جمعه, 31 فروردين 1403

 



موضوع: تحقيق خرده فروشي الكترونيكي

تحقيق خرده فروشي الكترونيكي 10 سال 8 ماه ago #27716

دانشگاه جامع علمي كاربردي
مركزآموزش علمي كاربردي فرهنگ وهنر واحد 13 تهران
استاد: جناب آقاي مهندس بصيري
نام درس : فناوري اطلاعات در ارتباطات
نام دانشجو: داود محمدنژاد
عنوان : تحقيق خرده فروشي الكترونيكي







خرده فروشي تجارت الكترونيكي

تجارت الکترونیکی چیست؟
تجارت الکترونیکی طی سالیان اخیر با استقبالگسترده جوامع بشری روبرو شده است . امروزه کمتر شخصی را می توان یافت که واژه فوق برای او بیگانهباشد. نشریات ، رادیو و تلویزیون بصورت روزانه موضوعاتی در رابطه با تجارت الکترونیکی را منتشر و افراد و کارشناسان اززوایای متفاوت به بررسی مقوله فوق می پردازند.شرکت و موسسات ارائه دهنده کالا و یا خدمات همگام با سیر تحولات جهاتی در زمینه تجارت الکترونیکی در تلاش برای تغییر ساختار منطقی و فیزیکی سازمان خود در این زمینه می باشند.تجارت قبل از بررسی" تجارت الکترونیکی "، لازم است در ابتدا یک تصویر ذهنی مناسب از تجارت سنتی را ارائه نمائیم .در صورت شناخت " تجارت " ، با " تجارت الکترونیکی " نیز آشنا خواهیم شد.

تعريف خرده فروشی :
در واقع همان واسطه فروش است که مبادلات بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان را آسان می سازد.در دنیای فیزیکی خرده فروشی در فروشگاهها یا خروجی کارخانه ها انجام میگیرد. امروزه اصطلاحی که از خرده فروشی رایج شده است خرده فروشی الکترونیکی است.
خرده فروش الکترونیکی به کسانی می گویند که در عمل به خرده فروشی الکترونیکی اشتغال داشته باشند.هدف خرده فروشان الکترونیکی فروش محصولات و خدمات به افراد است.

افزایش حجم بازارهای :
منابع بسیاری به بررسی آمار حجم مبادلات تجارت الکترونیک پرداخته اند و در تمامی آنها این مطلب مشهود است که این آمارها به نوعی خبر از افزایش روز افزون حم مبادلات تجارت الکترونیکی و پیش بینی بازارهای وسیع ترو با رونق تر داده اند.

طبقه بندی محصولات اینترنتی به طورخرده فروشي :
• نرم افزار و سخت افزار : این طبقه بندی بزرگ ترین طبقه بندی محصولات اینترنتی است.
• محصولات الکترونیکی
• لوازم اداری
• محصولات ورزشی
• کتاب و موسیقی
• اسباب بازی
• محصولات بهداشتی و آرایشی
• پوشاک




خصوصیات خرده فروشی الکترونیکی موفق :
یک خرده فروش الکترونیکی زمانی موفق است که محصولاتی با کیفیت ، قیمت مناسب و خدمات عالی ارائه کند.وجه تمایز خرده فروشان الکترونیکی و فیزیکی در ارائه خدماتی است که تنها به صورت آنی امکان ارائه آنها وجود دارد.

ویژگیهایی که منجر به افزایش حجم خرده فروش می شوند عبارتند از:
• شهرت نشان تجاری
• خدمات گارانتی محصول که توسط شرکتهای قابل اعتماد و شناخته شده ارائه می شوند
• محصولات دیجیتالی
• محصولات نسبتا" ارزان
• محصولات با استانداردهای مشخص که حضور فیزیکی را بی اهمیت می سازند
• بسته های شناخته شده و پر طرفداری که در محیط فیزیکی هم امکان باز کردن ندارند


بازاريابي سيار درمحيط خرده فروشي

چكيده

تجارت الکترونیکی را می‌توان انجام هرگونه امور تجاری بصورت آنلاین و ازطریق اینترنت بیان کرد. این تکنیک در سالهای اخیر رشد بسیاری داشته‌است و پیش‌بینی می‌شود بیش از این نیز رشد کند. تجارت الکترونیکی به هرگونه معامله‌ای گفته می‌شود که در آن خرید و فروش کالا و یا خدمات از طریق اینترنت صورت پذیرد و به واردات و یا صادرات کالا ویا خدمات منتهی می‌شود. تجارت الکترونیکی معمولاً کاربرد وسیع تری دارد، یعنی نه تنها شامل خرید و فروش از طریق اینترنت است بلکه سایر جنبه‌های فعالیت تجاری، مانند خریداری، صورت بردار ی از کالاها، مدیریت تولید و تهیه و توزیع و جابه‌جایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش را در بر می‌گیرد. البته مفهوم گسترده‌تر تجارت الکترونیک کسب و کار الکترونیک می‌باشد.
با توسعه اطلاعات و فناوری ارتباطات در چند سال اخیر ، ارتباطات بازاریابی به سمت شخصی شدن درحرکت بوده و محیط ارتباطات بازاریابی مخصوصا بازاریابی انبوه به سرعت درحال تغییر و شکسته شدن به بازارهای پراکنده مي باشند . ظهور تكنولوژيهاي شبكه بي سيم ، سرعت بالا وگسترش سريع تلفن هاي همراه وديگردستگاه هاي سيار،كانال هاي جديد را براي بازاريابي سيار فراهم نمود كه اين ابزارها یا تکنولوژی هاي سیار با توجه به اهمیتشان برای تغییر الگو در محیط خرده فروشی نيز بکارگرفته میشوندو اجازه سفارشی سازی فعالیتهای خرده فروش به نیازهای واقعی مشتریان درهر زمان ومکانی را مي دهندوخرده فروشان با استفاده از اين ابزارها قادر به ايجاد پيام هاي تبليغاتي شخصي ميشوند كه هدف اصلي انها پاسخگويي و پيش بيني نيازها و ترجيحات كاربران و تبديل شدن تبلیغات سیار به یک مولد درامد عظیم مي باشد.
هرچند از توجه ويژه به مفهوم وفاداري مشتريان در مباحث بازاريابي چندين دهه مي گذرد، با اين حال، طراحي، تبيين واعتبارسنجي تجربي مدل وفاداري پايدار در بافت تجارت الكترونيكي، به ويژه خرده فروشي هاي الكترونيكي كمتر موردتوجه قرار گرفته است. بنابراين، هدف مطالعه حاضر، اعتبار سنجي عوامل موثر بر وفاداري پايدار و ارائه يك مدل جامع است. به اين منظور، ابتدا بر اساس مباني نظري بازاريابي و تجارت الكترونيكي، مجموعه منسجمي از سازه ها طراحي شده و سپس اين ابزار روي 211 مشتري وب سايت هاي خرده فروشي با استفاده از روش تحليل مسير آزمون شده است .
يافته ها بيانگر آن است كه همه عوامل مورد بررسي شامل : اعتماد، امنيت پرداخت، ارزش ادارك شده، رضايت مشتري، سفارشي بودن، سهولت خريد، اعتبار نام تجاري وب سايت و تعاملي بودن خريد، ارتباط معناداري با وفاداري پايدارمشتريان در خرده فروشي هاي الكترونيكي دارند. همچنين، رضايت مشتري و اعتماد، در مدل، نقش متغير ميانجي را ايفا مي كنند.









مقدمه
ايجاد وفاداري پايدار در مشتريان تجارت الكترونيكي بسيار دشوار است، زيرا در اينترنت، مشتري با كمترين هزينه انتقالي و به راحتي و تنها با يك كليك مي تواند از يك وب سايت خارج شود و از وب سايتي ديگر بازديد كند. از اين رو، شركت هاي آنلاين اشتياق بيشتري براي به كارگيري برنامه ها ي وفاداري دارند ومشوق ها و مزاياي بيشتري به مشتريانشان ارائه مي كنند تا در پايان خريد، احساسي مثبت براي مراجعات بعدي در وي ايجاد كنند. اهميت وفاداري در تجارت الكترونيكي سبب شده است تعدادي از محققان بازاريابي نيز درسال هاي اخير تلاش كنند عوامل اصلي موثر بر وفاداري مشتريان را در اين حوزه شناسايي كنند. با اين حال، در اين مطالعات، هنوز نگاهي سنتي به وفاداري وجود دارد والزامات خاص فضاي كسب وكارهاي الكترونيكي، همچون لزوم پايدار نمودن وفاداري در مشتريان ناديده گرفته مي شود.

در مورد بازار خرده فروشي هاي الكترونيكي، مفهوم وفاداري به علت رقابتي بودن و تنوع اقلام مورد مبادله در اين بازار، از اهميتي دو چندان برخورداراست؛ ضمن آنكه عوامل به وجود آورنده وفاداري درخرده فروشي تا حدود زيادي به برقراري ارتباط شخصي و فراهم كردن امكان سبد خريد گسترده براي هر مشتري بازمي گردد.

