جمعه, 31 فروردين 1403

 



موضوع: خلاصه درس 93/8/30

خلاصه درس 93/8/30 9 سال 4 ماه ago #104329

خلاصه درس روزنامه نگاری نوین- 30/8/93
در متون مطبوعاتی به خصوص روزنامه به منظور ایجاد سهولت برای خوانندگان یکسانی و صرفه جویی از جنبه جا در نگارش از قاعده ای برای شمارش اعداد و ارقام استفاده میشود. نحوه استفاده از اعداد در قسمت های مختلف خبر(تیتر-لید و متن) متفاوت است و باید به این نکته توجه داشت . در روزنامه نگاری به طور کلی اصل بر استفاده از اعداد است.
در مواردی برای شمارش همیشه از حروف استفاده می شود:اعداد یک رقمی- اعداد در آغاز سطر- اعداد تقریبی(تخمینی)- اعداد ترتیبی- اعداد غیر آماری –اگر عدد بخشی از واژه باشد- اعداد کسزی( کمتر از واحد)-صفت نسبی – ترکیب از عدد و حروف .
برخی عبارات و اصطلاحات را همانگونه که موسوم شده است نوشته می شود مانند : میدان 7تیر- آرپی جی 7و..
به منظور تناسب بین عدد و معدود می توان از واژه های متناسب با معدود با شرح زیر استفاده کرد:
1-نفر یاتن 2- نفر برای شتر3- راس یا سر 4- دستگاه 5- قبضه6- عراده(توپ و تانک)7- باب8-فروند9-دست10-جلد11-قواره یا توپ12- طاقه 13-جفت14- تخته 15- قلاده16- اصله 17-حلقه 18- شعله 19- رشته 20-قطعه که هرکدام برای شمارش خاصی کاربرد دارد.
مصاحبهinterview:
در یک تعریف کلی یعنی پرسش و پاسخ میان دو یا چند نفر به منظور انتقال یک پیام ارتباطی (خبر یا غیر خبر)
انواع آن عبارتند از (12مورد): مصاحبه فردی-گروهی و جمعی- شفاهی (حضوری)-کتبی(غیرحضوری)- کنفرانس مطبوعاتی(خبری)- مصاحبه خبری- تفسیری-هدایت شده- هدایت نشده- ترکیب روش هدایت شده آزاد- عمقی- گسترده(در سطح).
به عنوان نمونه (مصاحبه هدایت نشده) : مصاحبه ای را گویند که موضوع و پرسش ها قبلا تعیین نشده باشد و کنترل جریان مصاحبه در دست مصاحبه شونده باشد.این نوع مصاحبه مانند یک گفتگوی دوطرفه است که به مصاحبه آزاد نیز معروف است. کاستی مهم این نوع مصاحبه این است که برای تنظیم و تهیه آن احتیاج به صرف وقت زیادی است.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي