جمعه, 10 فروردين 1403

 



موضوع: فضای مجازی چیست؟

فضای مجازی چیست؟ 10 سال 7 ماه ago #25072

فضای مجازی چیست؟



فضای مجازی جهانی موازی با جهان واقعی است که همه ی وجوه تکرار شونده ی زندگی در جهان واقعی را شامل می شود و به گفته ی دکتر عاملی فرآیندی است که به همگن سازی با جهان واقعی می انجامد.به گفته ی او:" فضاي مجازي يك تكنولو‍ژي از سنخ "تك تكنولوژي ها" مثل ماشين لباس شوئي و يخچال و يا حتي تكنولوژي هاي رسانه اي مثل راديو، تلويزيون و سينما نيست. جهان مجازي يك "ابر تكنولوژي" است كه در ذات جهان شمول خود، بعد ابزاري آن بسيار كم رنگ مي شود و جهان واقعي را به جهان مجازي نزديك مي كند."

اگر چه در تفکیک واژه های این ترکیب در معنای واژه ی مجاز ممکن است با غیر حقییقی یا ضد حقیقی بودن مواجه شویم اما مسئله این است که فضای مجازی به همان میزان دنیای واقعی حقیقت دارد!

بنابر این در این که مجازی در این ترکیب به چه معناست باید ظرافت بیشتری به کار برد.

چنانچه مجاز برای تمامی مفاهیم در مقابل حقیقت بودن.وهمی و خیالی بودن .در مقایسه با محسوس بودن .ذهنی بودن .در مقابل عینی قرار گرفتن. خارج از معنای اولیه بودن و فضای دوم به ویژه دوم بودن به کار می رود.

اما مسئله این است که در ترکیب فضای مجازی مجاز حقیقتا به چه معناست؟

اگر فضای مجازی را مترادف با شبکه ی جهانی اینترنت بدانیم فضای مجازی امکان بهره بری از واقعیت ها در خیال بدون کاربرد مواد را به ما می دهد پس شاید واژه ی مجازی تا حدودی به معنای خیالی بودن اشاره داشته باشد.چنانچه در این فضا ما بسیاری چیزها را خیال می کنیم.مثل حضور خیالی در فضاهای مختلف!

اما باید توجه داشت در مقایسه و در مقابل محسوس بودن این فضا به چه معنا خواهد بود؟

اینکه در این دنیای بزرگ که در تعامل با دنیای واقعی ما قرار گرفته بسیاری از مفاهیم معنای متفاوتی می یابد چندان قابل انکار نیست.

چنانچه نمی توانیم بگوییم در فضای مجازی مکان و زمان وجود ندارد.چرا که در این فضا مان هست اما مفهوم آن با آنچه در دنیای واقعی هست متفاوت است.از طرف دیگر همین محسوس بودن هم معنای جدیدی می یابد.به عنوان مثال ممکن است ما از طریق فضای مجازی بو طعم و...را حقیقتا حس کنیم ولی این حس کاملا آن چیزی که در دنیای واقعی تجربه می کنیم نیست.

معنای دیگر مجازی ذهنی است.ذهنی و انتزاعی بودن فضای مجازی به همان معنای در مقابل مسائل عینی قرار گرفتن است.چنانچه بسیاری از فعالیت هایی که در فضای مجازی انجام می گیرد عینی نیست.این معنا بسیار با معنای خیالی بودن فضای مجازی نزدیک است.

اما از نظر دکتر عاملی مهم ترین معنای مجازی در ترکیب فضای مجازی دوم بودن آن است.چرا که همه ی معانی ذکر شده کمابیش به این معنی اشاره دارند و آن چه در اولین تصورات در مورد فضای مجازی به ذهن خطور می کند دنیایی حقیقی در کنار در کنار دنیای واقعی است که پس از آن قرار دارد و ایندوم بودن نیز به سبب تصنعی بودن آن است.

