پنج شنبه, 30 فروردين 1403

 



موضوع: خلاصه درس (جمعه مورخ 30/8/93)

خلاصه درس (جمعه مورخ 30/8/93) 9 سال 4 ماه ago #104219

خلاصه درس 30/8/93



واحد شمارش یاعدد: واحد شمارش در نگارش رسانه ای بحث جدی می باشد به عنوان مثال چند مورد نام برده می شود .

واحد شمارش انسان : نفر- تن
شتر : نفر – تن
درخت خرما : نفر هم میگویند واشغالی ندارد
راس: چار پایان
دستگاه : وسایل نقلیه (3 دستگاه خودرو )
باب : مغازه – خانه
جلد : کتاب
شعله : اشیای نورانی
قطعه : زمین

مصاحبه

خبری اتفاق افتاده خبر رفته چاپ شده ودر جامعه هم اثرش را گذاشته دوباره خیلی از روزنامه نگاران می آیند ودر مورد آن موضوع خاص با افراد صاحب نظر شروع می کنند به حرف زدن ونظر آن صاحب نظر را پرسیدن تا به مخاطبین کمی اطلاع رسانی شود چراکه اگر اطلاع رسانی نکند مخاطب برای اینکه نیازشو برطرف کند در روزنامه ها ،رادیو ، تلویزیون ، اینترنت ،یا ماهواره دنبال آن موضوع جستجو میکن تا در واقع مخاطب رضایتش بدست آید. پس مصاحبه بعد از خبر جایگاهی دارد تا اتفقاقی که در جامعه افتاده رواج پیدا کرده باید از صاحب نظراه اطلاعات را گرفت ودر اختیار مخاطب قرار داد .

مصاحبه مطبوعاتی

پرسش و پاسخ بین دو یا چند نفر برای برای انتقال یک پیام ارتباطی ( خبر یا غیر خبر )

انواع مصاحبه

1- مصاحبه فردی : فرد ملاک است چه کسی است وچه کاری در زمان خاص انجام داده .

2- مصاحبه گروهی وجمعی : ازادی عقاید وافکار تعداد زیادی از افراد جامعه مورد توجه است وخبر نگار اطلاعات خود را از چندین نفر بدست آورد ؛ معمولا موضوع را مصاحبه گروهی مطالبی از وقایع که مستقیما به مردم مربوط است تفاوت گروهی وخبری مصاحبه شوننده فرد مسئولنیست بلکه شخصس است که نظر خود را بیان می کند .
3- مصاحبه شفاهی یا حضوری : رکن اصلی مصاحبه کننده است مصاحبه کننده علاوه بر تسلط تکنیک مصاحبه آگاهاهی های عمومی گسترده داشته باشد. آگاهی های که تخصص روزنامه نگاری است وباید از علوم مختلف جامعه شناسی وروانشناسی شناخت کافی داشته باشد .
4- مصاحبه کتبی یا غیر حضوری : قدرت اطلاع رسانی ندارد بااینکه سواد شو داره از ترس اینکه نمی توان عملکرد خودشان را رسانه ای کنند .

کنفرانس خبری یا مطبوعاتی

یکی از راه حلهای اطلاع رسانی به واسطه مطبوعات با رسانه های خبری به مردم کنفرانس مطبوعاتی می گویند .مسئولان برای آگاه کردن مردم از تصمیمات تازه وفعالیت هاواعلام مواضع بادعوت خبرنگاران ووزنامه نگاران ورسانه های خبری اقدام به تشکیل کنفرانس مطبوعاتی می کنند پس خود مسئولان دعوت میکنند وروابط عمومی آن کنفراس خبرس را کنترل میکنند مثلا دعوت از خبرنگاران میکنند واز آنها می خواهنند سوالات خودشان را مطر ح کنند چرااین کار انجام می شودچون سوالات تکراری نباشد ودر کل منبع آن رسانه می شود وبنام آنها می رود . وبهتر سوال تشریحی باشد وچند تا سوال در قالب یک سوال پشت سر هم بیاید تا به چالش کشیده شود .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حسن گل احمدي