جمعه, 10 فروردين 1403

 



موضوع: آثار اقتصادی در توسعه گردشگری

آثار اقتصادی در توسعه گردشگری 8 سال 10 ماه ago #114884

  • وحید رجبی
  • وحید رجبی's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 54
  • Thank you received: 26
با سلام خدمت استاد گرامی
آثار اقتصادی در توسعه گردشگری گردشگری

تجربه‌های سفر، اثرات ژرف و عمیقی بر جامعه و مسافر دارد، زیرا خاطرات زندگی است اغلب تجربیات سفر جزء مهم‌ترین و برجسته‌ترین
سفر، تأثیرات برجسته و مشخصی بر درک ملی و شناسایی سایر افراد داردحضور بازدیدکنندگان در هر کشوری بر الگوی زندگی افراد بومی تأثیر می‌گذارد
بازدید کنندگان نیز تحت تأثیر فرهنگ کشور میزبان و ارزش‌های موجود در آن قرار می‌گیرند.
از سوی دیگر «صنعت جهانگردی همواره عاملی برای پیشرفت وضع اقتصادی بوده است. همچنین این صنعت می‌تواند موجب تغییرات اقتصادی و اجتماعی شود؛ در سایه گفتگو و ایجاد رابطۀ متقابل بین مردمان دو ناحیه، پیام صلح بدهد و از آن جا که این صنعت به ارائه خدمت متکی است می‌تواند موجب افزایش اشتغال و درآمد شود.

هيچ فعاليت تجارتي بين‌المللي ديگري وجود ندارد كه درآن گردشگري چنين تأثير متقابل شديدي ميان عناصر اقتصادي، سياسي، محيطي و اجتماعي وجود داشته باشد. «ممکن است توسعه جهانگردی از جهتی ایجاد مزیت کند و از جنبه‌ای دیگر محدودیت به وجود آورد. مثلاً از جهت اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد برای ساکنان یک منطقه مفید واقع شود ولی از سوی دیگر سبب آلوده ساختن محیط زیست و از میان رفتن محیط طبیعی و سرمایه‌های ملی شود.»
در این مبحث فقط به آثار اقتصادی توسعه گردشگری اشاره می شود.