فضای مجازی دنیای کاملا ساختگی و تجاری است. این بدان معنا نیست که همه ی فعالیت هایی که در رابطه با آن قرار می گیرد مستقیما با پول سروکار دارد .امادر نهایت چون هدف تمام فعالیت های صورت گرفته در آن سود بردن و بهره وری مادی است این دنیا کاملا تجاری و صنعتی شده است .

اهمیت

فضای مجازی و ویژگی های منحصر به فرد آن موجب شده است علی رغم کاربردهای فراوان و متنوعی که دارد مسائل و تغییرات جدیدی در دنیای واقعی ایجاد کند.چرا که این فضا کاملا در تعامل با جهان واقعی قرار می گیرد و همه چیز دنیای واقعی را تغییر می دهد و به رقابت با آن ها می پردازد.جایگزین آن ها می شود و آن ها را پس می زند .فضای مجازی در همه ی روند ها و ظرفیت ها و نگرش های جهان واقعی تاثیر می گذارد .

چنانچه با تغییر یکی از جنبه های واقعی زندگی در جهان واقعی بر بسیاری از مسائل موجود در جهان واقعی اثر می گذارد و آن روابط انسانی است که البته این تاثیر به تغییر محدود نمی شود بلکه به آفرینش مسائل و روابط جدید نیز می پردازد که از آن جمله روابط غایب با غایب است.

اما مسئله دیگر آنکه به گفته ی دکتر عاملی عناصر فرهنگی جهان واقعی و جهان مجازی همیشه ممکن است تکمیلی نباشد و شامل تضادی شود.از این رو باید این فضا را شناخت.بدان پرداخت و سعی نمود که آن را قابل پیش بینی کنیم .در غیر این صورت ممکن است فضای مجازی به سلطه دست یابد و در صورت زیانمند بودن این سلطه این جهان غیر قابل کنترل خواهد بود.

در مجموع آنچه باید بسیار بدان توجه کرد این است که ویژگی های فضای مجازی آن را قادر ساخته که سکان دار جهان واقعی شود .عدم شناخت و امکان کنترل آن بی شک زیانمند خواهد بود.

کاربردهای فضای مجازی

گستره ی کاربری فضای مجازی بسیار وسیع است.این گستره از کوچکترین امور روزمره آغاز می شود تا بخش های کلان اقتصادی سیاسی و فرهنگی.از جمله بازارهای اینترنتی خرید و فروش در دنیای مجازی انواع سرگرمی ها و...

اما علاوه بر این کاربردها فضای مجازی همچنین به خلق مسائل جدید تری پرداخته.به عنوان مثال می توان به صنعت هرزه نگاری اشاره کرد.به این معنا که عمق و گستره ی مفهوم مسائل را تغییر داده.چنانچه در صنعت سکس علاوه بر سفارش های دریافت در منزل می توان به آشنایی با مد ها و سلایق جدید و متنوع جنسی هرزه گری در خود فضای مجازی به منظور ارضای دیداری (یعنی ایجاد رابطه ی جنسی از طریق وب کم)و...این مثال خود به خوبی مشخص کننده ی قابلیت گسترش و تنوع و ارزشیابی معیار های جدید در حوزه های مختلف در فضای مجازی است.

ایران

با توجه به اینکه در ایران ضد تبلیغ های فراوان در رابطه با اینترنت و فضای مجازی وجود دارد.به نظر می رسد مهم ترین برنامه ی ایران در رابطه با استفاده از کاربردهای این شبکه جهانی حذف این ضد تبلیغ ها گسترش و فراگیر کردن آن در جهت استفاده از آن است .زیرا تنها در این صورت است که استفاده از سودمندی های آن در همه ی زمینه ها و شاخه ها از برنامه ریزی های کوچک تا بزرگ مثل کاهش ترافیک تا آموش های مختلف (شخصی و همگانی) امکان پذیر خواهد بود!



منابع

www.hamshahrionline.ir

www.favanews.com

www.tebyan.net

كلاس هاي درس مطالعات فضاي مجازي دكتر عاملي.
آخرين ويرايش: 10 سال 7 ماه ago توسط نسیــــم مجیـــــدی.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: زهره هدایتی