جمعه, 31 فروردين 1403

 



موضوع: حقوق همسران نسبت به یکدیگر

حقوق همسران نسبت به یکدیگر 9 سال 3 ماه ago #111046

حقوق همسران نسبت به یکدیگر

معمولاً روابط افراد در زندگی به دو دسته کلی تقسیم می‌شود، روابط اجتماعی و شغلی و روابط شخصی و خانوادگی. از آن‌جا که همسران نسبت به یکدیگر حقوق و وظایفی دارند، این حقوق و وظایف در قالب روابط خانوادگی شکل می‌گیرد و هر یک از آن‌ها باید به وظایف خود آشنا و به حقوق دیگران پای بند باشند.
در روایت امام معصوم (ع) بر این نکته تاکید شده است که به فردی سفارش می‌کنند دخترت را به همسری فرد دین‌دار در بیاور زیرا اگر از دختر شما ناراحتی داشته باشد هیچ‌گاه به او ظلم نمی‌کند. در واقع این امر ناشی از خدامحوری در زندگی شخص است که هیچ‌گاه به همسرش ظلم نکند و جانب انصاف را رعایت کند. اگرچه دین محوری وظایف و روابط افراد را تحت الشعاع قرار می‌دهد اما بعضی دیگر از وظایف را در ادامه برمی شماریم.

تعهد و مسئولیت‌پذیری: نکته بعد مسئولیت‌پذیری همسران است. اگر همسران متوجه تعهد و مسئولیت خود درزندگی مشترک باشند، دیگر نمی‌توانند نسبت به یکدیگر بی‌اعتنا رفتار کنند.

صداقت: تنظیم روابط بر اساس صداقت نکته مهمی است که همسران باید به آن توجه کنند صداقت و راستی در شکل گیری روابط همسران نقش اساسی دارد. به بیان دیگر صداقت، امانت داری، راستی و اعتماد اساس زندگی است. البته یادآوری این نکته ضروری است که نگفتن بعضی از مسائل به دلیل مصلحت خانواده منافاتی با صداقت و راستگویی ندارد.

مهرورزی : مهرورزی که به ویژه به آقایان سفارش زیادی شده است جزو وظایف مشترکی است که هم زن و هم مرد باید به آن توجه داشته باشند. همسران نباید به مانند شریک و همکار با یکدیگر برخورد کنند چرا که آن‌ها دو فردی هستند که به یکدیگر پیوند خورده‌اند.

همدلی و همراهی : همسران همراه و همدل و پشتیبان یکدیگرند چنان که در قرآن کریم نیز آمده است: «هن لباس لکم و انتم لباس لهن» یعنی شما لباس آن‌ها و آن‌ها نیز لباس شما هستند؛ نقش و کارکرد لباس محافظت از انسان است، بنابراین زن و مرد باید لباس یکدیگر باشند و خود را «ما» بدانند نه «من»

سازش و سازگاری: این مولفه به ویژه در دنیای امروز، اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. در گذشته اگر در دوران زندگی مشترک، اختلاف و مشاجره‌ای پیش می‌آمد همسران آن را فراموش می‌کردند و با انعطاف پذیری و سازش زندگی مشترک را ادامه می‌دادند؛ اما امروز به دلیل فرهنگ خودمحوری (مهم بودن خود)، افراد در صورت مواجهه با کمترین ناملایماتی، سر ناسازگاری می‌گذارند و از هم جدا می‌شوند. بنابراین انعطاف‌پذیری و سازش، اصل بسیار مهمی در زندگی است.

گذشت و اغماض : علاوه بر سازگاری و انعطاف پذیری، همسران باید از کاستی‌ها هم بگذرند و خطای یکدیگر را ببخشند. همه این عوامل باعث شیرینی و آرامش زندگی می‌شود.

وظایف اختصاصی آقایان (*حمایت‌گری) : یکی از مهم‌ترین وظایف اختصاصی مردان نسبت به همسرانشان حمایت‌گری است یعنی مرد خود را به خاطر همسر در شرایط سخت قرار دهد، مدافع او باشد و او را از نظر عاطفی و روحی حمایت کند. در واقع طبیعت چنین وظیفه‌ای را بر عهده مرد گذاشته است. حتی در دنیای حیوانات نیز شاهد این امر هستیم. مرد خود را مسئول می‌داند و از همسر خود به ویژه در دوران بارداری، شیردهی، زمان فعالیت اجتماعی، تحصیل و… حمایت می‌کند. از مصادیق حمایت‌ها، تامین نفقه زن است که مرد باید در حد توان خود برای تامین نفقه در خور همسر و تامین وسایل راحتی او تلاش کند.

