جمعه, 10 فروردين 1403

 



موضوع: نقش تبلیغات در افکار عمومی

نقش تبلیغات در افکار عمومی 9 سال 9 ماه ago #87487

افكار عمومي، عكس العمل بخش عمده‌اي از جامعه است، در برابر حوادثي كه براي جامعه رخ مي‌دهد، و بيشتر ناشي از احساس است  تا استدلال.
برخي انديشمندان نيز گفته‌اند؛ افكار عمومي چيزي جز صداي مردم نيست كه با پويايي توانمند خود، سرنوشت جامعه‌ها را رقم مي‌زند
در عصر کنونی همراه با توسعه روز افزون رسانه‌های همگانی و با سواد شدن عامه‌ی مردم نیروی جدیدی به وجود آمد که تجلی اراده‌ی مردم و خواست آنهاست و در تمام جهان به ویژه در کشورهای مردم سالار نقش مهمی در شکل دادن به حوادث و رخدادهای سیاسی و اقتصادی، اجتماعی ایفاء می‌کند و آن نیرو «افکار عمومی» یا Public opinion است که اشاره به توزیع و گسترش افکار مردم بر روی موضوعات عمومی دارد مطالعه‌ی این پدیده در واقع به اواسط قرن بیستم بر می گردد زیرا مجموعه‌ شرایطی فراهم شد که این کار را هم ضروری و هم امکان‌پذیر ساخت
تعریف افکار عمومی:
مي‌توان گفت: افكار عمومي، مجموعه افكار فردي است كه در يك شرايط رواني و فضاي اجتماعي خاص متعدد و منسجم مي‌گردد، به گونه‌اي كه با از بين رفتن آن شرايط و فضاي جمعي، افكار عمومي متعدد و منسجم نيز از بين خواهد رفت
افكار عمومي گروههاي مختلف جامعه نسبت به امري خاص، مانند: پديده‌هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، سياسي، فرهنگي و ...داراي جلوه‌هاي مثبت يا منفي است؛ كه گاهي با ابزار و وسايل ارتباط جمعي مانند روزنامه‌ها، راديو و تلويزيون، منعكس مي‌شوند و گاهي نيز انعكاس نمي‌يابند
افكار عمومي دربارۀ موضوعات خاص و مجموعه عقايد همه افراد، در يك جامعه معيّن بحث مي‌كند، و موضوع آن را بيشتر امور مربوط به عامۀ مردم و مسايل مرتبط با سياست اجتماعي تشكيل مي‌دهند.
  همچنين از افكار رايج تمايز دارد؛ چرا كه افكار رايج عبارت از شيوۀ قضاوت يا نگرشي نسبتاٌ گسترده و لیكن بدون پويائي و با حالتي خنثي مي‌باشد. امّا افكار عمومي تشكيل دهندۀ نيرويي جمعي است كه قادر به اعمال فشار مي‌باشد
افکار عمومی به عنوان یک پدیده ی تازه، ناگهان ظاهر نشده، بلکه بر عکس در گذشته هم این پدیده برای متفکرین و سیاستمداران مطرح بوده و آنها به طور ضمنی یا صریح به آن اشاره کرده‌اند. افکار عمومی ضمیر باطنی یک ملت و غالباً یک نیروی سیاسی است، نیرویی که در هیچ قانون اساسی پیش بینی نشده است و امروزه در اغلب کشورها یک قدرت واقعی است و اهمیت آن بستگی به رشد سیاسی مردم دارد که دولت ها ناگزیرند به آن توجه کنند
افکار عمومی عبارت است از ابراز نظر نسبت به هر موضوع معینی که به وسیله‌ی اشخاص با هر درجه از تعلیم و تربیت و احساس پاک مورد پذیرش قرار می گیرد. این پدیده‌ی مهم که زیر بنای تبلیغات نیز به شمار می رود مجموعه‌ای پیچیده است متکی بر خواست‌ها، باورها و وقایع که نقش آن را نمی‌توان در رخدادهای داخلی کشور‌ها یا در عرصه‌ی بین‌المللی انکار کرد و دارای چنان اهمیتی است که تمامی کشورهای جهان اعم از کوچک و بزرگ تلاش می کنند که افکار عمومی جهانی را به خود جلب کرده و موافقت آن را نسبت به سیاست خارجی خود به دست آورند.
شش شرط را در خصوص رشد و شکل‌گیری افکار عمومی
واقعه‌ی مرکزی (منظور در تشعشعات خبری، یک خبر بیش از سایر اخبار توجه ما را به خود جلب کند) و یا واقعه‌ی متناوب (یک پدیده‌ی اجتماعی به خاطر اثرات سوء پشت سر هم بر زندگی مردم به افکار عمومی جهت تدریجی دهد و آن را متحد نماید) 2-2-فضای مساعد (مساعد شدن فضا برای ارضای نیازهای مردم)3ـ تطابق محتوای افکار با الگوهای فرهنگ (هر واقعه‌ای برای بسیج افکار عمومی در یک محل باید متأثر از فرهنگ آن محل باشد)
4ـ پاسخگوی نیازهای ظاهری و باطنی افراد است. (می‌تواند ظاهری، معروف، آشکار، قابل اعتراف و یا بر عکس باطنی، نهان و خود آگاه باشد)5ـ گسترش افکار به واسطه‌ی رسانه‌های گروهی (با ورود رسانه های گروهی به عرصه‌ی زندگی و اشاعه ی سریع اخبار و انعکاس بلامانع رخدادهای اجتماعی)6ـ اشاعه‌ی افکار عمومی با مداخله‌ی مستقیم مردم (واکنش مردم تهران نسبت به خبر حجاج در مکه یا به صورت شعار و علامت و رنگ)
تفاوت افکار عمومی و احساس جمعی
 افكار عمومي، متضمّن وجود داده‌هايي عيني است كه اساس آن را تشكيل مي‌دهند و ضمن امكان آميزش با شور و هيجان از حداقل تفكر و استدلال نيز برخوردار مي‌باشند. اما احساس جمعي صرفاٌ عاطفي بوده و معمولاٌ پايه و اساسي در واقعيّت ندارد.
ویژگیهای افکار عمومی
دانشمندان معتقدند كه افكار عمومي چهار ويژگي اصلي دارند:
- جهت،
-  شدّت،
-  برجستگي
-  همسازي.
جهت
شدت و برجستگي؛
شبيه هم هستند؛ شدّت، شدّت عقايد را اندازه‌گيري مي‌كند، و برجستگي به اهميّت نسبي عقايدي كه يك فرد يا گروهي از افراد دارند، مربوط مي‌شود. به عبارت ديگر برجستگي به اهم و مهم نمودن مسايل و اينكه كدام مسأله از همه مهم‌تر در نظر گرفته ‌شود، اطلاق مي‌شود
همسازي
اقسام افکار عمومی
هم‌چنين دانشمندان، افكار عمومي را به چهار بخش تقسيم نموده‌اند:
- عقايد كارشناسي،
- عقايد آگاهانه،
-  عقايد تأثير پذيرفته
-  فكار عمومي به طور كلّي.
 اهميت اين چهار گروه ممكن است با توجه به نوع مسأله، افراد ذيربط، آگاهي كلّي دربارۀ مسأله، و ميزاني كه عقايد از طريق احزاب سياسي سازمان مي‌يابد؛ به ويژه از طريق گروههاي فشار و غيره، تغيير نمايد. و البته بديهي است كه در درون اين گروهها نيز ممكن است، عقايد مختلف باشند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

نقش تبلیغات در افکار عمومی 9 سال 9 ماه ago #90095

salam merci kareton khob bod
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی