پنج شنبه, 09 فروردين 1403

 



موضوع: خلاصه درس فریده لطیفی و یک تحقیق در مورد درس

خلاصه درس فریده لطیفی و یک تحقیق در مورد درس 9 سال 4 ماه ago #104341

دکتر احمد توکلی، نویسنده کتاب که خود سابقه‌ای طولانی در حوزه خبرنویسی و روزنامه‌نگاری دارد، در این کتاب تلاش کرده شیوه نگارش ادبی را با کارکردهای رسانه‌ای مطرح کند و نگاهی نوین به این مبحث در قالب خبرنویسی داشته باشد .

زبان و مسئولیت های رسانه
اثر حاضر در شش فصل تهیه و تنظیم شده و موضوعاتی مانند اصول اولیه خبرنویسی، ساده نویسی، رعایت زبان معیار، رعایت نکات دستوری، اصول درست نویسی، رعایت اصول نشانه گذاری و رعایت اصول عددنویسی را در بر می‌گیرد .

دکتر توکلی در پیشگفتار این کتاب، با اشاره به اهمیت زبان در شکل گیری هویت ملی و فرهنگی هر کشور از زبان فارسی به عنوان زبانی نشأت گرفته از تاریخ، فرهنگ و تمدنی کهن نام برده و در ادامه بر ضرورت پاسداری از زبان فارسی تاکید کرده است. در ادامه این مبحث می‌خوانیم: «از جمله مهم‌ترین نهادهای مسوول در این رابطه بدون شک رسانه‌ها هستند و بعید است کسی درباره فرهنگ ساز بودن رسانه‌ها تردید داشته باشد و کسی بتواند نقش و تأثیر رسانه‌ها را در جامعه پذیر ساختن انسان‌ها و شهروندسازی منکر شود. به این ترتیب رسانه‌ها اگر قادرند باورهای ما و جهان ما را شکل دهند، زبان و ادبیات ما را نیز تحت سیطره خود دارند .»

به اعتقاد وی، انتخاب واژه‌ها، عبارات و جملاتی که مردم در خانه، محل کار و کوچه و خیابان برای معناسازی کنار هم قرار می‌دهند تا پیام و تفکری را به دیگران انتقال دهند، بیش از هر چیز حاصل و بازتاب انواع رسانه‌هایی است که در همه جا ما را احاطه کرده‌اند .

اصولی که باید دانست
در نخستین فصل این کتاب که اصول اولیه نام دارد، نویسنده مباحث خود را در دو بخش محتوای پیام و شکل پیام تقسیم بندی کرده و به بیان این مطلب می‌پردازد که اصول نگارش فارسی در مطبوعات و رسانه‌ها باید در این دو جنبه مراقبت شود .

در این فصل نویسنده با اتکاء بر دانش و تجربیات گران سنگ خود، به نکاتی ارزشمند تکیه کرده است. در این مبحث می‌خوانیم: پیام رسانه ای شامل خبر و غیرخبر در بخش محتوایی باید شفاف، به دور از هیجان سازی های کاذب، دروغ پردازی و منطبق با واقعیت باشد .

دکتر توکلی بیان این مطلب که «سعی در گول زدن مخاطب نداشته باشید»، به ارزش خبری بزرگ و فراوانی تعداد و مقدار اشاره کرده و از خبرنگاران خواسته به بهانه کوتاه نویسی اصول حرفه ای را زیر پا نگذارند و برای این موضوع به ذکر چند مثال بسنده کرده است .

«ورود به زندگی خصوصی افراد مشهور به قصد فروش بیشتر ممنوع» نیز عنوان مبحث دیگر کتاب است. در بخشی از این می‌خوانیم: «جذاب سازی پیام به منظور جذب مخاطب از جمله اصول اولیه کار حرفه است اما باید چارچوب‌های حرفه ای و اخلاقی در این رابطه رعایت شود. رسانه ای در صفحه اول خود تیتر می زند: سیدمحمد خاتمی در کنار خواننده لس آنجلسی. در حالی که خبر و عکس مربوط به پشت صحنه فیلمی ایرانی است و خاتمی را در کنار هنرپیشه ای نشان می‌دهد که در این فیلم نقش یک خواننده لس آنجلسی را بازی می‌کند .»

«به کارگیری برخی صفات و واژه‌های احساسی، خبر را از عینیت می‌اندازد» عنوان دیگر مبحث این فصل است که در آن نویسنده بر موضوعات مختلفی چون عدم قضاوت خبرنگار در فرایند اطلاع رسانی و اسیر احساسات نشدن تاکید دارد. به اعتقاد نویسنده، جهت گیری خبری نگارنده خبر نباید هنگام نگارش آن مشخص باشد زیرا با روح خبر که اطلاع رسانی عینی و بی طرفانه است، منافات دارد .

همچنین در ادامه می‌خوانیم: آموزش شیوه نگارش رسانه ای قرار است به ما بگوید هنگام نوشتن خبر یا تولید هر محصول دیگر رسانه ای برای پاسداری از زبان فارسی باید نکاتی را در نظر گرفت و تصویر و توصیف دقیقی از معیارهای صحیح و اشکالات موجود داشته باشیم. همچنین شش ویژگی برای ادبیات روزنامه ای و شیوه‌های نگارشی متن‌های رسانه ای در نظر گرفته شده که شامل ساده نویسی، رعایت زبان معیار، رعایت دستور زبان، پرهیز از غلط نویسی، رعایت اصول نشانه گذاری و رعایت اصول عددنویسی است .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي