعت می ایستند.
2- مشاغل فعال مانند پزشكی، بازاریابی و خدماتی كه دائما در حال راه رفتن هستند.
3- مشاغل بدون تحرك مانندكتابداری، ماشین نویسی، منشی گری، قالی بافی، خیاطی و ... كه روزانه كمتر از یك ساعت می ایستند.

* زنانی كه شغل ایستا دارند در معرض بیشتر خطر زایمان زودرس می باشند.
از ایستادن و یا نشستن طولانی مدت (بیشتر از 3 ساعت) در یك وضعیت پرهیز كنید.حتی الامكان به طور متانوب راه برید و در هنگام نشستن یك چهارپایه زیر پای خود قرار دهید. مادرانی كه در معرض تشعشعات رادیواكتیو، اشعه ایكس و یا مواد شیمیایی هستند باید نكات ایمنی را رعایت كنند.
مسافرت
مسافرت برای مادر سالم منعی ندارد. نكاتی را باید در طول سفر رعایت كنید كه یكی از آن ها بستن كمربند ایمنی است به طوری كه قسمت شانه ای آن از بین دو سینه و قسمت محیطی آن از زیر شكم و روی ران ها رد شود. اگر با ماشین شخصی مسافرت می كنید حتما هر ساعت ماشین را نگه داشته و 10 دقیقه پیاده روی كنید. هرگز در رستوران های بین راهی غذا نخورید و از سلامت آب آشامیدنی مصرفی خود نیز مطمئن شوید.
از سفرهای هوایی به دلیل تغییرات ناگهانی فشار اجتناب كنید اما مسافرت با هواپیمایی كه فشار درون آن كنترل شده، مانعی ندارد. در ماه های آخر بارداری از سفرهای هوایی به دلیل امكان بروز زایمان و عدم دسترسی به امكانات كافی درمانی صرف نظر كنید. كلا درصورتی كه قصد مسافرت دارید، با پزشك خود مطرح نموده تا با توجه به شرایط شما مجوز این كار را بدهد.

خواب و استراحت
شما به 8 ساعت خواب شبانه و 1 ساعت خواب نیمروزی نیاز دارید؛ درصورتی كه شرایط استراحت كافی برایتان مهیاست، حتما از آن بهره ببرید. بهترین وضعیت برای استراحت، خوابیدن به پهلوی چپ است. تغییر وضعیت از پهلویی به پهلوی دیگر و نیز برخاستن از جا باید به آرامی صورت گیرد.

روابط جنسی و مقاربت
تغییرات دوران بارداری مانند بزرگ شدن پستان ها، پرخونی دستگاه تناسلی، تهوع، سرگیجه، بزرگی و تغییرات شكم بر روی فعالیت های جنسی و ارضا شدن تاثیر می گذارد. میل جنسی طی نیمه اول بارداری كاهش ولی در نیمه دوم افزایش می یابد. وضعیت های پهلو به پهلو یا قرار گرفتن مادر در بالا برای مقاربت دوران بارداری و به خصوص ماه های آخر توصیه می شود.
توصیه می كنیم به دلیل ترس از زایمان زودرس و یا وارد آمدن فشار به شكم مادر، در 4 هفته آخر بارداری مقاربت صورت نگیرد. در صورت داشتن سابقه سقط، در ماه های اول بارداری رابطه جنسی نداشته باشید و در موارد پارگی كیسه آب و جفت سر راهی(حالتی كه در آن محل جفت در رحم پایین تر از محل نرمال است)، مقاربت كلا ممنوع است.

اعتیاد، استعمال سیگار و دخانیات، مصرف الكل
سیگار و دخانیات سبب زایمان زودرس، كم وزنی نوزاد و حتی مرگ او می شود. مصرف الكل نیز موجب تاخیر رشد، ناهنجاری های صورت و اختلال عصبی در جنین می گردد؛ پس بهترین توصیه، خودداری از هر سه مورد است. ترك اعتیاد به مواد مخدر نباید در بارداری صورت بگیرد ولی چنین مادری باید تحت نظر پزشك متخصص باشد.
از اقداماتی که رشد و اکسیژن رسانی به جنین را به شدت به خطر می اندازد سیگار کشیدن مادر است. اگر سیگار می کشید، باید به محض اینکه فهمیدید باردارید سیگارتان را ترک کنید. شما قرار است منبعی از اکسیژن در اختیار کودکتان بگذارید نه اینکه هر روز کلی دود و دم به او هدیه کنید. فراموش نکنید برای بهره بردن جنین از دود ناشی از سیگار، لازم نیست حتما خودتان سیگاری باشید؛ اگر همسر یا اطرافیان هم در حضور شما سیگار بکشند، ضررش تمام وکمال به جنین شما خواهد رسید. سم سیگار وارد خون مادر می شود و از راه جفت به جنین می رسد و كاركرد جفت را مختل می كند و بنابراین کودکتان از حق مسلم خودش که غذا و اکسیژن است محروم می ماند. و این یعنی یک فاجعه بزرگ
افزایش خطر سقط جنین، زایمان زودرس، نوزاد کم وزن، بیماری های قلبی و ریوی، مشکلات تنفسی و عقب افتادگی ذهنی از موارد شایعی است که در این دسته از کودکان دیده می شود. و اما ممکن است عوارض دیگری چون آسم، اختلالات بینایی و مرگ ناگهانی در این نوزادان دیده شود. پس می بینید که در این دوران کشیدن سیگار مساوی است با مشکلات ریز ودرشتی که برای شما و کودکتان پیش می آید.

واكسیناسیون
در دوران بارداری، فقط تلقیح واكسن های حاوی ویروس زنده ضعیف شده(سرخك، سرخجه، اوریون) ممنوع است و در صورت نیاز به سایر واكسن ها، همانند فرد غیر حامله، واكسیناسیون انجام می گیرد. واكسن های حاوی ویروس زنده ضعیف شده یا حداقل 3 ماه قبل از باردار شدن تزریق می گردد یا پس از زایمان. ولی تماس خانم باردار با افرادی كه واكسن ویروسی زنده ضعیف شده را دریافت نموده اند اشكالی ندارد.

ورزش
ورزش در دوران بارداری سرعت گردش خون به سمت رحم را زیاد می کند که این باعث می شود عملیات رسیدن مواد غذایی و مهم تر از آن اکسیژن به جنین بهتر صورت بگیرد. وقتی اکسیژن به اندازه کافی به مغز جنین برسد، ریسک نا هنجاری های مغزی در هنگام تولد کاهش می یابد. از طرفی به دنبال یک برنامه منظم و مناسب ورزشی، زایمان شما نیز آسان می شود. ورزش تناسب اندامتان را به شما بر می گرداند و موجب می شود کمردرد شایع این دوران به سراغتان نیاید.
ورزش به شما اعتماد به نفس می دهد، ناراحتی های احساسی را کم می کند. به عبارتی با انرژی مثبتی که به شما می دهد از نظر روانی به آرامش می رسید. ورزش ترس از زایمان را در شما از بین می برد و زایمان را برای شما راحت می کند، در نتیجه تقاضای زایمان به روش سزارین کاهش می یابد. نه تنها حالت ویار، تهوع واستفراغ را در شما به حداقل می رساند بلکه اشتهایتان به غذا بی سابقه می شود. هضم وجذب غذا برایتان راحت می شود و کمتر در اجابت مزاج دچار مشکل می شوید. عضلاتتان تقویت می شود بنابراین تحمل وزن باری که چندین ماه مهمان شماست آسان تر می شود.
قوی شدن عضلات در ناحیه شکم، ران، لگن و ماهیچه هایی که در زایمان دخالت دارند نه تنها باعث می شود درد دوران حاملگی کمتر شود بلکه زایمان را برای شما راحت، سریع می کند و برای زایمان داروی مسکن کمتری دریافت می کنید. مطلب دیگری که برای خانم های جوان اهمیت دارد این است که نرمش به اندام ها اجازه می دهد بعد از زایمان زودتر به حالت اول خود برگردند و به تناسب اندام مادر خدشه ای وارد نشود. به یاد داشته باشید خانم هائی که زمان بارداریشان با ورزش همراه است، بعد از زایمان روزهای کمتری را در تختخواب میمانند و زندگی عادی را زود تر شروع می کنند.
در سه ماهه اول بارداری، اگر از نظر بدنی فعال هستید و به طور مستمر و منظم ورزش می كنید، می توانید به آن ادامه دهید به شرطی كه ورزش سنگین نباشد و شما نیز سابقه سقط نداشته باشید. اگر قبل از بارداری ورزش نمی كرده اید، بدانید دوران بارداری زمان مناسبی برای شروع تمرینات ورزشی نیست و بهتر است فعالیت هایی چون پیاده روی را برای انجام در نظر بگیرید.
ممکن است شما هنگام ورزش یا بعد از آن متوجه علائمی در خود شوید که بعضی از این نشانه ها می توانند خطرناک باشند. در این صورت بلافاصله ورزش را قطع کنید و با پزشک خود تماس بگیرید. تعدادی از این علائم عبارتند از: خونریزی از واژن و آبریزش، کاهش حركات جنین، انقباضات پشت سرهم و بی دلیل رحم، تاری دید، تنگی نفس، احساس ضعف در عضلات، خستگی، حالت تهوع، سردرد، درد در ناحیه قفسه سینه، درد در ناحیه لگن و راه رفتن سخت. هرکدام از این علائم را که دیدید آرام آرام سرعت تمرینتان را کم کنید تا متوقف شوید. یک دفعه ورزش را کنار نگذارید. بعد از آن هم طبق معمول با پزشکتان تماس بگیرید. البته تحرک کم جنین همیشه هم نباید شمارا نگران کند. جنین معمولا عادت دارد موقع تحرک و ورزش مادرش آرام بنشیند و فقط نگاه کند. از بین علامت های گفته شده مواردی هستند که بیشتر از بقیه باید جدی گرفته شوند به طوریکه اگر در آن شرایط به پزشکتان دسترسی نداشتید حتما خودتان را به نزدیک ترین مرکز درمانی برسانید. این موارد عبارتند از خونریزی از واژن، درد در ناحیه شکم، تاری دید و تغییر ناگهانی دمای بدن در سه ماهه دوم بارداری، باید در شرایط بسیار مطلوبی باشید تا بتوانید به فعالیت ورزشی خود ادامه دهید. بهتر است در این زمان به پیاده روی بپردازید و به ازای هر 15 دقیقه فعالیت، 5 دقیقه استراحت كنید. در سه ماهه سوم بارداری، بهتر است فعالیت های ورزشی سبك و آرام انجام دهید و از انجام حركاتی كه تعادل را بر هم می زند پرهیز كنید. حتما باید از فعالیت های شدید كه بر روی دستگاه قلبی-عروقی و تنفسی فشار می آورد، اجتناب كنید.

توصیه های كلی
سعی کنید به خودتان فشار نیاورید و قهرمان ورزش شدن را برای بعد از زایمان بگذارید. با فاصله ای در حدود 2 ساعت بعد از صرف غذا ورزش را آغاز نمایید، لباس آزاد وراحت بپوشید. قبل از شروع ورزش مثانه خود را خالی کنید. تمرینات خود را روی سطح صاف و سفت انجام دهید، در هوای گرم ورزش نکنید، به ارتفاعات نروید چون ممکن است با کمبود اکسیژن رو به رو شوید. روی پای خود به مدت طولانی نایستید چون ممکن است پاهایتان ورم کند. آب زیاد بنوشید. ورزش های خشن و پر جنب و جوش را کنار بگذارید چون ممکن است به شکمتان ضربه ای وارد شود و یا مشکلات دیگری برایتان به وجود آید.

آیا ورزش شنا در دوران بارداری مجاز است؟
اصولاً شنا در آب برای آرامش جسم و روح فوق العاده است و این آرامش دقیقا همان کیمیاییست که یک خانم باردار به آن نیاز دارد. در هنگام شنا احساس سبکی می کنید و این برای شما که مجبورید شبانه روز چند کیلویی اضافه با خود حمل کنید غنیمت است. شنا جریان خونتان را تنظیم میکند، کشیدگی عضلات و ماهیچه ها را افزایش می دهد. استقامتتان را بالا می برد، از طرف دیگر شنا ورزشی کاملا صلح آمیز است و میتوان گفت ریسک آسیب و جراحت در آن زیاد نیست. شنا کردن به شما کمک می کند دوران حاملگی را بدون مشکل به پایان برسانید، دچار اضافه وزن نشوید و از همه مهم تر، زایمان نسبتا راحت و بی دردسری داشته باشید. اوایل بارداریتان می توانید مثلا یک روز در میان روزی 20 تا 30 دقیقه شنا کنید. فراموش نکنید اصلا قرار نیست که بیش از اندازه به بدنتان فشار بیاورید. توانایی خود را بسنجید و با پزشکتان مشورت کنید تا بدانید چه میزان فعالیت برای شما مناسب است. اگر اول صبح شنا کنید عوارض ناشی از حالت تهوع و ویار را کمتر احساس می کنید.
در ماههای بعد هم می توانید به شنا ادامه دهید. اتفاقا بی وزنی ناشی از حرکت در آب به مفاصل شما کمک می کند تا سنگین تر شدن وزنتان را بیشتر تحمل کند. در واقع آب مفاصل شما را در برابر فشاری که به آن ها وارد می شود محافظت می کند. فقط به یاد داشته باشید در ماههای آخر حاملگی از لباس شنای مخصوص بارداری استفاده کنید، از شدت فعالیتتان کم کنید و به هیچ وجه نگذارید بدنتان بیش از حد گرم شود. از شیرجه زدن در آب خودداری کنید و خیلی به مناطق عمیق و کم اکسیژن نروید. شنا کردن را در آبهایی که یا خیلی گرمند و یا خیلی سرد فراموش کنید. نکته دیگر اینکه در دوران بارداری رفتن به سونا را به کل فراموش کنید. چون حرارت زیاد برای شما و جنینتان اصلا خوب نیست.

مصرف دارو
چون هر دارویی كه توسط شما استفاده می شود می تواند از طریق بند ناف عبور كند، حتما قبل از استفاده از هر دارویی با پزشك خود تماس بگیرید.متاسفانه عادت نادرست مصرف خودسرانه دارو در فرهنگ ما بسیار رایج است و خطرات و عوارضش در این دوران ممکن است جبران ناپذیر باشد. شما باید یاد بگیرید با کوچکترین پیشامدی به سراغ جعبه پر از قرص های رنگارنگتان نروید و سعی کنید از راه های دیگری مشکلتان را حل کنید. پزشکتان در این باره شمارا راهنمائی می کند.
از طرف دیگر اگرقبل یا در حین بارداری به بیماری خاصی مبتلا شده اید وبرای درمان ، به پزشکی مراجعه کرده اید، حتما او را از بارداری خود مطلع سازید. اگر فکر می کنید یک آسپرین ساده یا قرص سرماخوردگی نمی تواند در جنین شما عارضه ای ایجاد کند، باید بگوییم سخت در اشتباهید. مصرف هر کدام از این ها ممکن است برای جنین شما مشکلاتی به وجود بیاورد؛ البته خوردن تعداد معدودی از داروها در حاملگی منعی ندارد ولی فراموش نکنید این دارو ها را هم باید زیر نظر پزشک مصرف کنید.
سعی کنید راه های دیگری را نیز امتحان کنید؛ مثلا اگر گلو درد دارید آب نمک غرغره کنید، در صورتی که تب دارید دوش گرفتن، پاشویه و مصرف مایعات خنک راه حل مشکل شماست، چنانچه سرما خورده اید، از غذاهای ساده مثل سوپ، آب میوه های طبیعی، شیر و فرنی استفاده کنید و اگر مشکلا ت گوارشی دارید عادات غذایی خود را اصلاح کنید. اگر تب بالایی داشتید حتما با پزشکتان در میان بگذارید. مصرف انواع مواد مخدر و قرص های آرام بخش در هر زمان خصوصا در دوران حاملگی برای خانم های باردار ممنوع است و برای جنین مشکلات زیادی به بار می آورد. در راس آن می توان به اختلالات تنفسی ، نقص دررسیدن غذا به جنین، به دنیا آمدن کودکی نارس و کم وزن با بیماری ها و عوارض متعدد اشاره کرد.
بیشتر این گیاهان حاوی ترکیباتی شبیه به دارو هستند. بنابراین ملاحظه می كنید که گیاهان هم می توانند خطر آفرین باشند. مثلا چای و قهوه کافئین دارند و اگر این ماده به جنین برسد، باعث ناآرامی او می شود. در دوران شیردهی هم این امر صادق است. كافئین وقتی از راه شیر به نوزاد شما برسد او را تحریک كرده و باعث ناآرامی، بی قراری و برهم خوردن خواب کودکتان می شود. بنابراین بهتر است در این دوران نوشیدن چای و قهوه را محدود کنید تا کودکی آرام داشته باشید. به طور کلی بهتر است تمام مواد گیاهی را زیر نظر پزشکتان مصرف کنید.

