پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

 



موضوع: شما هم به دارندگان وبلاگ بپیوندید - قسمت اول

شما هم به دارندگان وبلاگ بپیوندید - قسمت اول 10 سال 7 ماه ago #36850

در این مجال می‌خواهیم خیلی مختصر با هم در مورد وب سایت، پرتال و وبلاگ صحبت کنیم.

وب سایت چیست؟
Site در لغت به معنی مکان است و در دنیای مجازی یعنی مکانی که به شما اجاره داده می‌شود تا به فعالیت بپردازید.
سایت مانند یک مغازه می‌ماند که از چند قسمت تشکیل شده، یکی اسم مغازه، یکی مکان مغازه، یکی متراژ مغازه و دیگری دکوراسیون داخلی مغازه.
خب شاید بگوید این مطالب چه ربطی به سایت دارد؟ در ادامه خواهیم دید!
اسم مغازه:
برای یک سایت حکم دامنه یا Domain را دارد که انواع مختلفی دامنه داریم از .com .net .org .ir .info تا .ایران .asia .in و …
شما با خرید یک دامنه می‌توانید نام و آدرس سایت خود را مشخص کنید …
مکان مغازه
برای یک سایت حکم سرور و یا هاستینگی که انتخاب می‌کند را دارد تفاوت قیمت هاست هم به کیفیت و سرعت و امنیت آن بر می‌گردد. شاید بگویید
هاست چیست؟
همه ما برای ذخیره اطلاعات در رایانه شخصی خودمان نیاز به وسیله‌ای به نام هارد داریم. در فضای اینترنت در اصطلاح به این فضا هاست می‌گوییم.
فقط یک نکته برای خرید هاست عرض کنم که باید هاستینگی را انتخاب کنید که قدرت بالایی داشته باشد و در صورت امکان suphp فعال باشد.
اگر suphp فعال نباشد هر بار آپلود افزونه یا قالب از شما رمز هاست می‌خواهد و برای آپلود در قسمت رسانه دسته‌بندی ماهانه و سالانه به مشکل بر می‌خورد؛ برای ویرایش قالب هم باید سطح دسترسی تعریف کنید، که اگر suphp فعال باشد دیگر چنین مشکلی پیش نخواهد آمد.
متراژ مغازه
حکم مقدارهاستی را دارد که شما انتخاب می‌کنید همینطور که یک مغازه بزرگ فضای زیادی می‌خواد سایت بزرگ هم هاست بیشتری می‌خواهد بهتر از قبل از خرید هاست با توجه به اهداف و نوع سایت خود پکیج مناسبی را از یک سایت هاستینگ مناسب انتخاب کنید.
دکوراسیون داخلی
در اینجا حکم سیستم مدیریت محتوا یا cms و طراحی قالب آن را دارد. سیستم مدیریت محتوا نوع‌های خاصی دارد. شما می‌توانید یک سری اختصاصی برای سایت خود بنویسید یا سفارش دهید یا از یک سری از سی ام اس های عمومی رایگان استفاده می‌کنند.
پرتال چیست؟
در اکثر مواقع مفهوم پورتال (پرتال) با وب سایت اشتباه گرفته می‌شود. اما باید توجه نمود که پورتال (پرتال) مفهومی بسیار فراتر و گسترده تر از وب سایت دارد. این سوء تعبیر بیشتر به این خاطر بوجود می‌آید که یک پورتال از طریق وب نیز قابلیت تعامل با کاربران و پرسنل مختلف را دارد. ولی در واقع یک پورتال، درگاه، دروازه یا مکانی است که اطلاعات، اسناد و امور مهم اعم از اطلاعات و اسناد درون سازمان و سازمانهای مرتبط را بصورت یکپارچه، سازماندهی و مدیریت می‌نماید و امکان ثبت و تغییر و مدیریت اطلاعات، اسناد ، پرسنل و کاربران را بصورتی جامع و به روشهای مختلف تحت وب و تحت شبکه‌های گوناگون دیگری مانند شبکه‌های اینترانت و... فراهم می‌نماید.
در واقع پورتال پایگاهی است بر روی وب که به تبادل اطلاعات با کاربران می‌پردازد. پورتال اطلاعات را از منابع مختلف جمع آوری و به کاربران خود ارائه می‌دهد تا آنها نیازهای خود حول محور فعالیت آن پورتال را بصورت مجتمع در یک پایگاه واحد بدست آورند.
پورتال‌ها بر خلاف وب سایت‌ها به منابع و پایگاه‌های مختلف متصل هستند و دائما با آنها در حال تبادل اطلاعات بوده و در نهایت اطلاعات مورد نیاز کاربران خود را بصورت دسته‌بندی شده ارائه می‌دهند. البته این بدین معنا نیست که خود هیچ گونه اطلاعاتی منتشر نمی‌کنند، بلکه پورتال‌ها خود نیز قابلیت انتشار اطلاعات سازمان یا شرکت خود را دارند و در صورت لزوم با سایر پورتال‌ها به اشتراک می گذارند.
