پنج شنبه, 09 فروردين 1403

 



موضوع: رسانه های امروزی

رسانه های امروزی 10 سال 3 ماه ago #45732

  • شادی دیاب
  • شادی دیاب's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 14
  • Thank you received: 3
رسانه های امروزی

رسانه های جدید، نوعی از رسانه های ارتباط جمعی بعد از رسانه های سنتی (شامل رسانه های چاپی، سینما و رسانه های الکترونیک) هستند که در فضای وب به وجود آمده اند و دارای ویژگیهای مشترک، فرامتنی، دیجیتالی بودن، چندرسانگی و تعاملی با امکان دسترسی گسترده برای استفاده شخصی شهروندان هستند.
دیجیتالی بودن : دیجیتال به معنای تبدیل اشیا به داده است و نیز به معنای تغییر عینیت ها به اعداد است . به دلیل ماهیت عددی ، محیط مجازی ظرفیت بی نهایت تغییر را دارد . وقتی عینیت های شیئی و فیزیکی تبدیل به پدیده ی دیجیتال می شود حافظه توسعه مضاعف پیدا می کند.
در مقابل مفهوم دیجیتال، آنالوگ قرار دارد. آنالوگ، اشاره به یک روندهایی دارد که یک شی فیزیکی می تواند در یک شی فیزیکی دیگر ذخیره شود این که آن شی دیگر چه چیزی باشد بستگی به نوع رسانه تبدیلی دارد . (در منطق آنالوگ، اشتباهات به سختی قابل تصحیح هستند مانند روزنامه که برای اصلاح آن نیاز به گذر 24ساعت زمان و شماره بعدی روزنامه است در حالی که در روزنامه سایبر، برطرف کردن اشتباهات به لحظه است)
منطق دیجیتالی بودن : تبدیل یک تولید به هزاران تولید و تغییر با منطق ریاضی است
پیامد های دیجیتالی شدن: 1)غیر مادی شدن : به این معنا که متن دیجیتال از آن عینیت فیزیکی خود برای مثال یک جلد کتاب یا یک حلقه فیلم جدا شده باشد؛ 2) کوچک شدن جهان :اطلاعات می تواند در یک حجم کوچک جاگذاری شود؛ 3) افزایش سرعت: سرعت دسترسی به جهان رسانه را سریعتر کرده است؛ 4) وجود امکان کنترل و ویرایش قوی تر در یک تولید دیجیتال
ویژگی رسانه های جدید: 1) تعاملی بودن2) حضور اجتماعی؛3) غنای رسانه ای و چند رسانه ای؛4) استقلال؛ 5) بازیگوشی؛ 6)شخصی بودن؛7) سرعت در انتقال پیام؛ 8) فرامزی شدن (جهانی شدن)؛ 9) پایان عمر محرمانگی؛ 10)وسعت انتشار؛ 11) بی واسطه گي؛ 12) فرامتن وادبیات جهانی واژه ها؛ 13) آزادی از زمان ومکان.
شکل گیری و تکامل رسانه های جدید، حاصل دو انقلاب است: انقلاب ساختاری ارتباطات و انقلاب فنی ارتباطات.
جوهر انقلاب ارتباطات: یکپارچگی یا همان همگرایی و تعامل است.
رسانه چاپی و یا قدیمی و انواع جدید الکترونیکی آن، اکنون به سمت وحدت و ادغام حرکت می کنند و با استفاده از فناوری جدید دیجیتال، رسانه های جدید را خلق می کنند.
رسانه جدید قسمتی از انقلاب ارتباطات و یا عصر اطلاعات است که از نظر تاریخی ، این دوره بعد از دوره کشاورزی (عصر وابستگی به زمین) و سپس دوره انقلاب صنعتی، به حقیقت پیوسته است.
همگرایی وسایل ارتباطی عبارت است از: یکی شدن همه اشکال ارتباطات الکترونیکی و کامپیوتری و ظهور یک سیستم واحد ارتباطی.
ابعاد همگرایی: اقتصادی، فنی و حقوقی
برخی معایب رسانه های جدید: اعتیاد به اینترنت؛ اعتماد بیش از اندازه به این رسانه ها (سواد رسانه ای لازمه مواجهه با رسانه های جدید)
شکاف اطلاعاتی؛نیاز به زیرساخت؛ فقدان قوانین؛ عدم رعایت حریم خصوصی؛ عدم رعایت حق کپی رایت
سواد رسانه ای: عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و انواع تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.
توانایی و قدرت دسترسی، تحليل، ارزيابي و انتقال اطلاعات و پيام‌هاي رسانه‌اي كه مي‌توان در چارچوب‌هاي مختلف چاپي و غير چاپي عرضه نمود را سواد رسانه‌اي مي‌گويند. سواد رسانه‌اي بر تفكر انتقادي تأكيد مي‌كند.
تفاوت رسانه هاي جديد و قديم: جديد: بدون محدوديت و موضوع ها با توجه به نيازهاي جهاني تعيين مي شود؛ ارتباط تعاملي است هزينه كم است بازخورد فوري ، الكتروني يا آنلاين است كنترل غيرمتمركز و خودجوش است؛ منابع مالي گوناگون است؛ ارتباط‌گران مي توانند غيرحرفه اي باشند
قديم: محدوديت دارد و موضوع ها در مرزهاي جغرافيايي محصور است؛ ارتباط يك سويه است؛ هزينه بالا است؛ بازخورد آرام و محدود است؛ كنترل مبتني بر مالكيت است؛ منابع مالي مبتني بر آگهي ها و محدود است؛ ارتباط گران بايد آموزش حرفه اي ديده باشند
کاستیهای رسانه های جدید در مقایسه با رسانه های سنتی:- سختی مطالعه روی صفحه نمایش
- وابستگی به فناوری روز؛- حذف درآمد تکفروشی؛- امکانات ودانش انفورماتیک محدود مخاطبان؛ - کیفیت پایین وگرانی ارتباطات اینترنتی؛- منابع ناموثق خبر؛ هرکس می تواند منبع خبر باشد.در حالی که انعکاس اخبار موثق برای حفظ مخاطب یکی از مهمترین دستورکارهای رسانه های چاپی است؛ - زمان ماندگاری پیام در رسانه های جدید کمتر از روزنامه های چاپی است؛- مشکلات و محدودیت های فنی؛ - محدودیتهای اصول اخلاقی حرفه ای
آینده رسانه های جدید
بیشتر رسانه های جدید با رسانه های قدیمی همزیستی مسالمت آمیزی خواهند داشت. از سویی حضور رسانه های جدید، به تحول و همگرایی در اشکال جدیدی از رسانه های قدیمی منجر می شود
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نسرین اقاملا