مراقبت از جسم و مقابله با بیماری ها
بیماری هایی وجود دارند كه در صورت ابتلا به آن ها در دوران بارداری، خطراتی را متوجه جنین یا نوزاد خود پس از تولد می كنید كه اكثر آن ها البته در صورت زنده ماندن جنین، غیر قابل جبران هستند. در زیر به چند نمونه از آن ها اشاره می كنیم:

سرخجه
سرخجه یک بیماری ویروسی می باشد كه با برجستگی های قرمز که ممکن است در پشت گوش یا گردن ایجاد شود، مشخص می گردد. اگر در دوران بارداری به آن مبتلا شوید عوارض خطرناکی جنین شما را درگیر می کند. در حدود 7 روز قبل از ظهور جوش های قرمز تا 7روز بعد از آن امکان سرایت بیماری از فرد مبتلا به شما وجود دارد. این بیماری در اواخر زمستان و اوایل بهار شایع تر است. شایسته تر بود که قبل از ازدواج و یا حداقل، سه ماه قبل از اقدام به بارداری،خود را در مقابل این بیماری واکسینه می كردید ولی اكنون که این کار را انجام نداده اید، در دوران بارداری باید خیلی مراقب باشید تا به افراد مبتلا نزدیک نشوید. چون اگرخانم باردار در سه ماه اول بارداری خود مبتلا شود، ممکن است جنینش سقط شود، و اگر هم زنده بماند و نوزاد به دنیا بیاید عوارضی چون کوری، کری و ناراحتی های قلبی او را درگیر می کند.

لیستریا
در دوران بارداری خیلی مراقب باشید و هر غذایی را نخورید. میکروبی بنام "لیستریا" در خاک و مدفوع حیوانات وجود دارد که اگر مادر باردار به آن مبتلا شود تنها علائمی مثل سرماخوردگی خواهد داشت ولی اگر از راه جفت به جنین انتقال یابد، ممکن است عوارض خطرناکی در او ایجاد کند. این میکروب در ترکیباتی مثل شیر پاستوریزه نشده، سبزیجات شسته نشده و گوشت خام نیز یافت می شود. بنابراین با کوچکترین بی دقتی در تغذیه خود ممکن است به دردسر بیفتید. بنابراین گوشت را در یخچال یا فریزر نگهداری كنید و قبل از استفاده كاملا بپزید. لیستریا در دمای70 درجه به بالا کاملا از بین می رود. بنابراین با پختن مواد غذایی به طور کامل، آن غذا كاملا سالم است. حتما از خوردن گوشت های کبابی بخصوص در صورتی که به صورت سطحی کباب شده اجتناب کنید.

سالمونلا
میکروب خطرناک دیگری که هم برای مادر و هم برای جنین می تواند مشکل ساز باشد "سالمونلا" است كه ابتلا به آن ممکن است باعث سقط جنین، زایمان زودرس و یا مرگ داخل رحمی جنین شود. در ضمن احتمال دارد عوارضی برای کودک از جمله مننژیت در هنگام زایمان ایجاد کند. سالمونلا نه تنها در گوشت خام و سبزیجات آلوده بلکه در تخم مرغ هم وجود دارد؛ بنابراین توصیه می کنیم مصرف تخم مرغ خام و غذاهایی را که در آنها تخم مرغ خام بکار رفته كلا کنار گذاشته و تخم مرغ را به صورت كاملا پخته مصرف نمایید. در ضمن مواد غذایی را در ظروف پلاستیکی و یا چوبی نگهداری نكنید چون جنس این ظروف به گونه ای است که میکروب ها به راحتی در آن تجمع می یابند. بهتر است برای نگهداری غذا از ظروف چینی یا استیل استفاده کنید.

توكسوپلاسما
برخلاف تصور اکثر مردم، نگهداری از حیوانات خانگی کار آسانی نیست و رعایت بهداشت فردی و مراقبت از سلامتی حیوان بسیار مهم است. کسانی که در خانه حیوان نگه می دارند، باید بعد از تماس با حیوانات و یا شستن ظروف غذا و تمیز کردن فضولات آن، دستان خود را ضد عفونی کنند. به خصوص اگر گربه خانگی دارند. مدفوع گربه انگلی دارد که برای افراد عادی تنها عوارضی در حد یک آنفلوانزای خفیف ایجاد می کند و زمانی خطرناک می شود که خانمی در دوران بارداری به ویژه در سه ماه اول حاملگی به آن مبتلا شود. در این حالت ممکن است جنین سقط شود و اگر زنده بماند، به عوارض شدید مغزی و چشمی مانند کوری دچار شود. در این دوران باید بیشتر مراقب خودتان باشید. بعد از تماس با گل و گیاه دستانتان را بشویید و سعی کنید هیچ نوع تماسی با حیوانات خانگی نداشته باشید و حتی در موارد به ظاهر کم اهمیت بهداشت و پاکیزگی را رعایت کنید.

