جمعه, 10 فروردين 1403

 



موضوع: مطالب کلاس با اعمال دستورات word

مطالب کلاس با اعمال دستورات word 10 سال 8 ماه ago #18362

با سلام و احترام فایل ضمیمه در غالب کار کلاسی و تحقیق در مورد مطالب ارائه شده توسط حضرتعالی تقدیم حضور می گردد.

بسم الله الر حمن الرح‍یم

مفاه‍یم به کار رفته در کلاس استاد رضو‍ی
در درس فناور‍ی اطلاعات در تاریخ 22/04/1392
کامپ‍یوتر :
دستگاه‍ی است که داده ها را دریافت م‍ی کند و پردازش م‍ی کند و در غالب یک خروج‍ی از خود ارائه می دهد.
تعريف شبكه كامپيوتري

يك شبكه كامپيوتري متشكل ازدو يا چند كامپيوتري است كه به يكديگر متصل شده اند
اين كامپيوترها مي توانند همگي در يك طبقه از ساختمان يا در دو سوي كره زمين قرارداشته باشند.

سی پی یو
کلیه عملیات های کامپیوتر را پردازش میکند و فرمانهای پردازش شده را پس از دریافت از قطعات فرمان دهنده (موس و کیبورد و..) پردازش میکند و پس از پردازش به قطعات فرمان پذیر میفرستد تا آنها فرمانهای آماده اجرا را اجرا کنند.به زبان ساده تر سی پی یو وظیفه فرماندهی و هماهنگی بین قطعات را برعهده داشته و در واقع همان نقشی را که مغز در بدن انسان به عهده دارد سی پی یو در کامپیوتر به عهده دارد .

RAM رم:
رم حافظه موقت کامپیوتر میباشد که کلیه اطلاعاتی که سیستم نیاز به استفاده از آن دارد بصورت موقت روی رم ذخیره میشود و پس از خاموش شدن کامپیوتر کاملا پاک میشود
رم یکی از ارکان تعیین کننده سرعت کامپیوتر میباشد
سرعت های مختلف انواع رم به شرح زیر میباشد:
256 مگابایت
512 مگابایت
یک گیگا بایت
دوگیگابایت(دوال چنل)
Mother board (main board) مادربورد:
بورد اصلی کامپیوتر میباشد که همه قطعات بصورت مستقیم یا غیر مستقیم هر کدام به نحوی یا به آن اتصال دارند یا روی آن نصب میشوند.
این مادربورد کامپیوتر است که قطعات قابل اتصال به کامپیوتر را برای شما تعریف میکند و در واقع این بقیه قطعات هستند که باید با مادربورد همخوانی داشته باشند و مچ شوند.
HARD DISK DRIVE(H.D.Dهارد دیسک درایو (هارد)
هارد همان حافظه دایمی کامپیوتر است که کلیه اطلاعات بصورت دائمی روی آن ذخیره میشود.

مفهوم سخت‌افزار و نرم‌افزار
سخت‌افزار: شامل اجزاي فيزيكي كامپيوتر است و وظايف محول شده به كامپيوتر مانند ورود، پردازش، ذخيره و ارائة اطلاعات را انجام مي‌دهد. مشخصه قسمت سخت‌افزار، قابل لمس يا مشاهده بودن آن است، از اين‌رو هر جزئي از كامپيوتر كه ديده مي‌شود، جزو سخت‌افزار به حساب مي‌آيد، حتي تصاوير روي مانيتور يا قسمت ذخيره اطلاعات در CD-ROM نيز سخت‌افزار محسوب مي‌گردد.
نرم‌افزار‏‏: به برنامه‌هاي كامپيوتري گفته مي‌شود كه مجموعه‌اي از دستورعمل‌هاي قابل اجرا توسط كامپيوتر است و عمليات سخت‌افزاري را هدايت و مديريت مي‌نمايد.
تعریف سیستم :
مجموعه ای ازاجزای مکمل یکدیگراست که برای ایفای نقش یا وظیفه ای ویژه به نظم خاصی باهم ترکیب شده باشد.

صفحه کلید دستگاههای خروجی

کلیدهای علائم اسکنر

کلیدهای ارقام پرینتر

کلیدهای میانبرها رایتر

کلیدهای کنترلی مانیتور

کلیدهای دو حالته اسپیکر

کلیدهای مکان نماها وب کم





جلسه دوم :
تفاوت سیستم عامل ویندوز با نرم افزارهای کاربردی
Windows به تنهایی نمی تواند برای کاربران سیستم، کمک موثری باشد و برای انجام بعضی کارهای مفید نیاز است که نرم افزار یا برنامه های کاربردی به آن ها اضافه شود. برنامه ی کاربردی، برنامه یا قطعه ای از یک نرم افزار می باشد که جوابگوی یک نیاز خاص است. به عنوان مثال، یک ویرایشگر برای تایپ متن مواردی از قبیل: نامه ها، گزارش ها و کتاب ها است و یک صفحه گستر(Spreadsheet) برای کار کردن با اعداد، طراحی شده است و به صورت خودکار محاسباتی که دایما با ماشین حساب انجام می شود را انجام می دهد...
و به عبارت دیگر :
درك تفاوت بين نرم افزارهاي كاربردي و نرم‌افزارهاي سيستمي،‌ اگر مفهوم آنها را ندانيد سخت مي‌شود. نرم‌افزارهاي كاربردي و نرم افزارهاي سيستمي هر دو با سخت‌افزارهاي كامپيوتري در تعامل هستند. اما نرم‌افزارهاي سيستمي هستند كه فعاليت سخت‌افزارهاي كامپيوتري را كنترل مي‌كنند و موجب كاركرد آنها مي‌شوند همچنين اين نرم‌افزارهابستري را فراهم مي‌آورند كه نرم‌افزارهاي كاربردي در آن فعاليت كنند. از طرفي ديگر نرم‌افزاري كاربردي هم براي انجام يك‌سري از وظايف كاربران توسعه پيدا كرده‌اند. مانند نرم‌افزار ورد مايكروسافت Microsoft Word))يا نرم‌افزارهايي مانند اكسل و اكسس. براي نرم‌افزارهاي سيستمي مثال‌هايي مانندسيستم‌عامل‌هاي Windows XP، ‌Linux، Mac OSرا مي‌توان نام برد
(منبع: reference.com)و سایت تبیان
در متن دیگری تعریف مشابه با مطالب فوق پیدا کردم که فکر می کنم می تواند برای توجیه بهتر مطلب به ان توجه کرد :
نرم افزار چيست؟
نرم افزار، معمولا بر روي ديسک فلاپي يا ديسک فشرده CD-ROM عرضه مي شود، اگر چه، هر روز نرم افزار هاي بيشتري بر روي شبکه جهاني اينترنت قرار مي گيرند و اين امکان را به شما مي دهند که بدون استفاده از CD يا فلاپي، نرم افزار مورد نياز خود را تهيه کنيد. در اغلب مواقع، قبل از اين که بتوانيد از رايانه استفاده کنيد، بايد نرم افزار، درون آن نصب شود. نصب يک برنامه ي کاربردي به معني انتقال تمامي اطلاعات مورد نياز، از ديسک اصلي(Original Disk) به ديسک سخت(Hard Disk) رايانه است. بعد از نصب برنامه، براي حفاظت ديسک هاي اصلي مي توان آن ها را در محيط مناسب نگهداري کرد. بسياري از رايانه هاي جديد با نرم افزارهايي که از پيش بر روي آن نصب شده اند عرضه مي شوند. اين رايانه ها داراي مزايايي هستند، از جمله، ممکن است شما نتوانيد ديسک اصلي را تهيه کنيد ولي نرم افزارهاي نصب شده در رايانه مي تواند به راحتي در رايانه اي که تازه بسته بندي آن باز شده است، استفاده شوند. حتي اگر در رايانه، اين مجموعه نرم افزارها وجود نداشته باشد همواره سيستم عاملي روي آن نصب مي گردد.
Microsoft Windows
براي استفاده مفيد از رايانه، قبل از هر چيزي به يک نرم افزار نياز است و نرم افزار نيز قبل از انجام هر کاري به يک سيستم عامل نياز دارد. سيستم عامل مورد استفاده در اغلب رايانه ها، Windows از شرکت ميکروسافت است. Windows از قبل بر روي رايانه ها نصب مي شود وبراي موارد ضروري معمولا بر روي يک CD-ROM نيز عرضه مي شود. سيستم عامل، رابطي است بين شما و رايانه. شما از اين سيستم عامل استفاده کرده و به رايانه مي گوييد چه کاري انجام دهد. در Windows مي توان از يک موش استفاده کرد که قادر است نشانگر روي صفحه نمايش را کنترل کند. با فشار دادن دکمه موش(Click) روي نشانه ها(icon)، تصويرهاي کوچکي که در اين سيستم عامل گنجانده شده، انتخاب گزينه از منو و نوشتن با کمک صفحه کليد، شما مي توانيد رايانه را کنترل کنيد و به آن دستور دهيد. وقتي که مي گويند يک نرم افزار تحت Windows اجرا مي شود، يعني اين نرم افزار انتظار دارد که درون رايانه ي شما Windows در حال اجرا باشد و در غير اين صورت اگر رايانه فاقد Windows باشد نرم افزار مورد نظر، نصب نشده و اجرا نخواهد شد. نرم افزارهايي که براي نگارش هاي قديمي تر ويندوز(سيستم عامل پيش ازWindows XP) يا MS-DOS طراحي شده اند، با رايانه اي که داراي سيستم عامل Windows جديد(مانند XP يا Vista ويندوز ويستا) است نيز اجرا مي شود، اما اين نرم افزارها نمي توانند از ويژگي هاي جديد Windows هاي نگارش جديد سود ببرند. از آن جايي که Windows(و ساير نرم افزارهايي که به آن نياز دارند) دستورات طولاني و پيچيده اي به رايانه مي دهند؛ به همين علت، به کار بردن رايانه ي شخصي قوي، مهم به نظر مي رسد. همان طور که سيستم هاي عامل و نرم افزارها پيچيده تر مي شوند براي اجراي اين نرم افزارها، به رايانه ي شخصي قدرتمند تري احتياج داريد. به همين دليل، روزي فراخواهد رسيد که رايانه هاي فعلي، ديگر قابل استفاده نبوده و کنار گذاشته شوند.
برنامه هاي کاربردي چيست؟
Windows به تنهايي نمي تواند براي کاربران سيستم، کمک موثري باشد و براي انجام بعضي کارهاي مفيد نياز است که نرم افزار يا برنامه هاي کاربردي به آن ها اضافه شود. برنامه ي کاربردي، برنامه يا قطعه اي از يک نرم افزار مي باشد که جوابگوي يک نياز خاص است. به عنوان مثال، يک ويرايشگر براي تايپ متن مواردي از قبيل: نامه ها، گزارش ها و کتاب ها است و يک صفحه گستر(Spreadsheet) براي کار کردن با اعداد، طراحي شده است و به صورت خودکار محاسباتي که دايما با ماشين حساب انجام مي شود را انجام مي دهد. همه ي برنامه هاي کاربردي براي انجام کارهاي روزانه و مستمر طراحي نشده اند. به هر حال، برنامه هاي کمک يا سودمند (Utilities) نوع ديگري از نرم افزار هستند. برنامه هاي کاربردي به منظور بر طرف کردن نيازهاي گاه و بي گاه اعمالي مانند اتصال رايانه شما به رايانه هاي ديگر، مرتب کردن ديسک سخت شما و کنترل بر روي ويروس ها طراحي شده اند. لزومي ندارد که برنامه هاي کاربردي حتما کارهاي جدي انجام دهند. مثلا بازي ها، يک نوع از برنامه هاي کاربردي هستند و در بازار، هزاران دايره المعارف، فرهنگ لغت و ساير مراجع ديگر وجود دارد. متاسفانه، مانند فيلم سينمايي که پايان آن نامشخص است، شما تا نرم افزاري را آزمايش نکنيد نمي دانيد خوب است يا نه. خوشبختانه نشرياتي مانند What Pc نرم افزارها را مورد ارزيابي قرار مي دهند. اگر خواسته باشيد نرم افزار مناسبي بخريد، بعضي از توليدکنندگان، نسخه هايي نمايشي از نرم افزار را ارايه مي کنند. بنابراين، شما مي توانيد قبل از خريداري، اطلاعات بيشتري درباره آن ها به دست آوريد. شبکه ي جهاني اينترنت نيز محيطي مناسب براي پيدا کردن ويژگي هايي اين چنيني است. اينترنت، يک مرجع مناسب براي نرم افزارهاي اشتراکي است که به صورت مجاني بر روي شبکه ي اينترنت قرار داده مي شوند و اگر مايل به استفاده از آن ها باشيد، شهريه اي ناچيز پرداخت مي کنيد. اغلب نرم افزارهاي اشتراکي، معمولا يک راهنما يا يک نسخه ي جديد از نرم افزار را که ويژگي هاي بيشتري دارد جهت ايجاد انگيزه براي استفاده ارايه مي کنند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

مطالب کلاس با اعمال دستورات word 10 سال 8 ماه ago #19519

حتما مطالب سایر دانشجویان مطالعه شود
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.