پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

 



موضوع: جهانی شدن فرهنگ

جهانی شدن فرهنگ 10 سال 1 ماه ago #62512

با سلام و عرض احترام

موضوع:جهانی شدن فرهنگ

برای جهانی شدن، تعاریف متعددی ذکر کرده‌اند. واقعیت آن است که شاید نتوان برای این پدیده به دلیل تعدد ابعاد آن، یک تعریف واحد ارائه داد، اما آن چه که بیش از همه به عنوان تعریف این پدیده ذکر شده، آن است که «جهانی شدن عبارت است از فرآیند فشرده‌گی فزایندهء زمان و فضا که به واسطهء آن، مردم دنیا کم و بیش و به صورتی نسبتاً آگاهانه در جامعهء جهانی واحد ادغام می شوند.» مصادیق این فرآیند عبارت‌اند از:
ــ کاهش هزینه‌هایی که زمان، مکان، و فضا بر ارتباطات و حمل و نقل تحمیل می‌کنند.
ــ فرسایش و فروریزی مرزها و دیگر عوامل محدود و مقید کنندهء امر اجتماعی.
ــ افزایش وابسته‌گی متقابل انسان‌ها در سطح جهان.
ــ هم‌سانی ساختاری و نهادی جوامع مختلف.
جهانی شدن پدیده‌ای‌ست متکثر و پرابعاد. شاید ظهور این مفهوم با تکیه بر بعد اقتصادی آن بوده باشد. بُعدی که اکنون به شدیدترین وجهی در «سازمان تجارت جهانی»، WTO، متبلور است. جنبه‌های سیاسی، نظامی، اجتماعی، زیست محیطی، جرم و جنایت و مسأله اجتماعی از دیگر ابعاد این پدیده‌اند.. امروزه چه کشورهای توسعه یافته و ثروتمند غربی چه کشورهای توسعه نیافته و فقیر جهان سوم، شاهد حضور چشم‌گیر عناصر مختلف فرهنگی در زنده‌گی سیاسی اجتماعی خود هستند . جهانی شدن از واژه هایی است که ظاهراَ هر نظریه پردازی آن را به معنای خاصی به کار می برد. اما با گذری اجمالی بر نظریات مختلف در خصوص جهانی شدن می توان آن را این گونه جمع بندی و خلاصه نمود: 1ـ افزایش بی سابقه میزان سرمایه گذاری خارجی و افزایش جریان سرمایه بین المللی. 2ـ گسترش حجم تجارت و تنوع معاملات بین المللی. 3 ـ انتقال سریع و رو به گسترش تکنولوژی 4- شکل گیری شرکت های بزرگ چندملیتی 5 - مهاجرت نیروی کار بین المللی. 6ـ گسترش حمل و نقل بین المللی و شبکه های راه های زمینی، دریایی و هوایی در سطح جهان. 7- ارتباطات و رسانه ها و اینترنت و فرآیندهای تبادل اطلاعات در اقصاء نقاط جهان و پدید آمدن دنیای مجازی ارتباطات و اطلاعات پس از بحث درباره تعریف جهانی شدن به بیان اهمیت بررسی این پدیده و شرایط و الزام های آن میپردازیم..
این اهمیت در درجه نخست از شتاب و شدت نفس گیرفرآیند جهانی شدن ناشی می شود. شتاب و شدتی که بر ابزارها و امکانات ارتباطی استوار است . امروز انقلابی شگرف در فنون ارتباطی و اطلاعاتی و شکل گیری یک نظام ارتباطی جدید مبتنی برزبان همگانی دیجیتالی ،بنیاد مالی جامعه را چنان دگرگون کرده که هیچ گونه انزواگزینی و کناره گیری را برنمی تابدو حتی دورافتاده ترین وسنتی ترین جوامع نیز از بستن مرزهای خود به روی جریان ها و شبکه های جهانی ناتوان هستند

جهانی شدن موجب شده بنا بر ضرورت و تاثیر استراتژیک ، از« فرهنگ جهانی» سخن به میان آید.این اصطلاح ، حاکی از باور به حرکت همگون ساز تحولات جهانی در جهت ادغام «فرهنگ ها» در قالبی واحد و با خصوصیاتی عام و فراگیر دارد.با این حال ، باید نسبت به تعمیم های تک بعدی حساسیت بیشتری داشت ، تا سویه های دیگر روند های جاری ، مورد غفلت قرار نگیرد.بر این اساس ، می توان گفت در شرایط جدید جهانی ، فضا برای برخورد ها و تماس های میان فرهنگی بسیار مهیا تر از گذشته است.این امر، می تواند به تسریع در فرایند های انتقال هنجار های فرهنگی و پر شتاب شدن مداوم دگرگونی های فرهنگی منجر می شود.
.همچنین ، پیامد این شرایط ،می تواند برجسته شدن نقاط افتراق و اشتراک فرهنگ ها و آماده شدن زمینه هایی برای برخورد های فرهنگی باشد."ساموئل هانتینگتون"،در کتابش تحت عنوان "برخورد تمدن ها" چنین استدلال کرده که ، سیاست و اقتصاد جهان مدرن ، مولودان اصلی تضاد در جهان نیستند.تقسیم های بزرگ بین انسان ها و منبع مسلط تضاد ، فرهنگی خواهد بود و خطوط نبرد آینده ، خطوط گسل بین تمدن ها خواهد بود که غرب نیازمند درک بهتر فرهنگ های دیگر و نیازمند توجه به مشترکات مدل های تمدنی متفاوت است این اوضاع می تواند موجب بروز داوری هایی در باره خط سیر و چگونگی تحول فرهنگی باشد . می تواند،امری پذیرفته شده و قابل درک و تصور باشد

منابع: جهانی شدن فرهنگ و هویت- نویسنده حسن بشیر
برنامه ریزی بلند مدت بخش اجتماعی و فرهنگی –نویسنده احمد علی آبادی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

جهانی شدن فرهنگ 10 سال 1 ماه ago #65597

سلام تشکر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سید محمد هاشمی مطهر