شنبه, 01 ارديبهشت 1403

 



موضوع: اصول ومبانی مدیریت

اصول ومبانی مدیریت 10 سال 11 ماه ago #9167

بسمه تعالی


اصول ومبانی مدیریت

گرچه اداره كردن و مديريت به فرهنگ و ارزش‌هاي موجود آن جامعه و يا سازمان بستگي دارد، و يك روش خاص، قطعاً نمي‌تواند يك نسخه‌ي قابل تجويز براي جوامع مختلف مطرح باشد. اما مديريت در طول قرون و اعصار با فراز و نشيب و سبك و روش‌هاي متعدد صورت مي‌گرفت.
برخي از پژوهش‌گران، سابقه‌ي «مديريت» را به آغاز پيدايش انسان نسبت مي‌دهند و براين باورند كه «هنر مديريت» با شكل‌گيري نهاد خانوادگي مطرح شده است.
اين پديده، عمري به درازاي تاريخ خلقت دارد. چون از روزي كه بشر، قدم در غارهاي سنگي گذاشت و براي فرار از حوادث آن روزگار، فرار از حملات حيوانات درنده و گوشتخوار، يا رهايي از گرماي تابستان و سرماي زمستان به غارها پناه برد كه تا امروز همچنان وجود دارد. گاهي سازنده و كارآمد و زماني ديگر مخرب و ناسازگار، جرياني كه بي هيچ ترديد تا فردا و فرداهاي بسيار ديگري هم در برابر اقوام و ملت‌هاي بيشمار جهان عرض اندام خواهد كرد.
كتاب حاضر تحت عنوان اصول و مباني مديريت (مديريت عمومي) در شش فصل به شرح ذيل تدوين شده است:
فصل اول تاريخچه مديريت، تعاريفي از مديريت، وظايف مديريت، نقش‌هاي مدير و سطوح مديريت و مهارت‌هاي مديريت.
فصل دوم در دو قسمت كه قسمت اول برنامه‌ريزي كه شامل تعاريف برنامه و برنامه‌ريزي، اهداف و اجزاء برنامه‌ريزي، ابعاد برنامه‌ريزي سازماني، ابزارهاي برنامه‌ريزي و قسمت دوم تصميم‌گيري كه شامل تعاريف تصميم‌گيري، ماهيت تصميم‌گيري و انواع تصميمات، فرآيند تصميم‌گيري.
فصل سوم تعاريف سازمان و سازماندهي، فرآيند سازماندهي، روابط بين فرد و سازمان، ساختار سازماني، سازمان‌هاي رسمي و غيررسمي و ويژگي‌ها و دلايل بوجود آمدن و تأثيري كه هر يك بر ديگري دارند، تمركز و عدم تمركز، تفويض اختيار، صف و ستاد.
فصل چهارم كه در شامل سه بخش هدايت، انگيزش و ارتباطات مي‌باشد. در قسمت اول آن هدايت و رهبري كه خود شامل تعاريف و سبك‌هاي رهبري، نظريه‌هاي رهبري و قسمت دوم آن انگيزه و تعاريف و نظريه‌هاي انگيزه و قسمت سوم ارتباط و ارتباطات، عناصر اصلي ارتباط، كانال‌هاي ارتباطي و موانع ارتباطي، سطوح ارتباطي در سازمان، موضوع ارتباط در سازمان، ساختار ارتباط.
فصل پنجم نظارت و تعاريف آن، اهميت نظارت، نظارت از ديدگاه سني و جديد، فرآيند نظارت، انواع نظارت.
فصل ششم سير تحول مديريت در سه حوزه نظريه‌هاي سازماني، نظريه‌هاي انساني و نظريه‌هاي ادغامي و صاحب‌نظران در هر دسته با شرح كامل.
البته ناگفته نماند، مطالب اين كتاب طوري تنظيم شده كه مي‌تواند مورد استفاه‌ي «مديران»، «دانش‌پژوهان ‌مديريت» و «دانشجويان» عزيز در رشته‌هاي «مديريت ‌دولتي»، «مديريت‌‌بازرگاني»، «مديريت صنعتي»، «حسابداري»، «مديريت آموزشي»، «اقتصاد»، و نظاير آن در تحت عنوان؛ «اصول و مباني مديريت»، «مديريت عمومي»، «اصول و مباني سازمان و مديريت»، «اصول سرپرستي» و «سرپرستي سازمان» و ديگر عناوين مورد استفاده قرار گيرد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: افسانه غمخوار