سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403

 



موضوع: جلسه ی 12

جلسه ی 12 9 سال 10 ماه ago #90116

مسئولان اجرای احکام کیفری و طرق اجرای احکام:
مطابق قانون اجرای احکام کیفری اجرای حکم توسط قاضی دادگاه یا به دستور وی توسط ماموران انتظامی طبق مقررات قانونی انجام میشود.
احکام اصولا پس از قطعیت احرا می شوند مگر :
1- محکوم مریض بوده و مریضی او مانع از اجرای حکم باشد.
2- در خصوص بانوانی که وضع حمل ننموده باشند تا سه ماه پس از وضع حمل .
3- زنانی که به فرزندشان شیر داده تا دو سالگی فرزند.
4- اگر محکوم فرار کند تا دستگیری حکم به تعویق می افتد.

نکته :
اگر متهمی بری گردد به تقاضای وی و هزینه ی شخصی او برائتش در روزنامه اعلام میشود.

نکته:
مخارج رسیدگی هنگم ثبت شکایت با شاکی ودر صورت پیروزی شاکی این هزینه ها از محکوم قابل مطالبه است و در صورت برائت متهم هزینه ها بلا وصول میماند.

نحوه ی اجرای قصاص :
در خصئوص اجرای مجازاتهای سلب حیات پس از قطعیت حکم دادگاه بدوی از ولی امر استیضاح گرفته و رئیس قوه تنفیذ کرده و با اجازه ی اولیای دم اجرا میشود. اگر علت سلب حیات و طرق اجرا به دلیل قصاص نفس نباشد مانند اعدام، قتل ، صلب یا قطع عضو که حدی باشد و پیش از اجرای حکم محکوم درخواست عفو کند اجرای رای تا بررسی درخواست عفو و وصول نتیجه ی آن از کمیسیون عفو و بخشیدگیبه تاخیر می افتد. در اجرای مجازات قصاص جنون ارتدا یا بسیاری های عارض شده بر متهم سبب عدم اجرای رای نیست اما اگر متهم به تشخیص پزشک مریض شده و مرض او مانع از اجرا باشد اجرا به تاخیر میافتد همچنان در خصوص زنان باردار یا زنانی که در دوران پس از زایمان می باشند احکام اعدام یا حد یل قصاص نفس به تاخیر می افتد . تشریفات مجازات محکوم به قصاص اگر خوردنی یا آشامیدنی بخواهد در صورتی که تهیه ی آن اجرا را به عقب نیندازد الزامی است.اجرای قصاص نفس ،قتل ، اعدام به سه طریق حلق اویز نمودن ، شلیک اسلحه ،و اتصال برق می باشد که این امر به تشخیص قاضی میباشد. اگر قاضی طریق اجرارا در حکمش بیان ننماید از طریق چوبه یدار اجرا میگردد. زمان اجرای حکم اول طلوع آفتاب است و حکم را مامورین زندان یا نیروی انتظامی اجرا میکنند. در قصاص نفس اجرا با اولیای دم میباشدوپس از اجرای حکم پزشک صحت مرگ را تایید و جنازه تحویل پزشک قانونی می شود.

اجرا حد رجم:
در ان اجرا باید حداقل سه نفر از مومنان حضور داشته باشند اگر حکم محکومیت وی با اقرارش ثابت شود اولین سنگ را قاضی می زند در صورتی که اثبات این جرم با شاهد باشد اول شهود سنگ می زند عدم حضور شهود یا قاضی صادر کننده ی رای مانع از اجرای رجم نیست مگر زنای محکوم با شهادت ثابت شده و شهود هنگام اجرای رای فرار کند اگر اثبات زنا با اقرار باشد و متهم از گودال فرار کند دیگر اجرا نمیشود.

قصاص حداقل 48 ساعت قبل از اجرا به اطلاع افراد ذیل میرسد:
1- قاضی صادر کننده ی رای
2- رئیس زندان یا قائم مقام او
3- فرمانده ی نیروی انتظامی محل
4- پزشک قانون
5- روحانی یا عالم دینی
6- منشی دادگاه
7- اولیا ی دم یا وکیل انها
8- وکیل محکوم
9- شهود در صورت ضرورت

برای اجرای حکم پزشک محکوم را ازنظر سلامت معاینه کرده اگر محکوم تقاضای ملاقات با کسی را داشته باشد که مانع از اجرا نگردد این امر عملی می شودفرد روحانی به متهم در خصوص توبه کردن ، وصیت کردن یا انجام مراسم دینی غسل و امثال ان راهنمایی می دهد ماموران زندان یا نیروی انتظامی به محکوم اجازه ی غسل میت با صدر و کافور را داده و میتواند سه قطعه کفن بر تن خویش داشته باشد که پس از اجرای حکم دیگر نیازی به غسل و تکوین نیست.

اجرای حد صلب :
محکوم را به چوبه دار شبیه صلیب بسته و تا سه روز اگر فوت کند جنازه تحویل پزشک قانونی داده می شود اگر زنده بماند ازاد است و اقدامات پزشکی برای حیات وی مجاز است.

شلاق :
در اجرای شلاق نواری چرمی شکل به طول یک و نیم متر تهیه شده و اصولا برای جلوگیری از تقلای متهم وی به محل اجرا بسته میشود شلاق بر تمام بدن به جز سر و صورت و الت تناسلی وی زده میشود در زنا و تفخیذ نوع ضربات محکم تر بوده شرب خمر پس از این دو قرار داشته و شلاق ها ی حد قذف و عوادین از سایر مجازاته شدت کمتری دارد.
اگر شلاق حدی باشد متهم زن به نحو نشسته و لباس بر تن شلاق می خورد و متهم مرد ایستاده شلاق زده شده و اگر مردی مرتکب زنا ، تفخیذ و شرب خمر شده باشد برای اجرای شلاق لباسهای او کنده شده به جز اورت وی که پوشانده می ماند و اگر مردی محکوم به قذف شودلباسهایش دراورده نمیشود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: امیر عباس میرزایی