جمعه, 10 فروردين 1403

 



موضوع: سئوال هفته

سئوال هفته 10 سال 8 ماه ago #17079

با سلام
دانشجویان گرامی لطفا به سئوالات ذیل پاسخ تهیه فرمایید:


1 - ضرورت توجه به اقتصاد فرهنگ را توضیح دهید؟
2 - تعریف علم اقتصاد و وظیفه آن را توضیح دهید؟
3 - تعریف اقتصاد فرهنگ؟
آخرين ويرايش: 10 سال 7 ماه ago توسط ابراهیم عزیزیان فام.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

سئوال هفته 10 سال 8 ماه ago #17292

  • شهره شاه ميرزايي
  • شهره شاه ميرزايي's Avatar
1- وظیفه علم اقتصاد را توضیح دهید.

یكی از وظایف عمده علم اقتصاد گرد آوری آمار و تجزیه و تحلیل ، تشریح یا توضیح رابطه اقتصادی غامضی است كه میان پول، تولید، قیمتها، بی كاری و ساخت مالیاتی ( به صورتی منطقی و با مفهوم در ارتباط با یكدیگر ) وجود دارد. متاسفانه، دقتی كه محققین علوم فیزیك، شیمی یا سایر علوم فیزیكی به دست می آورند، برای یك اقتصاددان فراهم نمیشود، زیرا او نمی تواند هنگام اجرای یك آزمایش، رفتار مردم اجتماع را تحت كنترل خویش داشته باشد. دقت در مشهودات و توجه به جزییات در اكثر موارد رابطه درست میان علت و معلول در پدیدار های اقتصادی را نشان می دهد. این چیزی است كه اقتصاددانان اغلب باید از آن آگاهی داشته باشند.

تمام نظامهای اقتصادی و همچنین افراد و دولتهای محلی پیوسته با مشكلی آزار دهنده و بسیار مهم روبرو هستند : چگونه نیاز های نامحدود انسان برای كالا و خدمات را می توان با كالا های موجود كه عرضه ای به شدت محدود دارند ، برآورده ساخت. نظر به اینكه فقط درصد كوچكی از كالاهای مورد نیاز عملاً می توانند در هر نقطه از جهان تولید شوند ، جوامع اقتصادی با مشكل اساسی ندرت ( كمیابی ) روبرو هستند.

ندرت ( كمیابی ) ، مردم را وا می دارد تا انتخاب كنند و هر اقدام ممكن را در جهت بهترین استفاده از كالاها و خدمات انجام دهند. انتخاب كردن عملاً به این معنی است كه برای به دست آوردن مقدار بیشتر از یك چیز باید مقدار كمتر از چیز های دیگر برداشت.
[/size]

2- رابطه علم اقتصاد با سایر علوم را توضیح دهید.


علم اقتصاد با سایر علوم ، به ویژه با علوم انسانی ، روابط نزدیک و پیوند های نا گسستنی دارد تا جایکه خود گاهی مکمل آنها تلقی میشود . وجود چنین روابطی ، که اغلب از روابط وابستگی است ، بیشتر استقلال محدود اقتصاد را میرساند.

الف- رابطه اقتصاد با حقوق :

رابطه اقتصاد با حقوق از طریق مجاری مختلف برقرار
میگردد. در واقع حقوق است که چارچوب فعالیت اقتصادی و نهادها و سازمان اجتماعی (حقوق اساسی) ، روابط مربوط به کسب و انتقال ثروت و مالکیت ابزار تولید و بطور کلی روابط مدنی بین افراد (حقوق مدنی) و روابط فردی و صنفی و دسته جمعی مربوط به کار (حقوق کار) همچنین روابط مختلف مربوط به کسب و تجارت (حقوق تجارت) را مورد مطالعه قرار میدهد.
و بدین ترتیب ، شرایط نهادی و حدود فعالیت اقتصادی را تعیین میکند . ولیکن حقوق ، برخلاف اقتصاد مبتنی بر اصول و قوانینی است که به وسیله جامعه پذیرفته شده و جنبه اجباری و دستوری دارد.

ب- رابطه اقتصاد با روانشناسی :

رابطه اقتصاد با روانشناسی ، شاید نزدیکتر و ناگسستنی تر از روابط آن با هر علم و فن دیگری
باشد و این رابطه تا حدی است که غالباً گفته میشود اصولاً اقتصاد روی سه پایه رونشناسی : مربوط به فرد ( روانشناسی فردی ) ، گروه ( روانشناسی اجتماعی و ملی ) و روانشناسی توده ها بنا شده است . در واقع ، روانشناسی است که امکان میدهد کردار انسانها به طور انفرادی و اجتماعی توجیه گردد ، و انگیزه های اصلی از فعالیت اقتصادی (انگیزه های عقیدتی و مسلکی، اخلاقی و مادی ، از قبیل : نفع شخصی یا منافع دسته جمعی ) شناخته شود . و براساس این کردار های شناخته و توجیه شده است که اغلب اصول علم اقتصاد حاصل شده است .

