شنبه, 01 ارديبهشت 1403

 



موضوع: موسسه گالوپ

موسسه گالوپ 9 سال 2 ماه ago #112980

به نام خدا
افکار عمومی (Public opinion) یکی از جنجالی ترین موضوعات در علوم اجتماعی است که از دو واژه Poll (نظرخواهی) و Public (عمومی، عامه) گرفته شده است. افکار عمومی برخاسته از ضمیر باطن یک ملت و نوعی واکنش مردم است نسبت به موضوعی که در سرنوشت آنها تاثیر می گذارد. این واژه در اصل (Doxa) به معنی نظر بوده است. آلن بیرو در تعریف آن می نویسد: افکار عمومی عبارتند از «طرز تلقی و واکنش جمعی و مشهود اکثریت افراد یک جامعه در مقابل رویدادهای اجتماعی که اغلب مهم تلقی می شوند.»۱ مطالعه افکار عمومی و شناخت آن که ارتباط نزدیکی به شناخت مردم دارد، از قرن ها پیش مورد توجه سیاستگزاران (اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی) بوده است.
به دنبال آن از ده ها سال پیش در کشورهای مردم سالار جهان تبدیل به یک مسئله موثر و با اهمیت شده است و مردم و حکومت های این گونه کشورها هر روز جایگاه والاتری برای آن قائل می شوند. در واقع باید گفت این گونه کشورها همواره براساس نظرات مردم به تصمیم گیری می پردازند و یا اقدامات خود را اصلاح می نمایند.
نظرسنجی در دوران معاصر تبدیل به یکی از منابع عمده درآمد در موسسات تحقیقاتی و از ابزارهای مهم مورد استفاده تصمیم گیران و صاحبان اندیشه شده است. نظرسنجی ها نشانگر میزان علایق و دیدگاه های مردم یک کشور راجع به موضوعات مختلف است. از خصوصیات این روش آن است که در محیط طبیعی انجام می پذیرد و معمولاً اطلاعات در یک زمان کوتاه گردآوری می شود. در کشور ما نیز مراکز تحقیقاتی معتبری برای نظرسنجی درباره مسائل و رویدادهای مختلف جامعه تاسیس شده است.
موسسه گالوپ از معتبرترين موسسات نظرسنجي در جهان است كه آشنايي با مراحلي كه براي انجام نظرسنجي در اين موسسه انجام مي شود، حائز اهميت
بنا نهاده ۱۹۳۵
بنیانگذاران جرج گَلاپ

دفتر مرکزی واشینگتن، دی. سی.
اوماها، ایالات متحده آمریکا

مالک جیم کلیفتن


تاريخچه
جورج هاوس گالوپ يكي از متخصصين استفاده از روش‏هاي آماري در مطالعه افكار و عقايد عمومي، در 27 دسامبر 1935م مؤسسه استخراج عمومي را بنياد نهاد كه به نام خود وي گالوپ خوانده مي‏شود. مخارج اين مؤسسه از حق اشتراك مؤسسات تبليغاتي و توليدي در ايالات متحده امريكا تأمين مي‏شود. بسياري از كشورهاي جهان در مواردي گوناگون، جهت اطلاع از افكار عمومي به اين مؤسسه مراجعه مي‏كنند. با اين حال گالوپ به عنوان بزرگ‏ترين و معتبرترين مركز آمارگيري جهان در رابطه با افكار عمومي، غالباً در خدمت اهداف و منافع قدرت‏هاي سياسي و اقتصادي امريكا قرار گرفته و در جهت مطامع آنان گام برمي‏دارد.
۱ - موضوع نمونه گيري ها
نمونه گيري بر اساس اصل احتمالات، زيربناي همه تحقيقات مربوط به نظرسنجي ها را تشكيل مي دهد. بر اساس اين اصل ابتدايي درصد اندكي از مردم يك جامعه كه به شكل تصادفي انتخاب شده اند، مي توانند - به شرط انتخاب درست نمونه ها - ديدگاه ها، افكار و عملكرد كل جامعه را نشان دهند.
هدف ابتدايي نظرسنجي ها، دستيابي به همان نتايجي است كه در صورت امكان از مصاحبه با تك تك افراد جامعه به دست مي آمد.
در موسسه گالوپ براي نيل به اين هدف از اصل ابتدايي احتمال مساوي در گزينش نمونه ها استفاده مي شود. طبق اين اصل هرگاه همه افراد يك جامعه شانس يكساني براي انتخاب شدن در يك نمونه گيري داشته باشند، نمونه هاي انتخاب شده، بيانگر افكار كل جامعه خواهندبود و اين همان موضوعي است كه در بحث انتخاب صحيح نمونه ها مطرح مي شود.
۲ - انتخاب تصادفي نمونه ها
دريك نمونه گيري، انتخاب تنها هزار طرفدار از بين تمامي طرفداران يكي از بازي هاي برگزار شده در برانكس نمي تواند بيانگر افكار همه شهروندان آمريكايي باشد. اكنون فرض كنيد كه از ميان طرفداران بازي هاي مهم ليگ بيس بال كه در هر يك از ايالات آمريكا برگزار مي شود، هزار نفر را برگزيده ايم و نمونه اي متشكل از ۴۸ هزار عضو تشكيل داده ايم. ما اكنون نمونه بزرگتري در اختيار داريم، اما اين نمونه نيز همچون نمونه متشكل از طرفداران يكي از بازي ها برگزار شده در برانكس نمي تواند معرف افكار تمام شهروندان آمريكايي باشد. بسياري از مردم آمريكا از طرفداران مسابقات بيس بال به شمار مي روند، با وجود اين و برحسب شرايط، اين نمونه ۴۸ هزار عضوي نمي تواند حتي بيانگر ديدگاه هاي طرفداران بيس بال در سراسر ايالات متحده باشد، چه برسد به آنكه بخواهد نماينده افكار عمومي (اعم از طرفداران بيس بال و سايرين ) در سراسر اين قاره باشد.
نظرسنجان موسسه گالوپ براي آغاز كار نظر سنجي هاي ملي خود نخست به دنبال مكاني مي گردند كه تمام يا بيشتر افراد بالغ آمريكايي را در آن بيابند. منظور از اين مكان، مراكز خريد، فروشگاه ها، ادارات، هتل ها يا مكان هاي برگزاري بازي هاي بيس بال نيست. بهترين مكاني كه در آن مي توان به افراد بزرگسال آمريكايي دست يافت، منازل آنهاست، بنابراين در همه نظرسنجي هايي كه در سطح ملي برگزار مي شوند، نخستين مرحله دسترسي به مردم از طريق مراجعه به منازل آنهاست.