آثار مثبت (اقتصادی )
ازآثار مثبت اقتصادی به طور مفصل میتوان اشاره کرد:
--ایجاد فرصت های شغلی جدید،
-- ارزآوری،
--ارتقای سطح زندگی مردم،
--فروش خدمات و کسب درآمد از جمله مزایای مستقیم حاصل از جهانگردی است
از مزایای غیرمستقیم جهانگردی می توان از:
-- فعالیت های ساختمانی،
--صنایع دستی هنری،
-- کشاورزی،
--باغداری،
-- ماهیگیری،
--خدمات و کالاهای مصرفی،
-- توسعه و بهبود تجهیزات زیربنایی مانندجاده ها،
-- خطوط ارتباطی و سیستم های حمل و نقل نام برد .
--جهانگردی شدیداً بر اشتغال تأثیر می گذارد.
ورود جهانگردان مساوی است با تقاضا برای مکان (هتل، مهمانسرا) غذا (رستوران) جابجایی اقلام خریداری شده (باربر) جابجایی در سطح شهر یا منطقه (راننده) کسب اطلاعات (راهنما) گرفتن عکس (عکاسی) خریدسوغات (صنایع محلی و دستی و تولیدات داخلی) و ... اینها موجب افزایش افرادی خواهدشد که در این حوزه مشغول به کار می شوند و بدین ترتیب با پول گردشگر در واقع آنان شاغل خواهند شد و این به نفع دولت و ملت خواهد بود. «مطلوب ترین اثر جهانگردی، ارزی است که وارد کشور می شود مقصود از مازاد درآمد جهانگردی (Travel surplus) پول هایی است که جهانگردان وارد یک کشور خاص می کنند و این پول بیش از پول هایی است که جهانگردان آن کشور در خارج به مصرف می رسانند .گردشگری نه تنهاموجب کسب درآمد مستقیم و چند برابر چرخۀ پولی غیرمستقیم، موجب رشد تولیدات صنایع دستی و صنعتی نیز می شود.پول هایی که جهانگرد خرج می کند بر سیستم اقتصادی کشورمیزبان اثرات مثبتی می گذارد.
جهانگرد با ورود خود به یک ناحیه و بازدید از آثار تاریخی یامحیط طبیعی، درآمد ایجاد می کند و این درآمد بودجۀ لازم را جهت نگهداری و مرمت آن محیط یا مکان تاریخی فراهم می آورد.با درآمدهای ناشی از جهانگردی می توان دورترین نقاطی که از لحاظ جهانگردی حائز اهمیت است جاده ساخت، سیستم آب و فاضلاب ایجاد کردبرای جلوگیری از آبها لازم است.می توان نتیجه گرفت «گردشگری نوعی عدالت اجتماعی رادر اقتصاد جهانی ایجاد می کند و موجب توزیع امکانات و رفاه در مناطق حاشیه ای کره زمین می گردد.» (پاپلی یزدی، ۱۳۸۵: ۴۱)«گردشگری به عنوان یک فعالیت اقتصادی جایگزین در یک اقتصاد تک محصولی می تواند روند توسعه را با تنوع بخشی به اقتصاد ملی تسریع نماید. کشورهای در حال رشد که وابستگی زیادی به اقتصاد تک محصولی دارند و از تغییرقیمت کالاها به شدت آسیب می بینند می توانند گردشگری را برای تنوع بخشی به اقتصادبه عنوان شکل مطلوب از دگرگون سازی برگزینند. هر جا که بی کاری شدید نیروی کارنسبتاً غیر ماهر و منابع جانشین شونده بسیار محدود برای اشتغال وجود دارد، شکل گیری فعالیت های گردشگری می تواند مناسب ترین اقدام باشد .
گردشگری را در اصطلاح اقتصادی صادرات نامرئی محصولات و خدمات می‌نامند، زیرا در حالی که اثر اقتصادی آن در تراز پرداخت‌های یک کشور مشهود و ظاهر می‌گرد درآمدهای ناشی از آن نظیر درآمدهای به دست آمده از ارائه خدمات افراد یک کشور در کشور بیگانه مشهود و معلوم نیست.
پول‌هایی که جهانگرد خرج می‌کند بر سیستم اقتصادی کشور میزبان اثرات مثبتی می‌گذارد. جهانگرد با ورود خود به یک ناحیه و بازدید از آثار تاریخی یا محیط طبیعی، درآمد ایجاد می‌کند و این درآمد بودجۀ لازم را جهت نگهداری و مرمت آن محیط یا مکان تاریخی فراهم می‌آورد. «گردشگری نوعی عدالت اجتماعی را در اقتصاد جهانی ایجاد می‌کند و موجب توزیع امکانات و رفاه در مناطق حاشیه‌ ای کره زمین می‌گردد.