ج- رابطه اقتصاد با جامعه شناسی :

رابطه اقتصاد با جامعه شناسی به حدی است که غالباً قلمرو این دو به سختی از همدیگر قابل تفکیک است. در واقع جامعه شناسی جستجو و کشف قوانین حاکم به نظام و تحول گروه ها و جامعه ها را موضع اصلی خود قرار میدهد و علم اقتصاد به ویژه اقتصاد کلان نیز هدف مشابه دارد. ولی اقتصاد بیشتر به تمایلات و کردار های مادی توجه میکند و جامعه شناسی کلیه تمایلات و کردار های گروه ها و جامعه ها را در نظر میگیرد .

د- رابطه اقتصاد با تــــــــــاریخ :

تاریخ مجموعه تجاربی است که بشریت از گذشتۀ خود دارد . و ازین رو تاریخ و یا پدیده های تاریخی یکی از ابزار
های تحلیلی مهمی اقتصاد تلقی میشود . اصولاً پدیده های معاصر و مربوط به حال ، که جهت مشاهده و استنتاج بکار میرود ، بسیار محدود اند. اما وقتی به گذشته یعنی به تاریخ توجه میشود پدیده های متعدد و قلمرو تفکر و بررسی وسیع تر میگردد . در عمل اقتصاد از تاریخ نیز تفکیک ناپذیر است : در واقع تاریخ اقتصادی اقتصاد دیروز است و اقتصاد امروز تاریخ اقتصادی فردا را تشکیل میدهد. معمول است که تاریخ عقاید از تاریخ پدیده ها تفکیک گردیده ، ولیکن این تفکیک جنبه تصنعی دارد زیرا که همیشه عقاید تابع پدیده ها بوده بطوریکه پدیده ها به ویژه پدیده های مادی هر عصر روی طرز تفکر افراد اثر میگذارد . و متقابلاً نفوذ پدیده ها در طرز فکرها به همان اندازه شدید است.
بنابرین وجود همبستگی داخلی بین این دو رشته تاریخ آشکار است .
تاریخ است که انقلاب صنعتی ، تکوین پول و تحول پشتوانه آن ، بحران های اقتصادی و انقلابات اجتماعی که اغلب ناشی از آنها است ، همچنین همکاری میان ملت ها و بلاخره تکامل سازمان ها و نظام ها و تغییر آنها را توصیف میکند.

هـ - رابطه اقتصاد با جغرافیا :

رابطه اقتصاد با جغرافیه ناشی از همان تأثیر عامل مکان در تحلیل و عمل اقتصادی است . در واقع ، جغرافیه داده ها بررسی و عمل مربوط به عوامل طبیعی و چارچوب فضائی را در اختیار اقتصاد میگذارد به عبارت دیگر ، جغرافیه رابطه انسان را با طبیعت نشان میدهد و فضاء یا محیط فعالیت آنرا فراهم میسازد . اقتصاد دان در موارد بسیاری به کمک جغرافیه دان نیاز دارد . مثلاً وقتی او طبیعت را به منزله منبع مواد اولیه و محل حمل و نقل یا نصب ماشین و آلات ویا محل استقرار صنایع و تجارت و بطور کلی فعالیت اقتصادی و حرکات انسان ها و سرمایه ها مورد توجه قرار میدهد و درین موارد اقدام به بررسی و اتخاذ تصمیم میورزد ، معلومات جفرافیه دان را اساس کار خود قرار میدهد و او میداند که اگر اطلاعات جغرافیوی مساعد و سازگار نباشند رنج و مشقت انسان ها در فعالیت اقتصادی خود به مراتب بیشتر و هزینه های مادی و " استهلاک نیروی انسانی " دو چندان خواهد بود ازین جهت است که اقتصاد دان قبل از اتخاذ تصمیم معلومات جغرافیوی را بررسی میکند و بعد از استنتاج به اقدام و عمل اقتصادی میپردازد.

و – رابطه اقتصاد با ریاضیات :

رابطه اقتصاد با ریاضیات ، مدام در حال توسعه است . در واقع ، ریاضیات برای اقتصاد یک روش استدلال مبتنی بر قیاس ، بدو شکل پیوسته ( نقشه ها و خطوط ) و نا پیوسته ( ارقام ) فراهم میکند و اقتصاد ازین نظر تحول و تکامل خود را تا حد زیادی مدیون ریاضیات میداند. با استفاده از ریاضیات توأم با آمار است که امروزه اقتصاد برای خود ابزار مطمئینی چون اقتصاد سنجی و الگوها فراهم آورده و از آنها در تجزیه و تحلیل و اتخاذ تصمیم نهایت استفاده را میبرد. اقتصاد قبل از همه یک علم اجتماعی و مربوط به کردار انسان ها است و مسایل اجتماعی و کردار انسان ها عموماً جنبه کیفی دارد و تبدیل آنها به کمیت های قابل سنجش و اندازه گیری به ندرت عاری از خطاء است. بدین ترتیب علم اقتصاد دارای روابط متعددی با علوم مختلف دیگر است ولیکن به منزله یک علم اقتصاد بر خود روش های بخصوصی جهت تجزیه و تحلیل پدیده ها دارد .

3- قانون تقاضا و قانون عرضه را توضیح دهید.


قانون عرضه می‌گوید که در ثابت بودن سایر شرایط مقدار عرضه وابسته به قیمت است و در قیمت بالاتر عرضه بیشتر و در قیمت پایینتر عرضه کمتر خواهد بود.و قانون تقاضا نیز می‌گوید با ثابت بودن سایر عوامل در قیمت‌های بالا تقاضا کمتر و در قیمت‌های پایین تقاضا بیشتر خواهد بود.

در بازار رقابتی قیمت تعادلی و مقدار تعادلی یک کالا با عرضه و تقاضای بازار برای آن کالا تعیین می‌شود.قیمت تعادلی یک کالا دقیقا برابر با قیمتی است که مصرف‌کنندگان مقدار کالایی را که حاضرند در یک دوره زمانی خاص بخرند برابر با مقداری است که تولیدکنندگان آن کالا حاضرند عرضه کنند.در قیمت‌های بالاتر کمبود تقاضا اتفاق و باعث مازاد عرضه می‌شود.این اضافه عرضه به قیمت فشار می‌آورد و باعث می‌شود که قیمت دوباره به سطح تعادلی بازگردد.در قیمت‌های پایین‌تر نیز٬مقدار تقاضا از مقدار عرضه بیشتر می‌شود و باعث مازاد تقاضا می‌شود.این مازاد تقاضا باعث افزایش قیمت و در نتیجه بازگشت قیمت به اندازه قبل خود(قیمت تعادلی)می‌شود.پس از اینکه قیمت به تعادل رسید٬این قیمت میل به استمرار و باقی ماندن دارد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

سئوال هفته 10 سال 8 ماه ago #17565

جواب سوالات
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

سئوال هفته 10 سال 8 ماه ago #17924

1) علم اقتصاد به دو دسته خرد وکلان تقسیم می شودهرچندنمی توتن تاحدودی مرزی را بین این دو مشخص کرد اما در کا متفاوت است
اقتصاد خرد که بخشی از تجزیه وتحلیل اقتصادی و مطالعه چگونگی تصمیم گیری افراد خانواده ها و بنگاهها را به عهده دارد که مشاهده ازطریق ذره بین و تمرکزکردن برقسمتهای کوچک اقتصاد است
اقتصاد کلان که بخشی از تجزیه وتحلیل مسائل اقتصادی مربوط به اقتصاد کلان است که رفتارهای اقتصادی در سطح کل و کلان را مطالعه می کند ورویدادهای اقتصادی را در سطح وسیع تغییرات مورد بحث قرار می دهد
2) علم اقتصاد شاخه ای از علوم اجتماعی ویک علم مجرد و انتزاعی نیست وبا علومی چون روانشناسی مانند تبلیغات برای مصرف کننده ها علم جغرافیا امکانات ومنابع هر منطقه ای را برای برنامه ریزی اقتصادی علم حقوق که رابطه بین افراد و دست اندر کاران اقتصادی را تعیین می کند علم ریاضی که ابزاری برای تجزیه و تحلیل مسائل اقتصادی علم جامعه شناسی که خصوصیات و ویژگی گوههای جامعه را از طریق اقتصاد و نیازخواسته های جمعیتی هستند پاسخ می دهد
3) زمانی که قیمت کالا افزایش پیدا کند تقاضا کم می شود وزمانی که قیمت کالا کاهش پیدا کند تقاضا افزایش می یابد که این رابطه معکوس بین قیمت وتقاضا میباشد وعرضه که بیانگر این واقعیت است که زمانی عرضه یک کالا با قیمت ان رابطه مستقیم وجود دارد یعنی انکه اگر قیمت کالا افزایش یابد عرضه ان کالا افزایش میابد وبرعکس
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

سئوال هفته 10 سال 8 ماه ago #17991

باسلام
جواب سوال 3 : قانون عرضه می‌گوید که در ثابت بودن سایر شرایط مقدار عرضه وابسته به قیمت است و در قیمت بالاتر عرضه بیشتر و در قیمت پایینتر عرضه کمتر خواهد بود.و قانون تقاضا نیز می‌گوید با ثابت بودن سایر عوامل در قیمت‌های بالا تقاضا کمتر و در قیمت‌های پایین تقاضا بیشتر خواهد بود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

سئوال هفته 10 سال 8 ماه ago #17992

جواب سوال 2:علم اقتصاد يا اقتصاد سياسي چنانكه سابقا ناميده ميشد با بسياري از علوم ديگر هم مرز است .

جامعه شناسي ، علم سياست ، روانشناسي ، مردم شناسي تماما از علوم اجتماعي هستند كه موضوع انها با مسائلي كه موضوع علم اقتصاد است ارتباط دارد
معلومات اقتصادي هم علم و هم فن است . براي به كار بردن دانش اقتصادي نه اموختن اصول علم اقتصاد كافي است و نه نبوغ خاص و نادر ضرورت دارد.

جواب سوال 1:اقتصاد علم استفاده بهینه از منابع کمیاب تولید است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام