چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403

 



موضوع: رادیو و مخاطب

رادیو و مخاطب 10 سال 5 ماه ago #38816

به نام خدا
رادیو و مخاطب
سرکار خانم عظیمی
|پودمان 4 خبرنگاری
گردآورندگان:
شکیلا خالدی و مسعود شیرازپور
دانشگاه جامع علمی کاربردی فرهنگ و هنرواحد 13 تهران







مقدمه
رادیو یک رسانه های جمعی است که به عنوان منبع اطلاعات، سرگرمی و ... مورد استفاده قرار می گیرد و بهره مندی مطلوب از چنین ماخذی بستگی به معلومات لازم درباره چگونگی مراجعه به ماخذ و انتخاب هدفمند دارد.
رادیو رسانه ای غیر قابل مقایسه است، ترکیب عناصر کلام، موسیقی،افکت و نیز سکوت در رادیو معرف بسیاری از معانی و مفاهیم برای شنونده است از ویژگی های این رسانه این است که در شرایط نامساعد هم می توان به رادیو گوش داد، و هم زمان کار دیگری انجام داد و این ویژگی برای مخاطبان، این رسانه را از سایر رسانه ها متمایز می کند. علاوه بر آن رادیو نسبت به سایر رسانه ها خصوصیات بارز دیگری نیز دارد که آن را از سایر رسانه ها ممتاز می کند. برای بالا بردن مخاطبان این رسانه نیاز به شناخت عواملی نظیر روانشناسی مخاطب، جامعه شناسی مخاطب و ... می باشد.
تاریخچه ورود و گسترش رادیو در ایران
ورود و تاسیس رادیو در ایران
تاریخچه تاسیس رادیو در ایران نیز با تلگراف بی سیم ارتباط دارد . در سال 1303 (1924م) ، وزارت جنگ وقت ، به منظور بر پایی مقدمات راه اندازی تلگراف بی سیم ، یک دستگاه کامل فرستنده بی سیم موج بلند به قدرت 20 کیلوات برای تهران و شش دستگاه موج بلند چهار کیلوواتی برای شهرهای : کرمانشاه ، تیریز ، کرمان ، مشهد و خرمشهر سفارش داد(www.irib.ir) از همان زمان ساختمانهای لازم نیز در زمین های قصر قاجار احداث گردید و نخستین دکل موج بلند به ارتفاع 120 متر در این زمین ¬ها نصب شد و دستگاه فرستنده 20 کیلواتی موج بلند نیز در روز 24 اردیبهشت نصب گردید و در همان زمان آموزشگاهی دروزارتجنگبهناممدرسهبیسیمقشونتاسیسشدتابهتربیت نیروی انسانی لازم برای بهره برداری از فرستنده بی سیم اقدام کند . بالاخره در روز 6 اردیبهشت 1305 و در ساعت سه بعد اظهر ، نخستین فرستنده بی سیم ایران ، به دست رضاشاه پهلوی با پخش تلگرافی برای دعوت عمومی جهت همکاری با کشورهای مختلف جهان گشایش یافت. (کاوه ، 1379: 15 ) هیات وزیران در روز 2 مهرماه 1313 استفاده از رایو را تصویب کرد ومقرارتی وضع شد که برای نصب آنتن و استفاده از رادیو اجازه وزارت پست و تلگراف و تلفن لازم بود.( www.irib.ir) بدین ترتیب در ادامه
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فروزنده عظیمی
مدیران انجمن: فروزنده عظیمی