آثار منفی (اقتصادی)
نتیجه نامطلوب اقتصادی پدیده ای است که آنرا کسر مسافرت (travel deficit) می نامند و این مربوط به زمانی است که کل درآمدهای ارزی یک کشور از محل جهانگردان کمتر از مبلغی می شود که شهروندان آن کشور در خارج مصرف می کنند. (چاک وای، ۱۳۸۵: ۴۷)اگر اغذیه هتل ها یا رستوران ها از خارج از کشوروارد شود موجب خروج ارز و بازگشت درآمد و ورود گردشگر به خارج از کشور خواهد شد. کشورهای بسیاری از جمله در آفریقا قسمت اعظم درآمد جهانگردی خود را به این دلیل که هتل های بین المللی و رستوران های مهم آن کشور غذای خود را از خارج از کشور یا کشورمبدأ وارد می کنند متحمل ضرر می شوند و در واقع مردم و اقتصاد این کشورها از این جهانگردان سود چندانی نمی برد. گردشگری موجب گرانی کالاها و خدمات می شود.گاهی توسعه گردشگر در یک منطقه ای که قبلاً کشاورزی بوده است سبب افزایش قیمت زمین میگردد و در نتیجه کشاورزان ترجیح می دهند زمین خود را بفروشند این مسئله از یک طرف موجب کاهش زمین های زیر کشت منطقه می شود و از سوی دیگر به دلیل تعارضات و تناقضات اقتصادی و فرهنگی که پیش می آید (به عبارتی کشاورزی که یک شبه پولدار می شود و شیوه زندگی سنتی اش نیز تغییر می یابد) سبب بروز آثار و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی منفی می گردد و از سوی دیگر آن منطقه و چه بسا کشور نیز در دراز مدت از لحاظ مواد غذایینیز دچار کمبود و حتی مجبور به واردات شود که به عبارتی بخش عمده ای از درآمدها وپول صرف خرید مواد غذایی خارج از منطقه و کشور خواهد شد نظیر آنچه که در شمال ایران رخ داده است و تقریباً هر ۲ سال یکبار تکرار می شود اوج آن در سال ۲۰۰۳ م بود. درآن زمان حتی برخی زمین ها تا ۱۰ برابر قیمت فروخته شدند.
گاهی برخی مناطق یا در طرح های توسعه جهانگردی قرار گرفته اند ویا افرادی صاحب ثروت و نفوذ قصد دارند منطقه ای را تبدیل به یک ناحیه جهانگردی نمایند و با مخالفت کشاورزانی مواجهه می شوند که نمی خواهند ملک و شغل میراث خودشان را به راحتی از دست بدهند و این امر منجر به درگیری ها و تعارضات می گردد.«به دلیل ضعف بنیه مالی ساکنان محلی برای سرمایه گذاری در ساخت هتل ها، فروشگاه های بزرگ وسایر زیربناهای مورد نیاز گردشگری، ساکنان غیربومی و یا خارجی ها وارد صحنه می شوندو سرمایه گذاری می کنند و حتی اجناس مورد نیاز گردشگران را از سایر مناطق به آنجاوارد می کنند یکی از تأثیرات این نوع سرمایه داری از دیدگاه ساکنان به کار نگرفتن آنها در مشاغل مهم یا سمت های بالای سازمانی این صنعت و درنتیجه مشارکت نداشتن ساکنان در سیاست گذاری و تصمیم گیری های مربوط به توسعهگردشگری در منطقه است.
آثار اقتصادی عموما موارد زیر را در بر می گیرد؛
الگوهاي خرج كردن جهان‌گردان؛ اثر اقتصادي جهان‌گردي از طريق اندازه‌گيرهاي گوناگون استاندارد، از جمله اشتغال مستقيم و غير مستقيم.
نوع و ميزان خروج درآمدهاي اقتصادي از جهان‌گردي، و كاهش خروج‌ها.
ميزاني كه منافع اقتصادي جهان‌گردي نصيب اجتماعات محلي مي‌شود، از جمله توسعه محلي مؤسسات جهان‌گردي و اشتغال ساكنان محلي در جهان‌گردي.
هزينه‌هاي اقتصادي گردشگري بين‌المللي به خوبي شناخته نشده‌اند اما به نظر مي‌رسد كه شامل اين موارد باشند:
-- افزايش تورم و قيمت زمين،
-- افزايش واردات،
-- فصلي شدن توليد،
مشكلات مربوط به وابستگي بيش از حد به يك محصول،--
-- تأثير نامطلوب برتراز پرداخت‌ها،
هزينه‌هاي سنگين زير ساخت‌ها،--
-- تأثير بر رشد بيش از اندازه نيروي كار شاغل در يك صنعت خدماتي با بهره‌وري پايين.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
مدیران انجمن: فوزیه خالدی