شنبه, 01 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه ای از درس نماد و نشانه های فرهنگی

خلاصه ای از درس نماد و نشانه های فرهنگی 8 سال 11 ماه ago #114875

حروف یا علامتى که براى نمایش یک فعالیت یا یک شیء طراحى شده باشد، نماد است.نماد ممکن است تصویرى یا انتزاعى باشد و در زمینهٔ فرهنگی، اجتماعی، سیاسى یا تجارى بکار رود.
نشانه یا آرم بیان مفهوم یا شکل چیزى است که در قالب شکلى دیگر در ذهن متجلى میشود و آن را باید روى کاغذ ثبت کرد و تماماً بیانگر چیزى است که عینیت پیدا کرده است. طراحى نشانه، اصطلاحى براى هماهنگ سازى نیازهاى نشانهای، مسیریابی، آموزشى و اطلاع رسانى براى استفاده در محیطهاى شهری، ساختمانها و مناسبتهاى مهمى چون نمایشگاهها است.در طراحى نشانه، ریتم، فرم، تکنیک و قدرت اجرایى یکجا به نمایش در می آید.
علامت تجاری، نشانهاى به شکل یک نماد یا حروف نشانه است که براى شناسایى یا وحدت بخشى به محصولات و خدمات و ... استفاده میشود.
نشانه نامی تصویری است که ساده مختصر مؤثر و موجز موضوع را تجسم می کند. به همین دلیل نشانه یک فرم و یا یک تصویر گذرا نیست بلکه در طی سالیان متمادی در خدمت یک سازمان و یا هدف خاص قرار گرفته و معرّفِ شخصیت اجتماعی و فرهنگیِ صاحب خود است. به طور کلی نشانه باید فرهنگ خلاصه و کاملی از کل مفهوم موضوع باشد که ساده و روشن این فرهنگ را به بیننده انتقال دهد. هویتی که به سرعت و به آسانی قابل تشخیص باشد. نشانه نمایانگر حجم زیادی از اطلاعات است که در یک بیان بصری واحد متراکم شده است.

نشانه بایستی دارای ویژگی های خاصی باشد تا بتواند به عنوان یک نشانه ی موفق طی سالیان سال دوام و بقا یابد. سادگی زیبایی انسجام وحدت شکل قابلیت کارآیی در اشکال مختلف عدم تشابه با علائم دیگر ارتباط مستقیم نشانه با موضوع رنگی بودن به سادگی در خاطر سپرده شدن گویا بودن و دارای اجرای دقیق و صحیح بودن بدین ترتیب ملاحظه می شود که نشانه در عین سادگی دارای ویژگی ها و خصوصیات بسیار زیادی است که بایستی به طور ظریف و دقیق همگی این مفاهیم در قالب یک تصویر به وجود آید. یک نشانه موفق ، به سرعت بر مخاطب تأثیر می گذارد و چشم را به شدت به خود جلب می کند. نشانه باید بی هیچ کلامی به سرعت قابل تشخیص باشد و دارای انسجامی باشد که آنرا از دیگر نشانه ها متمایز سازد. نشانه خوب باید آنچنان قوی و معتبر باشد که تا مدت زمان طولانی همچنان اعتبار خود را حفظ کند و قابل استفاده باشد. برای طراحی هر نوع حرف نشانه ای ، راه های زیادی وجود دارد ، اما اصلی ترین ویژگی یک نشانه یا یک نماد خوب سادگی یا ایجاز آن است. اصطلاح معروف (کمترین بیشترین است ) به کرات توسط طراحان و کسانی که طراحی تدریس می کنند استفاده شده است
به کمک نمادهای تصویری متنوع و شکل ساده و همه‌فهم آن‌ها، پیام به سرعت متنقل می‌شود. در مواردی که توصیف کلامی یک اندیشه دشوار به نظر می‌رسد، یک نماد ساده و گیرا می‌تواند جایگزین آن شود.کارل گوستاو یونگ معتقد بود که واژه و تصویر زمانی به عنوان نماد قابل قبول است که متضمن چیزی ورای معنای آشکار و مستقل خود باشد. بدین ترتیب نماد جنبه‌ای وسیع و گسترده دارد که پس از دیده شدن، ذهن آن را تجزیه و تحلیل می‌کند و در ورای آن به ادراک مفهوم می‌رسد. به طور کلی می‌توان گفت که بازنمایی تصویری هر صفت یا وضعیتی به واسطه یک نشانه تلاشی است برای بیان مفاهیم و معانی مورد نظر.
نشانه با تمام چیزهایی سروکار دارد که می‌توانند به جای چیزهای دیگر بر معنایی دلالت کنند. آن چیز دیگر لازم نیست که در لحظه دلالت وجود داشته باشد و در بیشتر موارد، در زمان و مکان خاصی حاضر نیست. چرا چیزی می‌تواند به معنایی دلالت کند؟ چون بر اساس قراردادهای اجتماعی و از پیش تعیین شده می‌پذیریم که چنین شود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

خلاصه ای از درس نماد و نشانه های فرهنگی 8 سال 11 ماه ago #115987

سلام تشکراز مشارکت شما
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حجت مداحی شاهخالی