خوش آمديد,
مهمان
|
|
خلقت انسان به دو بعد تقسیم میشود 1) بعد جسمی 2) بعد روحی (الهی)
ایه مبارکه فاذا سویته و تفخت فیه من روحی فقعواله ساجدین بازگو کننده عبارت فوق میباشد معنی آیه : پس هنگامیکه آدم را ساخته و پرداخته کردم دمیدم در او از روح خودم پس به او سجده کنید. و چون روخ خدا در انسان دمیده شد به همین علت هیچ موجودی به اندازه انسان نزد خدا کرامت ندارد. نکته : در آیه فوق که خداوند اشاره به دمیدن روح کرده منظور این نیست که خداوند روح دارد بلکه روح از نظر خداوند جایگاه والایی داشته و به همین علت خداوند آن را به خود نسبت داده است. و در کلمه روحی حرف ی یا تشریفیه (شرافت) میباشد،بنابراین نتیجه میگیریم که خداوند جسم ندارد که روح داشته باشد. از نیازهای جسمانی انسان میتوان غذا ، آب ، هوا و ... را نام برد و از نیازهای عاطفی (روحانی) میتوان ازدواج را نام برد. علت اصلی ازدواج در آیه شریفه ومن ایاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنو الیها و جعل بینکم موده و رحم آشکار است. معنی آیه : و از نشانه های او (خدا) این است که برای شما آفرید از زوجهایی مثل خودتان تا آرامش بگیرید نزد آنها و خداوند بین آنها رحمت و مودت قرار داد. علتهای اینکه در آیه شریفه فوق اشاره به آرامش کرده عبارتند از : 1)تشابه بین زوجین(از نظر اعتقاد،فرهنگ و ... ) 2)تفاوت ها (مثلا اگر یکی از زوجین پر حرف باشد خوب است که دیگری کم حرف باشد. 3)نیاز به محبت 4)نیاز جنسی 5)نیاز به ازدواج آیه شریفه هن لباس لکم و انتم لباس لهن نیز اشاره به رابطه بین زن و مرد دارد. معنی آیه : آنها (زنها)برای شما مردها لباس و شما مردها برای آنها لباس |
آخرين ويرايش: 9 سال 11 ماه ago توسط اسعد عجمی. دليل: چند کلمه اشکال داشت اصلاح شد
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|