جمعه, 31 فروردين 1403

 



موضوع: خلاصه درس

خلاصه درس 8 سال 11 ماه ago #114872

فرهنگ و مديريت فرهنگي از جمله مواردي است که محور و زيربناي اساسي توسعه اقتصادي پايدار محسوب مي‌شود. فرهنگ، به عنوان مجموعه باورها، نگرش‌ها و اعتقادهاي قلبي يک گروه و جامعه، تشکيل دهنده شيوه زندگي آنها است. زماني که شيوه زندگي جامعه بر مبناي فرهنگ قوي علمي وتوسعه يافته قرار گرفت، به راحتي مي‌توان بنيادهاي توسعه پايدار را بر آن استوار ساخت. از اين رو، لازم است مجموعه‌اي از مهارتها و شايستگي‌هايي که مناسب شرايط فرهنگي است براي مديران اين حوزه شناسايي شده، بر آن مبنا، مديران فرهنگي محک بخورند.
فرهنگ، مجموعه کاملي از ويژگيهاي روحي، مادي، فکري و عاطفي است که مشخصه يک جامعه و يا گروه اجتماعي است و نه تنها شامل هنرها بلکه شامل اشکال زندگي، حقوق اساسي انساني، نظامهاي ارزشي، سنت‌ها و اعتقادها نيز مي‌شود، به عبارت ديگر فرهنگ را بايد در مفهوم گسترده، به منزله بافتي پيچيده و با روابطي متقابل در نظر گرفت که مجموعه‌اي از سنتها و دانشها و نيز شکلهاي متفاوت بيان و تحقق فرد در بطن جامعه استوار است.

مهارتهاي ده‌گانه مديران فرهنگي براي تحول و توسعه فرهنگي
ديران و سياستگذاران فرهنگي نقش محوري و اساسي در تحول وتوسعه فرهنگي به عهده دارند، بنابراين لازم است از الگوهاي خاص توسعه فرهنگي استفاده کنند.
1. مهارت تفکر استراتژيک فرهنگي:
در توسعه فرهنگي، مهارت تفکر استراتژيک مهمتر از مهارت مديريت استراتژيک است
2. مهارت مديريت تنوع فرهنگي
مديريت فرهنگهاي گوناگون و ايجاد هم افزايي مثبت بين آنها نيازمند مهارتهاي مناسب در اين زمينه است. يکي از قابليت‌هاي مورد نياز مديران فرهنگي سازمانها و جامعه مديريت تنوع فرهنگي است.
3. مهارت هوش فرهنگي
هوش فرهنگي بينش‌هاي فردي را در بر مي‌گيرد که براي انطباق با موقعيت‌ها و تعاملهاي ميان فرهنگي و حضور موفق در گروه‌هاي کاري چند فرهنگي، مفيد است.
اجزاي هوش فرهنگي شامل: بعد شناختي: در مورد مؤلفه‌هاي فرهنگي اطلاعات کسب شود. بعد فيزيکي: بسياري از تفاوت‌هاي فرهنگي در اعمال قابل مشاهده فيزيکي، تبلور مي‌يابند. بعد احساسي- انگيزشي: سازگاري با يک فرهنگ جديد مستلزم غلبه بر موانع و مشکلها است.
4. مهارت رهبري فرهنگي
رهبران فرهنگي از راه ساختن شخصيت خود، قابليت نفوذ در فرهنگ ديگران را کسب کرده، زمينه‌هاي به کارگيري آموزه‌هاي فرهنگي ديگران را فراهم مي‌سازند.
5. مهارت فضا سازي فرهنگي
در فضاسازي فرهنگي مي توان بسياري از آموزه هاي فرهنگي را نهادينه کرد و به کار بست .يکي از عواملي که به ايجاد و ترويج فرهنگ کمک مي‌کند، وجود فضاي فرهنگي است.
6. مهارت کسب و کار فرهنگي
فرهنگ و توسعه فرهنگي، حرفه‌اي‌تر از ساير کسب و کارهاست، بنابراين لازم است به ادبيات ،قواعد و نظام آن به شيوه فوق حرفه اي توجه شود. براي تحقق اين هدف، نياز است مديران فرهنگي در سطوح فرهنگ جامعه مهارت حرفه‌اي کردن اين کسب و کار را داشته، نه تنها خودشان با ديدگاه حرفه اي بدان توجه کنند ،بلکه ديگران را نيز وادار سازند با ادبيات حرفه اي به حوزه فرهنگ توجه کنند .
7. مهارت مديريت جهاني شدن فرهنگي در بعد ملي
جهاني شدن فرهنگي ويژگيهاي خاصي دارد که آن را از دوران گذشته جدا می سازد. در اين دوران برخلاف گذشته که دولتها و مديران مذهبي نقش اساسي در جهاني شدن فرهنگي داشتند،‌توليد و ترويج فرهنگ برعهده شرکتهاي بزرگ است و امکان دسترسي و آگاهي به نسبت نامحدود به فرهنگهاي متنوع ديگر به واسطه تکنولوژي هاي ارتباطي وجود دارد. اين امکان سبب مي‌شود که به مرور زمان آگاهي فرهنگي جديدي در سطح جهاني شکل بگيرد و سرنوشت هويتهاي فرهنگي را به کلي دگرگون سازد.
8. مهارت تحليل فرهنگي
زماني که مديران فرهنگي از توانمندي تحليل آموزه‌ها و مؤلفه‌هاي فرهنگي برخوردار باشند، به راحتي مي‌توانند آموزه‌هاي جديد فرهنگي را خلق کرده، و آنها را به مرور تبديل به روشهاي کارو زندگي کنند. مهارت تحليل فرهنگي، نوعي مهندسي فرهنگي است
9. مهارت انسجام سازي فرهنگي
براي ايجاد انسجام فرهنگي در سطح جامعه، بايستي روي دو محور اساسي کار شود: يکي اينکه، تعداد افراد جامعه معتقد به ارزشهاي عالي و فرهنگ را افزايش داد و ديگر اينکه ميزان و عمق اعتقاد و پاي بندي به ارزشهاي فرهنگي را زياد کرد.
10. مهارت فني و تکنولوژيکي
فناوري اطلاعات در حوزه‌هاي مختلف تأثير شگرفي به جا گذاشته که در اين بين، تأثير فرهنگي آن قابل توجه است. تحولي که در پرتو فناوري اطلاعات به وقوع پيوسته است، تحولي شگرف و مداوم در ارزشهاي فرهنگي، آداب و رسوم کشورها. ملت‌ها و قوميت‌ها است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
مدیران انجمن: فوزیه خالدی