نظرسنجان اين موسسه طي ۱۲ نظرسنجي كه به انتخابات رياست جمهوري در سال ۱۹۳۶ تا ۱۹۸۴ مربوط مي شد، با استفاده از اين روش توانستند نتايج انتخابات را بسيار دقيق حدس بزنند، به طوري كه متوسط خطايي كه در تخمين نهايي آنها به چشم مي خورد كمتر از سه درصد بود.
اين موسسه تا سال ۱۹۸۶ بخشي از مصاحبه هاي خود را به مصاحبه تلفني اختصاص داد. هدف از اين اقدام، جايگزيني مصاحبه تلفني با مصاحبه از طريق مراجعه به در منازل بود كه نسبت به روش قديمي مطمئن تر و اساسا كم هزينه تر به نظر مي رسيد،چنانكه امروزه نيز تقريبا ۹۰ درصد از خانواده هاي آمريكايي به وسيله تلفن مورد مصاحبه قرار مي گيرند.
۳ - تعداد مصاحبه ها يا تعداد نمونه ها در يك نظرسنجي
يكي از پرسش هايي كه غالبا در تماس مردم با سازمان گالوپ مطرح مي شود، اين است كه نظرسنجان اين سازمان براي تامين نمونه هاي خود به مصاحبه با چند نفر نياز دارند پاسخ اين است كه در نظرسنجي هاي ملي انجام گرفته در اين سازمان، تعداد مصاحبه ها زياد نيست، البته اين در صورتي است كه نمونه ها به طور تصادفي انتخاب شده باشند و هريك از افراد بزرگسال آمريكايي از شانس يكساني براي انتخاب شدن بهره مند باشند. در حال حاضر جمعيت افراد بالغ در سراسر ايالات متحده ۱۸۷ ميليون نفر است كه سازمان گالوپ براي نظرسنجي هاي خود از اين تعداد هزار نفر را به عنوان نمونه انتخاب مي كند.
در يك نمونه گيري آنچه بيش از تعداد مصاحبه شوندگان اهميت دارد، صحت احتمال مساوي در گزينش نمونه هاست، به عبارت ديگر هر چند باور اين موضوع براي بسياري از مردم دشوار است، اما حقيقت اين است كه اگر اصل احتمال مساوي در گزينش نمونه ها رعايت نشود، حتي در صورتي كه يك ميليون نفر از افراد مورد نظرسنجي قرار گيرند، باز نمي توانند به اندازه يك نمونه هزار نفري كه اعضاي آن به طور تصادفي گزينش شده اند، گوياي افكار عمومي باشند. بي شك افزايش تعداد نمونه ها به صحت و درستي هر چه بيشتر نمونه گيري كمك مي كند. عقل سليم نيز مانند نظريه مربوط به نمونه گيري ها به ما مي گويد نمونه اي كه متشكل از هزار عضو است، نسبت به يك نمونه ۲۰ نفري از صحت بيشتري برخوردار است، اما نكته عجيب اينجاست كه هرگاه تعداد نمونه ها را به ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۰۰ يا بيش از اين تعداد افزايش مي دهيم (قبل از رسيدن به تعداد مطلوب)، از صحت نمونه گيري كاسته مي شود. نظرسنجان موسسه گالوپ و ساير سازمان هاي معتبر نظرسنجي از نمونه هايي با هزار تا هزار و ۵۰۰ عضو استفاده مي كنند، زيرا اين تعداد در مقابل هزينه اقتصادي روبه رشد استفاده از نمونه هاي بزرگتر همواره نتايج نظرسنجي ها را در يك حد متعادل به درستي تخمين مي زند. اگر سازمان گالوپ در نظرسنجي هاي خود با صرف هزينه بيشتر، از نمونه هايي با ۴ هزار عضو - كه همگي به صورت تصادفي انتخاب شده بودند - استفاده مي كرد، اين افزايش، تفاوت چنداني در صحت نمونه گيري ها ايجاد نمي كرد و درستي آن با يك نمونه گيري دقيق از هزار تن (طبق شرايط گزينش تصادفي) برابري مي كرد. به طور كلي، افزايش تعداد نمونه ها با توجه به هزينه بالاي آن دليل موجهي براي صحت نمونه گيري نخواهد بود. با الحاق اصل احتمال مساوي در گزينش نمونه ها به