پنج شنبه, 09 فروردين 1403

 



موضوع: مبانی مدیریت

مبانی مدیریت 10 سال 9 ماه ago #13260

وظایف مدیر :
اندیشمند فرانسوی هنری فایول برای یک مدیر پنج وظیفه قائل است: برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و رهبری، هماهنگی و کنترل. امروزه وظایف مدیر را چهار مورد زیر می‌دانند:
1. برنامه‌ریزی: تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کارهایی باید انجام گیرد.
2. سازماندهی: سازماندهی فرآیندی است که طی آن تقسیم کار میان افراد و گروه‌های کاری و هماهنگی میان آنان، به منظور کسب اهداف صورت می‌گیرد.
3. هدایت و رهبری: این وظیفه یعنی تلاش مدیر برای ایجاد انگیزه و رغبت در زیردستان جهت دست یافتن به اهداف سازمان.
4. کنترل: کنترل تلاش منظمی است در جهت رسیدن به اهداف استاندارد، طراحی سیستم بازخورد اطلاعات، مقایسهٔاجزایواقعیبااستانداردهایازپیشتعیینشدهوسرانجامتعیینانحرافاتاحتمالیوسنجشارزشآنهابررونداجراییکهدربرگیرندهٔحداکثر کارایی است.
طبقه‌بندی مدیران :
مدیریت در سازمان‌های بزرگ معمولاً از سه سطح برخوردار است:
1. مدیریت بالایی (عالی)
2. مدیریت میانی(اجرایی)
3. مدیریت عملیاتی (سرپرستی)
تعريف مديريت علمي :
عبارتست از تجزيه و تحليل دقيق داده ها و ستانده ها و هزينه ها. (در مديريت علمي حدس و گمان و يا حساب سرانگشتي جايي ندارد)


نتايج مديريت علمي:
1- بهبود وضع عمومي واحدها و دستگاههاي صنعتي(البته طولي نكشيد كه بهبود وضع سازمانهاي غيرصنعتي نيز مورد توجه قرارگرفت)
2- مديران را قادر ساخت كه با طرح ريزي هاي منظم و تجزيه و تحليل مداوم در تشكيل سازمان و بهبود روشها،ميزان كارايي سازمان هاي خود را به اندازه قابل ملاحظه اي افزايش دهند.
زیر بناهای فکریمدیریتمعاصر :(انگیزهارائه،اصول،فلسفهمحدودیتها)
پيروان جديد جنبش مديريت علمي بر تصميم گيري علمي، به كارگيري كامپيوتر، و ابزارهاي تصميم گيري تأكيد دارند. گروه نظريه پردازان امروزي روابط انساني، از بهبود و بازسازي سازمان محبت مي كنند و جاي اصول گرايان را كساني گرفته اند كه معتقدند، قبل از آنكه بتوان به اصولي پايبند شد لازم است مديران زيادي را به طور عملي مورد مطالعه قرار داد.
اصول مديريت علمي:
1)ايجاد علم واحدي براي اجراي هر جزء کار.
2)گزينش علمي کارکنان و آموزش و تربيت آنان.
3)همکاري صميمانه مديريت با کارکنان.
4)تقسيم تقريبا مساوي کار و مسوليت بين مديران و کارکنان.
فلسفه مديريت علمي :
فلسفه مديريت علمي برعقلايي بودن علم استوار است و هدف نهايي آن پرورش هريك ازكاركنان براي رسيدن به حداكثرظرفيت توليدي است.مديريت علمي برتجزيه و تحليل فيزيكي كارتكيه دارد.درحاليكه دو نظريه ديگر برساختار و فرآيند سازمان تاكيددارند.به عبارت ديگرمديريت علمي يك نظريه"فرد" و دو نظريه ديگرنظريه"كلان"به شمارمي روند.
به عقيده تيلور تامين رفاه جامعه فقط با همكاري مديريت و كارگر در استفاده از روشهاي علمي براي اداره امور سازمانها امكان پذيراست.به نظر وي"براي انجام دادن هركار،هميشه راه بهتري وجود دارد."
مديريت علمي يعني اينكه بنياد آن بر قانون ها، دستورها و اصول مشخص و شناخته شده استوار باشد. به عبارت ديگر مديريت علمي بر انجام امور و وظايف به نحو مطلوب تمركز كرده است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: افسانه غمخوار