اين گونه خريدها هم ا كنون در ايران داراي سابقه وتعداد زيادي نيست، اما با توسعه زيرساخت ها و گرايش در حال ظهور به خريد اينترنتي، در آينده بازار بسيارگسترده اي را شكل خواهد داد كه يكي از مهمترين راهبردهاي آنها بر محور ايجاد وفاداري الكترونيكي استوار خواهد بود.
باگسترش اينترنت و جهاني شدن ارتباطات ، بازاریابی بطور فزاینده به سمت محاوره اي بودن در حال حرکت بوده و ارتباط های بازاریابی از یک فرایند یکطرفه به فرایند دو جانبه تغییركرده است ، درحقيقت بازاریابی یکپارچه شده در روش برقراري ارتباط خرده فروشان با مشتریان نیز تاثیر گذار بوده كه علاوه بر اینترنت،رسانه های سیار نیز با فراهم کردن تسهیلات جدید فرصت های بالقوه اي را برای بازاریابي سيار درمحيط خرده فروشان و برقراري تعامل خرده فروشان با مشتریان فراهم كرده اند. در مدل سنتی، ورود مصرف کنندگان به محیط های خرده فروشی عامل اصلی برای رقابت خرده فروش می باشد، بازاریابی سیار در محيط خرده فروشان در حال تبدیل مستقیم این الگو می باشد. خرده فروشان در بازاريابي سيار از طریق ابزارهای سیار و به این دليل که ابزارهای سیار همیشه همراه مصرف کنندگان می باشند در هر لحظه و هر مکانی می توانند وارد محیط آنها شوند.
خرده فروشان با تبلیغات رانشی و به روز رسانه ها و از طریق کانالهای سیار می توانند بلافاصله به مصرف کنندگان دسترسی داشته باشند. دستگاه هاي سيار به كاربران اجازه آگاهي از اطلاعات جمع اوري شده درمورد محصولات و برقراري ارتباط با ديگران بدون حضور دريك موقعيت فيزيكي و براي خرده فروشان نيز فرصت هاي قابل توجهي در دستيابي به مشتريان در هرزمان و مكان را فراهم مي كندكه گسترش استفاده از اين اطلاعات شخصي در مورد حفظ حريم خصوصي درسراسر جهان نگراني هايي نيز به همراه داشته است. مزیت دیگر سرويس پيام كوتاه و پيام چند رسانه اي در بازاريابي سيار خرده فروش افزایش یاداوری و تداعی مارک تجاری است که منجر به ایجاد نیت خرید در مشتری می شود .هزینه پایین استفاده از سرويس پيام كوتاه و پيام چند رسانه اي برای تحویل دادن محتوای پیام ها در مقایسه با رسانه های سنتی و تعاملی از جمله شیوه هایی است که خرده فروشان مي توانند در بازاريابي سیار از آن استفاده كنند .








وفاداري پايدار مشتريان در تجارت الكترونيكي
در خصوص اينكه وفاداري پايدار مشتريان درمحيط هاي الكترونيكي و به ويژه خرده فروشي ها ي آنلاين، حساستر و پيچيده تر از وفاداري در كسب وكارهاي سنتي است، اجماع كلي وجود دارد . درتحقيقات صورت گرفته، دلايل زيادي براي تشريح اين تفاوت ها ذكر شده است .
- جستجو به دنبال خرده فروشاني با قيمت پايين تر يا خدماتي بيشتر
- بالابردن سطح اطمينان خريد از خرده فروشي هاي
- وجود تفاوت هاي عمده ميان خريد ازخرده فروشي هاي سنتي و الكترونيكي


در مقاله اي با عنوان "ارايه مدلي براي وفاداري مشتريان در بازارهاي الكترونيك "، الزامات وفادارنمودن مشتريان در كسب و كارهاي سنتي و آنلاين رابا هم مقايسه كردند و پنج عامل ارايه ارزش، نام ونشان سازي تجاري ، اعتماد و امنيت ، وب سايت وتكنولوژي و خدمات ارايه شده به مشتري، را به عنوان عوامل مؤثر بر وفاداري مشتريان شناسايي كردند.








