پنج شنبه, 09 فروردين 1403

 



موضوع: پیامدهای منفی دوستی های قبل از ازدواج

پیامدهای منفی دوستی های قبل از ازدواج 10 سال 3 ماه ago #43601

پیامدهای منفی دوستی های قبل از ازدواج
1.جاذبه ها مانع شناخت است:
واقعیت این است که خدای مهربان،بین دو جنس مخالف،جاذبه ای قرار داده است،جاذبه ای جدی وانکار ناپذیر.البته این جاذبه از جمله الطاف وموهبتهای الهی است وازدواج وتشکیل زندگی به میزان زیادی وابسته به همین جاذبه است.
متاسفانه این جاذبه های انکار ناشدنی ،بیشترین اثر منفی را بر قدرت تعقل واندیشه انسان میگذارد تاجایی که در این دوستی ها عیب های طرف مقبل را نمی بیند یا بسیار کم وجزیی می پندارد.
اگر کسی اعتقاد دارد که باید برای شناخت بیشتر همسر آینده اش ،مدتی با او(چه دختروچه پسر)دوست باشد،تا در این گفتگوها ورفت وآمدها شناخت حاصل کند،مطمئن باشد اصلا چنین اتفاقی نمی افتد.
بلکه این ارتباط به اشتباه وگمراهی می اندازد.در حقیقت ابتدا رابطه ای را تدارک می بیند،هیجانات و عواطف را تحریک میکندودر نتیجه ی گسترش این رابطه آن را به اوج خود می رساند و بعد در چنین شرایطی می خواهد عقلا بررسی کندکه فرد مناسبی برای ازدواج است یا نه!!!در این زمان چنان دچار تعلق خاطر ووابستگی عاطفی شدیدی شده است که دیگر نمی تواند درست اندیشه کند.
2.در دوستی ها رفتارها ساختگی ومصنوعی است.
بیشتر ما آدم ها برایمان مهم است که دیگران در مورد ما چه نظر و قضاوتی دارند و براین اساس ،غالبا سعی میکنیم در نگاه و نظر دیگران خوب جلوه کنیم.این تمایل به نشان دادن رفتار ها وگفتار های خوب،در مورد کسانی که نظرشان برایمان مهم است یا دوستشان داریم بسیار بیشتر و پررنگ تر است.
خنده دار(شاید هم تاسف آور)اینجاست که دونفر که با هم دوست هستند می خواهند از تماشای همین رفتار های غیر واقعی،مجازی ومصنوعی،پی به شخصیت واقعی طرف مقابل ببرند.اصلا چنین چیزی امکان دارد؟
بنابراین یادتان باشد که در هنگام دوستی ها معمولا همه مودب تر،مرتب تر،معطرتر،فداکار تر وباسخاوت ترند.
3.پیشنهاد دوستی نشانه ی عقیده ای نادرست است.
یکی از مهمترین اهداف از خلقت ما وحضور مان در این هستی "رشدوکمال از طریق بندگی خداست"
عقیده ی درست کدام است؟
به طور خلاصه عقیده ای صحیح است که باور داشته باشد که عالم خدایی دارد که خیروصلاح بندگانش را می خواهد وبرای آنها پیامبرانی فرستاده تا بگویند روزگاری بعد از مرگ است و بهشت وجهنمی است وخداوند که ناظر براعمال ماست براساس کارهای بد و خوبمان پاداش می دهد ودر نهایت عده ا ی به بهشت و عده ای به جهنم میروند.
همسر آینده ی شما،هرچه از عقیده ای صحیح تر وسالم تر برخوردار باشد،شما زندگی آرام تر ،هدمندتر وگواراتری خواهید داشت.
وقتی پسری حتی به قصد ازدواج به دختری پیشنهاد دوستی دهد این یعنی ضعف عقیده،یعنی اینکه پسر باور ندارداین رابطه مورد تایید و پسند خدانیست.یعنی باور ندارد این رابطه مورد طمع شیطان است.یعنی باور ندارد که چه لغزشگاه بزرگی برای به دام افتادن است،و...