سلامت روان
استرس و فشار های روانی اثرات مخربی بر روح و روان افراد می گذارند. گاهی این اثرات جسم را هم درگیر می کند. در دوران بارداری آسیب های ناشی از این فشارهای روحی به مراتب شدیدتر و جبران ناپذیرتر است. بنابراین در این دوران باید تا آن جا كه می توانید از هیجان و استرس های روحی دوری کنید. استرس و درگیری های روحی به وجود آمده (حتی 6 ماه) قبل از باردار شدن نیز احتمال زایمان زودرس را بالا می برد. زایمان زودرس میتواند هم برای مادر و هم برای جنین، هر دو مشکل آفرین باشد. متاسفانه از هر 50 زن باردار یک نفر به علت اضطراب دچار اختلال در تغذیه در دوران بارداری می شود و همین باعث میشود علاوه بر مشکلات جسمی که برای خودش پیش می آید، کودک کم وزنی به دنیا آورد.
این عوارض به همین جا ختم نمی شود؛ کودکان مادرانی که دچار استرس و فشار های روانی در دوران حاملگی هستند در آینده نا آرام، مهاجم، مضطرب، ترسو، بیش فعال، کم توجه و دارای مشکلات روانی می باشند. ثابت شده است که حتی تغییر احساسات مادر بر نوع ضربان قلب جنین موثر است. در هنگام استرس ترکیبات خاصی از مغز مادر ترشح می شود که به طور مستقیم بر مغز در حال تکامل جنین اثر میگذارد. اگراسترس در اوایل بارداری ایجاد شود، این آسیب ها به مراتب شدیدتر است.
جالب است بدانید استرس باعث می شود احتمال دختر شدن فرزندتان افزایش یابد؛ مادران پر استرس نسبت به مادرانی که این دوران را با آرامش سپری می کنند با درصد بیشتری صاحب فرزند دختر می شوند.
در دوران بارداری، نقش شوهر به عنوان تکیه گاهی برای بانوی باردار خیلی مهم است. خصوصا اینکه خانم حامله در زمان حاملگی بسیار حساس و زودرنج می شود. زنانی که همسرانشان در بارداری با آنها مدارا نمی کنند، شرایط روحی آنها را در نظر نمی گیرند و یا حتی با خشونت و بد خلقی با آنها برخورد می کنند تجربه خوبی دراین دوران نخواهند داشت و کودکی همراه با مشکلات فراوان به دنیا می آورند. بنابراین شوهران نقش مهمی درکاهش استرس همسر باردار خود دارند. توجه داشته باشید كه ما از یک استرس طولانی مدت، جدی و شدید در این دوران صحبت می کنیم وگرنه کمی استرس جزئی از زندگی طبیعی و روزمره ماست و جای هیچ نگرانی وجود ندارد، چون بدن به خوبی از پس آن بر می آید
گاهی استرس شما به خاطر این است که نگران هستید كه آیا این دوران به خوبی سپری خواهد شد و آیا زایمان راحتی خواهید داشت. بسیاری از خانم ها به خاطر درد زایمان و داستان های راست و دروغی که در این مورد از دیگران می شنوند مضطرب می شوند و یا ترس از مراحل و درد های زایمان آنها را دلواپس می کند. در این مواقع به حرف هرکسی استناد نکنید و سعی کنید خودتان با مطالعه، مشورت با پزشک و یا شرکت در کلاسهایی که اطلاعات ارزشمندی درباره دوران بارداری، زایمان، سلامت کودک و چگونگی برخورد با فشارها و استرس های روحی در اختیارتان می گذارد بر این نگرانی ها غلبه کنید. در آن زمان متوجه می شوید اكثر این بزرگنمایی ها که در ارتباط با زایمان می شنوید کاملا بی اساس می باشد و یا حداقل در ابراز آنها غلو شده است.
راهكار دیگری که به شما کمک می کند استرس خود را کاهش دهید انجام ورزش های ملایم، تمرین های آرامش و تنفس عمیق می باشد که هم از نظر روحی برای شما مفید است و هم زایمانتان را آسانتر می کند. در هر حال شما باید در هر شرایطی خوش بین و مثبت اندیش باشید. اگر فکر و ذکرتان حول مسائل منفی بگردد قطعا آرامش شما به هم می ریزد. پس امید را از خودتان جدا نکنید و با افکار مثبت استرس خود را کنترل نمایید. اگر خوب نخوابید و یا تغذیه مناسبی نداشته باشید در برابر استرس های روحی آسیب پذیرتر می شوید. بنابراین برای خواب و تغذیه خود زیر نظر پزشکتان برنامه مناسبی بریزید و به آن عمل کنید. در ضمن سعی کنید از مواد غذایی محرک، کمتر استفاده نمایید.
بهتر است بدانید موسیقی ملایم در دوران بارداری بسیاری از نگرانی ها، افسردگی ها و استرس های شما را بر طرف میکند و تاثیر زیادی در آرامش شما و حتی جنینتان دارد. اگر بعد از به کارگیری تمامی این راهکارها تاثیر چندانی در خود احساس نکردید به مشاور یا روانپزشک مراجعه کنید و مشکل خود را در میان بگذارید.
