جمعه, 10 فروردين 1403

 



موضوع: خطابه غدير

خطابه غدير 10 سال 7 ماه ago #34641

نرگس جمالی


خطابه غدیر
سخنرانی پیامبر(ص):
سخنرانی تاریخی پیامبر(ص) در غدیر که حدود یک ساعت طول کشید،در یازده بخش قابل ترسیم است:
1- بنده خدا و تسلیم اویم:
حضرت در اولین بخش سخن به حمد و ًثنای الهی پرداختند و صفات و قدرت و رحمت و حق تعالی را ذکر نمودند بعد از آن به بندگی خود در مقابل ذات الهی شهادت دادند.
2- یا ایها الرسول بلَّغ:
در بخش دوم،سخن را متوجه مطلب اصلی نمودند و تصریح کردند که باید فرمان مهمی درباره علی بن ابی طالب ابلاغ کنم، و اگر این پیام را نرسانم رسالت الهی را نرسانده ام و ترس از عذاب او دارم.
3- دوازده امام (ع) تا آخر دنیا:
در سومین بخش امامت دوازده امام بعد از خود را تا آخرین روز دنیا اعلام فرمودند تا همه طمع ها یکباره قطع شود.
4- من کنت مولاه فهذا علی مولاه:
در بخش چهارم خطبه، پیامبر(ص) پس از مقدمه چینی های قبل و ذکر مقام خلافت و ولایت امیرالمومنین(ع) برای آنکه تا آخر روزگار راه هر گونه شک و شبهه بسته باشد و در این راه هر تلاشی در نطفه خنثی شود، آنچه به طور لسانی فرموده بودند به صورت عملی انجام دادند.
5- دین خدا کامل شد:
در بخش پنجم حضرت صریحا فرمودند «ای مردم، خداوند دین شما را با امامت او کامل نمود پس هر کس اقتدا نکند به او و به کسانی که جانشین او از فرزندان من و از نسل او هستند تا روز قیامت و روز رفتن به پیشگاه خداوند عز و جل، چنین کسانی اعمالشان در دنیا و آخرت از بین رفته و در آتش دائمی خواهند بود.»
6- ماجرای سقیفه:
در بخش ششم از سخنان پیامبر (ص) جنبه ی غضب الهی را نمودار کرد.حضرت به خلقت نورانی خود و اهل بیت اشاره کردند و فرمودند:ای مردم، نور از جانب خداوند عز و جل در من نهاده شده و سپس در علی بن ابی طالب و بعد در نسل اوتا مهدی قائم که حق خداوند و هر حقی که برای ما باشد می گیرد.
7-ولایت و محبت اهل بیت (ع):
در بخش هفتم حضرت تکیه ی سخن را بر اثرات ولایت و محبت اهل بیت (ع) قرار دادند و سوره ی حمد را که همه روزه تمام مسلمانان آن را می خوانند قرائت کردند و بیان کردند که اصحاب صراط مستقیم در سوره ی حمد شیعیان اهل بیت (ع) هستند.
8- حضرت مهدی (عج):
در بخش هشتم مطالبی اساسی درباره ی حضرت بقیه الله حجة بن الحسن المهدی ارواحنا فداه فرمودند و مفصلاً اوصاف و شئون خاص حضرتش را مطرح کردند و آینده ای پر از عدل و داد به دست امام زمان (عج) را به جهانیان مژده دادند.
9-پیمان وفاداری با غدیر:
در بخش نهم مسئله بیعت را مطرح کردند و ارزش و پشتوانه ی آن را چنین بیان فرمودند: بدانید که من بعد از پایان خطابه ام شما را به دست دادن با من به عنوان بیعت با او و اقرار به او، و بعد از من به دست دادن با خود او فرا می خوانم. بدانید که من با خدا بیعت کرده ام و علی با من بیعت کرده است، و من از جانب خداوند برای او از شما بیعت می گیرم.
10-احکام الهی جاودانه است:
در بخش دهم حضرت درباره ی احکام الهی سخن گفتند که مقصود بیان چند پایه ی مهم عقیدتی بود:
یکی پیش بینی آینده ی مسلمین در مشکلات که فرمودند: اگر زمان طویلی بر شما گذشت و کوتاهی نمودید یا فراموش کردید، علی صاحب اختیار شما است و برای شما بیان می کند.
او که خداوند عز و جل بعد از من به عنوان امین بر خلقش او را منصوب نموده است.
11- در بخش یازدهم خطابه بیعت لسانی انجام شد. برای این هدف دو زمینه سازی انجام شد:
یکی بیان علت این بیعت لسانی بود. درباره ی اینکه قبل از بیعت با دست به صورت زبانی از آنان اقرار گرفتند.
دیگری تعیین عبارات حاکی از محتوای بیعت بود که می بایست همه ی مردم به آن اقرار می کردند و بیعت با دست هم حساب می شد.




منبع : کتاب گزارش لحظه لحظه از واقعه غدیر
نویسنده : محمد باقر انصاری
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: زهرا ادریسی, پريسا کريم
مدیران انجمن: مریم مقیمی