پس پسری که پیشنهاد دوستی وارتباط قبل از ازدواج به شما می دهد غالبا فرد مناسبی برای ازدواج نیست.
4.خیانت در امانت
آقای محترم،آیا دختری که شما به او پیشنهاد دوستی دادید،امانت پدرش نیست؟فرد امین کسی است که از هر امانتی با اجازه صاحب امانت بهره ببرد.
دخترخانم محترم،شما امانت پدر ومادرت هستی،آیا پاسخ مثبت دادن به پسری که به شما پیشنهاد ارتباط و دوستی وگفتگو وغیره را می دهد مصداق خیانت در امانت وبهره بردن بدون اجازه ی صاحب امانت نیست؟
5.ایجاد زمینه ی گناه ونفوذ و وسوسه شیطان
شیطان موجودی واقعی والبته نامریی است،افسانه و خیال نیست و مطابق فرمایش صریح خداوند در قرآن، مدام انسان را وسوسه میکند تا به گناه وآلودگی بکشاند.شیطان برای فریب دادن و به گناه واداشتن انسان ،دام ها ،فریب ها وحیله های فراوانی دارد.
ممکن است کسی بگوید نه ما با نیت پاک وصرفا برای شناخت باهم دوست میشویم.ما به جوانانمان اصلا شک نداریم،خیر شما خوبید اما شیطان بد است،ما به جوانانمان بدبین نیستیم اما به شیطان بسیار سوءظن داریم،شیطان هرگز خیر شما را نمی خواهد وشما را با نیت پاک خود(که تله ی اولیه شیطان است )به سوی گناه وفساد وتباهی میکشاند.
آیا فکر میکنید کسانی که الان خلافکار و گناه کار وفاسدند،یک روز صبح بیدارشدند وگفتند: برویم از امروز فاسد و خلافکار بشویم؟هرگز چنین نیست،شیطان اندک اندک و بتدریج به سمت گناه میکشاند.
6.فرجام ناگوار
مگر نه این است که همه چیز دست خداست ،پایداری زندگی مشترک ،گرمی وعشق ،وسعادت و خوشبختی؟حال که چنین است،مگر میشود ما این گرمی وسعادت و پایداری را با رابطه ای که خدا نمی پسندد تدارک ببینیم؟
امام حسین (ع) روایتی بسیار شیرین دارند که مفهوم آن چنین است:"هرکس بخواهد از طریق گناه به هدفی برسد همه چیز برایش وارونه و بر عکس می شود."
7.لطمه های تحصیلی:
ارتباط دختر و پسر که روز به روز جدی تر میشود،بیش از هرچیز تمرکز انسان را به هم میریزد.
برای دختر وپسرجوانی که در اوج هیجانات وعواطف هستند،این رابطه چنان لذت بخش و شیرین است که تمام فضای ذهنی شان را اشغال می کند.این درگیری ذهنی چنان شدید است که مجال و علاقه ای برای تمرکز بر فعالیت های روزمره باقی نمی ماند.
در همان زمانی که این جوان باید در اوج نشاط و جدیّت درس بخواند و سرنوشت موفقیت آمیز خود را رقم بزند،متاسفانه با تدارک چنین روابطی همه چیز را خراب میکند.
چه بسا دختر یا پسر باهوش وبااستعداد که همه ی اطرافیان و مسئولان مدرسه قابلیت هایشان را می ستوند ولی متاسفانه در همین زمان بسیار حساس وسر نوشت ساز همه چیزتباه میشود.
نکته ی مهم:بیشترین استرس و اضطراب در این شرایط ناشی از مخفی بودن و تلاش به منظور پنهان نگه داشتن ارتباط ونیز عذاب وجدان ناشی از احساس گناه است،که اینها در دختر و پسری که در دوران عقد هستند وجود ندارد،به همین دلیل اگر هم آنها دچار افت تحصیلی شوند بسیار ناچیز است.
8.لطمه های شغلی:
براساس آنچه در لطمه های تحصیلی نیز گفته شد پسری که به کاری در جایی مشغول است دل و دماغ کار ندارد وکم کم فعالیت شغلی اش نامنظم میشود.دیرتر می آید وزودتر جیم میشود.
ادامه ی این روند نامنظم کار کردن،بی دقتی وبی حوصلگی وعدم تمایل به کار ،کم کم میتواند منجر به از دست دادن آن شغل شود.
9.لطمه های مالی
پسرها معمولا در دورانی به چنین رابطه ای دامن میزنند که یا مشغول تحصیل اند ویا سربازند ویا دنبال کارند ویا تازه کار پیدا کرده اند. به هر حال درآمدشان مکفی نشده است،از طرفی دوستی هم خرج دارد،بعلاوه اینکه یک هفته پس از دوستی اعلام میکنند که فردا روز تولدشان است وچند روز بعد از فلان کیف تعریف میکنند(وانتظار دارند پسر تهیه کند)البته معمولا دنبال یک گوشی موبایل خوب هم می گردندوشارژ ایرانسلشان نیز تمام شده است،عجیب اینجاست که پسر ها هم معمولا در هر زمینه آشنا دارند:
مثلامیگویند:اگه گوشیت مشکل داره بده من.رفیقم کارش تعمیر موبایله،یه نصفه روزردیفش میکنم.اصلا حرف پولش روهم نزن،نه بابا رفیقمه ،پول نمی گیره..(ولی کدام رفیق؟کدام تعمیر مجانی؟)همه اینها در شرایطی است که آقا خودش متکی به جیب باباست.
10.فشار روانی –تنش ها ومشاجره های خانوادگی
11.ضایع شدن استعدادها
جوانی یعنی زمانی که استعدادهای بالقوه ی آدمی شکوفا میشود.شرط شکوفایی این استعدادها تلاش متمرکز،پیگیر ومستمر است.بسیار بوده اند دختر وپسرهایی که استعداد وقابلیت های بسیاری در زمینه های علمی –هنری-ورزشی –فنی و...داشته اند اما دوستی با جنس مخالف ،تمام این استعدادها را به تباهی کشانده است.
12.آلودگی گناه واز دست رفتن سرمایه های معنوی
با ادامه این روابط برپسر فشار جسمی وارد می شود ومتاسفانه از راههای غیر مشروع باید خود را ارضاء کند وکم کم به عادتی زشت تبدیل میشود،صرف نظر از گناه کبیره بودن این عمل،به تدریج باعث بیماری های پنهان وآشکار که عمدتادر جوانی بروز میکند،میشود .ضعف اعصاب،تحلیل عضلات،ضعف قوای جسمی،ضعف بینایی و....از آن جمله اند.
13.اتلاف عمر وضایع شدن وقت(هدر رفتن جوانی)
معمولا اینطور نیست که دونفردوست باهم بنشینند مطالعه کنندوکار تحقیقاتی وپژوهشی کنندیا به عبادت خدا بپردازند،بلکه غالبا به لهو لغوی مشغولند.
14.سو ظن وبدگمانی دیگران
مردم در مورد دختر و پسری که ارتباطات مخفی دارند چگونه قضاوت میکنند؟
15.کم شدن میل به ازدواج در پسرها
وقتی نیاز عاطفی و روانی ومتاسفانه گاهی نیاز جسمی پسر پاسخ داده میشود دیگر تمایل به ازدواج ندارد.
16.عشق های دروغین به تهدید وانتقام تبدیل میشود.
وقتی به دلایل مختلفی دختر اعلام میکند که ارتباط باید قطع شود پسر که تا دیروز از عشق رویایی حرف میزد شروع میکند به تهدید،می گوید:آبرویت را میبرم ،در محل کارت ،تحصیلت ،و....نامه هایت را به همه نشان میدهم ،اگر ازدواج کنی به همسرت میگویم و...
-حال اگر به ازدواج منجر نشود...-
17.لطمه های شدید عاطفی
در این شرایط یکی یا هردو ضربه ی عاطفی بسیار شدیدی را متحمل میشوند.وگاهی این لطمه های شدید خود میتواند تبعات سخت تر وناگواریتری داشته باشد.
18.افسردگی،اعتیاد،اقدام به خود کشی و...
گاهی پس از متحمل شدن لطمه های عاطفی فرد دچار افسردگی میشود به گونه ای که حالت کرختی وبی حسی به او دست میدهد،تمایلی به درس وفعالیت های روزانه ندارد وهمه چیز برایش بی معنی،بی مفهوم وپوچ میشودو...
دومین پیامد،اعتیاد است که برای تسکین دردهای درونی، خود را به چاهی بس عمیق تر وکشنده تر می اندازد.این ها افسانه وخیالات نیست .این هارا ذکر نمی کنیم که مثل کودکی که او را از لولو ودیو وپری میترسانند،کسی را بترسانیم.
آخرین مورد اقدام به خودکشی است که بیشتر در دختران رخ میدهد والبته بیشتر برای جلب ترحم دیگران صورت می گیرد.
(به شخصه شاهد سه نوع پیامد بوده ام ودر مورد آخر هم پسری موفق شد وخود را کشت واز بین برد)
19.ازدست دادن فرصت ها وموقعیت های خوب ازدواج
دونفر که به هم دل داده باشند ودر خیالاتشان به ازدواج با هم امید دارند به همه ی موقعیت ها پشت می کنند وتک تک فرصت ها را از دست میدهند.
20.مقایسه با همسر
تصور کنید که دونفر باهم مدتی دوست بوده اندو سپس رابطه یشان به هم میخورد وپس از مدتی هرکدام باکس دیگری ازدواج میکند.وقتی وارد زندگی مشترک میشوند وخطای کوچکی از همسراشان می بینند دلسرد می شوند و همسرشان را با دوست قبلیشان مقایسه میکنند.حال دقت کنید که دوست قبلی این افراد، برای بقای دوستیشان مدام وحتی به شکل افراطی اظهار محبت و عشق میکرده اند وچهره واقعی خودرا نشان نمی داده اند.
21.ورشکستگی عاطفی
این دو نفر مانند کسی هستند که همه سرمایه اش را در زمان های مختلف هدر داده وتلف کرده وحالا در آستانه ورشکستگی،برای یک تجارت سنگین (یک عمر زندگی مشترک)پا پیش نهاده است .دیگر آنها از ابراز عشق ومحبت خسته ودل زده شده اندو اگر هم گاهی اظهارمحبت میکنند از سر "باید"ها است. وگرنه قلبش قبلا چنان آتش گرفته است که دیگر نیم سوخته ای بیش نیست.
22.عذاب وجدان
پسری که اصلا قصد ازدواج نداشته و برای اینکه دختر را به دوستی مُجاب کند به او دروغ گفته که می خواهد با او ازدواج کند،پس از قطع رابطه،دچار عذاب وجدان می شود.یادش می آید که بادروغ دختری را فریب داده و او را بازیچه دست خود کرده وبه او لطمه های عاطفی زده در این وضع دچار عذاب وجدان میشود.البته این درکسانی هست که هنوز رگه هایی از انسانیت و وجدان در نهادشان پیدا میشودوگرنه کسانی هم هستند که بر اثر گناه وجدانشان مرده است.واز اینکار لذت میبرند.
23.بدبینی شدید به جنس مخالف ومنصرف شدن از ازدواج
وقتی دختر یا پسر شکست عاطفی می خورند دچار بدبینی شدید میشوند.بگونه ای که میگویند:"من از هرچه دختر یا پسر است حالم به هم می خورد"
نمیگویند که مثلا فلانی بد بود یا اشتباه از من بود بلکه قضیه را کلی میکنند وهمه راجمع می بندند.وتامدتی قصد ازدواج نمی کنند.
