پنج شنبه, 09 فروردين 1403

 



موضوع: بررسی کمی و کیفی خطبه غدیر

بررسی کمی و کیفی خطبه غدیر 10 سال 7 ماه ago #35016

با تکیه بریادش

بررسی کمی و کیفی خطبه غدیر

موضوع اصلی غدیر فقط امامت حضرت امیرالمومنین نیست,بلکه امامت همه ائمه (ع) است که امامتشان تا روز قیامت ادامه دارد و قبل و بعد آنها مامی نیست و کسی غیر از آنها چنین ادعایی ندارد. کسانی که با حضرت علی (ع) بیعت کردند, درواقع مستقیما با همه ائمه بیعت کردن.

محتوای بیعت در غدیر

مواردی که مردم در غدیر در رابطه با موضوع ولایت بر سر آنها بیعت کردند عبارت بودند از:
1-شنیدیم،پس کسی نخواهد گفت: من نشنیدم.
2-در مقام عمل اطاعت میکنیم و سر تسلیم فرود می آوریم.
3-در قلب و ضمیرمان به این مطلب راضی هستیم.
4-زندگی و مرگ و حشر و بعث ما بر این اساس خواهد بود.
5-در این مطلب تغییر و تبدیل نمیدهیم.
6-در این مطلب شک به دل راه نمیدهیم.
7-این مطلب را در اینده انکار نمیکنیم و از قول خود برنمیگردیم و پیمان و عهد خود را نمیشکنیم و به وعده خود وفا میکنیم.
8-از قول تو به نزدیکان و دوردستان از فرزندان و فامیل خود میرسانیم.

ارزش و پشتوانه بیعت در غدیر

پیامبر (ص) در این مورد تاکید بسیاری داشتند که این بیعت نه تنها به دستور خداوند است، بلکه حکم بیعت با خود خداوند را دارد و در این زمینه جملات زیر را فرمودند:
1-این بیعت از جانب خداوند و به امر اوست
2-انان که این بیعت را انجام میدهند درواقع با خداوند بیعت میکنند.
3-من با خداوند بیعت کردم و علی هم با من بیعت کرده است.
4-با خدا بیعت کنید و با من و علی و حسن و حسین و امامان بیعت کنید.
5-آنان که در بیعت نمودن با او از یکدیگر سبقت بگیرند رستگارانند و در باغهای نعمت خواهند بود.
6-هرکس این بیعت را بشکند بر ضرر خود کار کرده و هرکس به آنچه با خدا عهد کرده وفا کند خداوند به او اجر عظیم عنایت فرماید.

ضامن و شاهد بیعت در غدیر

هر عهد و پیمانی به شاهد نیاز دارد تا در صورت انکار به او مراجعه شود. پیامبر (ص) شاهد و گواه این بیعت را خداوند و خودش و ملائکه و بندگان خوب و صالح خدا قرار دادند و فرمودند:
"بگویید: خدا را بر این مطلب شاهد میگیریم و تو نیز بر ما شاهد هستی و هرکس که خدا را اطاعت میکند؛ و ملائکه ی خداوند و لشکر او و بندگانش را شاهد میگیریم، و خداوند از هر شاهدی بالا تر است.

کیفیت بیعت

شکل مرسوم بیعت به صورت دست دادن به معنای عهد و پیمان بستن و به قصد وفاداری قلبی و پیمان لسانی است. چند دلیل و جود داشت که در غدیر قبل از بیعت با دست، بیعت لسانی صورت گرفت و پیامبر متن گفتار را هم مشخص کردند. این دلایل عبارت بودن از:
1-بیعت با دست نیاز به تفسیر دارد و قبل از آن باید معلوم شود که بیعت کردن بر سر چیست؟ بیعت لسانی درواقع مفسر بیعت با دست بود که بعد از خطبه انجام شد.
2-ممکن بود بعد از خطبه بعضی ها برای بیعت با دست حاضر نشوند و بگویند ما "بیعت نکردیم!" به همین دلیل بود که پیامبر ابتدا بصورت لسانی بیعت گرفت و بعد فرمودند : هرکس توانست با دست بیعت میکند و هرکس نتوانست با زبان اقرار کرده است.
3-اگر متن خطبه تعیین نمیشد هریک از مردم طبق سلیقه خود عباراتی میگفت و این امر از نظر اعتبار رسمی و قانونی دارای مشکل و شبهه بود و جدای از هرج و مرج ، هر کس مطلبی متمایز و متفاوت از دیگران میگفت.
4-اگر متن تعیین نمیشد احتمال داشت برخی فتنه گران عبارات مشابه خاصی را تهیه کرده و با آن زمینه بی ارزش سازی بیعت را مهیا کنند.
5-بخاطر زیادی جمعیت و کمی وقت و نامساعتی شرایط توقف مردم، این احتمال وجود داشت که برخی افراد واقعا فرصت بیعت با دست را نداشته باشند، بنابر این انجام بیعت لسانی الزامی بود.

چگونگی انجام بیعت با دست و بیعت لسانی در غدیر

الف)بیعت با دست:
1-در خطبه عنوان کردند که بعد از خطبه، با دست دادن با شما بیعت خواهم کرد.
2-دستور دادن که مردم ابتدا با خود ایشان به عنوان قبول سخنانشان در مورد امامان بیعت کنند، سپس با حضرت علی بیعت کنند.
3-بیعت با دست را نشانه بیعت با قلب و جان دانستند.

ب)بیعت لسانی:
1-بر بخش هایی از خطبه تاکید کردند که این متن را همگیتان بگوئید.
2-فرمودند: ای مردم انچه به شما گفتم تکرار کنید.
3-ای مردم چه میگوئید؟ خداوند اصوات را میشنود و از پنهان های نفس ها خبر دارد. (کنایه از اینکه اگرچه صداها در هم و به صورت هرج و مرج است ولی خداوند ناظر و شاهد بر همه چیز است.)
4-حرفی را بگوئید که خداوند به خاطر آن از شما راضی شود.
5-بگوئید: حمد و سپاس خدای را که مارا به این مطلب هدایت کرد و اگر خداوند هدایت نکرده بود ، هدایت نمیافتیم.

نتیجه بیعت

گرچه با وجود نص، نیازی به بیعت نبود و مردم مثل بقیه موارد منصوص اسلام باید خلافت را هم می پذیرفتند؛ ولی این بیعت به عنوان یه حق قانونی و اجتماعی نیز مطرح بود که در مقابل کال عمال سقیفه قرار میگرفت. یعنی وقتی میگفتند: در سقیفه ما با بیعت مردم خلافت ابوبکر را درست کردیم، در مقابلشان گفته میشد: بیعت غدیر قبل از آن و با حضور جمعیتی بیشتر و باحضور شخص پیامبر (ص) به ضمیمه نص الهی بوده است.
این درحالی بود که اهل سقیفه در مراحل مختلف کارشان متوسل به انواع مختلف بیعت شدند؛ بیعت ابوبکر که با عده کمی و بدون مشورت بود و هیچ افضلیتی هم مطرح نبود.بیعت عمر با سفارش ابوبکر و تعیین او بود. بیعت عثمان هم با تعیین شورای فرمایشی عمر بود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: زهرا ادریسی, پريسا کريم
مدیران انجمن: مریم مقیمی