افسردگی می تواند خفیف، متوسط یا پیشرفته باشد. و مشکل از آنجا شروع می شود که اغلب افراد در مراحل اولیه آن را جدی نمی گیرند و با سهل انگاری باعث می شوند افسردگیشان پیشرفت کند. بسیاری از این افراد علت افسردگی خود را با علائم معمولی مثل خستگی ناشی از کار روزانه اشتباه می گیرند.
افسردگی در دوران بارداری و پس از زایمان یکی از عوارض شایع در میان زنان حامله است که متاسفانه اکثر اوقات یا تشخیص داده نمی شود و یا آنقدر دیر به آن توجه می شود که درمان آن سخت و حتی غیر ممکن می شود. افسردگی در دوران بارداری احتمال دارد از همان اوایل بارداری شروع شود. امیدواریم هرگز دچار این مشکل نشوید ولی اگر علائمی هر چند کم اهمیت به سراغتان آمد حتما آن را جدی بگیرید.
شما در ابتدا متوجه می شوید که زود به زود خسته می شوید، به اندازه نمی خوابید، با هر مسئله کوچکی رنجیده خاطر می شوید و یا حتی به گریه می افتید، درگیری های روانی راحتتان نمی گذارد و تند مزاج و کم تحمل می شوید. نا امیدی و غم در تمام رفتارهایتان به چشم می خورد و برای هیچ کاری انگیزه و انرژی ندارید. سیستم خواب و خوراکتان به هم می خورد، یعنی یا مدام خوابید یا اصلا خوابتان نمی برد، یا می خورید ویا از اشتها می افتید و میل به هیچ غذایی ندارید. نمی توانید به راحتی تصمیم بگیرید، تمرکزتان کم می شود، اشتیاق و علاقه خود را برای انجام کارهای خانه و رسیدگی به خودتان از دست می دهید، منزوی می شوید و با دوست و آشنا و فامیل ارتباطتان را قطع می کنید. مدام سر درد دارید، تپش قلب و تنگی نفس رهایتان نمی کند و دائم کلافه اید. اینکه این علائم چقدر در شما شدید باشد و یا چه مدت باقی بماند، به شدت افسردگی و برخورد اطرافیان به خصوص همسرتان با شما بستگی دارد.
دلایل زیادی برای افسردگی در دوران بارداری وجود دارد. مثلا در این دوران سطح هورمونهای شما تغییر می کند، استرس های مخصوص این دوران مثل نگرانی برای زایمان و چگونگی آن، ممکن است شمارا کلافه و بی حوصله کند. اگر بانوی بارداری سابقه افسردگی ویا بیماری عصبی داشته باشد، و یا یکی از اقوام درجه یک او به این بیماری ها مبتلا باشد، برای ابتلا به افسردگی در بارداری آمادگی بیشتری دارد. بی توجهی و بی مهری همسر و اطرافیان هم در این رابطه موثر است. مواردی مثل سن پائین مادر، بی علاقگی به همسر و مشکلات اقتصادی در زندگی مشترک نیز می تواند باعث بروز افسردگی در این دوران شود.
با مشاهده کوچکترین علامت افسردگی باید موضوع را جدی بگیرید و برای درمان آن اقدام کنید. نباید بگذارید افسردگیتان شدت بگیرد. اول از همه ماجرا را با همسرتان در میان بگذارید و با همفکری با او سعی کنید مشکلاتتان را حل و فصل کنید، و در صورت نیاز به پزشک متخصص مراجعه نمائید و راهکارهای او را به کار ببندید. مطمئن باشید نتیجه خواهید گرفت.
تاثیر مثبت حضور آقایان در کنار همسر خود در دوران بارداری، زایمان و حتی بعد از زایمان و دوران شیردهی بر کسی پوشیده نیست. وقتی همسر شما در کنارتان است آرامش عجیبی را تجربه می کنید. این که شریک زندگیتان برای شما،کار و زندگی خود را رها کرده و مراقبتان است شما را سرشار از حس لذت، غرور و امنیت می کند. مرد باید شرایط ویژه همسر خود دراین دوران را درک کند. همیشه و در هر موقعیتی او را تنها نگذارد و فراموش نکند كه با هیچ چیز حتی حضور وابستگان نزدیک نمی توان احساس آرامش و امنیتی که حضور او به همسرش می دهد، جایگزین کرد. باید در مقابل بد خلقی های احتمالی و یا حساسیت هایی که همسرش ممکن است در این دوران نشان بدهد صبر کند. فضای خانه را آرام سازد، در ورزش همسرش را همراهی کند، موقعیت تفریح وگردش و تغییر روحیه را برای خانم خود به وجود آورد و محیط را از هر گونه عوامل ناراحت کننده و استرس زا برای همسرش پاک کند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: شیرین الله بخش