-حال اگر به ازدواج منجر شود...-
24.ایجادسوء ظن
پس از ازدواج آن دو به هم شک و تردید دارند و برای همدیگر نگهبان ومراقب هستند.در ذهنشان میگویند او که به من پیشنهاد دوستی داد نکند به کس دیگری هم پیشنهاد داده باشد یا هم اکنون بدهد و...
این قبیل افکار مثل خوره به جانشان می افتدو زندگیشان را سیاه میکند.
25.خدشه دار شدن عزت واعتبار
اگر این دو برای ازدواجشان به خانواده ها فشار بیاورند و به زور به هم برسند ،خانواده ها ناخودآگاه در رفتارشان با آنها تفاوت میگذارند.مثلا خانواده پسر عروس های دیگرشان را بیشتر از این"دختره"تحویل میگیرند وبرایش عزت واحترام قایلند وخانواده دختر هم برای دامادهای دیگربیش از "این پسره"احترام قایلند.
26.مبارکی زندگی تهدید میشود:
مبارکی و خجستگی یک خواسته عمدتا به این بر میگردد که اولا:خواسته مان خداپسند باشد ثانیا:مسیر دستیابی به آن درست ومعقول ومورد رضای خدا باشد.در این دوستی ها چون از راه غیر مشروع به خواسته هایمان میرسیم مورد برکت خداوند نمی باشد.
27.رنگ باختن شکوه زندگی
کسی که با دیگری دو سال است دوستند و گفته ها را گفته اندو شنیده ها را شنیده اند پس از جاری شدن صیغه ی عقد چه چیز شگفت انگیزی می تواند داشته باشد؟این چه شکوهی دارد؟
28.ناتوانی در تحقق وعده های دروغین
پسر میگوید:بگذار ازدواج کنیم،چنان جشنی بگیریم ،چنان ...چنان...دختر هم مانند" آلیس در سرزمین عجایب" خود را غرق در رویا می بیند، در حالی که پسر هیچ توانایی بالقوه ای در تحقق این رویاها ندارد.
29.در صورت بروز مشکل ،خانواده سرزنش میکنند نه حمایت.
مادر میگوید: من بهت گفتم این پسره،مرد زندگی نیست .گوش نکردی ،حالا بِکِش.
30.ترویج الگوی غلط
نکته آخروبسیار مهم این است که متاسفانه دختر وپسری که دوست هستند وبعد هم میخواهند ازدواج کنند.درطول این دوران به طور مستقیم یا غیر مستقیم این رابطه را به عنوان یک الگوی غلط رواج می دهند.دست کم دوستان صمیمی این دو،از این رابطه باخبر می شوند.واین ها نیز باچنان آب و تابی این رابطه را برایشان تعریف میکنند که خواسته یا ناخواسته آنها را به فکر و وسوسه می اندازند که آنها هم از این مهم!!!بی بهره نباشند.
اگر در این مدت حتی یک نفر با الگو گرفتن وتبعیت از آنها،به این گناه دچار شد،آنها مسئولند.خصوصا در مقام توبه وپشیمانی ازخدا باید برای این نیز طلب بخشش کنیم که این ارتباط،منجر به ترویج این روابط(حتی برای یک نفر)شده ودیگری را نیز به گناه کشانده است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: اسعد عجمی

پیامدهای منفی دوستی های قبل از ازدواج 10 سال 3 ماه ago #44061

  • اسعد عجمی
  • اسعد عجمی's Avatar
  • آفلاين
  • مدير انجمن
  • ارسال ها: 18
  • Thank you received: 1
سلام خانم بطحائی ! پیامد های دوستی های قبل از ازدواج را به درستی تنظیم کرده بودید خیلی خوب و جامع بود فقط به نظر میرسد اگر در انتها برای زوج های جوان یک راهکار معقول و منطقی نیز پیشنهاد و توصیه میکردید مقاله تان بیشتر جنبه کاربردی پیدا میکرد . اگر چند رفرنس هم میدادید کاملتر میشد . در هر صورت بسیار خوب بود ممنون - موفق باشید
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: اسعد عجمی