جمعه, 31 فروردين 1403

 



موضوع: وای فای چیست؟

وای فای چیست؟ 9 سال 8 ماه ago #95861

پيوست wifi2_rsz.jpg يافت نشد


وای فای چیست؟
وای فای (Wi-Fi) نام یک فناوری پرطرفدار شبکه های بی سیم است که با استفاده از امواج رادیویی امکان اتصال پر سرعت به اینترنت یا شبکه را فراهم می سازد. یکی از تصورات غلط در مورد Wi-Fi این است که به آشتباه آن را مخفف عبارت wireless fidelity می دانند، اما در واقع وای فای تنها یک علامت تجاری ثبت شده برای استاندارد بی سیم IEEE 802.11x می باشد.
وای فای به عنوان یک علامت تجاری متعلق به سازمان Wi-Fi Alliance است. این سازمان وای فای را اینطور تعریف می کند : هر شبکه محلی بی سیم (WLAN) که بر مبنای استانداردهای ۸۰۲.۱۱ موسسه مهندسین الکتریک و الکترونیک (IEEE) بنا شده باشد.
وای فای در ابتدا برای شبکه ها و تجهیزات مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱b فقط به کار می رفت. اما سازمان Wi-Fi Alliance برای همسان سازی و جلوگیری از تعدد راهکارهای شبکه که باعث سردرگمی می شد عبارت وای فای را برای شبکه ها و تجهیزات با همه استانداردهای ۸۰۲.۱۱ به کار برد.

وای فای چگونه کار می کند؟
وای فای بدون هیچ گونه ارتباط کابلی بین فرستنده و گیرنده کار می کند. ارتباط بین فرستنده و گیرنده از طریق فرکانس رادیویی صورت می گیرد. فرکانس رادیویی در یک طیف الکترومغناطیسی مشخصی برای انتشار اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد. پایه و اساس هر شبکه بی سیم اکسس پوینت AP(Access Point)ها هستند، وظیفه اصلی اکسس پوینتها انتشار سیگنال شبکه بی سیم است. کامپیوترها و دستگاه های دیگر این سیگنال را دریافت می کنند و از طریق اکسس پوینت به شبکه (و اینترنت) وصل می شوند. کامپیوترها و سایر ابزارهایی که قصد وصل شدن به شبکه وای فای را دارند باید به تجهیزات اتصال به شبکه های بیسیم مجهز شده باشند، مانند کارت شبکه ی بی سیم. کارت شبکه بی سیم در لپتاپها و تلفنهای هوشمند به طور پیشفرض تعبیه شده و امکان اتصال آنها را به شبکه های بی سیم فراهم می کند.

پشتیبانی وای فای
وای فای توسط ابزارها و برنامه های بسیار زیادی پشتیبانی می شود. از کنسولهای بازی گرفته تا تلفنهای هوشمند. همینطور تقریبا همه سیستم عاملها هم از وای فای پشتیبانی می کنند. سازمان Wi-Fi Alliance بعد از آزمایش و بررسی به ابزارهای وای فای اعتبارنامه وای فای Wi-Fi Certified می دهد. همه دستگاه هایی که این اعتبارنامه را داشته باشند قابلیت اتصال به همدیگر را دارند، فرقی هم نمی کند که چه شرکتی سازنده دستگاه باشد. هر وسیله ای که قابلیت اتصال به وای فای را داشته باشد و اعتبارنامه Wi-Fi Certified را دریافت نموده باشد می تواند به هر اکسس پوینتی که اعتبارنامه وای فای را دریافت کرده وصل شود. دستگاه هایی که اعتبارنامه را دریافت کرده اند با قرار دادن نشان اعتبارنامه بر روی بسته بندی مشخص می شوند.

فنناوری
آخرين ويرايش: 9 سال 8 ماه ago توسط محمد مؤذّنی چیمه.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.