وظایف ویژه خانم‌ها (*جلب حمایت ): هنر خانم‌ها در توانایی جلب حمایت عاطفی و محبت همسر نمود پیدا می‌کند و از آن به «حسن التبعل» یاد می‌شود؛ یعنی وظیفه و جهاد زن خوب همسرداری است. این موضوع نقش مهمی در پای بندی مرد به همسر و خانواده دارد و چه بسا بخشی از موارد طلاق به دلیل بی‌توجهی به همین مسئله است. زن، باید بتواند نشاط روحی مرد را فراهم کند تا او بانشاط در جامعه حضور داشته باشد و نگاهش به زنان دیگر نباشد.
( * مدیریت صحیح خانه و خانواده ) : فضای خانه باید به گونه‌ای باشد که باعث آرامش اعضای خانواده از جمله مرد باشد و مرد انرژی مضاعفی را برای دستیابی به پیشرفت کسب کند. اما نکته‌ای که رعایت آن با توجه به شرایط کنونی اهمیتی دوچندان یافته، مدیریت صحیح اقتصادی خانواده است. همسران باید به گونه‌ای اقتصاد خانواده را مدیریت کنند که مصرف به حداقل برسد. تنوع در خوراک، پوشاک و… هم به نوعی نشان از مصرف زدگی جامعه ما دارد. جا دارد که رسانه‌ها و به ویژه رسانه ملی در این باره فرهنگ سازی کنند تا بسیاری از مشکلات اقتصادی خانواده‌ها برطرف شود و خانواده به آرامش برسد. این کار به یک عزم و تلاش عمومی نیاز دارد تا سبک زندگی مردم اعم از آداب معاشرت، نحوه خوراک، پوشاک، خانه سازی و… تغییر کند.
*رعایت موارد زیر می تواند به پیوند بیشتر همسران بینجامد:
1) ارتباط کلامی صمیمانه: یکی از مواردی که در تحکیم روابط زن و شوهر بسیار موثر است ارتباط کلامی و نوع محبت و مبادله کلمات و حرف هایی است که در طول شبانه روز بین زن و شوهر مطرح می شود.
مصادیق ارتباط کلامی صمیمانه: «مزاح و شوخی»، «تمجید و تعریف از یکدیگر» و «با کلمات زیبا همدیگر را صدا کردن»
2) زمانی را برای صحبت کردن برای همسر اختصاص دهید: همسران پرمشغله اصولا از محبت کردن غافل می شوند. در نهایت از نظر احساسی فاصله ای میان آنها ایجاد می شود و پر کردن این خلاء کاری دشوار است. بهترین راه حل برای جلوگیری از این فاصله ، اختصاص روزانه چند دقیقه برای صحبت کردن با هم است.
3) از کنجکاوی بیش از حد بپرهیزید: اگر احساس کنید که همسرتان رازی را از شما مخفی می کند، به دنبال یافتن سرنخ به سراغ اوراق خصوصی او نروید. باز کردن نامه های طرف مقابل یا خواندن دفتر یادداشت وی و به سراغ کیف او رفتن نقص مالکیت و حدود او می باشد بگذارید تا او در زمانی که احساس می کند مناسب است حقیقت را به شما بگوید.
4) از اعتماد همدیگر سوء استفاده نکنیم: اغلب همسران از اسرار به عنوان حربه ای علیه یکدیگر استفاده می کنند. یک وکیل به همسر خود گفته بود که با همکارانش مشکل دارد مدتی بعد که آن دو با یکدیگر بحث کردند، همسرش به او گفت: «می بینی هیچ کس نمی تواند با تو کنار بیاید»، این سوء استفاده از اسرار همسر، اعتماد به همدیگر را کمتر می کند.
5) نسبت به هم صداقت داشته باشید: صداقت زیربنای زندگی است و همه صفات عالیه در آن نهفته است. صداقت نهایت شکوفایی عزت در زندگی یک زن و شوهر است. عدم صداقت و دو رویی، آفت بزرگ خانواده است که زن و شوهر می توانند از روز اول با عهد و پیمان بر این که زیر بنای زندگی شان صداقت باشد، این آفت را دور کنند.
6) گذشت در برابر لغزش ها: برای افرادی که مدت ها با یکدیگر زندگی می کنند سرزدن لغزش و اشتباه و خطا امری عادی و متعارف است. بنابراین لازم است با عفو و گذشت از خطاها و اشتباهات یکدیگر چشم پوشی نمایند و آن ها را به رخ طرف مقابل نکشند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: زهره الماسی سلطانی مقدم

حقوق همسران نسبت به یکدیگر 9 سال 2 ماه ago #112801

موفق باشید.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.