جمعه, 10 فروردين 1403

 



موضوع: بانکداری الکترونیک (قسمت اول _ مفاهیم )

بانکداری الکترونیک (قسمت اول _ مفاهیم ) 10 سال 3 ماه ago #41613

بانک‌داری الکترونیک یا برخط یا اینترنتی، عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آنها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرایندهای بین شعبه‌ای و بین بانکی در سراسر دنیا و ارائه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به مشتریان که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، در هر ساعت از شبانه روز (۲۴ ساعته) از طریق کانال‌های ارتباطی ایمن و با اطمینان عملیات بانکی دلخواه خود را انجام دهند.

به عبارت دیگر بانکداری الکترونیکی استفاده از فناوری‌های پیشرفته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی است و نیازی به حضور فیزیکی مشتری در شعبه نیست

به عبارت دیگراستفاده از سایر ابزارها و کانالهای الکترونیک نظیر تلفن همراه، تلفن و تلویزیون دیجیتال به منظور اطلاع رسانی، ایجاد ارتباط و انجام تراکنش بانکی را نیز مشمول تعریف بانک‌داری الکترونیک است .مهمترین کانالهای بانکداری الکترونیک عبارتند از :رایانه های شخصی ،تلفن همراه ، تلفن ثابت ،دستگاه خودپرداز، پایانه های فروش ،کیوسک ، شبکه های مدیریت یافته موسسات مالی

در بخشهای بعدی کانالهای ارتباطی را در حوزه بانکداری الکترونیک معرفی کرده و مزایای استفاده از این روش بررسی میگردد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.