شنبه, 10 خرداد 1399

 

*ده نماد پرمعامله امروز | کانون‌های تمرکز نقدینگی در بورس تهراندوره آموزشی بورس و سرمایه گذاری (مقدماتی ، پیشرفته) * جهت ثبت نام تلفن:88934456 داخلی 110  ***اطلاعیه مهم جهت امور فارغ التحصیلان کلیک کنید ***


معرفی کتاب سیاست خبری

                                                          واحد13

واحد13نام کتاب:«سیاست خبری»
واحد13نام نویسندگان:حسن گل احمدی و فوزیه خالدی (مدرسین مرکز13 تهران)
واحد13با مقدمه ای از :حسن گل احمدی

واحد13سال انتشار:1393
واحد13ناشر:مولف
واحد13چکیده ای از کتاب: «برای تشریح سیاستگذاری خبری در یک رسانه باید سازمان و تشکیلات و همچنین نیروی انسانی را مورد توجه قرار داد. به طور کلی می توان سیاستگذاری خبری را برنامه ریزی، طرح ریزی و اتخاذ تصمیماتی در جهت پیشبرد اهداف سازمان های رسانه-ای با استفاده از تولید اخبار مورد نظر و با توجه به تشکیلات و محیط و نیروی انسانی تعریف کرد. در فرایند اتخاذ تصمیمات؛ افراد و گروه های مختلف با زمینه های اجتماعی، فرهنگی، ارزشی، اعتقادی، اقتصادی و سیاسی گوناگون دخالت دارند. در فرایند اتخاذ تصمیم ها، مسأله چند گونگی علایق و منافع مطرح می شود. به این معنی که هر فرد یا گروه منافع خاص خود را دنبال می کند و متناسب با اهدافش از استراتژی های متفاوتی بهره می گیرد.»
«البته باز از آنجایی که از یک سو انجام کار خبری و فنون خبرنویسی امروزه روز، دیگر فقط در چهارچوب نگارش یک خبر متنی خلاصه نمی شود و گاهاً یک تصویر به جای صدها کلمه در انتشار یک خبر کاربرد دارد و از سویی دیگر قطعاً به دلیل نوع فعالیت های آنلاین ژورنالیسم و محدودیت نیروهای فعال در این عرصه باید به این نکته توجه داشت که هر خبرنگار می بایست به نوعی خودکفایی در فنون خبرنگاری دست یابد و توانایی هم زمان استفاده از مهارت های مختلف خبری را دارا باشد که از آن می توان به عنوان خبرنگار چند مهارته یاد کرد، که یکی از این مهارت ها فهم خبر از بعد سیاست به کار گرفته شده خبر می¬باشد. اینکه خبر و پیام انتشار یافته از چه سیاست خبری برخوردار بوده است.»
این کتاب در پنج فصل تدوین شده است که فصل اول مختصری از دریای ناآرام خبر را پیش روی خواننده قرار داده است، - ناآرام از این منظر که با وجود تعدد رسانه ها، محدودیت رسانه ها و محدود بودن زمان برای انسان، این خبرها هستند که فوج فوج بر انسان ها فرود آمده و او را غرق طیف فکری خود می کنند و از هر سو به ذهن انسان شلاق می زنند.- تعریف خبر، ارزش و عناصرخبر، سبک خبرنویسی، منبع و لید و دروازه-بانی خبر در این فصل آورده شده است. در فصل دوم نیز مختصری به ویراستاری در رسانه ها پرداخته شده است، اینکه نوشتن يك جمله درست، سخت ترين كار دنياست. اینکه ویراستاران همانند روغن داخل موتور بر کارآیی موتور تاثیر گذاشته و کار چرخش چرخ دنده ها را تسهیل و روان می کنند. فصل سوم به صفحه آرايي در رسانه ها پرداخته است، که در نوع خود جزء سیاست خبری هر رسانه ای محسوب می شود، اینکه با نوع چیدمان صفحه و استفاده از رنگ، حروف، فونت، عکس و... شیوه ارتباط مناسب با مخاطب را مورد مطالعه قرار داده است. فصل چهارم به تعاریف کلی سیاست و نظريه های رایج در سیاست و ارتباطات سیاسی پرداخته شده است. فصل آخر (پنجم) به سیاست گذاری خبری و تاکتیک های رایج شیوه‌های انتقال و القای پیام و جدول تاکتیک های خبری پرداخته شده است.»
این کتاب توسط خود مولف و در چاپخانه «صبا» به چاپ رسیده است.
نويسنده : سمیه کاظم زاده

این کاربر 13 مطلب منتشر شده دارد.