جمعه, 10 فروردين 1403

 



موضوع: شهروند الکترونیک و حقوق آنان در عصر الکترونیک

شهروند الکترونیک و حقوق آنان در عصر الکترونیک 9 سال 2 ماه ago #112717

اندک زمانی است که از انفجار عظیم در عرصه علم و تکنولوﮋی و انقلاب دیجیتال گذرد. نکته قابل توجه سرعت توسعه عناصر این پدیده همچون ارتباطات و فناوری اطلاعات است که در بعد زمانی کمتر از یک دهه جهان را متاثر از خود کرده است. به دنبال آن سیل خروشانها، حیات سنتی بشر رفته رفته وارد جایگاهی شگفت انگیز به نام زندگی الکترونیکی شده و ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را دگرگون کرده است. بنابراین همزیستی و اجتماع که از ضروریات برقراری ارتباطات به عنوان اصول اولیه جامع اطلاعاتی است در محلی به نام شهرالکترونیکی جلوه گر می شود.
شهروند الكترونيكي كيست؟
شهروند الكترونيك كسي است كه از حداقل دانش لازم درباره مفاهيم پايه فناوري اطلاعات و ارتباطات برخوردار است، توانايي برقراري ارتباط با اينترنت و ارسال و دريافت پيام‌هاي الكترونيكي از طريق پست الكترونيك را دارد و همچنين اطلاعات‌، خدمات‌، كالاها و نرم افزارهاي مورد نياز خود را از طريق اينترنت جستجو مي‌كند.

فناوري‌هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي، چهره سنتي جوامع را دگرگون ساخته است. عصري كه در آن زندگي مي‌كنيم را عصر اطلاعات مي‌نامند. عصري كه اساس ايجاد آن بر پايه اطلاعات و مولفه اصلي آن دانش است.

هر روز تعداد زيادي از مردم به شبكه‌هاي جهاني متصل و اطلاعات مورد نياز خود را ظرف كمتر از چند ثانيه به‌دست مي‌آورند.

مبحث شهروند الكترونيكي در سه قسمت ارائه مي‌شود. در اين سه قسمت سعي شده است ساختار شهروند الكترونيكي توضيح داده شود و حقوق، اخلاق و مهارت‌هاي لازم براي يك شهروند الكترونيكي تببين شود.

شهروند الكترونيك كسي است كه از حداقل دانش لازم درباره مفاهيم پايه فناوري اطلاعات و ارتباطات برخوردار است، توانايي برقراري ارتباط با اينترنت و ارسال و دريافت پيام‌هاي الكترونيكي از طريق پست الكترونيك را دارد و همچنين اطلاعات‌، خدمات‌، كالاها و نرم افزارهاي مورد نياز خود را از طريق اينترنت جستجو مي‌كند.

چالش جديدي كه شهروندان براي سازگاري و ادامه حيات در اين جامعه پيش رو دارند را مي‌توان در سه شاخه اصلي قرار داد:

- اداره حقوق فردي در عصر الكترونيك

- محافظت در برابر سوءاستفاده‌هاي الكترونيكي

- اطمينان از ايمني تعاملات از طريق زير ساختار‌هاي اطلاعاتي مناسب

حقوق افراد در عصر الكترونيك

لازمه زندگي و زيستن يا فعاليت در هر يك جامعه اطلاعاتي مستلزم بهره‌مندي و برخورداري از ابزارهاي مناسب و دسترسي به يك سري از امكانات لازم است. در هردوره از زندگي بشر ما شاهد استيلا و برتري يك عامل يا عوامل كه در واقع مولفه آن عصر و دوره بشري است، هستيم. در دوره اطلاعات همانطور كه از اسم آن پيداست، كانون توجه و محركه اصلي تلاش، همان اطلاعات است البته اطلاعات دقيق، موثق و به روز علمي.

امروزه دستيابي به اين اطلاعات، توجه دولت‌ها و كشورها را به خود معطوف داشته و برتري اطلاعاتي جاي خود را به برتري نظامي و تسليحاتي داده است. بنابراين دولتي برتر محسوب مي‌شود كه داراي اطلاعات بيشتر و كامل‌تر است. جهان به دو قطب دارندگان اطلاعات و آنها كه به اطلاعات دسترسي ندارند يا دسترسي كامل ندارند، تقسيم شده است. فقير كسي است كه به اطلاعات دسترسي ندارد و غني كسي است كه داراي اطلاعات است.

از طرفي ما شاهد انبوهي اطلاعات هستيم اين موج انبوه و سرگردان اطلاعات كه معمولاً حاوي اطلاعات مخدوش يا ناصحيح علمي است عرصه را بر تحقيق يا حتي عملكردهاي ساده نيز تنگ كرده است.

حال تكليف فردي كه بايد ميان اين حجم اطلاعات تصميم گيرد، آن‌هم تصميمي عاقلانه و عقلايي چيست؟

با وجود اين برمي‌گرديم به مساله اصلي كه همان شهروندي الكترونيكي است.

حقوق اين شهروند چيست؟ حافظ اين حقوق كيست؟

ما براي بقا و بهينه زيستن در اين جامعه مي‌بايد از حقوق خود مطلع باشيم تا قدرت مواجهه با مسايل و مشكلات را داشته باشيم.

برخي از اين فاكتورهاي اساسي عبارت است از:

- حق دسترسي برابر و يكسان به ابزارهاي جديد براي تمامي شهروندان

- امكان فرصت‌هاي برابر يادگيري براي تمامي شهروندان تا قادر باشند از فناوري‌هاي نوين به راحتي استفاده كنند و در جامعه زندگي كنند.

- توسعه مفهوم (سطح) سواد شامل قدرت و توان تحليل اطلاعات (از فرمت‌ها و اشكال مختلف) در موضوعات مورد نياز

- دسترسي برابر به اطلاعات درباره خدمات عمومي و دولتي

آنچه مسلم است، اين است كه دستيابي به حقوق مناسب و دسترسي به اطلاعاتي كه اين حقوق را شامل مي‌شوند، نيازمند داشتن اخلاق و مهارت‌هاي خاص مورد نياز يك جامعه الكترونيكي است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

شهروند الکترونیک و حقوق آنان در عصر الکترونیک 9 سال 2 ماه ago #112939

سلام ممنون مطلب مفیدی است ولی بهتر بود با فرمت "ورد" ارسال کنید که قابل ارائه باشد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مهین ظریفیان جولایی