نمونه گيري ها، آمارگيران روش هاي خاص ارزيابي صحت انتخاب نمونه ها را بسط داده اند، براي مثال در يك نظرسنجي كه در آن با استفاده از مراحل انتخاب تصادفي نمونه ها از هزار نفر از بزرگسالان آمريكايي حدس زده مي شود، اگر نتايج حاصل از يك نظرسنجي نشان دهد كه ميزان پذيرش عملكرد كلينتون از سوي مردم ۵۰ درصد است، بر حسب درصدي كه به احتمال خطا اختصاص داده شده نرخ واقعي محبوبيت كلينتون در نزد مردم بين ۴۷ و ۵۳ درصد بوده و احتمال اينكه اين رقم بيشتر يا كمتر از اين مقدار باشد نيز اندك خواهد بود.
به بيان دقيق تر و بر حسب قانون احتمالات اگر اين نظر سنجي را صدبار تكرار مي كرديم و هر بار از مصاحبه شوندگان مي پرسيديم: علمكرد كلينتون را در جايگاه يك رئيس جمهور تا چه حد قابل قبول مي دانيد در ۹۵ مورد از آن، به نتيجه اي بين ۴۷ و ۵۳ درصد مي رسيديم و تنها در پنج مورد با توجه به درصدي كه به احتمال خطا اختصاص داده شده است، به رقمي بالاتر و يا پايين تر از درصد ذكر شده دست مي يافتيم.
با توجه به مبحث قبلي اگر بخواهيم تعداد نمونه هاي نظرسنجي ها را از هزار به دو هزار عضو افزايش دهيم، نتايج با در نظر گرفتن مثبت ومنفي دو درصد احتمال خطا، درست درخواهد آمد. در اين صورت يك درصد از احتمال خطاي سه درصد كه مختص جمعيت آماري متشكل از هزار عضو بود كاسته مي شود، اما هزينه نظرسنجي صددرصد افزايش مي يابد. اينها از جمله مواردي است كه موسسه گالوپ و ساير سازمان هاي سنجش افكار عمومي به هنگام تصميم گيري، روي تعداد نمونه ها لحاظ مي كنند تا از هدر دادن سرمايه خود جلوگيري كنند.
۴ - چگونگي انجام مصاحبه ها
به محض اينكه كار نمونه گيري رايانه بر حسب انتخاب تصادفي ارقام به پايان رسيد و شماره تلفن هاي جديد ارائه شد، نظرسنجان تلاش خود را به كار مي بندند تا با يكي از افراد بزرگسال ساكن در منازلي كه شماره تلفن آنها در ميان نمونه هاي به دست آمده ديده مي شود، تماس بگيرند.
در بسياري از موارد طي شماره گيري نخست به دليل اشغال خط يا عدم حضور افراد در منزل، امكان برقراري ارتباط وجود ندارد. در اين صورت نظرسنج به جاي حذف شماره تلفن مذكور آن را در حافظه رايانه حفظ مي كند تا در فرصت بعدي با همان شماره ارتباط برقرار كند. اين جريان به رفع اشكلاتي كه ممكن است منجر به سوگيري در نمونه گيري ها شود، كمك مي كند، زيرا در صورت حذف شماره تلفن منازلي كه به هردليل در مرتبه اول امكان تماس تلفني با آنها ميسر نبوده است، ما فقط بخشي از نمونه گيري را انجام داده ايم؛ براي مثال افرادي كه بيشتر وقت خود را در خارج از منزل سپري مي كنند مانند جوانان، بزرگسالان مجرد يا آنهايي كه اغلب مشغول مكالمه تلفني هستند، نسبت به بزرگسالاني كه اغلب درخانه هستند و كمتر از تلفن استفاده مي كنند، شانس كمتري براي لحاظ شدن در نمونه گيري خواهند داشت. مرحله تماس مجدد با افراد امكان چنين سوگيري هايي را در نمونه گيري ها از بين مي برد.
۵ - پرسش هاي مطرح در نظر سنجي ها