معرفی تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک واژه‌ای است که برای تجارت از طریق سیستم‌های اطلاعاتی، ارتباطی بکار می‌رود. تجارت الکترونيک با وجود این که مدت زمانی زیادی از عمر آن نمی‌گذرد ولی نقش بسزا و چشم گیری در زندگی روزمره ما به عهده گرفته‌است به طوری که اجتناب از آن کار آسانی نیست. یکی از ساده‌ترین و کار آمدترین نقش تجارت الکترونیک در زندگی روزمره کاربران اینترنتی، خرید و فروش اجناس و تبادل وجوه مربوطه از طریق کارتهای هوشمند مي شود.
تجارت الکترونیک مجموعه ارتباطات, ، مدیریت اطلاعات و قابلیت های امنیتی است که به سازمانها, بنگاهها ,شرکت ها ,عامه مردم ,دولت و..... اجازه می دهد که اطلاعات خدمات و کالاهای خود را بهینه تر آسانتر و سریع تر با استفاده از شبکه‌های ارتباطی کامپیوتری، به ویژه اینترنت عرضه دارند. تجارت الکترونیک، تجارت بدون کاغذ است. به وسیله تجارت الکترونیک تبادل اطلاعات خرید و فروش و حمل و نقل کالاها، با زحمت کمتری انجام می گیرد .
تجارت اینترنتی باعث می شود ارتباط شرکتها بنگاهها و کلیه نهاد ها ی مرتبط با تجارت ساده تر و سریع تر انجام گیرد .تجارت الکترونیک مجموعه ء فعالیت ها و خدماتی است که جستجوی اطلاعات، مدیریت اطلاعات و تبادلات ، بررسی وضعیت اعتبار، ایجاد اعتبار، پرداخت مجازی، گزارش گیری و مدیریت اعتبارها را در اینترنت با ارتباط دیجیتالی امکان پذیر میسازد. بسیاری از مردم، تجارت الکترونیک را منحصر به خرید و فروش از طریق شبکه اینترنت می‌دانند، در حالیکه این امر فقط بخش کوچکی از تجارت الکترونیک را تشکیل می‌دهد در اصل تجارت الکترونیکی می تواند کلیه جنبه‌های تجاری و اقتصادی را دربرگرفته باشد. به سادگی می‌توان هرگونه فعالیت تجاری و مالی بین موسسات و افراد مختلف را در حیطه تجارت الکترونيک دانست. و می توان گفت تجارت الکترونيک پل الکترونیکی بین مراکز تجاری ,خریداران و فروشندگان است
در تجارت سنتی، خریدار و فروشنده توانایی برقراری ارتباط فیزیکی را با هم داشتند. اما در تجارت الکترونیک، طرفین باید با زبان دیجیتالی یکسان با هم به گفتگو بنشینند.این دنیای مجازی، باعث می شود که طرفین مبادلات تجاری توانایی رد و بدل کردن اطلاعات را داشته باشند و همدیگر را ارزیابی کنند.امانکته بسیار مهمی که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد امنیت ارتباط در تجارت الکترونیک است چرا که که بر خلاف تجارت سنتی، خریدار و فروشنده همدیگر را در هنگام مبادله تجاری نمی بینند و باید راهی برای شناسایی منبع اطلاعات و گارانتی صحت اطلاعات در هنگام جا بجایی وحفاظت اطلاعات پایه گذاری شود.
در ابتدای پیدایش تجارت الکترونيک، چیزی بیش از یک اطلاع رسانی ساده تجاری نبود و هرکس می‌توانست محصولات خود را با استفاده از صفحات وب بر روی اینترنت تبلیغ نماید. اما اکنون هدف از بکارگیری تجارت الکترونیک، ارائه روشی جدید در انجام امور بازرگانی می‌باشد.
هدف از تجارت الکترونیک که در واقع ترکیبی از تکنیکها و شگردهای بازرگانی است. همکاری، رقابت و بازدهی بیشتر شرکتهای مختلف می‌باشد به طوری که طی ۱۵ سال گذشته سبب توانایی شرکتها در زمینه‌هایی مثل اصلاح روشهای تجارتی و پیشرفت در زمینه ارتباطی با شرکتهای مرتبط و بالاخره گسترش دامنه بازرگانی، تجاری حتی در مقیاسهای بزرگ و جهانی شده‌است. تجارت الکترونیک دارای زیر شاخه‌های عمده‌ای به شرح زیر می‌باشد:
تجارت الکترونیک
کسب و کار الکترونیک
بازاریابی الکترونیکی
بانکداری الکترونیکی
کارتهای هوشمند
مدیریت روابط عمومی با مشتری

خرده فروشي در تجارت الکترونیک
انسان از ابتدای خلقت تاکنون روشهای تجاری متفاوتی را خريد وفروش تجربه کرده‌است. در ابتدا سیستم تبادل کالا رایج بود. شکارچی گوشت را با سلاح عوض می‌کرد. این سیستم اشکالات فراوانی داشت. مثلاً ممکن بود شکارچی نتواند سلاح سازی را پیدا کند که به گوشت احتیاج داشته باشد. در این صورت گوشتها فاسد می‌شدند .
در بعضی تمدنها سیستم کالای محبوب به وجود آمد. در سرزمینی که گندم غذای اصلی مردم آن بود، شکارچی گوشت را با گندم و گندم را با سلاح تعویض می‌کرد. این روش هم مشکلات زیادی داشت. کالای محبوب در سرزمینهای مختلف متفاوت بود. از طرف دیگر معیاری برای سنجش ارزش آن وجود نداشت و حمل و نقل آن هم مشکل بود بدون شک اختراع پول اولین انقلاب در زمینه تجارت بود. ارزش آن مشخص بود، حمل آن آسانتر بود، فاسد نمی‌شد و همه طالب آن بودند. فواید استفاده از پول به اندازه‌ای بود که حتی تا چند دهه قبل کمتر کسی انتظار یک انقلاب دیگر را داشت. ارتباط بین تجارت و تکنولوژی دیر زمانی است که وجود داشته و ادامه دارد. در واقع، یک پیشرفت تکنیکی باعث رونق تجارت شد و آن هم ساخت کشتی بود. در حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد، فینیقیان تکنیک ساخت کشتی را بکار بردند تا از دریا بگذرند و به سرزمینهای دور دست یابند. با این پیشرفت، برای اولین بار مرزهای جغرافیایی برای تجارت باز شد و تجارت با سرزمینهای دیگر آغاز شد. اکنون، شبکه جهانی اینترنت مانند همان کشتی است که نه تنها فواصل جغرافیایی، بلکه اختلافات زمانی را نیز کمرنگ نموده و صحنه را برای نمایش وعرضه كالاها بصورت كلي وخرده فروشي آماده کرده‌است.ترکیب تجارت و الکترونیک از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. برای گسترش و پذیرش تجارت الکترونيک لازم است که پیش نیازهای این تکنولوژی از جمله زیرساختار مخابراتی، مسایل قانونی و ایمنی پیام رسانی مهیاشود.
مهم‌ترین هدف درخرده فروشي تجارت الكترونيك درحال حاضر استفاده بهتر از روشهای بسیار پیشرفته الکترونیکی بوده و چه از روشهای سنتی و قدیمی -همانا دستیابی به پول و سود بیشتر است. طبیعتا در این میان، نقش بانکها و موسسات اقتصادی در نقل وانتقال پول بسیار حیاتی است. هنگامی که در سال ۱۹۹۴ اینترنت قابلیتهای تجاری خود را علاوه بر جنبه‌های علمی و تحقیقاتی به نمایش گذاشت،موسسات تجاری و بانکها در کشورهای پیشرفته اولین نهادهایی بودند که تلاش جدی خود را برای استفاده هر چه بیشتر از این جریان بکار گرفته تا مشتريان بتوانند جه در خريدهاي كلي وجه درخرده فروشي الكترونيكي آسانترين ودسترس ترين تجارت رابراي خود انتخاب نمايند. محصول تلاش آنها نیز همان بانکداری الکترونیک امروزی است. سپس به سرعت مشخص شد که اینترنت بستر بسیار مناسبی برای انواع فعالیتهای بانکداری و اقتصادی بشمار می‌رود.
بانکداری درخرده فروشي تجارت الکترونیک هم اکنون در جهان به عنوان یک بحث بسیار تخصصی و در عین حال، بسیار پیچیده تبدیل شده‌است و تطبیق آن با سیاستهای تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف نیاز به تحقیق و برنامه ریزی دقیق دارد.
در بررسی تاریخچه تجارت الکترونيک درمی یابیم که بورسهای اوراق بهادار نیز موسسات دیگری بودند که به سرعت فعالیت خود را با روند پیشرفت اینترنت هماهنگ کردند و موفق شدند که در عرض مدت کوتاهی، با توجه به برتریهای اینترنت در مقایسه با روشهای قدیمی، به دلیل سرعت و دقت بالا، به موفقیتهای بی نظیری دست یابند.
تجارت الکترونیک، علی رغم جوان بودن در جهان شناخته شده و در سالهای اخیر رشد فزاینده و غیرقابل پیش بینی داشته‌است. این رشد تصاعدی حاصل استفاده از یک ابزار، یعنی اینترنت می‌باشد. البته تجارت الکترونيک فقط در شاخصه‌ها یا کشورهای خاصی جا افتاده و استفاده می‌شود. برای مثال، در سال ۱۹۹۷ صنعت جهانگردی و توریسم مسوول ۲۰ تا ۳۰ درصد از فروشهای مجازی بوده.




تعریف تجارت الکترونیک
تجارت الکترونيک انجام کلیه فعالیتهای تجاری با استفاده از شبکه‌های ارتباطی کامپیوتری، به ویژه اینترنت است. تجارت الکترونیک، نوعی، تجارت بدون کاغذ است. به وسیله تجارت الکترونيک تبادل اطلاعات خرید و فروش و اطلاعات لازم برای حمل و نقل کالاها، با زحمت کمتر و مبادلات بانکی با شتاب بیشتر انجام خواهد شد. شرکتها برای ارتباط با یکدیگر،محدودیتهای فعلی را نخواهند داشت و ارتباط آنها با یکدیگر ساده تر و سریع تر صورت می‌پذیرد. ارتباط فروشندگان با مشتریان نیز می‌تواند به صورت یک به یک با هر مشتری باشد. به عبارت دیگر، تجارت الکترونیک نامی عمومی برای گستره‌ای از نرم افزارها و سیستم‌ها است که خدماتی مانند جستجوی اطلاعات، مدیریت تبادلات، بررسی وضعیت اعتبار، اعطای اعتبار، پرداخت به صورت روی خط، گزارش گیری و مدیریت حسابها را در اینترنت به عهده می‌گیرند. این سیستم‌ها زیربنای اساسی فعالیتهای مبتنی بر اینترنت را فراهم می‌آورند. هدف از بکارگیری تجارت الکترونیک، ارائه روشی جدید در انجام امور بازرگانی می‌باشد. به واسطه این روش، تاجران قادرند که محصولات و خدمات خود را به شکل تمام وقت و به تمام خریداران در سرتاسر جهان - مستقل از مرزهای جغرافیایی و ملیت ها -عرضه کنند.
بسیاری از مردم، تجارت الکترونيک را منحصر به خرید و فروش از طریق شبکه اینترنت می‌دانند، در حالیکه این امر فقط بخش کوچکی از تجارت الکترونیک را تشکیل می‌دهد و این مفهوم اکنون گستره وسیعی از جنبه‌های مختلف تجاری و اقتصادی را دربرگرفته‌است. به سادگی می‌توان هرگونه فعالیت تجاری و مالی بین موسسات و افراد مختلف را در حیطه تجارت الکترونيک گنجاند.
تجارت الکترونیک روش دیگری برای تبادلات الکترونیکی اطلاعات و انجام مبادلات تجاری است که یک پل الکترونیکی را بین مراکز تجاری ایجاد کرده‌است. تجارت الکترونیک با حجم کمتری از اطلاعات که لزوما در قالب یکسانی نبوده و بین مردم عادی رد و بدل می‌شود، سر و کار دارد. تجارت الکترونیک در ابتدای پیدایش خود، چیزی بیش از یک اطلاع رسانی ساده تجاری نبود و هرکس می‌توانست محصولات خود را با استفاده از صفحات وب بر روی اینترنت تبلیغ نماید. آمار منتشره از ۵۰۰ شرکت نشان می‌دهد که حدود ۳۴ درصد از آنها در سال ۱۹۹۵ و حدود ۸۰ درصد در سال ۱۹۹۶ از روش فوق برای تبلیغ محصولات خود استفاده کرده‌اند.تا پایان سال ۲۰۰۱ بیش از ۲۲۰ بیلیون دلار معاملات مالی توسط صدها سایت تجاری بر روی ااینترنت انجام پذیرفت.

مزایاها و معایب تجارت الکترونیک
سوالی که ممکن است مطرح شود این است که تجارت الکترونيک غیر از مواردی که پیش از این به آن اشاره شد چه فایده‌ای دارد.
افزایش فروش و در پی آن افزایش درآمد و توان سرمایه گذاری
افزایش سطح رفاه زندگی مردم از طریق ایجاد اشتغال،
کاهش ترددها و افزایش سرعت عمل
جهانی شدن
کاهش هزینه‌های تبلیغات برای شرکتها وبه دلیل عدم حضور واسطه
با افتتاح فروشگاه اینترنتی شما این قابلیت را دارید که با هزینه ای کم کالا و سرویس خود را در تمامی نقاط دنیا بازاریابی کنید و به فروش برسانید. در واقع شما مغازه ای دارید که در کل زمان روز و شب باز است و مراجعه کنندگان آن از تمام نقاط دنیا هستند! یعنی می توانید مطمین شوید که یک تجارت جهانی راه اندازی کرده اید
در تجارت الکترونیکی دیگر نیازی به واسطه و دلال برای فروش کالا،نیست
وقتی که در خرید و فروش سنتی صرف رفت و آمد های اضافه میشد در تجارت الکترونیکی صرف شناسایی نیاز های مشتری شود.
تجارت الکترونیکی وارد شدن به بازارهارا آسان کرده ،خریدار اینترنتی میتواند تنها با یک اتصال اینترنت از سرتاسر دنیا به فروشگاه شما متصل می گردد.
تجارت الکترونیکی موقعیت های تجاری جدید برای کارآفریننان را در اینترنت ایجاد می کند
با تجارت الكترونيك فروشنده قادر به تجزیه و تحلیل بهتر از نیاز های مشتری خواهد بود و خریدار اینترنتی قادر به ارزیابی بهتر قیمت ها و محصول مورد نیاز خود می باشد .
البته همچون تمام فناوریها و تکنولوژیهای ساخت بشر معایبی هم در استفاده از تجارت الکترونیک وجود دارد، برخی از این معایب به قرار زیر است:
تأثیر ناشناخته آن بر روابط اجتماعی انسان
ورشکستگی به علت عدم توانایی شرکتهای کوچک و کاهش تولید

بسترهای لازم برای تجارت الکترونیک
یک سیستم بانکی روان و دقیق
قوانین گمرکی،مالیاتی و بانکداری الکترونیکی
کد تجاری محصول و ایجاد امنیت اطلاعات
تهیه و تدوین نظام مالی اطلاعات و نظام حقوقی اطلاع رسانی (کپی رایت)
محرمانه بودن اطلاعات شخصی
تطبیق مقررات ملی با مقررات متحدالشکل بین المللی
همکاری دانشگاهها،مراکز تحقیقاتی و سازمانهای مختلف
پذیرش اسناد الکترونیکی توسط قوه قضاییه
تأمین، صدور و بکارگیری کارت هوشمند
تأمین خطوط ارتباطی پرسرعت و مطمئن و ایجاد بستر مخابراتی به شکل بی سیم.


مدلهای تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک دارای مدلهای زیر است:
تجارت Business to Business-B۲B ( تجارت اینترنتی بين دو بنگاه )
تجارت Business to Consumer-B۲C ( تجارت الکترونیکی بين بنگاه و مصرف کننده ) خرده فروشی
تجارت Consumer to Consumer-C۲C ( تجارت الکترونیک بين مصرف کننده و مصرف کننده )
تجارت Business to Administration-B۲A ( کليه معاملات مالی و تجاری بين شرکتها و سازمانهای دولتی )
تجارت Consumer to Administration-C۲A ( هر گونه امور کسب کار بين دولت و مردم )








تجارت نقطه به نقطه
مدل تجارت الکترونیکی P۲P برای تسویه حساب کردن شرکت کنندگان در حراج با فروشنده ‌است که مشهورترین آنها سرویسی است به نام PAYPAL که در قسمت کارتهای هوشمند بیشتر به آن می‌پردازیم. تجارت P۲P در چهارچوبی کار می‌کند که افراد بتوانند مستقیما با هم پول رد و بدل کنند و در حالیکه سهم اصلی داد و ستد پولی را نقل و انتقالات رو در رو برعهده دارد، فن آوری تلفنهای همراه تعداد افراد بیشتری را در داد و ستد غیرحضوری سهیم می‌کند.
با استفاده از سخت افزار MONDEX که زیر مجموعه MASTERCARD می‌باشد، کاربران قادرند تا نقل و انتقالات الکترونیکی پولی خود را انجام دهند و پول خود را از یک کارت اعتباری، به کارت اعتباری دیگر منتقل نمایند. نحوه استفاده از تلفن همراه بدین صورت است که به جای فن آوری GSM که استاندارد معمول ارتباطی تلفن همراه در بسیاری از کشورها، به ویژه در اروپاست،فن آوری دیگری تحت عنوان پروتکل بکارگیری نرم افزار کاربردی از طریق تجهیزات بی سیم که به اختصار WAP نامیده می‌شود، جایگزین می‌گردد. در این شیوه جدید، هر تلفن همراه از طریق مرکز تلفن با یک کامپیوتر سرویسگر مرتبط می‌شود و می‌تواند نرم افزار مورد نیاز کاربر خود را بر روی کامپیوتر مذکور فعال نماید. بدین ترتیب،استفاده کننده می‌تواند اطلاعات خود را از طریق کامپیوتر سرویسگر که خود از طریق اینترنت و یا شبکه‌های ارزش افزوده ( VAN ) به مراکز تجاری و خدماتی متصل است، ارسال و یا دریافت نماید.






1- راه اندازی یک تجارت الکترونیکی
امروزه تجارت B2C قسمت اعظمی از تجارت الكترونيک یا بهتر است بگوییم تجارت جهانی الکترونیک را در بر گرفته چرا که هر شخص می تواند در این عرصه به رقابت پردازد
شما نیز می توانید یک تاجر اینترنتی باشید هر چند که خدمات و یا محصولی که برای فروش دارید کم باشد اما اینترنت و عرصه وسیع تجارت اینترنتی به خرید و فروش شما نیز وسعت
می بخشد و حتی امکان رقابتتان را با تجارت جهانی فراهم می کند اما چگونه می توانیم تجارت الکترونيکی خود را در دنیای پر رقابت تجارت جهانی امروز آغاز کنیم

2.طراحی و ساخت سايت
بهتر است در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی خود به نکات زیر نیز توجه کنید
*یک کاتالوگ بر روی سایت برای صرفه جویی در وقت تهیه کنید که اطلاعات کامل راجع به محصولات و خدمات تجارت الکترونیک شما ، مثل، قیمت گذاری، خصوصیات محصولات، و اطلاعات دیگر برای هر محصول یا خدمات را در بر داشته باشد.
*یک بخش (FAQ)، جهت پیش بینی و پاسخگوئی مسائل و سوالات اساسی که ممکن است به ذهن خریدار اینترنتی برسد را در نظر بگیرید.
*اسکلت سایتتان به گونه ای باشد که مشتریان به آسانی بتوانند راجع به خرید اینترنتی تصمیم گیری کنند، و به سرعت خرید الکترونیکی خود را انجام دهند.
*صفحه اصلی سایت شما (Homepage) مانند ویترین فروشگاه الکترونیکی شماست. و باید بر مخاطب شما اثر گذار باشد.
مخاطب شما کودکانند؟
افراد بازاری هستند؟
عامه مردمند؟
به این مسله دقت کنید
در صفحه اول سیاست های زیر نیز به شما کمک می کند که مشتری شما از هر قشری جذب سایتتان شود
نام شرکت، لوگو (نشانه تصویری)، که تجارت اینترنتی شما را معرفی مکند را در صفحه اول قرار دهید
صفحه ای که آدرس و شماره تلفن، فاکس و آدرس پست الکترونیک سایت شما را در بر داردبه طرز مشخص در صفحه اول قرار دهید
از صفحه اصلی به صفحه ای که راجع به فروشگاه اینترنتی شما توضیح داده لینک دهید تا مشتریان بتوانند براحتی راجع به شما و امکاناتی که در اختیارشان قرار می دهید بدانند.
بهتر است یک قسمت جهت اخبار، و معرفی محصولات داشته باشید که همیشه به روز شود این باعث می شود که خریدار اینترنتی زود به زود به سایتتان سر بزنند.
سیاست حفاظت از اطلاعات شخصی خریداران.را برای خریداران اینترنتی خود توضیح دهید تا اعتمادشان را جلب کنید.و چه بهتر که این توضیح در صفحه اول قرار گیرد
*ساختار سایت فروشگاه اینترنتی شما به گونه ای باشد که مشتری برای رسیدن به محصول مورد نظر خود مجبور نباشد کلیکهای زیادی بکند
تعداد کلیکها را به حداقل برسانید. 4 الی 6 کلیک بهترین کار آیی را دارند. سعی کنید که لینکها نظر مشتریان را جلب میکنند، تا بدانند کجا را باید برای چیزی که به دنبالش هستند کلیک کنند.
* سایتتان را با عکس، انیمیشن و موسیقی و دیگر چیزهای دیداری یا شنیداری انباشته نکنید. از همان رنگها و قلمهایی که برای سایر ارتباطات مثل لوگو و یا بروشور ها استفاده می کنید استفاده نمائید. مطمئن شوید که تصاویر بکار رفته بر کیفیت سایت می افزاید نه اینکه بازدید کننده را گیج کند و شما را از هدفتان دور نگهدارد.
*مطمئن شوید که نوشته ها به آسانی قابل خواندن هستند، ممکن است نوشته های سیاه بر روی زمینه سفید زیاد با کلاس بنظر نرسند اما آنها برای خوانده شدن مناسب تر از نوشته های نارنجی بر روی زمینه بنفش هستند.
*صفحات نباید با تصاویر سنگین پر شده باشند چرا که زمان بار گذاری را افزایش میدهد . اکثر خریداران اینترنتی اگر بار گذاری یک صفحه بیش از 8 ثانیه طول بکشد، جای دیگری را کلیک می کنند و یا از اینترنت خارج می شوند
3.اجاره فضا بر روی اينترنت(Host)
4.پرداخت الکترونیکی
5.تأمين امنيت سايت
6.بازاريابی ،تبليغ و جذب مشتری
7.بررسی و تحليل سايت
پس از آنکه سایت شما طراحی و اماده شد میزبان و دامنه نیز برای آن مشخص بود زمان آن می رسد که محل مناسبی برای فروشگاه اینترنتی خود پیدا کنید:
مکانی که مشتری به آن اعتماد داشته باشد وبا آن آشنا باشد
مکانی که پرداخت را برای مشتری آسان سازد
مکانی که دنیا را از وجود سایت شما با خبر سازد



بحث و نتيجه گيري
يافته هاي اين مقاله نشان مي دهد كه درخرده فروشي هاي الكترونيكي، هشت عامل شامل:
اعتماد، امنيت پرداخت، ارزش ادراك شده، رضايت مشتري، سفارشي بودن، سهولت خريد، اعتبار نام تجاري وب سايت، و به صورت مستقيم و غير مستقيم در ايجاد وفاداري پايدار در مشتريان نقش دارند.
تحقیقات زیادی برای حمایت از خرید اینترنتی صورت گرفته است. برای مثال وشل (2002) به این نتیجه رسیدند که خرید اینترنتی به عنوان شیوه ای برای صرفه جویی در زمان در مقایسه با خریدهای سنتی در نظر گرفته می شود و یا تنگار و دیگران دریافتند که سهولت و راحتی درک شده توسط مشتریان در خریدهای اینترنتی اثر مثبتی بر رفتار خرید اینترنتی دارد.
همچنین نتایج تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن است که قیمت کم اهمیت ترین عامل در جذب و توجه مشتری به خریدهای آن لاین می باشد و عواملی که در طراحی وب سایت ها دخالت دارند همچون زیبایی محیط وب سایت، میزان دسترسی و سرعت، قابلیت های جستجو و.... و همچنین صفات و ویژگی های مشتریان همچون سن، میزان تحصیلات و درآمد ارتباط تنگاتنگی با خریدهای آن لاین دارد و نتایج تحقیقات حاکی از آن است که افراد با سطح تحصیلات بالا و درآمد بالا و جوان بودن ارتباط مستقیمی با خریدهای اینترنتی دارد. همچنین اطمینان حاصل شده در اثر ایمنی و امنیت معاملات و حفظ اطلاعات شخصی افراد نقش مهمی در تشویق به خریدهای آن لاین ایفا می کند. بازاریابان باید عناصر آمیخته بازاریابی اینترنتی (ارتباط، قیمت، محصول و تحقق و ترویج) را در نظر گیرند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: مرتضي تاجيك, سیداحمد میر صادقیان
مدیران انجمن: مهدی بصیری