امروزه پورتال ها فقط جنبه اطلاع رسانی ندارند، بلکه به کاربران خود این امکان را می‌دهند که از خدمات الکترونیکی سازمان یا شرکت بهره‌مند شوند.
تفاوت پورتال با وب سایت:
بطور کلی تفاوت وب سایت با پورتال را می‌توان در موارد ذیل خلاصه نمود:
1. وب سایت انطباق پذیر نیست، بدین معنا که نمی‌توان محتوای آن را بصورت خودکار تغییر داد، در حالی که محتوای پورتال بصورت خودکار و بدون دخالت نیروی انسانی قابل تغییر است.
2. وب سایت انعطاف پذیر نیست، بدین معنا که نمی‌توان محتوای وب سایت را بصورت آنلاین تغییر داد، در حالی که محتوای پورتال با استفاده از کنترل پنل به سادگی قابل تغییر است.
3. وب سایت محاوره ای نیست، بدین معنا که با کاربر ارتباطی برقرار نمی‌کند و با او به تبادل اطلاعات نمی پردازد، در حالی که پورتال بر اساس نیاز کاربر اطلاعات مورد نیاز او را ارائه می دهد.
4. وب سایت صرفا جهت اطلاع رسانی است، در حالی که پورتال علاوه بر اطلاع رسانی به جمع آوری اطلاعات نیز می‌پردازد.
در مجموع تفاوت های زیادی بین پورتال و وب سایت وجود دارد هر چند که در ظاهر تفاوت چندانی بین این دو مشاهده نمی‌شود، چون هر دو بر اساس یک استاندارد (html) خروجی خود را نمایش می‌دهند اما به محض شروع استفاده، تفاوتها نمایان می‌شود.
تفاوت پورتال با CMS:
سی‌ام‌اس (سیستم مدیریت محتوا - Content Management System) صرفاً جهت مدیریت محتوای یک وب سایت بکار می‌رود. در حالی که پورتال با در برگرفتن سی ام اس درون خود علاوه بر این قابلیت، امکان تبادل اطلاعات با پورتال‌های دیگر و جمع‌آوری اطلاعات از منابع مختلف و همچنین امکان اتصال پورتال‌ها را در دامنه‌های مختلف فراهم می‌سازد. به عبارتی دیگر سی‌ام‌اس زیر سیستم لاینفک پورتال بوده هر چند که به تنهایی نیز کاربرد دارد.
از سایت‌ها می‌توان به بلاگفا و از پرتال های ایران دات‌آی‌ار اشاره کرد.
وبلاگ چیست؟
وبلا گ (weblog) ترکیبی است از دو کلمه web به معنای شبکه جهانی و log (به معنای گزارش روزانه یا روز نوشت) است که یک صفحه شخصی یا گروهی می‌باشد که بصورت روزانه یا چند وقت یکبار با مطالب جدید بروز می‌شود.
وبلاگ با اینکه پدیده‌ای نوظهور در اینترنت می‌باشد ولی انقلابی در عرصه اینترنت بپا نموده است که این به دلیل خصوصیت‌هایی است یک وبلاگ دارد که از همه مهمتر رایگان بودن آن است و همچنین کار با آن بسیار ساده و راحت می‌باشد و احتیاج به تخصص و دانش خاصی ندارد برای همین هر روز افراد بیشتری را می‌بینید که وبلاگ نوسی روی می‌آورند مخصوصا این استقبال در بین جوان‌ها بیشتر است و این‌ها همه موجب شده روز به روز اطلاعات جالب ومفید به اینترنت اضافه شود. از این گذشته اگر وبلاگ پویایی داشته باشید از طریق آن درآمد زایی هم می‌شود انجام داد که این امر با گذاشتن یکسری تبلیغات از سایت‌های تبلیغاتی در وبلاگ شما انجام می‌شود.
استقبال از وبلاگ در بین ایرانیان و فارسی زبانان بسیار گسترده بوده که بخشی از این وبلاگ‌ها به خاطرات شخصی و اتفاقات روزانه افراد می‌پردازد و بعضی دیگر نیز بصورت تخصصی و در زمینه خاص و تخصص خود مطلب می‌نویسند وهمچنین خوانندگان این مطالب نظراتشان را در آن خصوص می‌دهند که به جذابیت‌های وبلاگ افزوده است.
شما هم اگر می‌خواهید یک صفحه شخصی داشته باشید دست بکار شوید و در یکی از سرویس دهندگان وبلاگ ثبت نام کنید.
سرویس دهندگان رایگان وبلاگ:
معروفترین این سرویسها که زبان فارسی را پشتیبانی می کنند:

www.blogfa.com (که ما در گفتگوی بعدی طریقه ساختن وبلاگ در این سایت را مرور خواهیم کرد)
www.persianblog.ir
www.blogger.com
www.blogsky.com
www.mihanblog.com
و سرویس دهنده های دیگر :
www.blog.com
www.newblog.com

منابع: پارس دیتا، ایران وب سرویس، پارسی بلاگ، شرکت اطلاعات سامان و...
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: محمود مولائی, سليمان شادلو*