يكي از مسائل عمده كه بايد در نظرسنجي ها رعايت شود، توجه به جوانب فني گردآوري اطلاعات است، به طوري كه عملكرد ضعيف در اين مورد حتي در صورت عبارت پردازي صحيح پرسش ها مي تواند باعث تضعيف اعتبار نظرسنجي شود. با وجود اين، در نظر سنجي هايي كه امروزه توسط سازماهاي مهم نظرسنجي انجام مي گيرد، احتمالا بايد نحوه عبارت پردازي پرسش ها را عامل اصلي خطا يا اشتباه در نتايج نظرسنجي ها دانست كه اين مسئله در ميان همه مشكلات مربوط به پرسش ها پس از مشكل مربوط به ترتيب پرسش ها مطرح مي شود. طرح پرسش هاي واضح و به دور از موضع گيري به رعايت نظم و دقت فراوان و نيز آگاهي كامل از افكار عمومي نياز دارد.
۶ - طريقه انجام مصاحبه ها
سازمان نظرسنجي گالوپ بيشتر مصاحبه هاي خود را از طريق تلفن و توسط شعب مستقر در مناطق مختلف سراسر ايالات متحده انجام مي دهد. مصاحبه گران آموزش ديده اين سازمان براي انجام مصاحبه ها از فن آوري استفاده از رايانه در انجام مصاحبه هاي تلفني بهره مي گيرند. با استفاده از اين فن آوري به فراخور پاسخ خاصي كه مخاطب به هر يك از پرسش هاي ظاهر شده بر صفحه نمايش ارائه مي دهد، پرسش بعدي مطرح مي شود؛ براي مثال اگر مصاحبه شونده در مقابل اين پرسش كه آيا پيتزا از غذاهاي مورد علاقه شماست پاسخ مثبت دهد، ممكن است بر حسب برنامه داده شده به رايانه پرسش بعدي اين باشد كه چه مخلفاتي را براي تزئين روي آن مي پسنديد
در طول انجام مصاحبه ها، رايانه به طور مداوم و خودكار به جدول بندي پرسش و پاسخ ها مي پردازد و در مورد مصاحبه هايي كه به چند پرسش محدود مي شوند، مانند مصاحبه هايي كه تحت نظارت سازمان گالوپ پيرامون بحث هاي مربوط به رياست جمهوري در اكتبر ۱۹۹۶ انجام گرفت، نتايج به محض تكميل آخرين مصاحبه ارائه مي شود. در بيشتر نظرسنجي ها پس از تكميل كار مصاحبه و قبل از آغاز مصاحبه و قبل از آغاز مرحله تحليل يافته ها، اطلاعات حاصل به دقت مورد بررسي قرار مي گيرند تا اشكالات موجود در آن برطرف شود. اين مرحله شامل يك روند آماري است كه طي آن براي جلوگيري از هرگونه سوگيري احتمالي در ارتباط با متغيرهاي جمعيتي مانند سن، جنس، نژاد يا منطقه سكونت، نمونه ها در مقابل پارامترهاي جمعيت شناخته شده مورد بررسي قرار مي گيرند.
نمونه ای از نظرسنجی های گالوپ :
1- دیدگاه مردم آمریکا و غرب نسبت به مسلمانان چیست؟!
۱-آیا مسلمانان علاقه ای به خشونت دارند؟
۴۴%
۴۴ درصد آمریکایی ها فکر می کنند تمام مسلمان ها افراطی و طرفدار اتفاقات ۱۱سپتامبر هستند که این رقم بسیار بالایی است در صورتی که طبق نظر سنجی دیگری که انجام شد ۹۳درصد مسلمانان مخالف ۱۱سپتامبر بودند و تنها۷درصد آنها واقعه ی یازده سپتامبر را قابل توجیه می دانند.
۲۲%
۲۲درصد آمریکایی ها نمی خواهند با یک مسلمان همسایه باشند.در صورتی که نیمی از آمریکایی ها فکر می کنند مسلمانان ساکن این کشور حس وطن پرستانه نسبت به کشورشان یعنی آمریکا دارند.
۴%
۹۶%از مسلمانان در پاسخ به این سوال که جهاد چیست؟ اولین کلمه ای که گفته اند تلاش بوده است.تلاش برای اجرای اصول اسلامی و رسیدن رسیدن به اهداف عالی برای زندگی بهتر. و فقط چهار درصد اولین کلمه ای که گفته اند جنگ بوده است.و این در حالی است که این جنگ به معنای خشونت نیست و بیشتر شامل جنگ های دفاعی می شود.
۲۵%
۲۵درصد افراد مورد پژهش اذعان کرده اند که چیزی درباره مسلمانان نمی دانند.و همچنین۳۲درصد آمریکایی ها اعلام کردند که هیچ چیز مسلمان ها برای آنها جالب نیست و به آن علاقه ندارند.و اینجاست که کاستی تلاش ما برای تبلیغ دینمان کاملا آشکار میگردد!
آیا وضعیت زنان در جوامع اسلامی بد است؟
۵۲%
با اینکه یکی از شگردهای تبلیغات بر ضد دین اسلام سیاه نمایی و محدود نشان دادن زنان در جامعه اسلامی و به طور کلی نابرابری جنسیتی است، آمار نشان میدهد وضع زنان کشور های اسلامی بدتر از سایر نقاط دنیا نیست.به طور مثال تنها در زمینه تحصیلات عالی، ایران با داشتن۵۲%زنان دارای تحصیلات عالی رتبه ی نخست را دربین کشورهای اسلامی داراست.و به ترتیب در مصر۳۴%در عربستان صعودی۳۲%و در لبنان۳۷%زنان بین۱۸ تا ۴۰ سال دارای تحصیلات عالی هستند.
واین موضوع در حالی است که در کشوری همچون برزیل تنها ۴%زنان داری تحصیلات عالی هستند که این آمار حتی از درصدهای پایین تر تحصیلات زنان در برخی از کشورهای اسلامی یعنی مراکش(۸%)و پاکستان(۱۳%)کمتر است.
آیا زنان مسلمان محدود نیستند؟
۱۸%
زنان مسلمان علاوه بر اینکه در جامعه اسلامی محدود نیستند بلکه آزادانه و همچنین با روان آسوده تری نسبت به زنان غربی،در حال فعالیت هستند و این مزیتی است که داشتن پوشش اسلامی آن را فراهم کرده است.به طور مثال میزان اشتغال زنان در جهان اسلام،دقیقا به اندازه اشتغال زنان در کره جنوبی۳۴%است.و به غیر از این نیز اکثریت زنان مسلمان در نظرسنجی ها با ابن گذاره که ارزش های غربی به پیشرفت آنها کمک خواهد کرد کاملا مخالف هستند.و بیشترین درصد موافقان این گذاره زنان ترکیه ای با ۱۸%هستند!
آیا مسلمانان از غرب و آمریکا خوششان می آید؟
۳۶%-۶۴%
هرچه از آفریقا به سمت خاومیانه پیش برویم.میزان محبوبیت غرب کاهش می یابد!به طور مثال بیشترین پاسخ مثبت به این سوال را که آیا غربی ها به برقراری روابط مساوی علاقه دارند را مردم سیرالئون با ۶۴% و کمترین میزان را مردم ترکیه با۳۶%داده اند.
۶۸%
ویژگی هایی که مسلمانان به آمریکا نسبت داده اند به شرح زیر است:
بیرحم(۶۸%)،پیشرفته از نظر علم و تکنولوژی(۶۸%)،متجاوز(۶۶%)،مغرور(۶۵%)،و منحط از نظر اخلاقی(۶۴%)
۲۴%
این رقم بیشترین درصدی است که مردم یک کشور مسلمان تصور دارند آمریکا در کمک به دمکراسی در خورمیانه جدی است و این درصد مربوط به مردم مصر و بعد از سخنرانی اوباما در مصر است در صورتی که این عدد قبل از سفر اوباما تنها۹%بود.
2- نتایج نظرسنجی گالوپ از مردم آمریکا درباره آینده کشورشان
بنابر جدید ترین نظرسنجی موسسه گالوپ، 71 درصد مردم آمریکا به آینده کشورشان بدبین هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از شبکه تلویزیونی «پرس تی وی » : براساس نظر سنجی جدید سراسری، اکثر شهروندان آمریکایی درباره وضعیت و چشم انداز آینده کشورشان بدبین هستند.
هزار و یازده شهروند آمریکایی در این نظرسنجی تلفنی موسسه نظرسنجی گالوپ از 7 تا 10 ژانویه شرکت کردند و فقط 39 درصد پرسش شوندگان درباره وضعیت کنونی کشورشان نظر مثبت داشتند که این میزان در مقایسه با نظرسنجی‌های سال 2010 تغییری نکرده است .
این در حالی است که این آمار از سال 1979 کمتر شده است.
بنابر نتایج این نظرسنجی، فقط 48 درصد از پرسش شوندگان درباره چشم انداز کشورشان در 5 سال آینده ، مثبت می‌اندیشند که این رقم نشان می دهد ، خوش‌بینی شهروندان آمریکایی به آینده کشورشان از سال 1979 تا کنون به پایین ترین سطح خود رسیده است .
نتایج این نظرسنجی، پس از شروع دومین دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، منتشر شد.
3- آزادی رسانه ای در کشورهای جهان
تازه ترين نتايج نظرسنجي موسسه ي پژوهشي «گالوپ» در بيش از 130 كشور نشان مي دهد آزادي رسانه ها و مطبوعات در سال 2014 ميلادي در جهان سوم روند كاهشي داشته كه اين روند در سال جاري ميلادي نيز ادامه يافته است.
بر مبناي گزارش موسسه ي ياد شده، 63 درصد افراد شركت كننده در نظرسنجي معتقدند رسانه هاي كشورشان آزادي كامل ندارند و اين رقم در زمينه آزادي رسانه اي بدترين آمار از سال 2010 تا كنون است. بر پايه نتايج نظرسنجي سال 2010 ميلادي، 23 درصد مردم به آزاد نبودن رسانه هاي كشورشان معتقد بودند.
در اين نظرسنجي از مخاطبان پرسيده شد « آيا رسانه هاي كشور شما از آزادي مطلوبي برخوردارند؟» كه مخاطب در پاسخ مي بايست يكي از 3 گزينه بلي، خير يا نمي دانم را انتخاب كند.
هلند؛ بهشت رسانه ها
مردم ساكن در كشورهاي اروپايي، كانادا و آمريكا بيش از هرجاي ديگري معتقدند كه رسانه ها در كشورشان آزاد هستند.
در سال 2012 ميلادي 67 درصد مردم يونان به آزادي رسانه ها در كشورشان اعتقاد داشتند كه اين رقم در سال 2013 با كاهشي محسوس به 47 درصد رسيد. اين ميزان بيشترين كاهش در ميان كشورهاي دنيا است.
مردم هلند با 95 درصد بيشترين نگرش مثبت را نسبت به آزادي رسانه ها در كشورشان دارند. فنلاند با 94 درصد، آلمان با 93 درصد و دانمارك با 92 درصد در رتبه هاي بعدي قرار گرفته اند.
مردم كشورهاي سوئد و انگليس هر كدام با 91 درصد آرا بيان كردند كه كشورشان آزادترين كشور از لحاظ آزادي رسانه است.
نكته قابل توجه نتايج به دست آمده در مورد كشور سنگال است. بر پايه ي نظرسنجي گالوپ اين كشور با 90 درصد پاسخ مثبت جزو برترين كشورها در حوزه آزادي رسانه است اما بر اساس تحقيقات فريدم هاوس، سنگال جزو كشورهاي تا حدودي آزاد و نه كامل آزاد به شمار مي رود.
نتايج به دست آمده از اين نظرسنجي، بيانگر بسته و محدودتر شدن فضاي رسانه اي در سال 2013 ميلادي در سراسر جهان است. همچنين به سقوط دو رقمي آزادي رسانه ها در شماري از كشورها اشاره دارد. اين روند مي تواند زنگ خطر براي سرمايه گذاران و مسوولان حوزه رسانه در سراسر دنيا را به صدا در آورد چرا كه از طرف مردم به بي توجهي و دروغگويي متهم مي شوند و مخاطبان خود را از دست مي دهند.
4- خوشبخت ترین و بدبخت ترین کشورها براساس نظرسنجی گالوپ
براساس یک تحقیق موسسه «گالوپ»، شهروندان کشور بسیار توسعه یافته سنگاپور خود را بدبخت ترین مردم روی زمین می شمارند. مردم کشور جنگ زده افغانستان در درجه به مراتب بهتر از سنگاپور قرار دارند.
ین تحقیق در 148 کشور جهان صورت گرفته است و در آن تلاش شده از طریق پاسخ گرفتن به پنج سوال، وضع روانی مردمان مختلف ارزیابی گردد. به گونه نمونه، سوال ها چنین اند: «آیا دیروز لبخند زده ای و یا خنده کرده ای؟»، «آیا دیروز تمام روز با تو به احترام رفتار شده است؟».

آلمانی ها با وجود رفاه و امکاناتی که دارند، 74 درصد گفته اند که احساس خوشبختی می کنند.

دولت شهر سنگاپور که از نگاه توزیع سرانه تولیدات ناخالص داخلی در سطح جهانی مقام پنجم را دارد، در پایین ترین سطح خوشبختی قرار دارد و تنها 46 درصد از شهروندان این کشور به این سوال ها جواب "مثبت" داده اند.

این تحقیق نشان می دهد که سنگاپوری ها کمتر از ارمنی ها احساس آرامش می کنند و از زندگی لذت می برند. ارمنی ها نیز در پایین لیست و در مقام دوم قرار دارند. پس از آنها عراقی ها اند که در پایین لیست در مقام سوم قرار دارند.

مردم افغانستان با آن که بیش از 30 سال است جنگ را تجربه می کنند. بنابراین در بین 148 کشور جهان، افغانستان مقام 136 را دارد. بدین ترتیب افغان ها نسبت به مردم صربستان که 52 درصد آن ها به سوال ها پاسخ مثبت داده اند، بیشتر احساس خوشبختی می کنند.

مردم امریکای لاتین نسبت به سایر نقاط جهان بیشتر احساس خوشبختی می کنند. خوشبخت ترین کشور در جمع کشورهای امریکای لاتین، پانامه می باشد که 85 درصد مردم آن به سوال های موسسه "گالوپ" پاسخ مثبت داده اند. هشت خوشبخت ترین کشورهای جهان در امریکای لاتین و حوزه کاراییب قرار دارند.

پس از پانامه، پاراگوه و السلوادور در صدر فهرست قرار دارند. همچنان تایلند با 83 درصد پاسخ مثبت به سوال ها و فلیپین با 82 درصد، در مقام های بعدی قرار دارند.

در جمهوری فدرالی آلمان با همه رفاه اجتماعی و قدرت اقتصادی اش، 74 درصد مردم به سوال ها پاسخ مثبت داده اند. این در حالی است که مردم کشور مالی واقع در افریقای غربی که درگیر کودتا، جنگ داخلی و آشوب است، بیشتر از آلمانی ها (77 درصد) احساس خوشبختی می کنند. همین دیروز ملل متحد مداخله نظامی افریقایی ها در مالی را تصویب کرد.

در این تحقیق به طور نمونه در هر کشور از دست کم 1000 نفر پرسش به عمل آمده است. در نتیجه این نظرپرسی، در لیست کشورهایی که احساس خوشبختی می کنند بریتانیا مقام سی ام، ایالات متحده امریکا سی و پنجم و چین مقام سی و ششم را دارند.

نتیجه تحقیق این گفته را به اثبات می رساند که «رفاه و درآمد بلند، الزاماً موجب سعادت و خوشبختی بیشتر نمی گردد ».
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.